۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
در آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه گذشت؟

میت رامنی: احمدی نژاد درست می گوید!

میت رامنی با استناد به سخنان احمدی نژاد که گفته بود بدهی های آمریکا نشان می دهد ایالات متحده قدرتمند نیست، گفت: "این حرف کنایه آمیز درست است و ما برای ایفای نقش رهبری در جهان نیازمند اقتصادی قوی هستیم."
کد خبر : ۸۴۶۸۰
"صراط" - آخرین مناظره انتخاباتی باراک اوباما، نامزد دموکرات ها و میت رامنی، کاندیدای جمهوریخواهان دیروز و در حالی انجام شد که موضوع سیاست خارجی امریکا و در رأس آن نحوه اعمال مواضع در برابر ایران، از مهمترین مسائل مطرح شده در این مناظره 90 دقیقه ای بشمار می رفت.
به گزارش سرویس بین الملل صراط؛ موضوعات دیگری هم چون مساله سوریه، مباحث پیرامون بحران افغانستان و پاکستان و نیز تأمین امنیت رژیم صهیونیستی؛ از دیگر موارد مطرح شده در این گفتگو بود که در زیر به آنها اشاره شده است؛



«اشتراک نظر بر سر موضوع ایران»
اصلی ترین بخش این مناظره به ایران اختصاص داشت. در این مباحثه، هر دو نامزد دموکرات‌ و جمهوریخواه در یک چیز توافق داشتند و آن هم نرسیدن ایران به سلاح هسته ای بود.
میت رامنی با استناد به سخنان احمدی نژاد که گفته بود بدهی های آمریکا نشان می دهد ایالات متحده قدرتمند نیست، گفت: "این حرف کنایه آمیز درست است و ما برای ایفای نقش رهبری در جهان نیازمند اقتصادی قوی هستیم." این نامزد جمهوریخواه همچنین گفت که وی علیه محمود احمدی ‌نژاد، به خاطر اظهاراتش درباره انکار افسانه هولوکاست، مطابق با کنوانسیون نسل‌ کشی سازمان ملل، اعلام جرم می ‌کند.
اوباما نیز در پاسخ به رامنی، با تاکید بر اینکه موفقیت آمریکا در همراهی جامعه بین الملل در اعمال تحریم های به رهبری وی انجام شده، گفت: "در نتیجه تحریمها ۸۰ درصد از ارزش پول ملی ایران از بین رفته و تولید نفت ایران هم به سطح جنگ ایران و عراق رسیده است." اوباما در پاسخ به این پرسش که بزرگترین چالش کنونی و تهدید ایالات متحده چیست گفت: "شبکه‌های تروریستی و تروریسم را بعنوان بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می ‌دانم." اما رامنی در پاسخ گفت: "ایران بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکاست."
نامزد جمهوریخواهان همچنین، رئیس‌ جمهوری آمریکا فعلی را متهم کرد که به خاطر سیاست‌ های اشتباهش، ایران چهار سال به بمب اتم نزدیک تر شده است. وی در ادامه گفت: "هم ‌اکنون به خاطر این خط مشی، ایرانی ها ۱۰ هزار سانتریفیوژ دارند و اگر اوباما چهار سال دیگر  رئیس‌جمهور بماند شمار این سانتریفیوژها بیشتر خواهد شد." میت رامنی در عین حال که تحریمهای وضع شده علیه ایران را تایید کرد، گفت: "که وی شدت این تحریمها را تشدید خواهد کرد."
 نامزد جمهوریخواهان اضافه کرد که وی تحریم هایی مشابه علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی وضع خواهد کرد؛ به طوری که هیچ کشتی و شخص یا کشوری نتواند نفت ایران را بخرد یا حمل کند.



«ضرورت سرنگونی نظام سوریه»
مسئله سوریه و بحران آن کشور از جمله محورهای این مناظره بود که مجری برنامه با اشاره به پیچیدگی وضعیت سوریه از دو نامزد خواست دیدگاه های خود را شرح دهند.
باراک اوباما با اذعان به اینکه اسرائیل منافع بزرگی در سوریه دارد گفت: "ما با همکاری اسرائیل و ترکیه تلاش داریم شرایط را در سوریه به گونه ای تغییر دهیم که حکومت بشار اسد سرنگون شود." اوباما اذعان کرد که اقدام نظامی علیه دولت سوریه گامی خطرناک است و باید دقیقا آن را بررسی کرد. وی افزود: "مسلح کردن مخالفان بشار اسد ضروری است، اما باید با دقت انجام گیرد."
اما میت رامنی بدون آنکه آلترناتیوی برای سیاست کنونی دولت اوباما ارائه دهد، گفت: "سوریه فرصتی بزرگ برای ما است؛ چراکه متحد ایران بوده و به حزب الله کمک می کند." وی افزود: "ما باید با مسلح کردن مخالفان سوریه از این فرصت گرانبها برای سرنگونی بشار اسد استفاده کنیم." میت رامنی در عین حال گفت: "من نمی خواهم ارتش آمریکا در سوریه درگیر شود؛ اما باید از متحدانمان در منطقه برای سرنگونی بشار اسد استفاده کنیم." اوباما نیز بلافاصله گفت: "پس معلوم می شود که میت رامنی نیز برنامه ای متفاوت برای سوریه نداشته و من در این خصوص اقدامات لازم را انجام انجام داده ام."

«موضوع افغانستان و پاکستان از اولویت های سیاست خارجی آمریکاست»
باراک اوباما درباره شرایط آمریکا در دو منطقه بحرانی افغانستان و پاکستان گفت: "چرا باید زمانی که نیروهای امنیتی افغان می توانند از وضعیت کشور خود مراقبت کنند، ما نیروهای خود را در افغانستان نگه داشته و تلفات دهیم؟ القاعده اکنون بسیار ضعیف تر از گذشته است و عملکرد و سیاست های ما باعث نابودی رهبری مرکزی آن شده است و اکنون زمان برای خروج کامل از افغانستان مناسب است. من بودم که رهبری مرکزیت القاعده را نابود کردم."
میت رامنی نیز درباره روابط با سایر کشورها من الجمله افغانستان و پاکستان و در پاسخ به سخنان اوباما اظهار داشت: "باراک اوباما نمی تواند به راحتی افغانستان و پاکستان را با داشتن صدها کلاهک هسته ای رها کرده و به آن پشت کند. من خواهان ایجاد روابط بهتر با پاکستان هستم و نسبت به نفوذ طالبان در آن کشور هشدار می دهم. ما باید از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام حملات در پاکستان استفاده کنیم و با شدت بیشتر با تروریست ها و گروه های افراطی در پاکستان مقابله کنیم؛ چراکه با ضعف حکومت مرکزی پاکستان کلاهک های هسته ای آن خطری برای آمریکا خواهد بود."

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۰
۲
رفته باشي
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۶
۴۰۲
امیدوارم پرزیدنت میت رامنی سیاستمدار بزرگ امریکا با رای مردم و کسب ارای الکترال ایالتها بر مسند قدرت ریاست جمهوری امریکا تکیه بزنه.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
امیدوارم بارک اوباما که مرد بزرگ صلح و دوستی است و حتی یکبار هم جایزه صلح نوبل به وی تعلق گرفت پیروز مجدد انتخابات آمریکا باشد.
فرهان
|
Iran (Islamic Republic of)
این نوید خیلی توهم زده فک می کنه که واقعا آمریکاییه وقتی نظراتشو می خونم خیلی خندم می گیره واقعا این پسر جوکه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۳۰
۱
میت رامنی چقدر احمقه، آخه احمق احمدی نژاد و طرفدارانش باید به تو رأی بدهند یا مردم آمریکا
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۱۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۱
۱
اوباما واقعاً اعصاب داری ، این همه مدت این آدمو تحمل کردی . ولی به زودی کارش تمومه ...
فرهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۰
۹۹
این دو تا رو هم نصفه پوتینم نمی شن برن از اون یاد بگیرن که کشور داری یعنی چی دموکراسی یعنی چی اینا همش بازیه چه دموکراتا چه جمهوری خواها دولتاشون تروریستن نمونش حمایت از القاعده اسرائیل ریگی فتنه گرا منافقین و... و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱
۰
۲
چی میگین شما؟
با هم دعوا دارین؟
بیاین منفی بزنین خیلی حال میده