۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳

با مهندس بازرگان درBBC +عکس

آنچه در شخصیت او می درخشد این است که او را می توان "تراژیک ترین چهره تاریخ معاصر ایران" نامید، چون بیش از 50 سال برای عقیده ای جنگید اما در آخرین سال های عمر خود آن عقیده را باطل اعلام کرد.
کد خبر : ۷۸۸۲۴

برنامه "پرگار" در تلویزیون فارسی بی بی سی (BBCPersian) به بررسی شخصیت مرحوم مهندس "مهدی بازرگان" اختصاص داده شد.

بی بی سی در معرفی مهندس بازرگان گفت: «مهندس بازرگان، نخست وزیر، رهبر نهضت آزادی و نویسنده بود اما آنچه در شخصیت او می درخشد این است که او را می توان "تراژیک ترین چهره تاریخ معاصر ایران" نامید، چون بیش از 50 سال برای عقیده ای جنگید اما در آخرین سال های عمر خود آن عقیده را باطل اعلام کرد. وی در خطابه ای تحت عنوان "آخرت و خدا، تنها برنامه بعثت انبیا" گفت که دین برای دنیا و اقتصاد و حکومت نازل نشده است[!] کمتر کسی را می توان یافت که عمری برای چیزی بجنگد اما در پایان آن را خطایی بزرگ بشمارد، این اعتراف علاوه بر اینکه جسارت زیادی می خواهد به زندگی شخص رنگ تراژیک می دهد.»


بی بی سی اضافه کرد: «اما بازرگان را نباید به همین خلاصه کرد بلکه او اولین مفسر غیرروحانی اسلام در ایران است. بازرگان در عین حال کسی است که با جدا شدن از جبهه ملی و تأسیس نهضت آزادی، حرکتی نو در میان آن ها که ملی بودند و دغدغه دینی داشتند ایجاد کرد. او هم درباره سیاست نوشت و هم درباره دین؛ تلاش کرد اسلام را با دموکراسی آشتی دهد و همچنین تلاش کرد احکام طهارت در اسلام را با قوانین فیزیک و شیمی توضیح دهد.»


در ادامه این برنامه، "پرویز دستمالچی" (نویسنده) بازرگان را اینگونه توصیف کرد: «یک فرد بسیار مسلمان مذهبی و ملی که مبارزات ملی بسیار زیادی کرد و خدمات زیادی هم داشت ولی یک اشتباه بزرگ فکری و سیاسی کرد و آن اینکه از سال 1340 به بعد رفت به طرف حکومت ایدئولوژیک اسلامی و این خطای بزرگی بود که بسیاری از روشنفکران اسلامی کردند... بازرگان خواهان حکومت فقها نبود بلکه صحبت از حکومت اسلامی می کرد که خودش هم نمی دانست چیست؛ ولی راه را آماده کرد برای کسانی که ولایت فقیه را می خواستند... مهندس بازرگان تحت تأثیر اندیشه های آیت الله خمینی ولایت فقیه را پذیرفت.»


"حسن یوسفی اشکوری" هم با پیوستن به این بحث، اظهار داشت: «وی یک نواندیش اسلامی بود که نظریه هایی به جا گذاشته و اندیشه های تازه را مطرح کرده که میراث بسیار بزرگی برای بنده و امثال بنده است. در حیطه سیاسی هم من بازرگان را به عنوان یک سیاستمدار اخلاق گرا می شناسم. البته ایشان بناینگذار دین علمی است اما من معتقدم نه دین را می شود علمی کرد و نه علم را دینی.»


وی ادامه داد: «بازرگان و سحابی و طالقانی از نسل مشروطه هستند. اینها می خواستند روحانیون به میدان بیایند و وارد سیاست شوند، به خاطر اینکه الگویی که داشتند الگوی مشروطه بود. بازرگان هیچ وقت به حکومت دموکراتیک اعتقاد نداشت اما بعضی ها به مهندس بازرگان خرده می گیرند که چرا با آیت الله خمینی همکاری کرد؟ من هم مثل بازرگان با آنکه 30 سال قبل از انقلاب روحانی مبارز بودم و بعد در انقلاب هم بودم، اما الآن گذشته خودم را نقد می کنم.»

اشکوری در خاتمه، مهندس بازرگان را شخصیتی "آزاداندیش" خواند و در توضیح علت این تلقی، گفت: «بازرگان در زندگی شخصی اش هرگز هیچ گونه سختگیری در رابطه با حجاب نکرد؛ چه به دخترانش و چه به همسرانش[!]»

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
۷
۲
«بازرگان هیچ وقت به حکومت دموکراتیک اعتقاد نداشت»
لطقا دروغ نگویید! آقای اشکوری چنین چیزی نگفت!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
۸۶
۳
فقط همین مونده بودخودمون به اقای مهندس بازرگان نخست وزیر شایسته توهین کنیم
خدا ایشان را بیامرزد.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
۱۳۲
۴
درود بر این بزرگ مرد عرضه ی سیاست... بی شک مشکل امروز و علت تمام بدبختی های ما نبود سیاست مداران فرهیخته و وطن پرستی مثل ایشون و دکتر مصدق و سحابی ها است
ابوذر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۱
۲
۰
آقای دستمالچی ما به شما و امثال شما هم می گوییم دروغ ممنوع
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز