۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴

«ادیسون زمان» درگذشت + عکس

مخترع پیل هیبریدی نیکل - فلز که در ساخت نخستین خودروی هیبریدی جهان نقش مهمی را ایفا کرده در سن 89 سالگی درگذشت.
کد خبر : ۸۴۱۲۹

به گزارش صراط، استنفورد اوشینسکی، دانشمند خود ساخته آمریکایی که همچنین طیف گسترده‌ای از محصولات و فرآیندهای موفق از سلولهای خورشیدی فیلم نازک گرفته تا سلولهای سوخت هیدروژن را ابداع کرده روز چهارشنبه 26 مهر در اثر سرطان پروستات چشم از جهان فرو بست.

اگر چه کار وی در زمینه پیل قابل شارژ مجدد NiMH بوده که بیشترین تاثیر را بر روی مصرف‌کنندگان داشته است.

مواد شیمیایی این پیل تا زمانی که با پیل‌های لیتیوم یون پیشرفته‌تر جایگزین شود، در میلیون‌ها دستگاه از جمله لپ‌تاپ‌ها،‌ دوربین‌های دیجیتال و تلفنهای همراه مورد استفاده بود.

اوشینسکی در سال 1922 در اوهایو متولد شد و در سن 30 سالگی برای ریاست بخش تحقیقات در شرکت خودروسازی هاپ به دیترویت نقل مکان کرد.

وی در سال 1960 شرکت دستگاههای انتقال انرژی را با همسر دومش راه‌اندازی کرد. اوشینسکی در سال 2007 شرکت ابتکار و نیروی خورشیدی اوشینسکی را با همسر سومش راه‌اندازی کرده و تحقیقات خود را در فناوریهای انرژی و اطلاعات ادامه داد.

وی در سال 1999 عنوان «قهرمان جهان» را از سوی مجله تایم گرفت و مجله اکونومیست نیز در سال 2006 وی را «ادیسون زمان ما» خواند.

اوشینسکی صدها اختراع را در آمریکا و دیگر نواحی به ثبت رسانده و به درجات دکتری افتخاری از سوی دانشگاههای بسیار از جمله دانشگاه میشیگان نائل شده بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۳
۰
درود بر کشوری که فرصت های فراوان را برای پیشرفت و رشد استعداد ها ایجاد می کند ومرگ بر سیاست هایی که از این قدرت برای سلطه بر انسان ها استفاده میکند.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز