۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴

شلوار جین چگونه ‌نماد فرهنگ‌ آمریکا شد؟

منشأ عنوان "جین" یا "لی" کجاست؟ گران‌ترین شلوار جین چند دلار است؟ آیا هر چه شلوار جین را نشوریم بهتر است؟ برای رازگشایی از این سؤالات با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.
کد خبر : ۸۴۷۲۸
به گزارش صراط، به سختی می‌توان پوشاکی را یافت که مانند جین همه‌گیر شده باشد. نماد کلاسیک غرب آمریکا هم‌اکنون تبدیل به پای ثابت کمدهای لباس شده است. کابوی‌ها این لباس را می‌پوشیدند اما هم‌اکنون افراد معروف، کشاورزان، رؤسای جمهور، زنان خانه‌دار و مابقی افراد نیز به پوشیدن این لباس روی آورده‌اند.

اگر از کسانی که جین می‌پوشیدند دلیل این کار را جویا شوید، پاسخ‌های بسیار متنوعی خواهید شنید. برخی آن را راحت، برخی بادوام، برخی شیک و برخی نشانه تحرک و جنب و جوش معرفی خواهند نمود. جین معنایی مختلف برای افراد مختلف دارد. آیا این امر دلیل رواج گسترده این نوع پوشاک است؟


از افراد عادی گرفته تا هنرپیشگان و سیاست‌پیشگان؛ جین رواج گسترده‌ای در جوامع یافته است

این نوع شلوار را می توان ابزاری برای دیپلماسی عمومی و فرهنگی نامید

به گفته دنی میلر (Danny Miller)، نویسنده کتاب "جین آبی"، پوشاک جین موضوعی است که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. در تمام کشورهایی که وی به آنها مسافرت نموده – از فیلیپین گرفته تا ترکیه، هند و برزیل – از میان صد نفر اولی که از کنارش عبور کرده‌اند تقریبا نیمی از آنها لباس جین به تن کرده بودند. به گفته وی در همه جای جهان به غیر از روستاهای چین و برخی مناطق جنوب آسیا لباس جین جزو پوشاک متدوال محسوب می‌گردد.


تاریخچه شلوارهای جین

پوشاک جین (Jeans) به شلوارهایی گفته می‌شود که از کتان راه راه و زبر تهیه می‌شوند. واژه "جین" اغلب در اشاره به شلوارهایی با عنوان "جین آبی" (blue jeans) به کار می‌رود که توسط دو تاجر به نام‌های جاکوب دیویس (Jacob Davis) و لوی اشتراوس (Levi Strauss) در سال 1873 به بازار معرفی گشتند. در دهه 1950، شلوارهای جین که در ابتدا برای کابوی‌ها دوخته شده بودند در بین نوجوانان آمریکایی، رایج گشت. از بین برندهای تاریخی و قدیمی شلوارهای جین می‌توان به مارک "لیوایز" (Levi's)، "‌لی" (Lee) و رانگلر (Wrangler) اشاره نمود. شلوارهای جین در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. هم‌اکنون این شلوارها تبدیل به یکی از پوشش‌های رایج در سراسر جهان گشته و بالاخص شلوار جین آبی به عنوان نماد فرهنگ آمریکایی شناخته می‌شود.



شلوار جین یکی از نمادهای فرهنگی آمریکا محسوب می‌شود که موفقیت چشمگیری در سراسر جهان داشته است

برندهای مختلف جین آمریکایی فروشی چند میلیاردی در جهان دارند


ریشه لغوی

داستان جین در شهر جنوای ایتالیا آغاز گشت، شهری که به خاطر پارچه کتان مخملی راه‌راه معروف بود. این پارچه را جین (jean) یا جینی (jeane) می‌نامیدند. پارچه جین جنوا بسیار شبیه به مخمل راه‌راه بود. در عصر جمهوری جنوا، پارچه‌های جین توسط دریانوردان این شهر به سراسر اروپا صادر می‌گشت. در شهر نیمز (Nimes) فرانسه، پارچه‌باف‌ها سعی نمودند که این پارچه را از روی مدل اصلی بازتولید نمایند که البته موفقیتی کسب نکردند. با این حال، آنها توانستند از طریق آزمایش و خطا یک نوع پارچه کتانی راه راه دیگر ابداع نمایند که با عنوان denim [کتان راه‌راه] شناخته شد، لغتی که برگرفته از نام شهر مذکور بود. در قرن 18 پارچه‌های جین راه خود را به سوی بازارهای آمریکا باز نمودند.



