۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
گزارش صراط از علت و معلول وضعیت اینروزهای اقتصاد ایران

متهم اصلی بحران سازیهای اقتصادی کیست؟

در چرتکه اندازیهای روزانه ی مردم کافیست کمی در بازار تلاطم ایجاد شود تا فریاد معادلات اقتصادی را از کاغذ به هوا بلند کنند و هر کس به دنبال یافتن مقصری می افتد تا سهم خود را از وی بگیرد.
کد خبر : ۸۲۲۵۰
"صراط" - علی جعفری/ سخن از نرخ ارز و سکه این روز ها به یکی از بحث های مطرح در جامعه مبدل شده است و بی شک نوسانات اخیر نرخ دلار یکی از دلایل اصلی این نگرانی هاست.

هر کسی در زندگی شخصی روزمره خود با مسائل اقتصادی زیادی روبروست. افراد با توجه به میزان در آمد و دارایی هایشان، همواره تلاش می کنند به رشد اقتصادی مورد نظر خود برسند و از این رو می توان گفت فارغ از تحصیلات دانشگاهی تمام افراد جامعه به نوعی خود را در مسائل اقتصادی صاحب رای و نظر می دانند. از این رو هر کسی ماجراهای اقتصادی پیش آمده در کشور را از دید خود تجزیه و تحلیل می کند و برای تحلیل خود دلایلی نیز می آورد.

در چرتکه اندازیهای روزانه ی مردم کافیست کمی در بازار تلاطم ایجاد شود تا فریاد معادلات اقتصادی را از کاغذ به هوا بلند کنند و هر کس به دنبال یافتن مقصری می افتد تا سهم خود را از وی بگیرد.

اما برخلاف سطح جامعه، در بین کارشناسان برجسته اقتصاد برای سنجش وضعیت اقتصادی کشورها پارامترهای متفاوتی وجود دارد به عبارتی هر کارشناس با خط کش های خود به سراغ ارزیابی های اقتصادی می رود.

ما در این نوشتار تصمیم داریم با معرفی چهار پارامتر به بررسی شرایط اقتصادی کشور بپردازیم.

1) در شرایط امروز جهان قدرتهای بزرگ متحدا به اعمال تحریم های سخت و کمر شکن نسبت به جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده اند. برکسی پوشیده نیست که تحریم نفت به عنوان بزرگترین کالای صادراتی ایران چه بلایی بر سر اقتصاد کشور می آورد.

2)علاوه بر تحریم صادرات و واردات تحریم بانکی هم علیه ایران اتخاذ شده است که شرایط را هر چه دشوارتر می کند.

این تحریم ها باعث می شود ایران برای فروش نفت خود با مشکل مشتری مواجه شود و از سوی دیگر اگر مشتری نفت ایران پیدا شد با توجه به تحریم بانکی برای داد و ستد با مشکل مواجه شود.

در برخی مواقع اگر نتوانیم چاره ای برای دور زدن تحریم های بانکی پیدا کنیم، ناچاریم بجای ارز از کالاهای آن کشور بصورت اجباری خرید کنیم.

3) علاوه بر تحریم ها، کارتل های داخلی نیز نقشی اساسی در شرایط اقتصادی کشور ایفا می کنند .

مافیای اقتصادی در کشور بدنبال روزنه ای در بین سیاست های دولت می گردند تا به صحنه اقتصاد ورود کرده و با جنگ روانی و تزریق یا جمع آوری کالای مورد نظر به منافع خود دست یابند.

4) از سویی دیگر توده های مردم که نظاره گر این تحولات هستند و سرمایه های اندک خود را در معرض خطر می بینند وارد یک بازی از پیش تعیین شده می شوند و طبق نقشه شوم مافیای اقتصادی وارد صحنه می شوند .

