۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴

دروغ های شاخدار آخرین مستند من و تو!/نقدی بر مستند «هرگز نخواب کوروش»

در این مستند ضمن اینکه فقط به بخش کوچکی از هزینه ها اشاره می شود، ادعا می شود که کل بودجه این مراسم تنها 22 میلیون دلار ناقابل! بوده است که در انتها اضافه هم آمده است! این درحالی است که اکثر کارشناسان و رسانه‌های خبری دنیا و حتی حامیان محمدرضا، هزینه این جشن را گزاف و بیش از 300 میلیون دلار برآورد کردند، این مبلغ در کشوری که درآمد سرانه آن اگرچه رو به افزایش داشت‌، اما خیلی کم بود، بسیار گزاف به شمار می‌رفت. ساواك تجهيزات، چادرها و وسايل پيشرفته و گران بهاي مخابراتي آن روز راچنين تشريح مي‌كند...
کد خبر : ۸۸۸۷۳
به گزارش صراط، در دورانی به سر می بریم که قدرت رسانه ای مطلب قابل انکاری نیست. اما گاهی این قدرت این توهم را برای برنامه سازان رسانه ها به وجود می آورد که می شود به راحتی هر واقعیت تاریخی را با بیان قسمتی از آن و کمی تغییرات در آمار مربوطه تحریف کرده و یک خیانت بزرگ تاریخی را به سادگی به یک افتخار تبدیل کرد.

از جمله شبکه ی ماهواره ای "من و تو" که بارها ارادت خود را به خاندان سلطنتی اثبات کرده به تازگی با ساخت یک به اصطلاح مستند به بازگویی جشن های 2500 ساله در سال 1350 پرداخت.


در این نوشتار این واقعه تاریخی از زبان خود درباریان ، کارشناسان و نویسندگان خارجی و نه انقلابی از سه حیث بررسی می شود :

بخش اول : هدف از برگزاری این مراسم

در این مستند همسر شاه مخلوع (فرح) سعی می کند اینطور جلوه دهد که این مراسم برای شناساندن ایران به جهانیان بود ایرانی که در هیچ جای دنیا شناخته شده نبود!

در این مورد در کتاب "آخرین سفر شاه" (نوشته ويليام شوكراس، ترجمه عبدالرضا هوشنگ انصاري، نشر البرز) چنین می‌خوانیم‌: جشن های 2500 ساله در تخت جمشید نمایشی از رؤیاها و بلندپروازی‌های شاه بود... در مورد شخص شاه در رابطه با جشن 2500 ساله‌، ره آورد جشن‌های تخت جمشید جدایی کامل او از واقعیات بود. او بیش از پیش دچار اشتغال فکری درباره سلطنت خودش و اهمیت جانشینی مستقیم خود بر اریکه کورش گردید.

همچنین «جیمزبیل‌» در کتاب "عقاب و شیر" (جلد اول، ترجمه مهنوش غلامي، نشر كوبه) می‌نویسد: «محمدرضا شاه پهلوی با این جشن های 2500 ساله‌، دوره جدیدی را در پادشاهی خود آغاز کرد، دوره جنون انجام کارهای بزرگ»

وقتی این سخنان را در کنار نطق شاه در این مراسم می گذاریم به خوبی هدف از این مراسم نمایان می شود ، شاه در بخشی از سخنان خود در تخت جمشید می گوید : « اکنون ما در اینجا آمده‌ایم تا به سربلندی تو بگوییم که پس ازگذشت بیست و پنج قرن‌، امروز نیز مانند دوران پرافتخار تو پرچم شاهنشاهی ایران پیروزمندانه در اهتزاز است...»

او با این سخنان می‌خواست دلیلی بر موجودیت خویش اقامه کند وبا ارائه تنها یک مدل ثابت و طولانی برای شکل حکومت در ایران، همواره در اذهان عمومی این نکته را جا بیاندازد که حکومت در ایران مساوی با شاهنشاهی است‌.


بخش دوم: هزینه های جشن 2500 ساله

در این مستند ضمن اینکه فقط به بخش کوچکی از هزینه ها اشاره می شود ادعا می شود که کل بودجه این مراسم تنها 22 میلیون دلار ناقابل! بوده است که در انتها اضافه هم آمده است!

این درحالی است که اکثر کارشناسان و رسانه‌های خبری دنیا و حتی حامیان محمدرضا، هزینه این جشن را گزاف و بیش از 300 میلیون دلار برآورد کردند، این مبلغ در کشوری که درآمد سرانه آن اگرچه رو به افزایش داشت‌، اما خیلی کم بود، بسیار گزاف به شمار می‌رفت.

ساواك تجهيزات، چادرها و وسايل پيشرفته و گران بهاي مخابراتي آن روز راچنين تشريح مي‌كند:
«اين كمپ و چادرهاي پذيرايي تخت جمشيد... به وسايل شگفت انگيزي مجهز است كه آميخته است از تجمل قديمي و وسايل مدرن عصر فضا (از آن جمله حمام مرمر ـ فرش‌هاي ابريشمي و ايراني و...) سران كشورها در تمام 24 ساعت از طريق شبكه مخابراتي ماه مصنوعي با پايتخت‌هاي خود به وسيله تلفن و تلكس در تماس خواهند بود. شبكه مخابراتي ميكروويو كه 275 ميليون دلار خرج آن شده است و گرانترين و دقيق‌ترين شبكه مخابراتي جهان به شمار مي‌رود...

همچنین به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس «پيرامون تزئين شهرستان تهران و شيرازبه وسيله يك مؤسسه انگليسي (ايروين نارتين) 864 هزار دلار لامپ و مجسمه‌هاي پلاستيكي از كوروش كبير، داريوش و همچنين مرغ طاووس كه مظهر تخت طاووس ايران است تهيه شد كه در جشن‌هاي 2500 ساله شاهنشاهي ايران به مصرف تزئين خيابان‌هاي تهران و شيراز برسد...»

بخشی از مکاتبه شهرداري تهران در 20/11/1349 با شوراي مركزي جشن شاهنشاهي:

«قرارداد اجراي چراغاني و تزيين ميادين و مسيرهاي فوق الذكر باشركت «اروين مارتين‌» به مبلغ 19486000ريال

قرارداد برنامه آتش بازي باشكوهي به مدت دو و نيم ساعت به مبلغ 1900000 ريال با شركت «موگ‌»

هنگام افتتاح شهياد آريامهر لوحه‌اي از طلاي ناب از طرف شهردار پايتخت از طرف تمام مردم شاهدوست شهر به پيشگاه شاهنشاه تقديم خواهد شد. وزن لوحه ده كيلو مي‌باشد كه حدود 16000000ريال برآورد قيمت مي‌شود.

و ... با اين تفصيل از طريق شهرداري پايتخت مبلغي حدود صد و هشتاد ميليون ريال بابت جشن و كارهايي كه به مناسبت و مقارن آن انجام مي‌شود به مصرف خواهد رسيد»

جزئیات بیشتر را ويليام شوكراس در كتاب "آخرين سفر شاه" آورده که فقط به بخشی از آن اشاره ای می کنیم:

« آرايشگران طراز اول از سالن‌هاي كارينا والكساندر پاريس به تخت جمشيد پرواز كردند. «سرالين‌» جايگاه ميهمانان را روي سفال‌هاي قرن پنجم پيش از ميلاد ساخت. «لان ون‌» اونيفورم‌هاي جديدي براي كارمندان دربار تهيه كرد كه نيم تنه آن به طرز شكيل ولي نه زننده با بيش از يك و نيم كيلو نخ طلا دوخته شده بود. دوختن هر يك از اين اونيفورم‌ها، نزديك به 500ساعت كار لازم داشت‌.

غذاهاي ضيافت تخت جمشيد را اصولاً رستوران «ماكسيم‌» تهيه مي‌كرد... «لويي ورايل‌» رئيس ماكسيم‌... به اين مناسبت يك بشقاب جديد و بسيار عالي محتوي خاويار و تخم بلدرچين آب پز اختراع كرد.... صورت غذاي ضيافت شام اصلي با مركب سياه روي صفحات پوست آهو نقش شده و با يك ريسمان تابيده طلايي بصورت يك كتاب كوچك باجلد ابريشمي آبي و طلايي صحافي شده بود. پس از تخم بلدرچين با مرواريد درياي خزر، غذاي بعدي با ته دم خرچنگ با سس «نانتوآ» بود، غذاي اصلي خوراك پشت بازوي بره سرخ شده در روغن خودش بود كه درون آن رابا سبزي‌هاي خوشبو انباشته بودند.

بخش سوم: اوضاع زندگی مردم ایران در زمان برگزاری جشن

سپهبد فريدون سنجر كه خود يكي از آجودان‌هاي سران كشورهاي افريقايي در جشن بود، در خاطراتش چنين مي‌گويد:
«وقتي چشمم به آن بلوار زيبا و درختهاي زينتي و گلكاري‌ها و فواره‌ها و آب نماها در شهرك چادرها كه به اين مناسبت (جشن 2500 ساله‌) برپا كرده بودند، افتاد در دلم گفتم براي ساخت اين ويلاهاي چادري و اين بلوارها و گلگاري‌ها چقدر انرژي و پول مصرف شده است‌؟ آيا نمي‌شد اين پولها را در راهي خرج كرد كه به درد جامعه بخورد؟...»


ساواك در گزارش ويژه خود در اين خصوص چنين مي‌گويد:
«بعد از ظهر روز 3/4/1350 چند نفر از افراد حاضر درمسجد خيابان فردوسي قبل ازشروع سخنراني فخرالدين حجازي ضمن صحبت‌هاي خصوصي اظهار داشتند: وضع بازار بد است و اين جشن‌ها و مخارج كمرشكن آن وضع اقتصادي را شكسته و نابود كرده است‌. مالياتها زياد شده‌، حتي كارمندان دولت‌، هم ازگراني كرايه منزل و بالارفتن سطح زندگي ناراحت هستند. دولت فرياد مي‌زند كه مخارج جشنها را خودش تأمين كرده در صورتي كه با گراني روزافزون و مالياتهاي كمرشكن كه از بازاري‌هاي بدبخت و مردم كوچه وبازار گرفته‌اند، اين علم و كتل را راه انداخته‌اند. به خدا امسال بازار گرفتار ورشكستگي حتمي خواهد شد و لااقل 35% تجار ورشكست خواهند شد. در ميان آن چند نفر يكي كارمند دولت بود و گفت‌: آقا از حقوق ما هم براي جشن مبلغي كم كرده‌اند، بدبختي اينجاست كه كسي جرأت حرف زدن را ندارد وآن بيچاره (آيت الله سعيدي‌) تا آمد حرفي بزند توي زندان او را كشتند.»
در شهرستان‌هاي كوچك و در روستاها وضع بدتر از پايتخت بود و اغلب مردم دچار خشكسالي و وضع نابسامان اقتصادي بودند. چنانكه ساواك در گزارش خبري خود به ذكر صريح آن پرداخته است:
«فرماندار فيروزآباد را تحت فشار قرار داده كه بايد يك سالن ورزشي به يادبود جشن‌هاي 2500ساله در فيروز آباد بسازند و اصناف نيز كه در سالجاري به علت خشكسالي و خرابي وضع بازار و كسب در وضع بسيار نامساعدي بسر مي‌برند از اين موضوع ناراضي و اظهار مي‌دارند، نمي‌توانيم هزينه اين باشگاه را كه بالغ بر يك ميليون ريال مي‌باشد، تأمين نماييم‌.»