خیاط جنوایی در حال بافت پارچه جین

ریشه جین را نه در آمریکا بلکه در شهر جنوای ایتالیا باید جست

جین‌های پرچ شده

مرد جوانی به نام لوی اشتراوس (Levi Strauss) در سال 1851 از آلمان به نیویورک مهاجرت نمود تا در کنار برادرش که به کار فروشندگی می‌پرداخت فعالیت نماید. وی در سال 1953 به سانفرانسیسکو رفت تا کسب و کار خودش را به راه اندازد.



قدیمی‌ترین شلوار جین موجود جهان متعلق به سال 1879

در سال 1872، جاکوب دیویس (Jacob Davis)،‌ خیاطی که به طور مداوم از شرکت "لوی اشتراوس و شرکاء" پارچه می‌خرید، طی نامه‌ای به اشتراوس از وی درخواست نمود که در تولید و فروش لباس‌هایی که با پرچ محکم شده‌اند با وی همکاری نماید.[1] ایده دیوید این بود که نقاط تحت فشار به مانند گوشه‌های جیب‌ها را با پرچ‌های مسی محکم سازد. پس از اینکه اشتراوس ایده دیویس را پذیرفت، دو مرد این اختراع را به نام خود و در 20 می 1873 به ثبت رساندند.[2]



اشتراوس و دیویس، مبدعین شلوارهای پرچ‌دار

این دو نفر پس از اینکه متوجه شدند کتان‌ راه‌راه (denim) پارچه‌ای مناسب برای شلوارهای کار است، تصمیم گرفتند شلوارهای پرچ‌دار خود را با استفاده از آن تولید نمایند.

بدین ترتیب شلوارهای جین اولیه به صورت لباس کار کارگران معادن و مزارع در اواخر قرن نوزدهم در غرب آمریکا رواج یافتند.در سال 1908، دوره حق انحصاری شرکت لوی اشتراوس با عنوان "لیوایز" (Levi’s)، که هم‌اکنون نیز یکی از برندهای معروف جین است، برای تولید شلوارهای پرچ‌دار به پایان رسید و از آن پس شرکت‌های دیگری نیز برای تولید این نوع پوشاک وارد عرضه شدند. یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین این شرکت‌ها، شرکت لی (Lee) است. در ایران نیز اغلب برای اشاره به شلواهای جین از عنوان شلوار لی استفاده می‌گردد.



حق انحصاری لیوایز در سال 1908 به پایان رسیده و مارک‌های دیگری مانند لی وارد بازار شدند

در تبلیغات شلوارهای جین بیشترین استفاده از نمادهای آمریکایی می شود


شلوار جین نماد ساختارشکنی و یاغی‌گری نوجوانانه

شلوار‌های جین برای مدت‌ها به عنوان نماد غرب آمریکا و کابوی‌ها باقی ماندند. اهالی شرق نیز در دوره تعطیلات زمانی که به شرق می‌رفتند از این شلوارها استفاده می‌کردند، اما در نیویورک هنوز این نوع پوشاک وارد کمد‌های لباس نشده بود. زمانی که مردم شهرنشین و مرفه شرق آمریکا نیز شروع به پوشیدن این لباس کردند، جین به عنوان نماد یاغی‌گری مطرح شده بود – روحیه‌ای که مارلون براندو در فیلم "وحشی" (1953) و جیمز دین، دو سال بعد، در فیلم "شورش بدون دلیل" آن را به نمایش گذاردند.


هنرپیشگان دهه 60 آمریکا شلوارهای جین را تبدیل به نماد جوانی نمودند

به گفته لین داونی (Lynn Downey)، تاریخ‌نگار، "اگر در سال 1953، 15 ساله بودید یقینا می‌خواستید که مارلون براندو شوید. طراحان لباس هالیوود تمام پسران بد را درون شلوارهای جین جای می‌دادند."


تکامل شلوار جین

همانگونه که گفته شد، شلواهای جین در ابتدا فقط توسط کارگران و بالاخ در کارخانه‌های دوران جنگ جهانی دوم پوشیده می‌شدند. در این زمان، زیپ شلوارهای جین مردانه در قسمت جلو و زیپ شلوارهای زنان در قسمت راست شلوار قرار داشت. در دهه 1960، هم شلوارهای مردانه و هم شلوارهای زنانه دارای زیپ در قسمت جلو بودند. تصاویر قدیمی نشان می‌دهند که در دهه‌های قبل از اینکه این شلوارها تبدیل به پوشاک رایج شوند، بسیار گشاد دوخته می‌شدند.


جیمز دین، هنرپیشه‌ای که شلوار جین را تبدیل به نماد جوانان آمریکایی دهه 60 نمود

الکل، سیگار و سرعت جزو شاخصه های جوانان هالیوودی این دوره است

پس از اینکه جیمز دین آنها را طی فیلم "شورش بدون دلیل" معروف ساخت، پوشیدن شلوار جین به عنوان روحیه ماجراجویی نوجوانی در دهه 1950 مطرح گشت. به همین دلیل، برخی اوقات پوشیدن این شلوارها در سالن‌های تاتر، رستوران‌ها و یا مدارس ممنوع می‌گشت.[3] در دهه 1960، پوشیدن شلوارهای جین مقبول‌تر گشت و در دهه 1970 این نوع شلوارها تبدیل به پوشش عادی و رایج در آمریکا شده بودند.[4]


جین‌های سنگ‌شور

به نوشته مایکل بلومو (Michael Belluomo)،‌سردبیر "نشریه بین‌المللی پوشش اسپورت" (Sportswear International Magazine)، یک بوتیک در نیویورک اولین فروشگاهی بود که در آن شلوارهای جین شسته می‌شدند تا کهنه و مستعمل به نظر آیند. این ایده به زودی طرفداران بسیاری پیدا نمود. صاحب مغاه افرادی را استخدام نمود تا برو روی این شلوارها کارهای تزئینی انجام دهند و سپس آنها را به قیمت 200 دلار فروخت. در دهه 1980، صنعت شلوارهای جین تکنولوژی سنگ‌شویی را مورد استفاده قرار داد. استقبال از شلوارهای جین در دهه 1980 و 1990 نیز ادامه یافت تا اینکه هم‌اکنون شلوارهای جین تبدیل به یکی از پوشش‌های اصلی مردم آمریکا گشته. بنا بر آمار، در آمریکای شمالی هر فرد به صورت متوسط دارای هفت شلوار جین است. [5]


جین‌های سنگ‌شور جزو پرطرفدارترین انواع شلوار جین هستند

صنعت جین به طور مداوم مدهای جدیدی ارائه می کند تا هژمونی خود بر بازار پوشاک را حفظ کند

استفاده از مانکن ها در آگهی های تبلیغاتی بزرگترین ابزار شرکت های تولید جین برای بالا بردن فروش است

هر شلوار جین در حدود 919 گالن آب را در دوره حیات خود مورد استفاده قرار می‌دهد (شامل آب مصرفی برای کشت پنبه، تولید جین و چندین بار شستشو توسط صاحب شلوار). از آنجایی که پنبه بزرگترین محصول کشاورزی غیرغذایی جهان بوده و کمبود آب نیز تبدیل به کی از معضلات جدی جهانی شده است شرکت‌های تولدیچین به دنبال راه‌هایی هستند تا استفاده از آب را در فرآیند تولید پارچه جین کاهش دهند.[6]


هزینه شلوارهای جین

در سال 1885، شلوارهای جین به قیمت 1/50 دلار (تقریبا 36 دلار در سال 2010) خریداری می‌شدند. امروزه می‌توان یک شلوار جین را در آمریکا به قیمت 40 دلار خریداری نمود.[7] جین‌های مارک‌های گران ‌قیمت تا چند صد دلار و حتی تا 10000 دلار می‌توانند قیمت داشته باشند. آمریکای‌ها در سال 2004 بیش از 14 میلیارد دلار و در سال 2005، 15 میلیارد دلار را صرف خرید پوشاک جین نمودند. اما گران قیمت‌ترین شلوارهای جین جهان کدام‌ها هستند؟

کتاب رکوردهای گین اعلام نمود که یک شلوار جین مارک "گوجی جینیس" (Gucci Genius) دارای قیمتی برابر با 3/134 دلار است. فوربس نیز ا شلوارهای مدل سواروفسکی (Swarovski) شرکت اسکادا (Escada) نام بردخ که دارای قیمتی برابر با 10/000 دلار آمریکا هستند.


