۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۳
گفتگو با یاسر هاشمی در رابطه با بازگشت جنجالی برادرش به ایران

چرا هاشمی دعای سفر را در گوش مهدی خواند؟

تا مدت‎ها به بهانه نیامدن مهدی به ایران برخی گروه‎ها دست به سیاه‎نمایی زده بودند و این موضوع را بهانه‎ای برای انتقاد به حاج آقا کرده بودند.
کد خبر : ۸۱۱۷۹
"صراط" - یاسر هاشمی کوچک‎ترین فرزند آیت‎الله هاشمی رفسنجانی است که کمتر وارد دنیای سیاست شده و ترجیح داده است که به دور از حواشی سیاسی به تجارت و امور اقتصادی بپردازد. پس از مشخص شدن بازگشت مهدی هاشمی به ایران، یاسر و خواهرش فاطمه  به  دبی رفتند تا برادرشان را دربازگشت همراهی کنند. یاسر از دغدغه‎‎های پدر می‎گوید و این‎که مبادا پرونده برادرش در سایه جریانات سیاسی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

همواره در میان مردم این شبهه مطرح بود که فرزندان آیت‎الله هاشمی از مصونیت خاصی برخوردار هستند و هیچ‎گاه دادگاهی برای آنان برگزار نمی‎شود. عدم حضور مهدی هاشمی در ایران نیز بر این شک و تردید‎ها افزوده بود. چرا در شرایط فعلی باز هم با نگاه تردید به این بازگشت نگریسته می‎شود؟
در واقع این سؤالی است که از سوی ما نیز مطرح است. چرا که تا مدت‎ها به بهانه نیامدن مهدی به ایران برخی گروه‎ها دست به سیاه‎نمایی زده بودند و این موضوع را بهانه‎ای برای انتقاد به حاج آقا کرده بودند. در شرایط کنونی هم که مهدی خودش به ایران آمده است، باز هم همین جریانات که به باور من همان گروه‎های تندرو و افراطی اصول‎گرا هستند، تلاش دارند که بازگشت مهدی به ایران را یک دسیسه با نقشه قبلی جلوه دهند. مهدی با آگاهی قبلی وارد ایران شد و به خوبی می‎دانست که قرار است محاکمه شود و در حالی‎که وی به قانون تمکین کرده است، بازگشت وی را تلاش برای ایجاد آشوب تلقی می‎کنند. باید پرسید که چرا تا دیروز برخی موافق بازگشت وی بودند اما امروز که مهدی برگشته است، مخالفت می‎کنند؟
برخی افراد برای توجیه فرار از قانون، فائزه و مهدی هاشمی را مثال میزدند و مدعی بودند تا زمانی که عدالت در مورد این افراد اجرا نشود، به قانون تمکین نخواهند کرد. تحلیل شما از این موضوع چیست؟
تصمیم‎گیری در رابطه با این موضوع بر عهده قوه قضاییه است اما قوه قضاییه امروز در میان افکار عمومی با این سؤال مواجه است که پرونده‎‎های بسیار بزرگتر و سنگین‎تر از پرونده مهدی هاشمی در قوه قضاییه وجود دارد که هنوز بلاتکلیف است و به آن‎ها رسیدگی نشده است. مردم نیز در رابطه با این پرونده‎ها هنوز جواب روشنی دریافت نکرده‎اند.
در برخی سایت‎ها فیلمی از لحظه وداع آیت‎الله هاشمی با آقا مهدی منتشر شده بود که پدرتان آقا مهدی را با دعای سفر بدرقه کردند. چرا پدر چنین دعایی را خواندند؟
آقا مهدی رفته بود تا با حاج آقا دیدار کند. صبح که قرار شد از پدر خداحافظی کند، حاج آقا لحظه خداحافظی این جمله «ان الذی فرض علیک القران لرادک الی معاد فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین» را که به دعای سفر مشهور است و مرسوم است در گوش مسافر بخوانند، در گوش آقا مهدی خواندند و دعای سفر را همیشه برای این می‎خوانند که مسافر زودتر برگردد!
واکنش پدرتان نسبت به دستگیری آقا مهدی چیست؟ آیا ایشان تصمیم ندارند که با رایزنی و پادرمیانی کمی از بار مجازات برادرتان کم کنند؟
نه اصلا چنین چیزی نیست و حاج آقا قصد دخالت در این پرونده را ندارند. تنها خواسته حاج آقا این است که قوه قضاییه عادلانه و به دور از جو سازی‎‎های مسموم سیاسی به وظیفه خودش عمل کند و به این پرونده با انصاف رسیدگی کند.
برادر شما غیر از ایران در کشور‎های دیگر نیز دارای پرونده‎‎های قضایی هستند. دلیل شکل‎گیری آن‎ها را چگونه ارزیابی می‎کنید؟ آیا مقاصد سیاسی در پشت این پرونده‎ها بود؟
بله حتما قضیه سیاسی است. آن کشور‎ها نیز مانند برخی گروه‎های داخلی تلاش کردند که با ایجاد پرونده برای مهدی هاشمی و متهم کردن او در محاکم قضایی خود، چهره نظام و آیت‎الله هاشمی را مخدوش کنند و این پرونده‎ها بیش از این‎که جنبه حقوقی و قضایی داشته باشد، دارای بار سیاسی منفی و تخریبی علیه حاج آقا است. در ایران نیز جدای از اتهاماتی که در ظاهر مطرح است، این سر و صداها یک پشت پرده نیز دارد و برخی جریانات داخلی با مطرح کردن این اتهامات سعی دارند به تخریب چهره حاج آقا بپردازند.
شنیده می‎شد که دستگاه قضایی حکم جلب مهدی هاشمی را در فرودگاه اجرا نکردند و به ایشان فرصت داده‎اند که پس از چند روز خودشان را به دادسرا معرفی کنند. چرا ایشان از این فرصت چند روزه برای ماندن در کنار خانواده استفاده نکردند و فردای همان روز خود را به دادسرا معرفی کردند؟
چنین فرصتی در کار نبود. در فرودگاه به ایشان اعلام کردند که ظرف 24 ساعت باید خود را معرفی کند و ایشان نیز صبح روز بعد از بازگشت، خود را به دادسرا معرفی کردند. مهدی برای محاکمه به ایران آمده و کاملا برای این موضوع آماده بود. او اولویت اول خود را به پیگیری پرونده قضایی خود اختصاص داده است. مهدی سه سال بود که حاج آقا را ندیده بود و فقط برای دیدن پدر به خانه آمد و بعد از آن نیز خود را به دادسرا معرفی کرد.
در چند سالی که برادرتان در انگلیس بودند و دادگاه‎های ایران ایشان را فراخوانده بودند، نقل قول‎‎هایی از پدرتان مطرح می‎شد مبنی بر اینکه: «به مهدی گفته‎ام که به ایران نیاید و در انگلیس بماند و به تحصیلات خود ادامه دهد». آیا این اظهارات پدرتان را نوعی تقابل با دستگاه قضایی و قانون تلقی نمی‎کنید؟
در آن زمان هیچ احضاریه‎ای به دست ما نرسیده بود. قوه قضاییه مدعی بود که احضاریه را فرستاده است اما این احضاریه ایراداتی داشت که برای مثال یک‎بار اسم مهدی در آن اشتباه درج شده بود و بر اساس همین موضوع احضاریه مشخصی در اختیار ما و مهدی برای معرفی به دادگاه قرار نگرفته بود. با این اوصاف این نظر حاج آقا را نمی‎توان تعارض با قوه قضاییه نامید. تا آنجایی که بنده مطلع هستم، بسیاری از بزرگان نظام نیز به مهدی توصیه کرده بودند که به ایران نیاید و در همان انگلیس بماند.
حتی در روز‎های گذشته هم این توصیه‎ها ادامه داشت؟
بله حتی در همین چند روز اخیر نیز این «توصیه به نیامدن‎»ها وجود داشت!
فکر می‎کنید دلیل این توصیه‎ها چه بوده است؟ نظام به‎دلیل برگزار نکردن دادگاه مهدی هاشمی در میان افکار عمومی تحت فشار بود و آمدن مهدی هاشمی می‎توانست بسیاری از این فشار‎ها را کاهش دهد.
تصمیم‎گیری در مورد پرونده مهدی و برگزاری دادگاه وی در شرایط غبارآلود سیاسی امروز شاید کمی سخت‎تر باشد. شاید می‎خواستند در یک فضای آرام‎تر به این پرونده رسیدگی کنند و در رسیدگی به این پرونده، دستگاه قضایی از بیرون تحت فشار قرار نگیرد تا بتواند عادلانه‎تر در مورد این موضوع قضاوت کند.



