۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۸

مخترع بسيجي دستگاه تشخيص منبع صوتي ساخت

کد خبر : ۸۱۹۸
دستگاه تشخيص منبع صوتي با استفاده از صداي توليد شده، براي نخستين بار در كشور توسط مخترع بسيجي كشورمان ساخته شد.



ونداد دهقان، مجري اين طرح در گفت و گو با خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، اظهار داشت: با استفاده از اين دستگاه مي توان با دريافت هر صدايي، فاصله و جهت منبع توليد صدا را تشخيص داد.

وي افزود: دستگاه تشخيص منبع صوتي با استفاده از صداي توليد شده، میزان فاصله تا منبع را بر حسب متر به كاربر ارائه مي دهد.

اين مخترع بسيجي تصريح كرد: اين دستگاه شامل دو ميكروفن و يك مدار است كه ميكروفن ها در راستاي هم و در يك جهت قرار گرفته و مدار افت دسيبل صوت در هر ميكروفن را بررسي مي كند.

دهقان اضافه كرد: در اين دستگاه قبلا افت شدت صوت از منبع تا فاصله دو تا سه كيلومتري، بررسي و يك نمودار صوتي به آن داده شده است كه پس از دريافت صدا با استفاده از اين نمودار فاصله تا منبع را تشخيص مي دهد.

وي تاكيد كرد: دستگاه تشخيص منبع صوتي با استفاده از صداي توليد شده در سازمان آتش نشاني و همچنين در زمان جنگ براي تشخيص منبع انفجار كاربرد دارد.

مجري اين طرح با بيان اينكه اين طرح هنوز در سازمان ثبت اختراعات به ثبت نرسيده است، خاطرنشان كرد: هزينه تهيه اين دستگاه حدود پنج ميليون تومان است.

لازم به ذكر است، ونداد دهقان، دانشجوي كارشناسي رشته مكانيك دانشگاه آزاد اسلامی واحد آيت الله آملي، عضو انجمن مخترعان كشور و عضو باشگاه پژوهشگران جوان بوده كه تاكنون اختراعات و طرح هاي بسياري چون دستگاه انتقال صدا و اطلاعات به وسيله نور معمولي و مادون قرمز و ربات آشغال جمع كن خودكار را به ثبت رسانده است