۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
علیرغم تذکرهای پی در پی

"حرام" فروشی در جمهوری اسلامی!

شاید باید این حرام فروشی را عملی حرام در کنار اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفت و این که همان قدر که آن عجیب است ولی خیلی راحت اتفاق می افتد، این نیز اتفاق می افتد ولی خیلی آسان تر از آن.
کد خبر : ۷۷۴۱۹
"صراط" - شاید قدیمی ترین گزارش منتشر شده در چند سال اخیر از خرید و فروش گوشت سخت پوستان حرام گوشت همین خبر باشد. در این خبر که پیرامون خرید و فروش کوسه ماهی و نیز لابستر و حتی هشت پا و مار ماهی است، خبرنگار گزارشی عینی از خیابان سرچشمه یا همان استانبول روایت می کند که بسیار شنیدنی و حاکی از سهل الوصول بودن آبزیان حرام گوشت در بازار آبزیان تهران است.

در این  خبر نیز گزارشی پیرامون حرام بودن گوشت خرچنگ و برخی از سخت پوستان مانند لابستر و از طرفی فروش این مواد غذایی در فروشگاه های زنجیره ای و شناخته شده و ناشناخته سطح شهر تهران عجیب به نظر می رسد. در ادامه ی این خبر استفتائات مراجع عظام تقلید درباره ی حرام بودن خوردن گوشت خرچنگ ذکر شده است.

این گزارش خبری، به فهرست غذاهای برخی از رستوران های معروف تهران پرداخته که در آن سخت پوستانی هم چون لابستر، خرچنگ، صدف، هشت پا، کوسه ماهی و قورباغه مشاهده می شوند. در این گزارش هم چنین در مورد خرید و فروش این سخت پوستان در خیابان سرچشمه ی تهران به عنوان قلب تپنده ی خرید و فروش آبزیان حرام گوشت معرفی شده است که در آن همه نوع آبزی حرام گوشت به آسانی در دسترس است فقط بستگی به میزان بودجه ی مالی شما دارد.

پایگاه خبری-تحلیلی اهل بیت علیهم السلام (وابسته به مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام) به اسفتائات فقهی درباره ی حلال یا حرام بودن لابستر می پردازد و با اشاره به این که عبارت شاه میگو برای لابستر غیر کارشناسانه و غلط است، می افزاید که اطلاق کلمه ی شاه میگو به لابستر غلط است. در ادامه این سایت می افزاید که نه تنها خوردن لابستر بلکه خرید و فروش آن نیز حرام است؛ البته در این مورد فقط آیت الله سیستانی خرید و فروش این جانور را حلال می دانند.



شهریور 1391: می رویم سراغ یکی از مذهبی ترین و انقلابی ترین مناطق قدیمی تهران. حوالی حسینیه ی ارشاد، خیابانی است که نام مسجدش را یدک می کشد، مسجد قبا. وارد خیابان قبا که می شویم، دو سه کوچه مانده به مسجد قبا در سمت راست مغازه ای پروتئینی قرار دارد که همه نوع گوشت در آن موجود است؛ از گوشت قرمز گرفته تا گوشت مرغ و ماهی. در ویترین هم انواع ماهی و میگو وجود دارد. جالب این جاست که همه ی این گوشت های بسته بندی شده ماهی خارجی هستند؛ اصلاً گوشت ماهی شمال یا جنوب وجود ندارد. گوشت ماهی بلژیک، گوشت ماهی برزیل و گوشت ماهی سوئیس. در این جا هم لابستر هست. فروشنده لابستر را به روی میز می گذارد و می گوید بسیار مرغوب است. وقتی درباره ی حلیّت لابستر می پرسیم، می گوید "بله حلال است وگرنه که ما نمی فروختیم. خیالتان راحت!" جوابی تکراری ولی مطلوب خیال ناراحت مشتری که با شنیدنش راحت شود و خودش را به غفلت بزند که دارد گوشت حلال از یک فروشگاه رسمی و حلال فروش و از یک محله ی مذهبی و خوش نام می خرد.



به گزارش سرویس اجتماعی صراط، جالب این جاست که روی بسته بندی این محصول، با کمال وقاحت برچست لابستر چسبانده شده است، در حالی که نام اصلی درج شده ی روی کالا، میگو است نه لابستر، اما اگر اندکی با اندازه ی میگو آشنایی داشته باشیم و این که میگو اندازه اش اصلاً اندازه ی ران مراغ نیست، می فهمیم که این جانور نمی تواند نه میگو باشد و نه از خانواده ی میگو . با خود گفتم اگر بنده خدایی این محصول را بخرد و نداند که فرق جثه ی لابستر با میگو چقدر است و اصلاً این آبزی میگو نیست و برچسب چاپ شده روی آن محصول نیز دروغین است و این موجود لابستر است نه میگو، چه راحت و آسان بی آن که بخواهد یک خوردنی حرام لذیذ را به جای گوشتی حلال و با برکت ، ناخواسته وارد شکمش می کند آن هم با پرداخت مبلغی فراوان.



واقعاً جای حیرت دارد که در ایران اسلامی چگونه طی چندین سال اخبار متعدد و گزارش متمادی از حرام فروشی در فروشگاه های معتبر و مشهور منعکس می شود ولی نه سازمان تعزیرات حکومتی و نه اماکن نه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نه هیچ نهاد مربوط یا نامربوط دیگری وارد عمل نمی شوند و از این عمل قبیح جلوگیری نمی کنند! در جمهوری اسلامی، حتی حد فاصل حسینیه ی ارشاد که شهید مطهری مؤسسش بود تا مسجد قبا که شهید مفتح، می توانید به راحتی از فروشگاهی رسمی و شناخته شده لابستر حرام گوشت را که همه ی مراجع تقلید آن را حرام اعلام کرده اند را با مجوز های داخلی! به راحتی خریداری کرده و نوش جان کنید.



شاید باید این حرام فروشی را عملی حرام در کنار اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفت و این که همان قدر که آن عجیب است ولی خیلی راحت اتفاق می افتد، این نیز اتفاق می افتد ولی خیلی آسان تر از آن. شاید هم اختلاس به این راحتی ها نبوده و برای آن زحمات بسیاری کشیده شده است، ولی قطعاً جلوگیری از چنین تخلفی مانند فروش گوشت حیوانات حرام گوشت در مملکت اسلامی و انقلابی ما اصلاً کار دشواری نیست، اصلاً!


در زیر فتوای مراجع تقلید پیرامون خرید و فروش و استفاده از مواد خوراکی حرام گوشت را مشاهده می نمائید .

آيت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای: اگر اين حيوانات (حیوانات آبزی حرام گوشت) از انواع ماهى بوده و زنده از آب بيرون آورده شوند و در خارج از آب بميرند، مردار محسوب نمى‏شوند. به هر حال چيزى که خوردن آن حرام است، خريد و فروش آن براى خوردن جايز نيست هرچند خريدار، خوردن آن را حلال بداند، ولى اگر غير از خوردن، منافع عقلايى حلال مثل استفاده ‏هاى پزشکى يا صنعتى و يا تغذيه پرندگان و چارپايان و مانند آن داشته باشد، خريد و فروش آن به قصد مزبور اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی: در مورد کوسه ماهی در صورتیکه فلس نداشته باشند، حلال نیست و همچنین لابستر و شاه میگو و خرچنگ حرام گوشت هستند، ولی میگو اشکالی ندارد.

آیت الله سیستانی: "تنها ماهی که در اصل خلقتش فلس دار باشد ـ هر چند از جهت عارضى فلس از او جدا شده باشد ـ و میگو از حیوانات دریایی چنانچه زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، پاك و خوردن آن حلال است. و چنانچه در آب بميرد پاك بوده، ولى خوردن آن حرام است، هر چند با وسيله‏اى مانند زهر بميرد، مگر اينكه در تور ماهيگير در آب بميرد كه در اين صورت خوردنش حلال است. و ماهى بى‏فلس را اگر چه زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، حرام است."

-"خوردن آنها حرام است ولي خريد و فروش چون منفعتي غير از خوردن دارد اشکال ندارد."

آیت الله وحید خراسانی: خوردن گوشت کوسه ماهی و بچه کوسه و خرچنگ حرام است. خوردن گوشت میگو حلال است و به طور کلی خوردن ماهی که فلس داشته باشد و طبق دستور شرع تذکیه شده باشد، حلال است و اگر این حرام گوشت های دریایی منفعت حلال عقلایی داشته باشد، خرید و فروش آن جایز است. ولی خرید و فروش آن برای منفعت حرام (مثل خوردن) باطل و حرام است.

مرحوم آيت الله فاضل لنکراني نيز خوردن گوشت خرچنگ را حرام عنوان کرده اند.