منبع: پنجره
نظرات بینندگان
بسیجی با بصیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۴
انشالله اینجوری باشه و علاوه بر این خواهر و برادر ، اعضای گروهک انحرافی دخیل در دزدی ها و اختلاس ها و .... مثل همه ی مردم عادی به تخلفاتشون رسیدگی بشه
پورا شاعر میشود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۵
۱۷
مهدی بابا چی آورد از فرنگ؟
این سؤالو برو ز پورا بپرس
بهت میگه که او چی چی آورده
یک چمدان فتنه "mede in"جورج سوروس!!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
چه تحلیل کشکی ! در هر صورت باید قانون اونو مجازات بکنه توقع داشتی همونجا میموند ؟ اومد مجازاتش میکنن اگه بازم فتنه کرد ببرنش بالای دار .... همینطور اون انجمن حجتیه ایهارو هم محاکمه کنن بترکونن قاتل کهریزک رو هم بترکونن
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
سخیف!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
made in منظورته!
پورا
|
Iran (Islamic Republic of)
محمدخان! تحلیل نکردم خبر دادم فرق این دو رو که میدونی؟!
نوراخانم! برا قاشق هر آش شدن سواد لازمه با کمی ادب معاشرت !
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
پورا طرف ........... و هیچی هم نمیتونه آورده باشه ، این حرکت نسخه ای هست که .......... پیچیده براساس یه سیاست خاصی که در پیش گرفته و میخواد ....
پورا
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل خان گل گفتی ولی منافاتی با حرف من نداشت فتنه داخلی و خارجی با هم هماهنگن
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۴
بعد از سردرگمی ناشی از رفتار غیر قابل پیش بینی فرزندان هاشمی تازه به هوش آمدین. دیدین چطور ناک اوت شدین فکرشم نمی کردین. حالا احمدی نژاد شما سیاستمدارتره یا هاشمی ما؟ راحت باشین دوباره شروع کنین از خانواده هاشمی نوشتن ولی مواظب باشین این دفعه ناک اوت نشین. بچه ها هنوز جوونین. خدا حافظ.
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
هر چی که اتفاق می افته انشالله به نفع نظام باشه نه هیچ شخص خاصی
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
نظام یا مردم ایران مملی!؟
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
اکثریت مردم ایران نظام اسلامی رو میخوان و نظام و این مردم انقلابی و شهید داده از هم جدا نیستن ! حساب شما با این مردم جداست خانومی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۸
۶
به اینا اگه بگی اصلا اقا مهدی جرمی مرتکب شده
میگن نه به خدا ایشون پاکن .
این دردانه از بدو تولد معصوم و مظلوم بود
الان هم در عرصه سیاسی مظلوم واقع شده
به خدا اقا مهدی سرباز امام زمانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شاید هم باشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سرباز امام زمان به مملکت خود خیانت نمیکنه..................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
آن كه مي رود، عاقبت روزي بازمي گردد يكي با پلاك، يكي بي پلاك، يكي با 4 تكه استخوان و يكي هم «سردار هور» بود كه وقتي برگشت، همه عطر تابوت گرفتيم. اين روزها بعضي اسامي را بايد «اختصاري» نوشت! اما بنازم به «علي هاشمي» كه نامش بزرگ بود و پيكرش مختصر! شهيد علي هاشمي آقازاده شهادت بود. بچه ناف «مجنون» رفتنش از سر بي قراري بود، فراري نبود كه پس از سه سال برگردد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۴
۲
بی شک باید دادگاه مهدی هاشمی علنی برگزار شود تا مردم به قضاوت بنشینند. اما بیایید صادقانه بگوییم مردم بیشتر تشنه محاکمه مرتضوی و رحیمی هستند یا فرزند سردار سازندگی.
قوشا چای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۳
۰
فکر نمی کنید این مسائل یه کم کهنه شده خوب یه نفر گناهی کرده یا نکرده مجازات میشه یا نمیشه گذشته جنجال و هیاهو و سیاسی بازی ها اون هم در رسانه ها فقط سرپوشی هست برای وضع مملکت وضع نا بسامان مملکت اختلاسهای که روز به روز اشکار می شن و هر بار هم اقایون بالا دستی سکون اختیار کردن و البته انها پاک ترین هم که هستند و مبرا از گناه شاید هم کمی لیلی به لالاش بزاری معصوم هم میشن . اقایون اینها همش بازی سیاسی هست به قول خانم رفسنجانی اسامی دزدان انجوری اعلام میشه این اینجوری میشد بی سر و صدا هم بازداشت کرد هم محاکمه و هم زندانی نه این همه جنجال بخدا مردم تو بد وضعیتی هستند فاصله طبقاتی بیداد میکنه گرانی کمر مردم را خم کرده تورم بیکاری فقر همه افزایش یافتن مشکل مملکت هم شده اصلاح ساختار جهانی یا مهدی یا فلان اقا زاده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۲
درود بر هاشمي و يارانش
میثم
|
Germany
|
۱۳:۱۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۳
این بزرگان نظام از نظر آقازاده کیانند؟؟؟؟؟

