۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
گزارش از سریالی پرهیجان

همه قهر و آشتی‌های شماره 8 سر‌خ‌آبی/ کریمی مربی سکته می‌دهد و جباری پزشک

در ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ باشگاه استیل آذین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد علی کریمی را به دلیل «تمکین نکردن در اجرای مقررات و حرمت‌شکنی و تظاهر به روزه خواری، عدم رعایت شعائر اسلامی و توهین به مسئولان فدراسیون فوتبال و مقررات» از باشگاه اخراج کرده است.
کد خبر : ۸۷۲۱۲
نسل سومی ها که خیلی کوچک بودند، عشق ورزشی ها پوشیدن شماره 10 بود و بعد که بزرگتر شدند، شماره ها کمی افت کرد و بازیکنان چند هزار تومانی آن موقع ها که بیشتر از میلیاردی های امروز ارزش داشتند، گرفتار 9 افسانه ای شدند. اما حالا مد روز در فوتبال ما یک رقم دیگر افت کرده و 8 و 7 خاطرخواه پیدا کرده و ضرب و هیجان پوشیدن آن از 6 و 7 چیزی کم ندارد !

طی سالهای اخیر شماره 8 ها همیشه جزء مشهورترین بازیکنان سرخابی ها بوده اند؛ هم از لحاظ فنی و هم پر سر و صدا بودن و حاشیه سازی. این موضوع از قدیم الایام تا به امروز هم ادامه داشته است. چه زمانی که امیر قلعه نویی و مجتبی محرمی برای استقلال و پرسپولیس بازی می کردند و چه الان که علی کریمی و مجتبی جباری صاحب این شماره ها هستند.

خیلی ها می گویند رازی نهفته در جنجالی بودن کاراکتر شماره 8 ها وجود دارد و این از قانون های نانوشته فوتبال ایران است و نباید ذهن را سراغ جادو و سحر برد که دیگر خوشبختانه خبری از این کارها در فوتبال ایران نیست، یعنی حتی دیگر سندش هم موجود نیست!

در چند سال اخیر علی کریمی و مجتبی جباری شماره 8 های سرخابی در مباحث حاشیه ای و جنجال سازی، گوی سبقت را از هم ربوده اند و فصلی نیست که این دو با مسئولان و یا کادر فنی تیمهای خود دچار مشکل نشوند.

علی کریمی چند روزی است که به خاطر آشتی کنان با مانوئل زوزه سرمربی پرسپولیس‌، روابطش با مسئولان این تیم حسنه شده و مجتبی جباری هم که هفته های زیادی است در تمرینات استقلال حاضر نمی شود، تاکید دارد علت غیبتش مصدومیت است نه مشکلات مالی استقلال و اختلاف سلیقه با قلعه نویی، هرچند آشتی نصفه نیمه آنها یا هم کمی قضایا را گل و بلبل تر کرد.

اما شماره 8 های سرخ آبی چگونه به وضعیت امروز رسیدند و روزی سر خواستنشان دعوا بود و روزی سر نخواستنشان؟

علی کریمی از ضرب و شتم داور ژاپنی تا لایی زدن به دایی

جنجال های کریمی منحصر به تیم های باشگاهی و یا ملی نمی شود. او هرجا بوده آن طور که خودش تشخیص می داده عمل کرده و معمولا نظر خودش نسبت به هر چیری برایش ارجح است. معنی محترمانه و مطبوعاتی آن این است که او اهل مصلحت اندیشی نیست.

* اولین جنجال جادوگر 34 ساله فوتبال ایران ، مربوط به مسابقات فوتسال جام رمضان سال 75 در تهران بود . البته آن موقع علی کریمی بازیکن گمنامی بود و آنچنان شناخته شده نبود که کارهایش سوژه رسانه ها شود. او در این بازیها مقابل تیمی مسابقه داد که کاپیتانش علی دایی بود. می گویند کریمی چند بار مقابل دایی حرکتی انجام داد که عوام به آن "لایی زدن" می گویند و این کار باعث ناراحتی دایی و درگیری این دو با هم شد.

* کریمی پس از مدتی به فوتبال رو آورد و کم کم برای خودش اسم و رسمی دست و پا کرد. او پس از درخشش در بازیهای آسیایی 1998 از سوی کوردس سرمربی آلمانی وقت تیم ملی امید به اردو دعوت شد . کریمی در تورنومنتی در ویتنام به میدان رفت و به خاطر اخراج علی انصاریان توسط داور ژاپنی،‌ از کوره در رفت و با مشت و لگد داور را مورد عنایت قرار داد. این اتفاق باعث محرومیت سه ساله علی کریمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا شد که بعدها با رایزنی فدراسیون،‌ به یک سال تقلیل یافت.

پس از این اتفاق تمام فوتبالدوستان ایران ستاره جنجالی و جدید فوتبال ایران را شناختند و بسیاری لحظه شماری می کردند تا محرومیت کریمی به اتمام رسیده و دوباره شاهد حضورش در زمین مسابقه و دریبل های منحصربه فردش باشند.

*حاشیه بعدی آقای جادوگر به مسابقات فوتبال غرب آسیا در سال 1381به میزبانی اردن مربوط می شود. جایی که محمد دادکان رییس فدراسیون بود و وقتی دید علی کریمی نظم و انضباط مناسبی در اردوی تیم ملی ندارد، ‌در میانه این بازیها او را با اولین پرواز به تهران فرستاد و اجازه حضورش در مسابقات آسیایی پوسان را نیز به برانکو نداد.



*هنوز فوتبال دوستان حوادث جام جهانی 2006 آلمان را فراموش نکرده اند. بازیهای ضعیف تیم ملی و رفتار پرخاشگرانه برخی ملی پوشان . جایی که علی کریمی از روزهای خوبش به دور بود و دلیل آن هم مصدومیت طولانی مدت او در بایرن مونیخ بود.او در بازی با پرتغال در دقیقه 65 تعویض و جای خود را به فریدون زندی داد. کریمی وقتی از زمین بیرون آمد لگدی محکم به ساک پزشک تیم ملی زد. در بازی سوم ایران مقابل آنگولا هم برانکو می خواست علی کریمی را در نیمه دوم به زمین بفرستد ولی او از جایش بلند و حاضر به گرم کردن خودش نشد!



* در اردیبهشت 1387 و زمان حضور علی دایی روی نیمکت تیم ملی ،‌ ملی پوشان برای برگزاری اردویی چند به اردبیل رفتند. علی کریمی کاپیتان آن زمان تیم ملی بود بود. علی کریمی آن زمان مصاحبه ای آتشین نسبت به کفاشیان و سایر فدراسیون نشینان انجام داد. مصاحبه ای که به مذاق آٔقای خوش خنده فوتبال ایران خوش نیامد و دستور اخراج وی را از تیم ملی صادر کرد. پس از گذشت مدتی علی دایی قصد داشت کریمی را مجددا به تیم ملی بازگرداند که او قبول نکرد.

*در ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ باشگاه استیل آذین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد علی کریمی را به دلیل «تمکین نکردن در اجرای مقررات و حرمت‌شکنی و تظاهر به روزه خواری، عدم رعایت شعائر اسلامی و توهین به مسئولان فدراسیون فوتبال و مقررات» از باشگاه اخراج کرده است. دلیل این موضوع هیچ گاه کاملا و به طور واضح مشخص نشد ولی برخی این اخراج را بی ارتباط با مصاحبه علی کریمی علیه آجرلو مدیر عامل وقت استیل آذین نمی دانند. اخراج کریمی در آن برهه زمانی حدود 2 هفته به طول انجامید.

* کریمی در زمان حضور مجددش در پرسپولیس و اواخر حضور مصطفی دنیزلی در فصل پیش، ‌اختلافاتی زیرپوستی با این مربی ترک داشت و تا زمانی که جدایی دنیزلی از پرسپولیس قطعی نشده بود ،‌ کریمی قراردادش را برای فصل جاری تمدید نکرد. خیلی ها هم می گویند رویانیان از میان دنیزلی و کریمی ،‌شماره 8 جنجالی اش را انتخاب کرد.

* کریمی در این فصل هم از حاشیه دور نبود. سرخپوشان که از ابتدای فصل جاری نتایج ضعیفی گرفته بودند ،‌پس از چند بازی متوجه اختلاف نظر جادوگر با مانوئل ژوزه شدند.

جریان اختلاف کریمی و مانوئل ژوزه

اصل این ماجرا از بازی پرسپولیس و نفت شروع شد. ژوزه مدعی بود علی کریمی پس از این بازی در حضور رویانیان چند بازیکن پرسپولیس را مجاب کرده که این مربی به درد نمی خورد و باید برکنار شود.

پس از این اتفاق رویانیان با درخواست مانوئل ژوزه ،‌ کریمی را از پرسپولیس به صورت موقت اخراج کرد و دعوای این دو نفر پر رنگ تر شد. هر روز یکی علیه دیگری مصاحبه می کرد و طرف مقابل را مقصر نتایج ضعیف تیم می دانست. کریمی صحبت های ژوزه را بهانه های بنی اسراییلی می دانست و ژوزه، ‌علی کریمی را همدست کارلوس کی روش برای برکناری خودش می دانست.

این کش مکش ها همراه نتایج ضعیف پرسپولیس ادامه داشت تا اینکه لیگ تعطیل و علی کریمی در بازی دوستانه ایران و تاجیکستان مصدوم شد. او که بازی تیم ملی مقابل ازبکستان در مقدماتی جام جهانی را نیز از دست داد ،‌ پس از 52 روز دوری از پرسپولیس،‌ بالاخره با چراغ سبز مانوئل ژوزه و‌ پس از آشتی کردن با این مربی،‌ به پرسپولیس بازگشت اما کیست که باور کند آنها با هم خوب شده اند؟ ما باور می کنیم...

ج مثل جباری مثل ‌جنجال

خوبی فوتبال ایران این است که هر چیز آن با چیز دیگرش متفاوت است و در این قضیه هم، جنس جنجال های مجتبی جباری هافبک استقلال با حاشیه های علی کریمی متفاوت است.

جباری استاد مصدومیت است و معمولا به دنبال طلب های معوقه خود از باشگاه است. تمام جنجال های او در تیم استقلال رقم خورده. خیلی ها به طعنه می گویند پول که باشد جباری هم آماده است. او اهل درگیری با داور یا لگد زدن به ساک پزشک نیست. او مصدوم است و معمولا میانه ای با فصل بدنسازی تیم ها ندارد. او وقتی وضع مالی باشگاه خوب شود خیلی زود سر حال می شود تا جایی که مصدومیت او وارد آیتم های خنده بازار هم شده است.

داستان جباری از روزی آغاز شد که او در آغاز فصل 85-84 از ابومسلم خراسان به تهران بازگشت و به همراه دایی خود به ساختمان وقت باشگاه استقلال در خیابان فلسطین رفت و به تیمی بازگشت که در رده جوانان برایش بازی کرده بود. او خيلي زود جايگاهي ثابت در تيم آن موقع استقلال پيدا كرد و اولین جام قهرمانی اش را بالای سر برد.

مصدومیت جباری در اردوی پیش از جام جهانی 2006 و پاره شدن رباط صلیبی او، ‌استارت مصدومیت های پیاپی وی را زد.

جباری بعد از عمل جراحي كه داشت، ليگ ششم را از دست داد. او که ارديبهشت 85 مصدوم شده بود، بهمن ماه به فوتبال بازگشت اما نتوانست كمك چنداني به استقلال زمان مرفاوي بكند و چند ماه بعد دوباره مصدوم شد. جباری در مجموع برای استقلال در لیگ برتر دوره ششم 57 دقیقه بازی کرد و 300 میلیون تومان پول گرفت.

او در فصل 87 - 88 اولین درگیری اش را با امیر قلعه نویی داشت و او را به "عدم دانش فنی و تشویق شدن جهت‌دار از سوی لیدرها" متهم کرد.



در مرور روزهای گذشته به بازی مشهوری می رسیم که استقلال در جام باشگاه های آسیا در عربستان به الاتحاد باخت. تابلوی تعویض بالا رفت و شماره جباری روی آن حک شده بود. وقتی آرش برهانی به کناره زمین رفت تا به جایش به زمین برود، جباری بدون توجه به وی از گوشه ای دیگر زمین به رختکن رفت. این حرکت باعث شد قلعه نویی، جباری را تا مدت ها از تمرین با استقلال محروم کند. این قضیه مصادف شد با یک مصاحبه جنجالی از سوی جباری تا کینه این دو بیشتر هم بشود.