شلوارهای جین 10000 دلاری سوارفسکی

شرکت لوی اشراوس پیشنهادی بالغ بر 46/532 هار دلار را در وب‌سایت حراج "ای‌بای" (eBay) مطرح نمود تا یکی از شلوارهای قدیمی دوخت خود را بخرد. با این حال، گران قیمت‌ترین شلوار یک شلوار جین 501 بود که در دهه 1880 تولید گشته و در سال 2005 توسط یک کلکسیونر ژاپنی به قیمت 60/000 دلار خریداری گشت.


شلوار قدیمی شرکت لوی‌اشتراوس

با این حال هیچ یک از این شلوارها را نمی‌توان با شلوار جین مدل "ترشد دنیم" (Trashed Denim) شرکت "دوسالت اپارل" (Dussault Apparel) قابل مقایسه دانست. این شلوارهای جین مردانه کاملا توس دست و طی فرآیندی ویژه تهیه می‌شوند. در این فرآیند شلوارها 13 بار شسته می‌شوند و بین هر شستسو رنگ می‌شوند تا دارای رنگ‌آمیزی عمیق شوند. البته این پایان ماجرا نیست. هر شلوار با 16 یاقوت یک قیراطی، 26 یاقوت 0/5 قیراطی، هشت الماس 0/5 قیراطی و 1080 گرم از طلای سفید یا زرد تزئین می‌شود. حدس می‌زنید قیمت این شلوار جواهر شنان چقدر است؟ دویست و پنجاه هزار دلار!


ترشد دنیم؛ گران‌ترین شلوار جین جهان

در حالیکه اقتصاد غرب روزهای سختی را پشت سر می گذارد، جین های 250 هزار دلاری در بازار مشتریان خود را دارند


تا می‌توانید شلوارهایتان را نشورید!

اکثر طرفداران شلوارهای جین خواهان شلوارهایی تر و تازه و تا نخورده نیستند. بسیاری از این افراد تا جایی که می‌توانند از شستشوی شلوارهای خود پرهیز می‌کنند – و البته به نظر می‌رسد که پارچه این شلوارها نیز ظرفیتی غیرقابل توضیح برای تمیز ماندن دارد.


بسیاری از طرفداران جین خواهان شلوارهایی با ظاهری مستعمل و کهنه هستند


منابع و مآخذ:


[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Jeans#cite_note-Downey-0

[2] http://books.google.com/books?id=IvRg_38ToLQC&pg=PT17

[3] http://lifestylemonitor.cottoninc.com/lsm-weekly/lsm-weekly-articles/?articleID=628&prevArticle=20&nextArticle=22

[4] Smith, Nancy MacDonell (2003). The Classic Ten:poella grande y gruesa The True Story of the Little Black Dress and Nine Other Fashion Favorites. Penguin. p. 42. ISBN 978-0-14-200356-5.

[5] http://www.bbc.co.uk/news/magazine-15017790

[6] http://www.levistrauss.com/blogs/wash-my-jeans-hardly

[7] Sullivan, James. Jeans: A Cultural History of an American Icon. London: Gotham Books. ISBN 978-1-59240-214-4. OCLC 6269707