آيت الله صافي گلپايگاني: " گوشت خرچنگ حرام است و فروختن آن نيز براي خوردن جايز نيست؛ بلي چنانچه منافع محلله( حلال) داشته باشد از قبيل خوراک صيور و غيره فروختن آن براي اين جهت اشکال ندارد."

همچنين آيت الله مجتبي تهراني نيز خوردن گوشت خرچنگ را حرام عنوان کرده اند

آیت الله مظاهری: از حیوانات دریایى فقط میگو و ماهى فلس‏دار حلال است و سایر حیوانات آبى از قبیل نهنگ و خرچنگ و قورباغه و امثال اینها حرام مى‏باشد.


گزارش از احسان رستگار

نظرات بینندگان
مرتاض
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۷۵
۴
مدیریت و نظارت بر بازار و اقتصاد زیر صفر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
یه تیتر هم بزنید رباخواری علنی در جمهوری اسلامی توسط بانکهای مورد تایید نظام اسلامی !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
بنویسید " رباخواری علنی در جمهوری اسلامی توسط بانکهای تحمیل شده به نظام اسلامی از طریق اقتصاد سرمایه داری که آقایون سازندگی کلیدشو زدن "
Meek
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۱۱
۱
خوب، اولاً، حالا چرا هر موضوعی که مطرح میشود مردم را بیاد 3 هزار میلیـــــارد
می اندازید و داغشان را تازه میکنید.
ثانیاً،
آنها که توان خرید لابستر را دارند،
خیلی بحرام و حلال بودنش اعتناء
نمی کنند و از مزه اش خوششان
می آید، البته همه نه ولی خیلی از
آنها، برای ما فقرا هم، که باید سوپ پای مرغ بخوریم، لابستر و امثال آن سالبه
به انتفاء موضوع است.
ثالثاً، مگر زمین تهران است که اینقدر در کمی بزرگتر کردن باکس حاضر امساک میکنید؟ سایز این باکس را لطفاً طوری کنید که انسان بتواند نوشته خودرا براحتی ادیت کند و مرتباً در فکر فضای نوشته خود نباشد، مثل بعض سا یت های دیگر یا بفورم یاهو و الجزیره و ...... الف خودمان، لطفاً، لطفاً و هزارتا لطفاً.
آن
محمد ممل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۶۵
۱
سود و ... بانکهامون مساله دار !! اینم از خورد و خوراکمون
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۵۱
۱۶
اگر دردم يكي بودي چه بودي
اگر غم اندكي بودي چه بودي

اینها رو دیگه کجای دلمون بزاریم

اینجاست که میگن عجب صبری خدا دارد

همین ها باعث میشه که مرد نسبت به دلبری ناموسش تو خیابون حساس نمیشه
میشه سیب زمینیه پشندی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خیلی جالبه که تو ایران همه غر میزنند و شاکی هستن حتی حزب اللهی ها ! یا مملکت بی در و پیکره یا غر زدن جزئی از فرهنگ همه ماست .
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
در مورد "حرا خوری" برادران در بانکها چه نظری داری مجید؟
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
حرام!!م جا افتاد!امان ازین کیبورد یه قرونی ما!
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ما نمیگیم این نظام بی نقص و بی عیبه
این نظام بپیش زمینه های حکومت علوی رو هم نداره
ولی خوبی این نظام اینه که ارمانش و مسیرش رفتن به اون سمت هست
بر خلاف تمام کشورهای دنیا

در مورد سود بانکی نظر مراجع تقلید مهمتر از نظر امثال من و داش امیر هست

اگر مرجع شما میگویند وامهای بانکی دارای مشکل است شما استفاده نکن مطمئن باش خداوند بهتر از هر بانکی به داد انسان میرسه
پرهام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۵۷
۵۴
بعضی ها دوست دارند مردم حرام خور شوند و گرنه کشوری که جاسوس موساد رو دستگیر میکنه از وجود چنین چیزی خبر نداره؟!!!
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پس مطمئن باش یا اون جاسوس موساد نبوده یا رسانه ها بهت دروغ گفتن
خودم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۴۴
۱۴۳
دوستان حلال خور خوردن این که حلالتر از دادن پول نزول به بانک ها تحت عنوان وام X درصد هستش باور کنید با این وضعیت گرونی دو روز دیگه به خر و قاطر خوری میفتیم هر که نرفته بره کشتارگاه مرغ رو ببینه تا وضعیت دستش بیاد به نظرتون این گوشتای خارجی که وارد میشه مثلا با زبح اسلامی می خریمشون ..زکی خیال باطل شتر در خواب بیند پنبه دانه ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خودت جان، ذبح است با ذال. و زهی است نه زکی. ولی جواب حرفت راجع به نزول را نمیدانم چه باید گفت. می بینم و مقداری هم حرف و توضیح بهمراهش، ولی حرفها آنچه را که روی زمین میگذرد تغییر نمیدهد.
خودم .................
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
از قلط گیرید ممنون مدطیه گوشت نخوردم اینجوری شدم .. حالا علط گیری کردی همه چی درست شد ... این هفته میرم کوه مار بگیرم بخورم یه کم بحتر شم
مجتبی
|
UNITED KINGDOM
|
۱۶:۴۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۸۵
۹۴
سوئیس مگه ماهی داره؟
لابستر چرا حرومه؟ من تا حالا نخوردم ولی در صدر اسلام مگه میدونستند لابستر چیه؟ الله اکبر ... باز صد رحمت به آیت الله خامنه ای از بقیه خیلی ملایم تر فتوا میده .........
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
تو که دو کلمه از فقه حالیت نمیشه خواهشن نظر نده
مجتبی
|
UNITED KINGDOM
اسب جان تو که ارواحت حالیت میشه اگه یک بار دیگه بخونی میبینی که نظر ندادم بلکه سوال پرسیدم(البته اگه سواد داشته باشی ) تو که خبرت از فقه حالیت میشه جوابشو بده آیکیو
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
آقا مجتبی لطفا مؤدب نظر دهید
بغیر از تعریف از امام خامنه ای نظرت ...؟
در صدر اسلام و در قرآن مجید احکام بصورت کلی بیان شده که اهل فن که علماء می باشند با سالها تحقیق و تدریس و مطالعه و مطابقت با دین مبین اسلام حکم میدهند.
مجید
|
UNITED KINGDOM
من نمیدونم ولی فکر میکنم حیوانات دریایی که با فلس پوشیده شده باشند حلال هستند
در غیر این صورت حرام است
حالا لابستر 1000 سال دیگه اومده
این قانون کلی برقراره
10000 سال دیگه هم یه جونور دریایی کشف بشه باز این قانون کلی برقراره