جباری با فتح الله زاده هم درگیری لفظی داشت و علیه وی چند بار مصاحبه کرد. در یکی از این مصاحبه ها که اوایل دوران حضور واعظ آشتیانی در استقلال بود ،‌ جباری عنوان کرد که فتح ا…زاده چک شخصی‌اش را با کلک از وی پس گرفته! جباری فصل پیش نیز مظلومی را به نداشتن برنامه تاکتیکی در بازی با السد قطر متهم کرد که منجر به حذف استقلال از جام باشگاه های آسیا شد.

از جنجالی ترین دعواهای جباری می توان به درگیری با جاسم کرار اشاره کرد. فصل پیش و در بازی جام حذفی مقابل سایپا مهر کرج، جباری و کرار سر یک ضربه ایستگاهی با هم درگیری شدند و پس از آن بازی ،‌جباری به شدت از عملکرد مظلومی انتقاد و وی را متهم کرد که فقط در کنار زمین راه می رود. پس از این صحبت ها بود که او مدتها از تمرین با استقلال منع شد.  


9 بهمن 90 هم روزی بود که اختلافات جباری و قلعه نویی شدت گرفت و بیشتر رسانه ای شد.

پایان نیمه اول بازی تراکتورسازی تبریز و استقلال بود که امیر قلعه نویی سرمربی آن زمان تراکتور، از عملکرد ضعیف داور به شدت ناراحت بود. برف زیادی هم در تبریز باریده بود و تماشاگران، تیم داوری و بازیکنان استقلال را با برف مورد عنایت قرار می دادند. در این وضعیت قلعه نویی در حالی که به سمت رختکن تیمش می رفت،‌ در تونل استادیوم با صدای بلند ناراحتی اش را بیان می کرد.
 
قلعه نویی در بخشی از حرفهایش از تلاش دست های پشت پرده برای قهرمانی استقلال گلایه می کرد. در همین حال جباری این صحبت ها را شنید و خودش را به قلعه نویی رساند. از اینجا استارت درگیری لفظی شدید و به گفته برخی رسانه ها، صحبت های +18  و برخی اصطکاکات فیزیکی میان این دو شروع شد و لحظاتی ادامه داشت.

جباری طی چند سال اخیر بارها مدیران باشگاه استقلال را به خاطر عدم پرداخت به موقع طلب هایش مورد عنایت قرار داده و از آنها به شدت انتقاد کرده بود. جباری که زمانی قرار بود در لیگ دسته اول فرانسه توپ بزند، در این فصل هم در دقیقه 90 استقلالی شد. او که در این فصل با فتح الله زاده هم اختلافات زیادی دارد ،‌ در آخرین زمان های فصل نقل و انتقالات قراردادش را تمدید کرد ولی طبق عادت همیشگی، خیلی زود مصدوم شد و عملا این فصل هم کمکی به استقلال نکرده است.

او در تازه ترین جنجال خود اعلام کرده با مربی بدنساز استقلال کاری ندارد و می خواهد زیر نظر مربی بدنساز دیگری کار خود را انجام دهد. جباری تا به امروز هم سر تمرینات استقلال حاضر نشده و مشخص نیست به طور دقیق از چه زمانی برای استقلال به میدان می رود.

به نظر می رسد داستان شماره 8 های پرسپولیس و استقلال همچنان ادامه دار باشد و این شماره ها،‌ روی آرامش و سکوت را نخواهند دید.

مدیران سرخابی باید فکری به حال افرادی که پس از کریمی و جبری شماره 8 این دو تیم را به تن می کنند، داشته باشند و طلسم این شماره را بشکنند، البته شماره 7 این باشگاهها هم در جای خود قصه ها دارند که روایت آنها برای دوستداران بیت المال پر غصه خواهد بود.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
اخه چيه مجتبي جباري رو با علي كريمي مقايسه مي كنيد؟