۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱

«شام آخر» به جاي طرح سوال

در چند هفته گذشته که طرح مجدد سئوال از رئيس جمهور در ميان نمايندگان و فضاي سياسي کشور مطرح شده است، در حالي که دولتي‌ها با خيالي آسوده تنها به ذکر توصيه‌هايي مبني بر اينکه«در شرايط حساس کنوني سئوال از رئيس جمهور به مصلحت نيست » مي‌پردازند.
کد خبر : ۸۴۵۸۵
به گزارش صراط، طرح سئوال از رئيس جمهور انگار روي دست مجلس مانده است، نه صلاحي در طرح رسمي آن در مجلس مي‌بينند و نه لغو ناگهاني آن. در چند هفته گذشته که طرح مجدد سئوال از رئيس جمهور در ميان نمايندگان و فضاي سياسي کشور مطرح شده است، در حالي که دولتي‌ها با خيالي آسوده تنها به ذکر توصيه‌هايي مبني بر اينکه«در شرايط حساس کنوني سئوال از رئيس جمهور به مصلحت نيست » مي‌پردازند. اين موضوع اما يک صف آرايي جدي در ميان نمايندگان مجلس پديد آورده است. گروهي که در ميان شان حتي برخي از امضا کنندگان سئوال از احمدي نژاد نيز حضور دارد و البته امضاي خود را پس گرفتند، با دولتي‌ها هم عقيده اند که طرح سئوال از رئيس جمهور در اين شرايط به مصلحت کشور نيست. از ان سو نيز گروهي که همچنان بر نظر خود در به مجلس کشاندن احمدي نژاد مصر هستند، معتقدند که نبايد به بهانه شرايط حساس کشور، از اين وظيفه نظارتي مجلس چشم پوشيد. اين در حالي است که در چند هفته گذشته بسياري از نمايندگان از قصد خود براي استيضاح برخي وزرا عقب نشيني کردند.
دولتي‌ها آرام؛ مجلسي‌ها فعال
آنچه در اين روزها ديده مي‌شود اين است که موضوع طرح سئوال از رئيس جمهور بيش از آنکه اضطرابي در اردوي دولت ايجاد کند، سبب تحرکاتي در درون مجلس شده است.هر روزه يکي از نمايندگان پيشنهادي مي‌دهد.همه هم به دنبال آن هستند تا بلکه روزنه اي گشوده شود تا طرح سئوال از رئيس جمهور منتفي شود. اين رفتار نمايندگان مجلس در حقيقت ناظر بر اتفاقاتي است که در جلسه قبلي طرح سئوال از رئيس جمهور؛ در آخرين روزهاي سال 90 رخ داده بود. در آن جلسه احمدي نژاد به سئوالات نمايندگان پاسخ مناسبي که نداد هيچ، بلکه طعنه‌هايي هم زد و از جمله اين که گفت کاش از خودم براي طرح سئوال کمک مي‌گرفتيد. رئيس جمهور در آن جلسه ضمن ايراد سخناني طنزآميز در آخر گفته بود که اگر نمره کمتر از 20به عملکردش داده شود، نامردي است.
در چند روز گذشته پيشنهادهاي بسياري از سوي مجلس ارائه شد تا اين موضوع به احضار احمدي نژاد به مجلس کشيده نشود. از جمله ان که در چند روز گذشته برخي از مسئولان دولتي مرتبط با موضوع سئوال، به کميسيون‌ها دعوت شدند تا در اين باره توضيحاتي ارائه کنند تا شايد همين جا موضوع تمام شود. موضوعي که در دو روز گذشته مورد بحث نمايندگان بوده تا ببينند آيا پاسخ‌هاي اين مسئولان قانع کننده است يا نه؟
شام آخر به جاي طرح سئوال
روز گذشته يک نماينده مجلس پيشنهادجديدي ارائه داد: «شام آخر به جاي طرح سئوال»نماينده سمنان در اين باره اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به شرايط موجود در کشور، راهکار استفاده از ابزار طرح سوال از رئيس جمهور، راهکار مناسبي نيست، ما بايد تمامي جنبه‌هاي اين طرح سوال را در نظر بگيريم.عليرضا خسروي در گفت‌وگو با ايسنا، نشست مشترک نمايندگان مجلس با رئيس جمهور و شام آخر به ميزباني مجلس به جاي طرح سوال از رئيس جمهور را پيشنهاد داد و گفت: بهتر است در ابتدا يک تعدادي از نمايندگان مجلس در گروه 5،6 و يا 10 نفره انتخاب شوند و در يک جلسه مجزا و خصوصي با رئيس جمهور ديدار کنند و مسائل و مشکلات را مطرح نمايند.وي افزود: يک پيشنهاد ديگر نيز نشست مشترک نمايندگان مجلس و اعضاء هيات دولت در ضيافت شام آخر است، نمايندگان مجلس در ماه مبارک رمضان مهمان دولتي‌ها بودند و برگشت آن جلسه حق نمايندگان مجلس است، و اين جلسه مي‌تواند بسيار مؤثر و مفيد باشد و مسائل و مشکلات در جلسه‌اي با حضور تمام نمايندگان مجلس و اعضاء هيات دولت بررسي خواهد شد.نماينده مردم سمنان و مهديشهر با بيان اينکه مطرح کردن موضوع طرح سوال از رئيس جمهور بيشتر جنبه احساسي دارد، گفت: نمايندگان مجلس احساسي عمل نکنند.