هنگامي كه صحبت از كمك به مردم مسلمان كشور كه خود آنها مسبب گرفتاري و بدبختي و فقر وفلاكتشان بودند مي‌شد، از زير بار مسئووليت شانه خالي مي‌كردند. اسدالله علم از ياران دهه 40 محمدرضا طي مكاتبه‌اي كه در پاسخ به نامه شوراي مركزي جشن ارسال نموده چنين مي‌گويد:
«جناب آقاي سناتور بوشهري ـ رئيس محترم شوراي مركزي جشن شاهنشاهي ـ عطف به نامه شماره 1341/2348 مورخ 7/3/49 موضوع تأمين دو ميليون تومان اعتبار جهت احداث خانه براي زاغه‌نشينان شيراز اين اعتبار را از كجا دولت مي‌تواند تأمين كند فكر نمي‌كنم چنين پولي درحال حاضر موجود باشد.»

ولخرجي‌هاي بي‌حساب و كتاب شاه در جشنهاي 2500 ساله به حدي بود كه «اوتانت» دبير كل وقت سازمان ملل دعوت شاه براي شركت در اين جشنها را نپذيرفت. «برايان اوركهارت» مشاور انگليسي «اوتانت» در كتاب خود تحت عنوان «زندگي در جنگ و صلح» در زمينه دعوت شاه از اوتانت و پاسخ وي مي‌نويسد:
«... اوتانت دعوت شاه سابق ايران را جهت شركت در جشنهاي معروف به دو هزار و پانصدمين سال شاهنشاهي ايران نپذيرفت. در اين جشنها دهها رئيس جمهور، معاون رئيس‌جمهور، پادشاه و وليعهد شركت كرده بودند و ميليونها دلار با اسراف زيادي در اين مراسم هزينه شده بود. اوتانت در برابر دعوت شاه ايران جهت شركت در اين جشن اعلام كرد: در حالي كه نيمي از جمعيت كره زمين به سبب فقر با مرگ دست به گريبان هستند و در حال گرسنگي مطلق به سر مي‌برند، اين همه اسراف معني ندارد...»

وقتی این مطالب و دیگر مستندات و برنامه های حمایت این شبکه از خاندان سلطلنتی را مورد دقت قرار می دهیم علاوه بر دروغ پردازی های این شبکه، ماهیت سلطنت طلبی شبکه من و تو به خوبی آشکار می شود.

معلوم می شود نقطه ایده آل شبکه من و تو برای ایرانیان ، مدل نظام ورچیده شده و عقب افتاده سلطنتی و شاهنشاهی است.



منبع: پایگاه 598

نظرات بینندگان
حسام
|
Germany
|
۱۵:۲۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۸۸۲
۱۰۰۴۰
لعنت خدا بر تو ای جرثومه فساد وتباهی
ناشناس
|
Germany
اقا شاه رو گفت اقا احسان نه صراط رو که منفی دادین
غلام
|
Germany
منفی هاتو بشمار ای جرثومه عزت و جلال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۲۲۶
۲۲۴
یه کم بیشتر از 3000 میلیارده!!!
اشکالی نداره، حداقلش اونجا معلوم بوده پول واسه چی خرج شده، اما الان معلوم نیست که این پوله کجاست!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
البته الان دزدها فرار کردن ولی اون موقع دزدها وقیحانه جلو چشم مردم بودن
اندیشه
|
Iran (Islamic Republic of)
فرار نکردن رفتن خوشگذرونی و به ریش مردم می خندند ما باید باشیم ودر این اقتصاد مقاومت کنیم ومشکلات رو تحمل کنیم تا حرفهای سیاسی آقایانی که نفسشان از جای گرم در می آید سبز شود
حسام
|
Germany
|
۱۵:۵۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۹۰
۶۸
لعنت خدا بر تو ای جرثومه فساد وتباهی
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۲۴
۲۲
شما فقط حرفش را می زنید ولی آن ها که با فیلم نشان می دهند، تأثیرش بر مخاطبان بیشتر است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۰۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۷۹
۱۱۶
حتی اگر هزینه این جشن ها 300 میلیون دلار باشد فقط یک دهم اختلاس 3 میلیارد دلاری سال گذشته ... است
ناشناس
|
United States of America
که چی؟ یعنی چون الان این قدر دزدیده شده(و البته یارو فرار کرده) ما باید از رژیم فاسد دیکتاتوری سابق دفاع کنیم ؟! جل الخالق از این همه منطق . منطق که چه عرض کنم؟!! لجبازی...
فکور
|
United States of America
ناشناس دومی تعارف نکنیا اگه بازم دلتون می خواد یه 3000 تای دیگم به اضافه بیمه بکشید بالا راست میگی دلیل نمیشه که مقایسه کنیم ! مقایسه جیزه بده !!.... لجبازی رو از کتاب تاریخ مدرسه شما ها یاد گرفتیم که خیلی راحت همه چیز رو تحریف می کرد .... باز دم معلم تاریخمان گرم که حقیقت را به ما میگفت و امثال کوروش و بابک خرمدین را به ما شناساند
ناشناس
|
United States of America
نه ما نباید از رژیم پهلوی حمایت کنیم ولی از این رژیم هم نباید حمایت کنیم و اصلا سایتی مثل صراط که همه هم و غمش حزب الله لبنان و بشار اسد است نباید درباره این مستند لجن پراکنی کند.
ناشناس
|
United States of America
فکور جون ! تو علم غیب داری و متوجه شدی من از خودشونم ؟!!!! یعنی یه کسی نمی تونه بدون احساسات احمقانه و جوگیری اظهار نظر کنه و از شر شما بی سوادهای بی منطق وراج غرغرو در امان باشه ؟! اگه فکر می کنی وضع خیلی خرابه به جای غرولند کردن به صورت ناشناس و هجوم آوردن به انسانهایی که شبیه تو بی سواد و بی منطق نیستند ، برو و تلاش کن وضع رو تغییر بدهی ! ولی شماها غیر از غر زدن و وراجی مگه دیگه کاری بلدید ؟ حالا از حرصتون چسبیدید به دیکتاتور عهد بوق . چنین افرادی اصلن لیاقت داشتن دموکراسی رو ندارند .
ناشناس
|
United States of America
جالبه که اسمش رو هم گذاشته فکور !!! همه چیز این دنیا وارونه شده ببم جان !
کمینه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۴
۶۸
همین جشن بود که افکار پنهان طاغوت رو برا دیگران بخصوص غربیها اشکار کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خدارو شکر الان تو ایران نه فقیر داریم نه بیچاره نه خیابون خواب !!!!!!!!!!!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۱۲۵
۸
اين مرحوم كوروش ازدست شماخواب هم نداره.چكارش دارين بذارين بخوابه.من ملتي نديدم كه اينقدربه پيشينيانش بي حرمت باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این کوروش آخه کیه که هی ازش دم می زنید پس چرا بزرگان قدیمی مانند حافظ و سعدی و فردوسی و هزاران دانشمند و شاه دیگر از این کوروش حرفی به میان نیاورده اند و فقط چند سالی هست که کوروش خان بزرگ شدند ؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
ایران ما هم از دست شما!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
نوراجون چقدرمثل هم فكرميكنيم.درضمن ايران (شما)پس ماچي؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
شما میهن دوستی چون واستون تعریف نشده ست پس ایران ندارید!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
عزيزم ماخودمون تعريفش ميكنيم.وقت داشتي يه سربياسركلاس..موضوع اينه كه شماتعريف درستي ازوطن ندارين.خيلي هامثل شمافكرميكردن الان وطنشون شده لندن وپاريس ونيويورك و.....باورنميكني ازمهاجراني وبهنودوگنجي وسازگاراو......بپرس.
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان عزيزم كوروش يكي ازمفاخربشريت است بعضي هاهم ايشان را(ذوالقرنين)يكي ازپيامبران مي دانند.درضمن سعدي وحافظ شاعربوده اند.اگرهزاران دالنشمندحرفي ازكوروش به ميان نياورده بوده اندماالان اين بزرگ مردرانمي شناختيم .براي درك اين مردبزرگ وصيت نامه اش رابخوان .اين توطئه ملتهاي بدون هويت تاريخي است كه پيشينيان ماروبي ارزش نشان بدهند.انوشيروان عادل رامي شناسي؟ميداني چه كسي به رودنيل شلاق زد؟كمي تاريخ بخوان اخوي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
درستش اینه که بگی من ملتی ندیدم که این قدر در اعماق تاریخ گیر کرده باشه و افتخاراتش از دو هزار سال پیش جلوتر نیومده باشه و البت تقصیر رو گردن عرب و روس و انگلیسی بیاندازه :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا یا خانم ناشناس اولی می خوای بدونی کوروش کیه ؟ پیشنهاد میکنم سوره بقره را بخونی (البته اگه سواد داری ).. کوروش بنا به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی نامش در قرآن با عنوان "ذوالقرنین "آمده .... شما حتی حاضر نیستید به خودتان زحمت خواندن قرآن را بدهید ...
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
تفاوت من و تو همینه یکی جان!
واسه تو وطن هست واسه من میهن!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جون تاريخ اين كشورپرازمفاخره كافيه كمي مطالعه كني آنوقت مي بيني.قبل ازاسلام اين كشوردانشگاه داشته.بعدازاسلام هم هزاران هزارمفاخرتقديم بشريت كرده پس لازم نيست اونجاگيركرده باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نه تنها در قرآن حرفی از کوروش نیومده و ذوالقرنین می تونه هر کسی باشه که حتی در منابع و ادبیات ایرانی هم اسمی از کوروش آورده نشده . فقط از دوره پهلوی دوم یوهو این بابا واسه ما شاخ شد :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
!!!! انکار ذوالقرنین که از شما ها بعید نیست ... اگه دست شما غوعا سالاران باشه کل قرآن را هم انکار میکنید .... درود بر کوروش (ذوالقرنین)
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
براي شماشاخ شد؟ببخشين شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا
|
United States of America
|
۱۹:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۴۲
۳۴
بعنوان یک ایرانی فقط کمی تأ مل کنید ومقایسه کنید جایگاه اقتصادی ، سیاسی ؛ علمی؛ امنیتی واجتماعی فعلی را بدون حکومت سلطنتی وبا حکومت سلطنتی تا تفاوت حکومت دینی وحکومت پهلوی را ببینید آنوقت خواحید فهمید خلائق هرچه لایق یعنی چه
پویا
|
United States of America
حرف بی حساب نداره جواب
هادی
|
Germany
|
۱۹:۲۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۸۰۴۱
۱۹
نه اینکه شماها هرساله جشن های دهه فجر برگزار نمیکنید ؟!!... اونم تو کل کشور !!! تو رو خدا نگید که دهه فجر با پول مردمی برگزار میشه .....
خدا رحمتش کنه مرد بزرگی بود ....
خلایق هرچه لایق
ناشناس
|
Germany
خدا لعنتش کنه . آه اونهایی رو هم که کشت دامن طرفدارهاش رو بگیره .
ناشناس
|
Germany
ناشناس دومی بالام جان ... آه مادر ستار بهشتی دامن کی رو بگیره؟؟!! خودت بگو
ناشناس
|
Germany
ناشناس اولی قبول. به قول تو شاه آدم کشت آمریکا آدم کشت آل خلیفه آدم کشت مخالف سوری آدم کشت ... ما این وسط نفهمیدیم ستار بهشتی فلک زده رو کی کشت ؟!!
الف) مننژیت
ب) میکروب صبحانه
ج) شوک عصبی
د) گزینه د
ناشناس
|
Germany
ناشناسی که راجع به ستار بهشتی فرمایش کردی! اول مطمئن شو کسی که کامنت ضد دیکتاتوری پهلوی گذاشته چه عقیده ای داره بعد مثل طوطی یه چیز رو تکرار کن . من اینجا از هیچ سیستم حکومتی ای طرفداری نکردم رعیت عزیز !
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۸۴
۸۷
آی شاه پرست‌ها
بابای شاه به درک رفت، خودش به درک رفت، ربع پهلوی هم به درک میره... این فسیل هم هر از چندگاهی یه پولی به شبکه‌های بهایی میده رپرتاژ آگهی براش برن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
توهم بت پرستی نه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بدبختها دلشون براي تا کمر خم شدن و دست اعليحضرت رو بوسيدن تنگ شده! رعاياي مفلوک فسيل . انگليسيها کاريکاتور ملکه شون رو ي کشند و مسخره اش مي کنند . اين عقب افتاده ها نوستالژي شاه و خان و سيستم ارباب رعيتي دارند !! خلايق هر چه لايق .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۸۲
۵۹
همین قدر می دانم جوانانی که در دوران وحکومت طاغوت و این زن. پا به عرصه گذاشته اند جان نشان را فدای انقلاب واسلام وجنگ هشت سال را داره کردند.ودر برابر همه استکبار مردانه ایستادند. ولی امروز در سایه وبه برکت حکومت اسلامی اکثر جوانان .یا معتاد! بی نماز! بیکار! افسرده! ومخالف وضع حاکم برکشور! بدخلق! بی اعتناء به ارزشهای ! شده اند؟؟!! گویا همین زن فاسد گفته بود جوانان تربیت یافته دردامن حکومت من برای کشور واسلام شهید شدند ولی ....
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
مگه غیر از اینه که بیشتر جوانان ما متولدین دهه 30 و 40 خورشیدی بودند؟ تربیت شده چه زمانی بودند؟ اعدا را نمیتوان عوض کرد.. تربیت شدگان شما ( دهه 60 و 70 ) در مواد مخدر و افیون غلط میزنند. واقعیت اینه.
حورا
|
Netherlands
|
۲۱:۵۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۶۴
۳۳
متاسفم از این همه بی سوادی بعضیا!!
300 میلیون سال 50خیلی بیشتر از 3000میلیون الآنه.........
در ثانی نه اونا خوب بود نه بعضی از الآنی ها...
ناشناس
|
Netherlands
خانم عزیز دلار مثل ریال نیست که هر روز بالا و پایین باشه قیمت دلار همیشه ثابت بوده این متن به دروغ ادعا کرده که هزینه جشن ها 300 میلیون دلار بوده که نبوده و بسیار کمتر از اینها بوده ما هم گفتیم حتی اگر 300 میلیون دلار بوده باز هم یک دهم اختلاس 3 ملیارد دلاری سال پیش است چون پارسال دلار 1000 تومن بود میشه 3 ملیارد
ناشناس
|
Netherlands
خوب همیشه خوبه است وبدهمیشه بد باور نداری به شهدا نگاه نکن تا چشم کورت بترکه
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۱۴۵
۲۶
هر روز از آن بهمنی می کشیم که پدرانمان روشن کردند ....
جواد .م
|
Germany
پدرت سیگاری نبود برادر . این خودت بودی بارفیق ناباب نشستی وبه این روز افتادی
ناشناس
|
Germany
ما نسل سوخته ایم ... اگر وضع به همین ترتیب پیش برود خدا به داد جوانان آینده برسد ....
نورا
|
Germany
احسنت به ناشناس!
هزاران مثبت!
ناشناس
|
Germany
کاش این شب به سر آید .....
حسرت
|
Germany
|
۲۲:۰۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۴۴
۲
چی بودیم ... چی شدیم .... وچه خواهیم شد ......
فریاد
|
Germany
|
۲۲:۰۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۵۲
۴
خجالت نمیکشید اینقدر به کوروش بزرگ توهین میکنید؟!! کوروشی که بنا به تفسیر مرحوم طباطبایی نامش در قرآن با عنوان ذوالقرنین آمده؟! .... شما ها حتی به خاطر منافعتان هم که شده قران را پشت سر میگذارید؟
الی
|
Germany
اینا حرصشونو سر نیاکان رفته هزاران ساله ما خالی می کنند دیگه..
ناشناس
|
Germany
الی جون شماهایید که اینقدر حقیر و بیچاره اید و چیزی از خودتون ندارید که پشت آدمهای هزاران ساله خود حقیرتون رو پنهان کردید . غرب زده های باستان گرا هم ژانری ست برای خودش ! که از دوره پهلوی ها در ایران رایج شد :)
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۳۶
۰
بنا به فرموده خداوند در قرآن کریم : "حکومت هر ملتی لایق همان ملت است "
خلایق هرچه لایق
علی
|
Germany
معلم قرآن آدرس آیه رو بده
يكي
|
Germany
اين آيه جديداًنازل شده؟ازطرف كدام خداوندودركدام قرآن است.علي جان ايشان خواستن به يه حديث استنادكنندكه مجبورشدندآيه نازل كنند
يكي
|
Germany
نوراعزيزم توسواتت خيليه لطف كن آدرس اين آيه رابده.توقرآن مانبود
ناشناس
|
Germany
فکر کنم این حرف تو قران نباشه ولی حرفه حقه ... خیلی از احادیث و جمله های ماندنی هم در قران نیامده اند
يكي
|
Germany
ناشناس دست بردن توقرآن كفره.لطفااجتهادبخرج ندهيداصلاهم حرف حق نيست.
رهرو
|
Germany
|
۲۲:۰۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۳۵
۶
مستند کاملا بی طرفانه و منصفی بود .... خوشحالم که صراط شده تبلیغاتچی من و تو
هادی
|
Germany
|
۲۲:۰۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۳۷
۲
مگر شما خودتان دهه فجر برگزار نمیکنید؟ میشه بگید خرجش چقدر میشه ؟
ناشناس
|
Germany
همینو بگو
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۴۵
۳
هرچقدر هم خرجش شده باشه اندازه یک دهم پول خرج شده در یکبار تظاهرات 22 بهمن نیست ...
حقی
|
Germany
|
۲۲:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۸۹
۵
فقط با پول ساندیس های پخش شده در تظاهرات یوم الله 22 بهمن سرار کشور میشه ده بار جشن های 2500 ساله را تکرار کرد ... اگه اشتباه میگم دوستان گوشزد کنند .
نورا
|
Germany
حق با توئه!احسنت!
الی
|
Germany
درسته. حالا فرض کن از عملکرد اون ساندیسی ها چقدر سرمایه خارجی از کشور خارج یا توریستها از ایران فرارای میشن؟
و با این جشنها چقدر جاذبه ایران کهن نمایش داده شد ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۵۸
۲۶
خاک بر سر اونایی که تفکرات نژاد پرستانه رو به رخ میکشن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۹۰
۹۱
وقتی رها اعتمادی عزیز این شعرو میخونه مو به تن ادم سیخ میشه:
هرگز نخواب کوروش ای مهر اریایی
بی نام تو وطن نیست نام و نشان ندارد
ناشناس
|
United States of America
اینارو باش!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۳۶
۱۲
300 میلیون دلار 1350 برابر 30 میلیارد دلار الان میشه
ناشناس
|
United States of America
عزیزم ارزش دلار مثل ریال نیست که روز به روز کم بشه اگه به ریال بود حرف شما درست بود ولی ارزش دلار 50 سال پیش با الان فرقی نداره چون دلار نرخ مبدا جهانیه و تفاوت ارزش ان در طول زمان ناچیز است.
دیگری
|
United States of America
اینکه یک دلار آن زمان برابر چند ریال و حالا برابر چند ریال است هم خودش نکته ای است . واقعاً شرم آور است که کسی بخواهد دفاع کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۲۲
۳
ايا الان پول صرف مراسم هاي انقلاب / جنگ /ارتحال / نميشود/ايا الان سالن ورزشي ساخته نميشود /ايا الان گرسنه نداريم/ايا الان همه مساويند /ووو...
هر سازه اي كه ساخته شده اختلاس انجام شده
ولي در كل مشكل از رهبر و رئيس جمهور نيست
ما مردم ايران خودمان مشكل داريم
همه كار ميكنيم دزدي / دروغ / چشم چراني /خيانت/وووو
بعد ميگوئيم فلاني مشكل دارد
بخدا بهترين مملكت رو داريم
بايد خودمان را اصلاح كنيم
خودمون دزدي نكنيم
خودمون مال حرام نخوريم
خودمون درستكار باشيم
خودمون متحد باشيم
نه وقتي منافع مون باشه راست باشيم منافع مون نباشه فوري چپ بشيم
بخودمون بيايم وكسي رو مقصر ندونيم
باور كنيد اگه اين طوري باشه هيچ مقامي نميتونه ما ايرانيان رو هدايت كنه
وگرنه رهبر ما چه مشكلي داره؟ باور كنيد بايد خود را اصلاح كنيم

البته دولت بايد نظارت بسيار قوي داشته باشه ولي متاسفانه نظارت نيست هركس هر چيرو دلش خواسته گرون كرده .
ببخشيد
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
خواهش میکنم!
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۹۸
۷۹
الحق که این من و تویی از قماش کورش پرستان و شاه پرستان نژادپرست و صهیونیست هستن که همونطور که اون بازوی نظامی یهود(کورش) رو که مسئول نابوئی 30 ملت در شرق میانه است رو با افسانه های شکلاتی شون بزرگ و مقدس!کردن الانم با این شبکه های دروغگو و ثروت بی حد و حصرشون می خوان ذهن جوان ساده مسلمان رو تخریب کنند.باید ادای دینی کنم به مسلمان واقعی استاد پورپیرار که دست این جاعلان تاریخ را رو کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
برادر شهاب عزیز ... خدا میداند که به عنوان یک هم وطن برایم عزیزی ولی تو اصلا چقدر سواد داری ؟!! چرا به کورشی که حتی مورد احترام و ستایش قرآن کریم است توهین میکنی؟! ...می خوای بدونی کوروش کیه ؟ اگر سواد داری به قرآن کریم سوره بقره مراجعه کن.. کوروش بنا به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی نامش در قرآن با عنوان "ذوالقرنین "آمده و به عنوان پادشاهی عدالت گستر از آن یاد شده .... تعجب کردی نه ؟؟؟؟
امثال شما به خاطر منافعتان هم که شده قران کریم را انکار میکنید .... افسوس
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
شهاب جون
واست متاسفم بی هویت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
با تشکر از ناشناس ... من این حرفت رو از معلم دینی زمان دبیرستان شنیده بودم ولی هیچ وقت دنبالش نرفتم ... متاسفم برای شهاب که حتی دوست داره اسامی که در قران از آن ها با نیکی یاد شده جعلی فرض کنه ... امثال این آدم ها اگر نمی ترسیدند قرآن را هم سانسور میکردند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شهاب جان این استاد تو بلا شک حتی یک بار هم قران را نخوانده که هیچ حتی فکر کنم مسلمان هم نیست ..
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۲
۳
کامنت من کوش!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
نوراجون عزيزم بچه شدي؟ديدي بچه هاهمينجوري خوراكي ميخوان.راست ميگي بخداديشب كامنتت اول صفحه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سانسور شد
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
آخه کامنت من میبینی چطور غیب شده!؟
اون یکی هم که اصلا غ ق ق شد!
میبینی این صراطیا چقدر بد شدن!؟
نورای قلابی میارن!
کامنت جابجا میکنن!
میزنمشونا!؟
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
بخداصراط شورشودراورده.كامنتاروگزينشي منتشرميكنه.نظرات منطقي كه مخالف ديدگاه خودشه رواصلامنتشرنميكنه وبعضي وقتابيخودي اديت ميكنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۹۵
۵
برادران و خواهران مومن و مسلمان کوروش کبیر بنا به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی نامش در قرآن با عنوان "ذوالقرنین "آمده و به عنوان پادشاهی دادگر و عدالت گستر در قرآن کریم از آن یاد شده است .... صرفا جهت اطلاع برخی از دوستان
شهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
آن هایی که ادعا می کنند کوروش جعلی است اگر خجالت نمی کشند بیایند جواب بدهند .... خیلی دوست داشتید که قرآن این کار رو نمی کرد نه ؟!! خجالت کشیدن که بلد نیستید لا اقل حرف پوچتان را دیگر تکرار نکنید . فقط بلدید همچون سربازان معاویه قرآن بر نیزه کنید و قرآن قرآن کنید حال آنکه یک سوره هم از آن را نخوانده اید .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت باید با همین قران جواب غوغا سالاران را داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اون یک تفسیر از صدها تفسیره . و حالا چطور شده شما ضد دین ها و باستان گراها به یک تفسیر از کتاب مسلمانان این همه علاقه مند شدید ؟!
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۸۳
۶۱