ملت که همان مهرهای خودجوش این سناریو هستند، سرمایه های اندک خود را که کنار هم سرمایه ای بزرگ را رقم میزند، بجای اینکه در خدمت تولید ملی و حمایت از بازار کار داخلی باشند نا خواسته به مافیای قدرتمند کمک می کنند تا بهتر و سریعتر به اهداف خود برسند.

در ماه های اخیر و خصوصا هفته گذشته که شاهد تحولات منفی در بازار ارز کشورمان هستیم، نقش دولت بعنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور بیشتر از همیشه زیر ذره بین قرار گرفته است.


با توجه به اینکه تحریم ها و فشارهای بین المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران اجتناب ناپذیر است، این سوال در اذهان عمومی مطرح می شود که آیا مقصر عدم مدیریت و نظارت صحیح بر بازار ارز و همچنین بی توجهی به کنترل منابع ارزی که در روز های اخیر باعث سوء استفاده های بسیاری از طرف مافیای اقتصادی در کشور شده است نیز استکبار جهانی است؟!

براستی آیا تیم اقتصادی دولت شامل چند اقتصاد دان برجسته و کارکشته است که قرار است با تدوین سیاستهای کلی، نقشه راهی برای حرکت اقتصادی کشور مشخص کنند؟ و اگر اصولا چنین تیمی وجود خارجی دارد چرا نقشه راهشان کشور را به بیراهه کشیده است؟!


مگر می شود در عرصه اقتصاد با حرکات چریکی و پارتیزانی و بدون داشتن نقشه ای جامع قدم برداشت؟

لازم به ذکر است تحولات اخیر در بازار ارز آنچنان شدید و غیر قابل اغماض است که صدای نمایندگان ملت را هم در آورده است تا جایی که رئیس مجلس هم از بی فایده بودن روش های رابین هودی در اقتصاد صحبت کرده است.

بروز این شرایط در کشور و عدم برخورد با آن ها این شبهه را به وجود می آورد که شاید عده ای از مسئولین از شرایط پیش آمده رضایت داشته و به همین علت عزمی برای برخورد وجود ندارد.

این گمانه زنی ها زمانی قوت می گیرد که رئیس محترم جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود، در شرایطی با اطمینا خاطر و لبخند همیشگی پشت تریبون حاضر شد که ملت بزرگ ایران از وضعیت اقتصادی کشور بهت زده اند و پول ملی طی چند روز بی ارزش ترین پول جهان شده و سبد خانوارها هر روز خالی تر از قبل می شود، وی بدون هیچگونه حس مسئولیت پذیری تنها با فرافکنی و مقصر خواندن دیگران پاسخ ملت را می دهد. و برای آرامش مردم هم که شده هیچگونه برنامه ای را برای کنترل اقتصاد و بازار ارز ارائه نمی کند!

لازم به ذکر است روز گذشته صدای ائمه جمعه هم از وضعیت نا بسامان اقتصادی کشور در آمده تا جایی که امام جمعه ی شهر اصفهان به رئیس جمهور گفت: مردم را هالو فرض نکن!

به هر حال نقش هیچکدام از عوامل "سیاست خارجی و نقش معادلات دیپلماتیک در قبال کشورها" ، "نقش مدیریت و سیاستهای دولت در تحولات اقتصادی" ، "میزان تاثیر و نوع تحرکات کارتل ها و باندهای مافیایی اقتصادی کشورها" ، فرهنگ و رفتارشناسی اقتصادی مردم یک کشور"، را نمی توان در تحولات و وضعیت فعلی اقتصاد کشور نادیده گرفت.