البته این ادله حرام و حلال بودن جانوران دریایی به یقین این نیست اگه قوه حافظه یاری کنه فکر میکنم این بود
امیر حامی دکتر سعید جلیلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۲۹
۴۰
مگه خرچنگ هم خوردنی داره الله اکبر چه چیزهای میشنویم
نورا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
حتما داره که میفروشن!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سبزیها هم زیاد نظر میدهند و نما نما میکنند پس زیاد هستند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۲۱
۰
تو اردبیل خرچنگ ولابستر ندیدم ولی ........ های حروم گوسفندان تو کبابی ها فروخته میشه .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
منظورش " دنبلان" هستش که در رساله ها به عینه ذکر شده!
دخترک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
۲۹
۷۱
خوب نخورین فوضولین کی چی می خوره!! اتفاقا همونایی که حرام حرام ودین دین می کردن 3 هزار میلیارد و هاپولی کردن اونو می ذارین کنار فروشنده لابستر؟ خسته نباشی
سالور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
هم دزدی بده ، هم خوردن گوشت حروم. البته اگه شما مسلمون باشی!
پسرك
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
اينو براي تو كه همچي ميتوني بخوري نگفتن اين جهت اطلاع كسايي كه ميخوان بدونن. تو ميتوني همه چي بخوري نوش جونت مغز بشه بره توي جمجمت
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
همون سه هزار میلیاردیه منتظر اجرای حکم اعدامش هست
اگه منظور خاوریه
خاوری خودش رو به سه میلیون رشوه فروخت
میخوای از اب گل الود ماهی بگیری؟
خب حالا که اختلاس شده از فردا پلیس بی خیال امنیت بشه
چرا دزد رو میگیرند وقتی اختلاس شده
چرا متجاوز رو میگیرند وقتی اختلاس شده
اصلا مملکت رو تعطیل کنیم چون اختلاس شده
شما عجب منطقی دارید!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوستت دارم پسرک.
پایدار باشی
دخترک(طنین)
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ااااه پسرک خیلی تابلو زیر کامنتات با اسم ناشناس قربون صدقه خودت می ری یا خودتو تایید می کنی، ول کن دیگه
این اسمتم که از رو من زدی قبلا چی بودی با همون بیا،
اینم اسم من
پسرك
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دخترك
قبلا نبودم اسمو ضد اسمت انتخاب كردم ولي بخدا اصلا برام مهم نيست كسي منو تاييد كنه مهم اينكه هر موقع دلم خواست جوابتو بدم.وگرنه بلدم چي بگم تو خوشت بياد
صمد آقا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
۴۸
۳
بعضی از افراد غیر مسلمان نیاز به خرید و خوردن این گونه آبزیان حرام گوشت دارن که اشکالی هم نداره این دسته از افراد براحتی بتونن خریداری کنن و در دسترسشون باشه.
اما ای ننگ بر اون فروشندگانی که لفظی و ..... اطلاع رسانی نمیکنن به مشتریانشون که حرام است.
و ای ننگ بر اون شرکت فروشنده که متن حرام بودن رو روی بسته درج نمیکنه.
و صد ننگ بر اون مسولین و مدیرانی که وظیفه ی تذکر ، نظارت ، اطلاع رسانی و .... رو دارن اما کوتاهی میکنن.
(صمد آقا در اروپا گوشت حلال با برچسب حلال میفروشد)
مهران آزادپی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
۸۴
۱
قابل توجه ویژه برادران صراط نشین ،که مقاله ای بلند بالا و مفصل در باب حرام و حلال لابستر نگاشته اند و نمیدانم چرا حتی جرات آن را ندارند که در به روز نمودن احکام و تصحیح احکام ، بغیر از کپی نمودن از روی دست پیشینیان ، یک نو آوری داشته باشند و یا حتی این احکام را با نص صریح قرآن کریم تطبیق دهند و آنگاه قلم فرسائی نمایند و در باب حرام و حلال و غیره اظهار فضل نمایند .
خوشبختانه نظر مقام معظم رهبری و اینکه وقتی یک جانور دریائی را از آب بیرون می کشیم در حکم مردار بشمار نمی رود و بنا بر همین با حکم قرآن کریم مغایرت ندارد ، حجت است و رهبر فرزانه ، گوشت حیوانات دریائی را که از آب بیرون کشیده می شوند حلال تشخیص داده و این به روز ترین و روشن ترین و موافق ترین حکم به حکم قرآن کریم است و صد البته وجه تمایز رهبر آزاده و آزاداندیش که موجب سکینه دل در احساس و ابراز ارادت نسبت به ایشان است .
و اما آنچه خوردنش برای انسان حرام تلقی شده ، به صراحت در 4 آیه از قران شریف نسبت به آن تذکر داده شده و صد البته با عنایت به صفات رحمانیت و رحیمیت خداوند متعال در انتهای هر 4 آیه خوردن همین 4 حرام را بنا به ضرورت ، مورد بخشش و رحمت قرار داده شده است .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۷۳﴾ البقره
[خداوند] تنها مردار و خون و گوشت‏خوك و آنچه را كه [هنگام سر بريدن] نام غير خدا بر آن برده شده بر شما حرام گردانيده است [ولى] كسى كه [براى حفظ جان خود به خوردن آنها] ناچار شود در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهى نيست زيرا خدا آمرزنده و مهربان است (۱۷۳) سوره مبارکه بقره

در آیه شریفه بعدی آیه ذیل یعنی آیه چهرم از سوره مبارکه مائده ، با فرض اینکه حتی می دانیم که آب دهان سگ نجس است ، شکاری که توسط یک سگ آورده می شود حلال حکم شده است .

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۳﴾ المائده
بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشت‏خوك و آنچه به نام غير خدا كشته شده باشد و [حيوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندى افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه درنده از آن خورده باشد مگر آنچه را [كه زنده دريافته و خود] سر ببريد و [همچنين] آنچه براى بتان سربريده شده و [نيز] قسمت كردن شما [چيزى را] به وسيله تيرهاى قرعه اين [كارها همه] نافرمانى [خدا]ست امروز كسانى كه كافر شده‏اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده‏اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم و هر كس دچار گرسنگى شود بى‏آنكه به گناه متمايل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد] بى ترديد خدا آمرزنده مهربان است (۳) سوره مبارکه مائده

و اما در آیه ذیل ، خداوند به صراحت به پیامبر عظیم الشان ( ص ) خطاب می فرمایند که بگو بغیر از این 4 مورد من چیزی را برای خورنده آن حرام نمی یابم !!!!!!

قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۴۵﴾ الانعام
بگو در آنچه به من وحى شده است بر خورنده‏اى كه آن را مى‏خورد هيچ حرامى نمى‏يابم مگر آنكه مردار يا خون ريخته يا گوشت‏خوك باشد كه اينها همه پليدند يا [قربانيى كه] از روى نافرمانى [به هنگام ذبح] نام غير خدا بر آن برده شده باشد پس كسى كه بدون سركشى و زياده‏خواهى [به خوردن آنها] ناچار گردد قطعا پروردگار تو آمرزنده مهربان است (۱۴۵) سوره مبارکه انعام
و صد البته با استناد به آیه شریفه :
ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿۲﴾ البقره
اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است (۲) سوره شریفه بقره
و بدون هیچ شک و تردیدی نسبت به تک تک آیات آن ایمان داریم ، و نظر به بیش از یکصد آیه که خداوند متعال در خصوص روشنی و بینه بودن آیات کتاب خدا برای متقی شدن ابناء بشر و تدبر و تعقل و تفکر در آیات به حضرت ختمی مرتبت ( ص ) وحی فرموده اند ، سوالی جدی دارم که مثلاً حکم اینکه ماهی فلس دار حلال لست و ماهی بدون فلس حرام ، از کجا استخراج شده و چرا با آیه شریفه بالا مغایرت دارد؟؟؟؟؟

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخَنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۱۵﴾ النحل
جز اين نيست كه [خدا] مردار و خون و گوشت‏خوك و آنچه را كه نام غير خدا بر آن برده شده حرام گردانيده است [با اين همه] هر كس كه [به خوردن آنها] ناگزير شود و سركش و زياده‏خواه نباشد قطعا خدا آمرزنده مهربان است (۱۱۵) سوره مبارکه نحل
گذشته از همه این حرف ها ، به تائید فرمایشات دوستان عزیزم در کامنت های بالا شاید بهتر باشد به گردش ربوی پول در بانکداری اسلامی بپردازیم که از هر حرامی ، حرام تر است و رئیس جمهور عزیز اسلامی ایران بارها و بارها بر آن تاکید داشته اند و به آن اعتراض نموده اند ..................................
یا بپردازیم به وجوهات باد آورده در دست برخی .....................؟؟؟؟؟؟!!!!!!
وبعد از آن بررسی کنیم که آیا لابستر حرام است یا اقلامی که خلاصه وار گفتیم و گذشتیم ؟؟؟؟
صراط جان خواهشمندم سانسور نفرمائید!
حق یار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ممنون از توضیحات کامل تون آقا مهران .... خواستم تشکر کنم ببینم احیانن آقا ممل بچه مسلمون نظری چیزی راجع به این موضوع مثل موضوعات دیگه ندارند
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ممنون خیلی عالی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
۵۷
۶۵
شما از کجا ميدانيد فروشنده و خريدار هر دو مقلد آيت الله سيستاني نيستند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ناشناس جون به عبارت دیگر انشاالله "گربه" است
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۱
۰
۲۲
فکر نکنم این جور چیز ها خیلی مهم باشه
Meek
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
در مورد مرقومه آقای مهران آزادپی، که الحق زحمت کشیده اند و البته از بهر برداری از فرصت برای نیل به منظورهای خوب نیز غفلت نکرد اند، میخواهم بپرسم که چرا قرآن کریم میفرماید : و ما اهل لغیر الله که معنایش همان است که مرقوم فرموده اید: نام غیر خدا برآن برده شده باشد. علمای ما از این چنان فهمیده اند که باید نام خدا بر مذبوح برده شود. طبق آیه، اگر نه نام خدا و نه نام غیر خدا برده نشده باشد و اصلاً نامی برده نشده باشد، تکلیف چیست؟
مهران آزادپی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوست گرامی همانگونه که در نص صریح آیه مشاهده و ملاحظه می فرمائید ، ( هر حیوان که در هنگام ذبح نام غیر خدا ، مثلاً بت های زمان جاهلیت )، بر آن برده شود ، حرام می باشد .
قطعاً اگر لازم بود برای مذبوحی که هیچ نامی بر آن برده نشده ، حکمی صادر شود که لازمه زندگی انسانها ست ، خداوند متعال آنرا می فرمودند. خاصه اینکه چندین آیه در این زمینه وجود دارد که خداوند نمی خواهد بر شما انسانها سخت بگیرد .
حق یار
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
بعضی فقها حلال می دونند و نیز برای اهل تسنن هم حلال است.
اگر با بحران کلیک مواجهید نیاز نیست خبر چرت بذارین.