کسی کمی انصاف داشته باشه با خوندن همین متن متوجه میشه اینا چکارند.

براتون دعا میکنم حاج آقا!!!!

چرا کسی برای پسرای رهبری پاپوش درست نمینه؟
یعنی کسی نمیخواد نفر اول مملکت رو خراب کنه؟؟؟

اینا همش حرفه.قبول کنید دچار خطا شدید

جبران کنید ار دیگه فرصت جبران داشته باشیدخاندان محترم ؟؟؟؟؟؟؟؟
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۶
۲
از این وری ها تا اون وری ها بدونن که هر کی به این مردم عزیز خیانت کنن در نهایت راهی جز تباهی و حقارت ندارن.
(صمد آقا مقصرش میدونه مهدی رو)
پورا
|
Iran (Islamic Republic of)
آفرین صمد خان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
خوردن حق مردم مظلوم ایران - خیانت به صداقتشون و تلاش برای گمراه کردنشون هیچ عاقبت خوشی نداره. خداییش هرکی ریگی تو کفششه بره با خدا تسویه حساب کنه . این مردم که گناه نکردند با اینهمه فداکاری از اول انقلاب تا حالا ، هر روز یه جوری تنشون بلرزه .
مهدی و فائزه هم اگه جرمی ندارند نباید اینقدر آب و تاب بدند به محاکمه .اگه جرم هم دارند که خونشون از بقیه سرختر نیست.هرچی قوه قضاییه دستور بده مردم میپذیرند.
پسرک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۳
۱
عجب دنیا پرستی ادم رو نابود میکنه .یعنی دنیا پرستی حتی بقیمت خون شهدا که از رفقای خودش بوده
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
عملکرد پسر ربطی به پدر ندارد جعفر کذاب پسر امام معصوم است داستان پسر نوح راهم شنیده ایم
هاشمی همان سردار سازندگی است زجر کشیده زمان طاغوت وجانفدای انقلاب
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
هاشمی میخواست ببینه فضولش کیه واسه همین در گوش مهدی خوند تا فضول رو شناسایی کنه و فکر کنم الان فهمید فضولش صراطه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
خدائیش اول مطلب خبر راحال کردین؟؟؟

(البته باعرض پوزش از حاج اقا که مامخلص ایشون هم هستیم)

" یاسر ترجیح داد از مسائل سیاسی دورباشد وفقط به کاراقتصادی بپردازد"

دمش گرم بخدا.!! مطمئنم الان ثروتش از"گنج قارون" هم بیشتره! هیچکس هم کاری بهش نداره چون وارد سیاست نشده.

قانون "ازکجا آورده ای" هم که خیلی وقته پشم!!!!!
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ممل جون انشاالله به نفع مردم باشه نه به نفع0000