نشست صميمي به جاي حضور در مجلس
در همين حال کميته طراحان سؤال از رئيس‌جمهور نيز در ادامه پيشنهادات چند روز گذشته خود، پيشنهاد کرد تا رئيس‌جمهور در يک نشست صميمي و غيررسمي با نمايندگان پاسخگوي سؤالات باشد.عوض حيدرپور نماينده مردم شهرضا که به نمايندگي از طراحان سؤال از رئيس جمهور در جلسه کميسيون برنامه و بودجه با نمايندگان رئيس جمهور حضور داشت به فارس گفت: طراحان سؤال از رئيس جمهور امروز يا فرد(دوشنبه يا سه شنبه) نشست مشترکي براي هماهنگي بيشتر درباره پاسخ‌هاي نمايندگان رئيس جمهور برگزار خواهند کرد.وي با بيان اينکه پاسخ‌هاي نمايندگان رئيس جمهور به نوسانات ارزي را به صورت مکتوب به طراحان سؤال از رئيس جمهور ارائه خواهد کرد، افزود: اگر تعداد نمايندگاني که سؤال از رئيس جمهور را امضا کرده‌اند و پاسخ‌هاي نمايندگان رئيس جمهور را قانع کننده مي‌دانند بيش از نمايندگاني که قانع نشده‌اند باشد، به طور طبيعي پاسخ نمايندگان مجلس به هيات رئيسه قانع شدن از اظهارات نمايندگان رئيس جمهور خواهد بود.حيدرپور گفت: البته اگر نمايندگان پاسخ‌هاي نمايندگان رئيس جمهور به نوسانات ارزي را قانع کننده ندانند، رئيس مجلس از رئيس جمهور براي پاسخ به سؤالات نمايندگان جهت حضور در صحن علني دعوت خواهد کرد.وي با بيان اينکه نمايندگاني که طرح سؤال از رئيس جمهور را امضا کرده‌اند انگيزه‌اي جز خدمت به کشور و حل مشکلات اقتصادي ندارند، گفت: ما تاکيد داريم که مشکلات اقتصادي بايد با هماهنگي مجلس و دولت حل و فصل شود البته آمادگي خود را براي هر نوع کمک به دولت اعلام کرده‌ايم اما متأسفانه علائم مثبتي نمي‌بينيم.نماينده مردم شهرضا گفت: بنده به نمايندگي از طراحان سؤال از رئيس جمهور اعلام مي‌کنم که پيشنهاد کميته طراحان سؤال اين است آقاي احمدي‌نژاد در يک جلسه غيررسمي و صميمي با نمايندگان درباره نوسانات ارزي پاسخگو باشد. چرا که ممکن است در اين صورت نمايندگان و آقاي رئيس جمهور به تعامل و توافق برسند تا بحث حضور آقاي احمدي‌نژاد در صحن علني منتفي شود.علي مطهري هم روز گذشته به مهر گفته بود که پاسخ نمايندگان رئيس جمهور براي نماينده سوال کنندگان قانع کننده نبوده است.
منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
مجلس نباید وقت را تلف کند .
این دولت پاسخگو نیست .
وقتی با پیامک و جمشید بسم ا... میتوان دولت را به حاشیه برد . دیگر سوال و جواب به چه درد مردم میخورد ؟؟؟؟؟