نظرات بینندگان
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۸
۱۵۶
متهم اصلی اوضاع نابسامان امروز کشور انهای هستند که اقای احمدی نژاد را به زور به قدرت رساندند بدون انکه لیاقت ان را داشته باشد !!وبدتر از ان حمایت های متعصبانه وکور کورانه از ایشان در این چند سال ؟! ابتداء انان باید از ملت ایران عذرخواهی کنند وبعد.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تمامی قوای سه گانه در نابسامانیهای اقتصادی مقصرند !
mojicivil
|
Iran (Islamic Republic of)
از اینکه تعدادی از تهرانی های محترم شخم زدن بازار ارزو کمال تشکر داریم چه انسانهای که شکم گشنه زمین میزارن چه تهرانی های که میرن ماساز برجو میلاد بستنی 500 هزار تومانیو لندنو دبیو کیشو ....
بقیشو اونایی که معرفت دارن بنویسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۳
۱۲۹
ضمن تشکر از سایت صراط برای درج این گزارش کارشناسی، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مقصرین اصلی این فضاحت اقتصادی ، اجتماعی تنها آن چند نفر که دستگیر شدند نیستند ، ومسئولین دولتی وبانک مرکز ی هم به تنهائی درمظان اتهام قرار ندارند ، بلکه در کنار عوامل اخلال گر، مسئولین هر سه قوه(مقننه، مجریه وقضائیه) به سهم خود در این افتضاح شریکند !!!
لذا باید در کنار اخلالگران دستگیر شده، مقصرین مذکور نیز به صورت جدی مورد باز خواست ومحاکمه قرار گیرند !!
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
منتظر باش همین کار را خواهم کرد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۱۸۸
۳
عزیزم
سی سال خرابکاری شده
حالا چرا همه یادشون افتاده
فقط به آقای احمدی نژاد منفی بدن؟؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرابکاری های سی ساله در
دوران ایشان
رو شده
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
دیوار از دیوار ایشان کوتاهتر نیست!!
اما کدام خرابکاری ما اینهمه سازندگی کردیم
اینهمه امیر کبیر و ژان وال ژان تولید کردیم
تا کور شود هر آنکه نتواند دید!!
omega
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا سازندگیو خوب اومدی کدوم رئیس جمهور قبل ایشون اینهمه ایرانو آباد کرد؟ها؟ها؟بگید دیگه هااااااااااااا؟...
مهابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۱۵۱
۴
آیا در مکتب و منطق شما انتخاب با رای اکثریت به زور به قدرت رساندن است؟زور آن است که با زیر پا گذاشتن راهکارهای قانونی و با انقلاب رنگی و با حمایت بی بی سی فارسی،به دنبال تحمیل خود با اردوکشی خیابانی باشیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
پس حالا حالا ها باید بکشی آقای مهابادی ... از ماست که بر ماست

یا علی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۱۳
۱۵
یک موقعی یک قضیه ای اینقدر واضحه ، اینقدر واضحه که این مقاله های شما فقط به درد مرغ پخته رو خندوندن می خوره ، آقای صراط !!! داداش من یعنی مقصر بعد از 7 سال هنوز هم معلوم نیست ؟؟؟ اون موقع که میر حسین موسوی کبیر توی تلویزیون و مناظرات این آقا و سیاست هاش رو افشا می کرد و این روزها رو پیش بینی می کرد خداییش تو کجا بودی ؟؟؟ توی کدوم ستاد بودی !!! از اون مقصرتر تو هستی صراط چرا که "صراط الذین انعمت علیهم" رو دیدی ولی ؟؟؟ صراط مستقیم رو دیدی ولی ؟؟؟ تو رو خدا برو تاریخ اهل کوفه و رفتارشون با مولای ما امیرالمومنین رو بخون ، بعد یک روز بنشین فکر کن ببین چند تا شباهت می تونی بین خودت و اونها پیدا کنی ؟؟؟

یا علی
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
البته ما از درک این جملات " ینقدر واضحه که این مقاله های شما فقط به درد مرغ پخته رو خندوندن می خوره " ناتوانیم چون زمان ما گفتند مدرک گرائی نست و ... بگذریم
منظور شما موسوی کبیر است یا کویر فکر میکنم چون در ادامه کویر سازی ایران توسط خاتمی بود کویر با مسمی است 16 سال قبل از احمدی نژاد عجب دوران طلائی بود مفتخوران و دلالان تقویت شدند بسوی غرب چهار نعل می شتافتیم ضد انقلابان عزیز را همه جا در پست های آنچنانی قرار دادیم حتی خانه های فساد اسلامی داشتیم درست می کردیم این متحجرین نگذاشتند آقایون همه اش به فکر ملت بودند ملتی که بقول اربابشان ...خانم ملکه بریتانیای خیلی کبیر " مصرف کنندگان بی مصرف بودند" روزی در یکی از گشت گذارهایشان پس از صرف جوجه کباب با مخلفات و ... هرچند ناراضی یکی از آنها به نمایندگی از سایرین شکر و سپاس بجا آورد که خدا را شکر خیلی ها همین را هم ندارند ... این اماثل شعله ور از درد ستمدیدگان و چه بگویم بهتر که هیچ نگویم ... اما هرچه تاریخ کوفه را خواندیم میرحسین را مشابه علی(ع) نیافتیم حال چه کبیر باشد یا کویر یا با عرض پوزش ...
بقول قرآن کریم : بتهائی که بدست خود می سازیم می پرستیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
جلال جان
مثل اینکه کلن و همیشه تمام قضایا رو بر عکس می فهمی.
من گفتم تاریخ رو بخون تا شباهت خودت رو به اهل کوفه ببینی نه اینکه نعوذبالله شباهت آقای میر حسین به امیر المومنین رو !!! واقعن نمی فهمی یا خودت رو زدی به نفهمی؟؟؟

یا علی
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا رضای محترم این جمله شماست "تو رو خدا برو تاریخ اهل کوفه و رفتارشون با مولای ما امیرالمومنین رو بخون" خوب به جمله " و رفتارشون با مولای ما امیرالمومنین رو بخون " نتیجه رفتار ما را با موسوی کبیر حالا تناظر یک بیک نیست !! تو که صاحب فهمی بهتر نیست در نوشتن دقت کنی ؟ و از کجا طرفداران موسوی به یاران با وفای مولا علی شبیه شدن و مخالفان زبیری و ...
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
جلال جان
این که خودت می یای اینجا می نویسی که رفتار شما با میرحسین موسوی مثل رفتار طلحه و زبیر و اهل کوفه بوده و اینقدر هم روی تشابهات اش اصرار داری جای تامل بسیار داره که چرا اینقدر اصرار داری به خوانندگان این جوری القا کنی ؟؟؟!!! نمی دونم چرا ؟؟؟ فقط می دونم خیلی چیزها رو نمی فهمی یا اگر هم می فهمی کج می فهمی ، دلیل اش هم واضحه چون مطالعه نداری و نمی دونی چه بزرگ مردانی بودند که اون موقع که تو توی قنداق بودی داشتند برای این مملکت روز و شب تلاش می کردند و می جنگیدند ، حالا تو یا این فهم کم و دانش کم می خواهی اینجا اونها رو بکوبی ؟؟؟ اینجاست که باید به حال تو و هم فکران ات افسوس خورد
یا علی
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا رضای محترم
سطر اول جوابیه خودت را بخوان و با آنکه من نوشته ام مقایسه کن
البته خوانندگان جویای حقیقت اینکار را خواهند کرد !
جمله من این است : " از کجا طرفداران موسوی به یاران با وفای علی(ع ) شبیه شده اند
و مخالفان زبیری ... ؟ "
و شما از قول من چنین استنباط کرده اید : " این که خودت می یای اینجا می نویسی که
رفتار شما با میرحسین موسوی مثل رفتار طلحه و زبیر و اهل کوفه بوده ... "
در همین خط اول مطابق میلتان دست به تحریف زده اید ! در وادی فرهنگ معنی امانت داری اینست؟
نه تنها در نوشتن در خواندن و قضاوت هم فوق العاده سطحی و ظاهربین هستید
شاید بتوان گفت یک ایده آلیست خیال پرور ! انسانی که در اوهام بسر میبرد! آنچه را دوست میدارید
حقیقت می پندارید ! و فاجعه از همین جاست !
خدمت حضرتعالی عرض کنم نزدیک به شصت سال است میخوانم و می نویسم و بنا به اظهار دیگران
بیهوده نخوانده و چرند ننوشته ام ( خودم چنین نظری ندارم ) وسعی کرده ام بی غرض و منصفانه
قضاوت کنم !! در مسائل سیاسی هم مرید کسی نیستم و بدست خود بتی ساخته باشم که بپرستم!!
علیرغم اینها از توصیه شما متشکرم ای کاش کتابهائی هم معرفی می کردید!! با خواندن این نظرات
نه تنها من بلکه خوانندگان نیز پی خواهند برد خود شما بیشتر نیازمند مطالعه هستید چرا که نوشته ها
یت آنرا ثابت می کند : از کوزه همان تراود که در اوست !
و اما در مورد مبارز مردان بزرگ نوشته بودی :
" و نمی دونی چه بزرگ مردانی بودند که اون موقع که تو توی قنداق بودی داشتند .... "
اگر منظورت حد اقل یکی از آنها میرحسین موسوی کبیر بوده باید بگویم من در آن زمان در قنداق نبودم
من خودم شاهد خیلی ستم ها بودم در محیطی بودم که از زمان دبستان درگیر این مسائل بودم حتی در آن
سن و سال مدتی محروم از تحصیل آنزمانی که در اوج خفقان ما کتک میخوردیم و دربدری می کشیدیم
ایشان دنیای دیگری داشتند سرشار از خوشی و طراوت و لذت دین و مذهب را به استهزا گرفته بودند
و ازدواجشان در یک پارتی صورت گرفت !!
خوب شکر خدا بعد ها خدا بدادشان رسید با تاثیر از دکتر شریعتی تحولی ایجاد شد که البته قابل تقدیر است
بخصوص همسرشان پژوهشهای قرآنی را شروع کردند انشاء ا... بازهم خدا هدایتشان کند !!
خودتان بیشتر تحقیق کنید درست است از هدایت یافتگان بودند ولی مبارزین نبودند
مبارزین در گلزار شهدا آرمیده اند روحشان شاد باد !
حال چون ایشان رای نیاورده اند باید به مردم و انقلاب بتازند؟ این است نشانه سپاسگزاری؟
من دیگر قصد جوابگوئی ندارم و این مختصر را جهت روشن شدن موضوع گفتم و برای شما دعا میکنم
اگر به دنبال حقایق هستی بدون تزکیه و تسلط بر هوای نفس نتیجه ای ندارد
امیدوارم خداوند عقیده ات را از عقده ات مصون بدارد و آرزوی وارستگی از تمام وابستگی ها برای همگان
دارم
حقیقت سرائی است آراسته هوی و هوس گرد برخاسته بوستان سعدی
چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد مثنوی مولوی
از صراط خواهشمندم این عریضه طولانی برای آخرین بار منتشر نماید
خدا حافظ
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا جلال
خداحافظ و ان شاء الله بتونی روز قیامت هم جواب تهمت هایی رو که به بزرگان این مملکت می زنی ، بدی !!!