برادر یا خواهر ناشناس عزیز.علامه طباطبایی نظر مستقلی در این خصوص ارائه ندادن و عین نظر ابولکلام آزاد وزیر وقت فرهنگ هندوستان رو در مورد ذولقرنین گفتن وبا توجه به نظر ایشون گفتن "ممکن است" ذولقرنین کورش باشد ولی امروز ما به ادله مختلف به شما اثبات میکنیم که منظور از ذولقرنین اسکندر است که همان دستگاه کثیف تاریخ سازی یهود که از جمله در هند خیلی نفوذ دارد و هر تاریخ نگاری می داند که یهودیان چه کینه دیرینه ای نسبت به این سردارنجات دهنده مردم خاورمیانه یعنی اسکندر از دست دستگاه نظامی یهود(هخامنشیان یا همان هاخام منش ها به معنای پیروان روحانی یهود)دارند در دستگاه تاریخ نویسی خاص خودشون چهره او را در تاریخ تخریب کرده اند.در این مورد ارجاع می دم از سایت shahaab.blogfa.com مستند "اربابان جعل" رو دانلود بفرمایید و خودتون بی طرفانه قضاوت کنید............
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۵۱
۳۵
در ضمن شما که به من تهمت بی سوادی می زنید چیزی از جشن پوریم(جشن نسل کشی مردم ایران زمان خشایارسا در بین یهودیان که در شب 13 فروردین در سراسر دنیا برگزار می شه)می دونید؟آیا با استر(همسر یهودی خشایارشا) هامان(وزیر یهودی) و مردخای که قبورشون هم هنوز در ایرانه آشنایی دارید؟آیا می دونید عدد 13 چرا بین ایرانی ها نحسه و در روز 13 فروردین مردم ما به کوه و دشت میرن و خودشون هم علت این رسم قدیمی رو نمیدونن؟آیا تا به حال ترجمه کتیبه بیستون داریوش و همان گل نبشته به اصطلاح یهودیان حقوق بشر کورش رو خوندید؟آیا میدونستید که عمده تاریخ نویسان ایران باستان از جمله گیرشمن آستروناخ دیاکونف هاید ماری کخ ریچارد فرای و..... بالاتفاق یهودی هستند؟آیا بنی اسرائیل چه قصدی پشت این جعلیات دارند؟خواهان پنهان کردن چه واقعیتی هستند؟اگر واقعا علاقه داشته باشید و اسیر تبلیغات شکلاتی از قماش جشن های 2500 ساله نشید به شما خواهیم گفت!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
وا!؟
سینه پردرد است دریغا مرهمی!!!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
سينه مالامال دردست اي دريغامرهمي دل زتنهائي به جان آمدخداراهمدمي...اين تصنيف استادشجريان محشره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جالبه که کوروش پرستها اونجاهایی که به نفعشون بوده رو از کتابهای یهودیان برداشتند و اون چیزهایی رو که دوست ندارند رو هم مسکوت باقی گذاشتند :))))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اینجا بحث کوروش است کم سواد نه بحث خشایار و داریوش و هامان .... هرچند که همه اتفاقاتی که اشاره کردی اغلب دروغ و ساختگیست و محصول مشترک دیوانگان و وطن فروشان است
علیرضا
|
Netherlands
|
۱۱:۰۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
۰
۳
سلام
عنوان خود این مستند یه تیکه بود برای خودشون
هرگز نخواب کوروش
جواب اون بنده خدائی بود که گفت اسوده بخواب کوروش
shamim
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۱
۱
برای شهاب:
واقعن متاسفم برات با حرفات ثابت کردی که هیجی از تاریخ نمیدونی جالبه که برای ثابت کردن حرفاتم ی سند درست تاریخی نیاوردی و سایتی که معرفی کردی احتمالن مال خودته نه؟؟؟؟ به روباهه گفتن شاهدت کوگفت ایناهاش دمم....
sdf
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۳
۳
میشه بگید تو کدوم سوره و آیه خداوند متعال کوروش رو ذولقرنین معرفی کرده؟!!!
یا میشه بگید تو کدوم جلد و صفحه از تفسیر علامه طباطبایی کوروش رو ذولقرنین دونستن ایشون؟!!
چرا واقعا عادت دارین از چیزی که بهش علم ندارین حرف بزنین؟ چرا یه چیزیو ندونسته از دهن همدیگه میگیرین و تکرارش میکنین؟
کوروش یک انسان کاملا بت پرستی بوده. اینو من نمیگم خود استوانه کوروش میگه. برو تو اینترنت منشور کوروش سرچ کن، بخون، بد بیا نظر بده.
کجا این آقا پبامبر بوده؟ در مورد ذوالقرنین هم بگم که اولا ذولقرنین پیامبر نبوده بلکه بنده ای از بندگان خدا بوده. در حالیکه این بابا حتی بنده خدا هم نبوده. این شخص یه بت پرست کامل بوده و از بتها استمداد میجسته. در حالیکه اولین کار پیامبرا توجید و نفی بت پرستی بود. داریم که از حضرت پیامبر مبپرسن چیکار کنیم تا رستگار شویم. پبامیر میفرماید: بگویید لااله الا الله تا رستگار شوید. نفی اله ها و بتها اولین شرط بنده خدا بودن. در حالیکه این آقا کوروش شما تو ب بسم الله هشم مونده.
اگه میخاید با کوروش کوروش گفتن عقده های نژادپرستی تون رو خالی کنید ی چیزه ولی حق ندارین شان یک پیامبر برگزیده خدارو در حد کوروش بیارید پایین. خداوند همه ما را هدایت کند
اصغر از تاکستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
19 میلون سال 1350 برابر با 4 میلیارد تومان امروز فکر نمیکنم عدد بالایی باشه