منبع: مشرق
نظرات بینندگان
تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۶۵
۷۱
مخصوصا این جین کشی بین دخترا خیلی مد شده و خیلی هم زننده و تحریک کننده هست
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
متاسفم که بادیدن یه شلوار تنگ تحریک میشی
خودم
|
Iran (Islamic Republic of)
تو هم که تحریک نمیشی ؟ آره جون خودت
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
من برای شما متاسفم که انقدر اشباع شدی !!!
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
برای افکار بیمارتون متاسفم......
دخترک
|
Iran (Islamic Republic of)
جین کشی خوب الان شیکه دیگه، زیادی دارین دنیارو به کام ما تلخ می کنینا خوشگله می پوشیم، شما تو نخ چیزی نری تحریک نمیشی وگرنه با همون چادر و قدرت تخیلت هم می تونی تحریک شی مشکل از شماس برادر، اگه شلوارک و دامن کوتاه آزاد بود لابد زندانی می کردین خودتونو
عارف
|
Iran (Islamic Republic of)
بعضی مواقع آدم اگر این شلوار های جین رو نپوشه سنگین تره!!!!
در ضمن (در جواب کسانی که به این نظر پاسخ دادند) آدمی که به هر روشی خودش را تحریک می کند صد البته که با یک نگاه نمی تواند تحریک بشود!!
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
فی قلوبهم مرض!!!
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
دخترک : جین کشی خوب الان شیکه دیگه، زیادی دارین دنیارو به کام ما تلخ می کنینا خوشگله می پوشیم، -- خوب دوست نداری تو این اجتماع باشی برو اروپا زندگی کن اینجا جمهوری اسلامیه پرچمش وسطش الله نوشته شیر و خورشید نیست! ... خیلی چیزام تو این دنیا خوشگلن ولی واقعا متاسفم که خوشگلی رو تو این چیزا می بینی و بوی از اهل بیت نبردید
دخترک
|
Iran (Islamic Republic of)
اینجا ایرانه وطنمه، شما زورگوا که واسه همه تعیین تکلیف می کنین برین یه جای دیگه یا گوشه عزلت به راز و نیاز بپردازین به شلوار مردمم کار دارین آخه؟ مگه من به تو کار دارم که خوشگلیو تو چی می بینی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جالبه اصلآ توی دانشگاه به شلوار جین و تنگ گیر نمی دن، فقط گیرشان به جوراب نازکمانه! ظاهرآ مسئولین دانشگاه علاقه شدیدی به جورابهای نازک خانمها دارند...
سیما جووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
داش علی خودتی؟بزرگ شدی!
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
عارف اونی که گفتی لیاقت خودته غرب....ی
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
بین 2 قشر علمای طالبان و علمای موافق ولنگاری اختلاف افتاده !!
راستی منم جین درجه 1 می پوشم ، یعنی مشکل غربزدگی دارم صراط ؟
گنگ خوابدیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۵۹
۱۷۲
« جین » همون کتان خودمان است . به رنگ آبی. منتها چون تو مملکت ما « رنگ » جایی نداره و اگه دستشون میرسید آسمون رو هم سیاه میکردن به این پارچه ای که نه اتویی میخواد، نه کلاسی داره، نه باهاش میشه فیس و افاده اومد، و فقط راحت هست و همه جا میشه پوشید و دوام زیادی هم داره ( چون بناست که ما همیشه یه دشمن داشته باشیم ) این شلوار یهو میشه نماد فلان و نشانه بهمان.
دوستان عزیز؛ سید مرتضی آوینی هم از همینها می پوشید!.
خودم
|
Iran (Islamic Republic of)
با این اوصاف فکر نکنک سید مرتضی آوینی رو خوب بشناسی . چون فقط عکس شلوارشو دیدی . نه عکس خودشو .
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزيز كسي با شلوار جين درست و حسابي و سنگين مخالف نيست.ولي اين شلوار جين هايي كه امروز تو جامعه ي ما هست ديگه واقعا افتضاحه.هزار جور رنگ چرت و پرت كه روش ميريزن بعدم پارش ميكنن چون مثلا مده.در ثاني شلوار كتان هم رنگهاي متنوعي داره اين نيست كه همش سياه باشه.تو مملكت ما رنگ زياده اين شمايي كه داري سياه نمايي ميكني.
ضمنا سيد مرتضي آويني هم از جين‌هاي امروزي نميپوشيد.ياعلي
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
جین همیشه جینه دیگه ... تازه اگه بگیم امروزی هاش یک چیزه دیگست دیروز موجود نبود که ایشون از اونها بپوشه
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
مجتبي جون ميخواي بگي اگه شهيد آويني بود الان جين پاره ميپوشيد؟در ثاني جين هميشه جين نيست.تا چند سال پيش كل شلوار جين يا آبي روشن بود يا آبي تيره.الان چي؟چندتا مدل نام ببرم واست؟طرف جين ميپوشه رون پاش معلومه اونوقت شما ميگي جين هميشه جينه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۲۷
۴
جین یه لباس مدرنه(مثل تی شرت) که به درد زندگی های امروزی می خوره همه از مرد و زن و از کودکی تا دم گور می تونند بپوشند . با دوام و ساده و زیبا. هیچ توطئه ای هم پشتش نیست .
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۴
۹
اگه به من بود که وصیت می کردم با همون شلوار جینم دفنم کنند . هیچوقت هم پوشیدنش رو ترک نمی کنم ! من و جین ام با هم رفیقیم :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خوب باش به ما چه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۶
۲
ما متاسفانه خیلی از چیزامون تولید خودمون نیست ،اما حداقل میتونیم فرهنگ استفادشون رو یاد بگیریم. در کنار راحتیش ، الان بیشتر از شلوار لی داره سوء استفاده میشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۱
۱
شلوار پارچه ای نماد کجاست تا بپوشیم !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۱
۱
شلوار پارچه ای نماد کجاست تا بپوشیم !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۷
۱
بعضی از انواعش تنگ هستن و دفاع نمیکنم ولی بالاترین کیفیت را در میان جنس های مختلف شلوار دارند و به راحتی فرسوده و پاره نمیشوند . چیزی به اسم نماد نداریم هرچیزی همه از آن استفاده کنند مفهمومش عوض میشود . اگر کسی ابداع خوبی داشت باید استفاده کنیم .
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۱۳
۲۰۳
جین فوق العاده ست .جین خارق العاده ست حالا میخواد نماد فرهنگ امریکا باشه یا نماد اسرائییل.
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۷
۷۸
رنگ آبی نمادصهیونیسم وشیطان پرستی هستش که این رنگ توسط یک ماسون به لی داده شدرنگ اولیه آن خاکستری بودنمادآبی وقرمزروی هم نشانه زن ومردهست که صهیونیست معتقداست که نعوذوبالله خدایی وجودنداردودنیاازآبی وقرمزکه همان زن ومرداست تشکیل شده است واین افکاررابه فوتبال هم کشاتدنامکان ندارددرکشوری فوتبال باشدوآبی وقرمزنباشدکه درکشورماهم زمان شاه توسط صهیونیستهارنگ استقلال وپرسپولیس تعیین شداسم جین هم همان جن است که درقرآن وکتاب تحریف شده صهیونیست هم هست ادامه درمبحث بعدی...
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
پس آسمان هم نماد صهیونیست است؟
خونی هم در رگ جاری است حتماً نماد صهیونیست است؟
می گویم تمام دنیا را سیاه کنیم؟ برادر حتماً بهشت خدا سیاه سیاه است نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عالی بود انصاف
خدا خیرتان دهد
یاعلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما اگه به همون نقاشی عهد پارینه سنگی ! هم دقت کنین میبینین که از اول آبی بوده.
توهم بیداد میکنه در این مملکت!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
دستت درد نکنه انصاف جان خیلی خندیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ای بی انصاف داری دین را هم مسخره میکنی
سیما جوووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
انصاف دوحالت داره.یا جک گفتی یا رسما مغزتو شستن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بابا ازقدیما زیرشلواری هم آبی بوده پس همه ملت شدند صهیون
قلي قربون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۲
۱
خيلي ها كه حال اتوكردن ندارند بخاطر اينكه اتو نمي خواد مي خرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
قربون آدم چیز فهم . حالا هی بیاید نماد شناسی کنید برامون .
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۳۴
۵
شلوار جین به من روحیه میده
وپوشیدنش هیچ عیبی نداره ..
پس همه پیش بسوی جین پوشی
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۳
۷۴
شلوار جین یکی از نشانه های فراماسون ها هست و کسانیکه از اون استفاده میکنند دانسته و یا نادانسته مبلغ این نهله منحرف فکری هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نماد شما چیه !؟ پیژامه !؟
مایلی سخن
|
Iran (Islamic Republic of)
برو عمو
شلوار جین ادمو اسپورت میکنه شما چون بهت نمیاد ناراحتی
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
نه بابا پیژامه هم که فرانسویه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
هی ناشناس انشالله باهمون فراماسونا محضور بشی!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما به جای ماسون یابی یه کم مطالعه بفرمایید.
نحله درسته نه نهله.در ضمن ماسونری نحله فکری نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر هر چه فراماسونه خصوصا لیدر انحرافی ولی این همه توهم توطئه نداشته باشید و هر چی را رسید نماد بدونید بیماری نماد بینی بد جور داره شایع میشه واقعا جای تاسف داره
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
مایلی تو شلوار جین میپوشی؟!!! وااسلاما وا همه چیزا
مایلی سخن
|
Iran (Islamic Republic of)
غلومی من نپوشم کی بپوشه
تو بپوشی که ابروی هرچی لی پوشو ببری
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۰
۱
sssخان خداوندهمه رنگهارادوست دارندکه دنیارنگیست ماهم پیروخداوندیم ودرجواب ناشناس هم مانیازبه نمادسازی پوچ نداریم ماخداراداریموپیامبرش وقرآن همین برای ماکافیست کارشیطان پرستانوبی هویتانی مثل صهیونیسم است که برای خودشان نمادسازی کننشده بارنگواعدادوچشمو...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۲
۵
بحث نماد نیست.باخریدلوارجین روزبه روز کمپانی های آمریکایی گردن کلفت تر میشن
ysd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۱
۳
blue jeanیعنی جن آبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این از افاضات اون دکترررر مشهوره!!!
یکی مثل خودم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۴
۷
اهل بیت علیه السلام می فرمایند : اگر از مائید ... و لباس دشمن ما را نپوشید .
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۱۴
۳
احمق های روانی خشکه مذهب.دین رو دارین با این افکار زننده تون خراب می می کنین.به خدا همگی مریضین.دین اینارو نمیگه.با اسم دین دارین همه چی رو به مسخره میگیرین.جاهل جاهلان جاهلان این نام واقعی شماست.جاهللللللل
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۲
۹
شلوار جین نماد شیطان پرستان یا همون ماسون هاست رنگ یک جن معروف این ها آبی هست نوشتن شلوار جین با جن تو انگلیسی فرق داره اما تلفظش(جن و جین) یکی هست اگه توجه کنید هیچ کدوم از آدم حسابی های غربی یا این شلوار را پا نمی کنه یا شلوار چشبانک و تنگ را پا نمی کنه هیچ ربطی هم به شیک پوشی نداره
سیما جووووووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۵۴
۳۷
باز هم توهم؟توهم توهم توهم حال این روزهای صراط!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
سیما جان بنظر من جین توهم نیست خیلی هم نازه
سیما جوووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل من جینو گفتم؟تیتر صراطو گفتما.واضح نبود؟
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۵۲
۶
سیماجون بدون مطالعه حرف نزن شمافراماسونری روخیلی دست کم گرفتی بروانگلیسی روبطری کوکاکولاروبگیرجلوآینه ببین چی میبینی نوشته لاالله لامحمد پپسی کولارومعنیش کنی میشه 1پنی برای حیات اسرائیل میپردازیدایناهمونایین که حضرت موسی بعدازگذروندن ایناازوسط دریابامعجزه الهی خداازموسی خواست که برای گرفتن فرمانهایش30روزبنی اسرائیل راترک کنداما30روزپیامبرشد40روزوقتی برگشت دیددارن بزپرستش میکنن هرمی که ایناتشکیل دادن اولش بایه تک چشم شروع میشه که نمادشیطان پرستی است ویقیه خودشونن وطبقه آخراین حرم مردم عادیه که بشکل گوسفندکشیده شده که یعنی درنظم نوین جهانی مردم جهان کارمیکننوآنهامیخورندوبهترمطالعه داشته باشیدحتی اوناییکه این حرفارومسخره میدونن
سیماجووووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
انصاف حرف مفت میدونی چیه؟حالا یه مشت احمق براش کتاب بنویسن یه سری هم بشینن بخونن اسمشم بذارن مطالعه!اینا چون مردم تحویلشون نمیگیرن هر از گاهی از این چرت و پرتا تحویل مردم میدن که نخرین و نخورین و نپوشین که مال غربه و معنی و مفهومش اینه و اگر بخرین میشین فلان جور و...!امیدوارم بفهمی منظورم از اینا کیه!چون مستقیم نمیتونم اشاره کنم!به هرحال استفاده از اعتقادات و تحریک احساسات دینی مردم هم راه خوبیه برای کشیدن مردم به اون سمتی که میخوان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۶
۸
شلوار کردی فقط عشقه..شما نماد سازی کردید که به همه عالم وادم گیر میدید...عرضه داشته باشید واسه کشورتون یه چیز درست حسابی درست کنید که مردم به عامل استکبار رو نیارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۲
۸
واقعا برای افرادی که و به بهانه ی وطن هر کاری می کنن متاسفم و معلومه که اجتماعی راهنمایی رو درست نخوندن اصلا ارزش جامعه رو نمی فهمن حد و حریم رو متوجه نمی شن.... من نمی دونم شما می گی قشنگه خوب باشه قشنگه چرا می یای تو جامعه جلوی افرادی که همه نامحرم می پوشی ؟؟((تازه به بهانه ی خوشگلی))- بگو بدم نمی یاد چند نفر نامحرم هم کنارم راه برن خب-!!