یا علی
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۴
۷
سلام.آیاواقعامیشه باورکردکه افزایش ارز گردن تحریم هاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آیاسیاست های دولت درزمینه اقتصاددرست بوده!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
متهم اصلی:
دولت ، مجلس و قوه ی قضائیه ست.
آخیش راحت شدم حرفمو زدم.
صراط یعنی چاپ میکنی متن ارباب صمد آقا رو؟
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
صراط جان:
دمت گرم واقعا متشکرم.
همیشه برقرار باشی
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
دیدی که چاپ کرد اینقدر بدبین نباش
دعا کن فیلتر نشه !!
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
راستش را بخواهید برادران ارزشی باید گفت این احوالات را 8 سال پیش و به طور واضح 4 سال پیش به شما گوشزد می کردند و ایضاً قبل از سونامی گرانی نه ببخشید هدفمنی یارانه ها اما شما در پاسخ چه مهملاتی که بهم نمی بافتید زنبیل و مدیریت دنیا و چه وچه.
اما این قضیه مربوط به این دوران نیست تنها نیست و هیئت دولت فعلی مقصر اصلی این برگ های زرین اقتصادی در تاریخ ایران نیست. .....
روزی ر این مملکت نیست که مشکلی به مشکلات اضافه نشود ....
سیستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
در وضعیت به وجود آمده تمامی سه قوه مقصر هستند برخورد با دلالان سکه وارز وظیفه قوه قضائیه است در طول 20روز گذشته یک کیسه برنج 10کیلویی از 22هزار تومان به 40هزار تومان در منطقه سیستان وبلوچستان افزایش یافته است یک5کیلو روغن از 15هزارتومان به 25هزارتوان افزایش پیدا کرده وصدها جنس دیگر که بصورت وحشتناکی افزایش یافته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
متهم اصلی ما کارمندان مظلوم دانشگاهها با درآمد 700هزارتومانی هستیم.
مجمع کارمندان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ما متهمیم ...
آهو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
بسم الله الرحمن الرحیم
به حضور محترم ثامن الحجج علی ابن موسی ابن الرضا
با سلام و عرض ارادت،
شکواییه به درگاهتان دارم یا ولی الله ! در این آب و خاکی که وجود مبارک شما خاک این سرزمین را پاک و مطهر کرده است قیمت کالا های مورد مصرف روزانه اعم از خوراکی و پوشاکی و غیره و غیره را بدست دلالان و یا سردمدارانی سپرده اند که در بازارهای پنهان و روابطی قیمت دلار و سایر ارزها را بالا میبرند (حتی کالاهایی هم که هیچ ربطی به قیمت ارز ندارند فورانی بالا رفته) که شاید در طول عمرشان حتی دو رکعت نماز هم نخوانده باشند و هیچ اعتقاد حقیقی و قلبی و خالصانه ای و ایمانی به اسلام و قرآن نداشته باشند، سپرده اند و مردمان پاکدل و شیعه این آب و خاکی که شما در آن حضور دارید شرنوشت آب و نان شب ما را به مطامعو حرص و ولع دلالان و سود جویان گره زده اند و خون ما در شیشه شده است و افسرده و کسل شده ایم و دست به دامان شما شده ایم که از عالم غیب از درگاه الهی طلب عذاب بر ظالمان در این موضوع فرمایید که ایمان ما را نشانه رفته است. و سیاست .... هم شده دنباله رو هرآنچه که این سردمداران و دلالان بی نماز تعیین میکنند شده است و سود خود را نیز در بالا بردن قیمتها و له کردن مردم می بینند.
دیگه نه زورمان میرسه شیر بخوریم و نه ... ونه ... و خلاصه اینکه یکسری ها ( بی نماز) رو این سیستم غلط داره روز به روز چاق و چاق تر می کنه و یکسری دیگه که ایمان دارند رو روز به روز داره در اعتقاداتشون سستی تحمیل میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!
یا ولــی الله به فریادمان برس!!!!!!!!!!!
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ژيشنهاد مي كنم از الان بريد يكم دوندگي تمرين كنيد چون با اين اوضاعي كه ژيش مي ره فردا ژس فردا بايستي دنبال ماشين هاي يونيسف بدوييم!!!!!!!!! راستي كجاند اونايي كه مي گفتند با ژول يارانه ها شهريه دانشگاه آزاد بچه هامون رو مي ديم يا كجان اونايي كه با ژول يارانه ها گوسفند مي خريدند !!!!!!!! حالا حساب كنيد ژول يارانه ها كفاف فقط شير و نان يك ماهه يك ايراني رو نمي ده بقيه كالا ها پيشكشتون.
حق يارتون
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
متهم اصلی جوزف استالین رهبر سابق شوروی سابق میباشد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز