۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰

کجای قرآن آمده دوست دختر یا پسر ممنوع؟!

در آیه‌ی 5 از سوره‌ی مائده ابتدا می‌فرماید «أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبات‏»، یعنی آن چه پاک، طاهر، نیکو و مفید است را بر شما حلال نمودم. سپس به برخی از نیازهای ضروری مانند «خوردن» اشاره نموده و پس از بیان حکم آنها، به نیاز «مرد و زن» به یک‌ دیگر پرداخته است و پس از بیان ضرورت برقراری روابط و انحصار نیکو و حلال بودن آن به شکل ازدواج (نکاح)، ‌تأکید می‌فرماید: «غَیْرَ مُسافِحینَ وَ لا مُتَّخِذی أَخْدان‏»، یعنی این رابطه نباید به شکل رفیق‌گیری [همان دوست دختر و پسر] و زناکاری باشد.
کد خبر : ۹۱۰۹۴

به گزارش صراط، خداوندی که انسان را خلق نموده و راه‌های رسیدن به کمال و سعادت دنیا و آخرت را به نشان داده و با بیان چگونگی روابط انسان با هر شخص، جامعه یا موضوعی به گونه‌ای که هم رفع نیازش را نماید و سبب کمالش گردد قوانینی وضع نموده است، نه تنها خود بهتر از هر کس دیگری می‌داند که انسان [اعم از مذکر یا مۆنث] به جنس مخالف نیاز دارد، بلکه می‌فرماید: خودم در قوانین تکوینی خلقتم، و بر اساس علم و حکمتم این غریزه و محبت را به شما داده‌ام. هم چنان که نیاز و محبت چیزهای دیگری را نیز بر شما قرار داده‌ام.

اما اگر انسان برای رفع هر نیازش بدون هیچ قانونی که منتج به فایده‌ی او شود عمل کند، از تعقل و اراده‌ی خود که وجه متمایز او با حیوانات است، هیچ بهره‌ای نمی‌برد و لذا چون حیوانات و بلکه پست‌تر می‌گردد [کالانعام بل هم اضل]. لذا برای هر فعلی قانونی وضع نمود و در این قانون بهترین‌ها را حلال و مضرات را حرام نمود. یا به تعبیری دیگر، اصل‌ها را حلال و بدل‌های تقلبی را حرام نمود.

 

در آیه‌ی 5 از سوره‌ی مائده ابتدا می‌فرماید «أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبات‏»، یعنی آن چه پاک، طاهر، نیکو و مفید است را بر شما حلال نمودم. سپس به برخی از نیازهای ضروری مانند «خوردن» اشاره نموده و پس از بیان حکم آنها، به نیاز «مرد و زن» به یک‌ دیگر پرداخته است و پس از بیان ضرورت برقراری روابط و انحصار نیکو و حلال بودن آن به شکل ازدواج (نکاح) ‌تأکید می‌فرماید: «غَیْرَ مُسافِحینَ وَ لا مُتَّخِذی أَخْدان‏»، یعنی این رابطه نباید به شکل رفیق‌گیری [همان دوست دختر و پسر] و زناکاری باشد.

 

البته اگر دقت فرمایید در ادامه نیز می فرماید: هر کس کافر شود، یعنی ایمان و قوانین اسلامی را بپوشاند،‌ یا به تعبیر عمل نکند، «حَبِطَ عَمَلُه‏» - عملش تباه می‌شود. یعنی تلاشش به جایی نمی‌رسد و فایده‌ای نمی‌برد و در نتیجه در آخرت نیز «مِنَ الْخاسِرین‏» - یعنی از زیانکاران خواهد بود. و ما امروز در سرتاسر عالم و در جامعه‌ی خودمان نیز شاهدیم که روابط زن و مرد به شکل دوست، هیچ‌گاه سرانجام نیکویی برای طرفین نداشته است.

 

چه عواملی منجر به رابطه نادرست در ارتباط دختر و پسر می شود؟
 

 

در زمینه چگونگی روابط دختر و پسر از دیدگاه قرآن و روایات این است که در ایجاد و شکل گیری رابطه ای نادرست مجموعه عواملی موثر است که می توان از میان آنها به نگاه نا مناسب و خود آرایی اشاره کرد .

زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشت کار ناپاک نیز شایسته زنانی بدین وصفند و بالژس زنان پاکیزه لایق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونه اند. پس دمی باید به خودش بنگرد که گذشته و جوانی خود را چگونه سپری کرده؛ یا مصداق پاکان برای پاکان است یا خدای نکرده...


1- طنازی در سخن

یعنی زنان در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطیف کنند، تا دل او را دچار ریبه و خیال های شیطانی نموده شهوتش را برانگیزانند و در نتیجه آن مردی که در دل بیمار است به طمع بیفتد . منظور از بیماری دل نداشتن نیروی ایمان است، آن نیرویی که آدمی را از میل به سوی شهوات باز می دارد. (المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 16، ص. 461)

قرآن کریم برای جلوگیری از روابط ناسالم میان زنان و مردان می فرماید: "نازک و نرم با مردان سخن مگوئید مبادا آنکه دلش بیمار است به طمع افتد بلکه درست و نیکو سخن بگویید."(احزاب. 32) تاثیر کلام به قدری است که مولای متقیان از سلام کردن به زنان جوان خودداری می کند و می فرماید: "می ترسم از این که صدای آنها مرا خوش آید و از اجرم کاسته شود."( شیخ حر عاملی، آداب معاشرت، ص. 67)

سخن معمولی و مستقیم بگویید، سخنی که شرع و عرف اسلامی (نه هر عرفی) آن را بپسندد و آن سخنی است که تنها مدلول خود را برساند، نه اینکه کرشمه و ناز را بر آن اضافه کنید .

 

2- تأخیر در ازدواج

زن و مرد، مکمل نیازهای روحی و روانی یکدیگرند و هر یک بدون دیگری احساس فقر و نیاز می نماید. زن به دنبال تقدیس از جانب مرد و در آرزوی این است که تنها ملکه کاخ عشق و محبتش باشد. (مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص. 148) و به قول ویل دورانت: زن فقط وقتی زنده است که معشوق باشد و توجه کردن به او مایه حیات اوست. (ویل دورانت، لذات فلسفه، ص. 141) و مرد نیازمند کسی است که قلبش برای او بتپد و با گرمی نگاه و کلام پرمهرش، او را در مواجهه با ناملایمات زندگی امید بخشد و خلاصه اینکه "هر یک از ما، در جدایی فقط نیمه ای از انسان است و همیشه نگران آن نیم دیگر است"تا زمانی که دختر و پسر جوان این نیاز فطری را از راه ازدواج تأمین نکرده و به آرامش روانی نرسیده باشند در معرض خطر هستند. لذا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: آن کس که ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده است." (میزان الحکمه، ج 4، ص 272، حدیث. 7807)

 

3- بستر اجتماعی

یک عامل بسیار مهم در ایجاد چنین روابطی، وجود زمینه ای اجتماعی و گاه پنهان در میان جوانان است. اگر در جامعه جوان چنین افکاری رایج شود که داشتن دوست پسر و یا دوست دختر، نشانه قدرت و جاذبه اجتماعی است و یا این اندیشه که داشتن چنین روابط، نشانه بزرگ شدن است و یا پیداکردن دوست برای یکدیگر را بخشی از پیمان دوستی به شمار آورند، روز به روز بر میزان این روابط افزوده خواهد شد. برای رهایی از این زمینه فساد یکی از راهکار های آن را می توان در دقت در انتخاب همنشین جستجو کرد .

باید راه های صحیح دوست یابی را آموزش داد تا جوانان با دید باز و اندیشمندانه همنشین و دوست خود را انتخاب نمایند.

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می فرمایند: "دین و منش هر شخصی، متناسب با دوست و همراه است." (میزان الحکمه ، ج 5، ص 297، حدیث. 10221)

 

4- عدم تقید خانواده به مسائل دینی

جوانان اولین برخوردها و معاشرت های ناسالم و مختلط را در خانه تجربه می کنند.فرهنگ خانواده است که حد و مرزها را به فرزندان می آموزد.

لذا قرآن کریم می فرماید: "ای مومنان! خود و خانواده خویش را از آتش دوزخ نگاه دارید."(تحریم. 6) یعنی خود و زن و بچه خود را تعلیم خیر دهید و ادب نمایید. (الدر المنثور، ج 6، ص. 244) و در نگهداری خانواده همین بس که به آنها امر کنید بدان چه که خدا امر کرده و نهی کنید از آنچه خدا نهی کرده است. (کافی، ج 5، ص. 62)

اگر خانواده ها حدود شرعی را در روابطشان مراعات نکنند، دیگر چه انتظاری از جوانان با آن شرایط روحی و هیجانی می توان داشت .

 

5- بی توجهی به نیازهای جوانان در خانه

جوانان به محبت، برقراری صمیمیت، تنوع، تفریح و هر چیزی که شور و نشاط آنان را حفظ کند، نیازمند هستند. اگر والدین این نیازها را تأمین نکنند، خود آنان دست به کار می شوند و از آنجا که معمولا جوانان شتابزده و ناپخته عمل می کنند، از هر طریقی برای رفع نیاز خود اقدام می کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، پرهیز از بیکاری است.

 

خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) توصیه می فرماید: "هنگامی که از کار مهمی فارغ شدی خود را به کار دیگری مشغول کن"(انشراح. 7) والدین باید برای اوقات فراغت جوانان خود برنامه داشته باشند.

فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی علاوه بر اینکه آنها را از بسیاری از فسادها حفظ می کنند، در رشد ابعاد مختلف جوان موثر است. والدین در برخورد با جوانان باید طریق اعتدال را پیش بگیرند و از هرگونه افراط، تفریط، برخورد خشک، خشن و انعطاف ناپذیر خودداری کنند. و در ضمن نظارت و کنترل نامحسوس بر رفت و آمد و رفتارهای آنان، شخصیت و حریم خصوصی آنان راحفظ نمایند زیرا اگر شخصیت او از بین برود و عزت و کرامتی نداشته باشد، هیچ امید خیری در او نیست. (شرح غرر و درر، آمدی، ج 1، ص. 394) و از سرزنش و ملامت نیز پرهیز کنند که آتش لجاجت را در آنان شعله ورتر می کند. (میزان الحکمه ، ج 8، ص 485، حدیث. 17831)

 

 

در اینجا این سۆال پیش می آید که کسی که قصد انتخاب همسر دارد از کجا بفهمد که قبلا آن شخص ارتباط نامشروع داشته یا نه؟ یا شایسته همسری هست یا نه؟
قرآن در جواب می گوید:(ألخبیثاتُ للخبیثین والخبیثونَ للخبیثات والطّیباتُ للطیبین والطیبونَ للطیبات)سوره نور آیه 26

زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشت کار ناپاک نیز شایسته زنانی بدین وصفند و بالعکس زنان پاکیزه لایق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونه اند.

پس آدمی باید به خودش بنگرد که گذشته و جوانی خود را چگونه سپری کرده؛ آیا مصداق پاکان برای پاکان است یا خدای نکرده...

سخن معمولی و مستقیم بگویید، سخنی که شرع و عرف اسلامی (نه هر عرفی) آن را بپسندد و آن سخنی است که تنها مدلول خود را برساند، نه اینکه کرشمه و ناز را بر آن اضافه کنید


دوست دختر نگیرید
سوره 5: المائدة - جزء 6

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُۆْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ .

امروز چیزهاى پاکیزه براى شما حلال شده و طعام کسانى که اهل کتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاکدامن از مسلمان و زنان پاکدامن از کسانى که پیش از شما کتاب [آسمانى] به آنان داده شده به شرط آنکه مهرهایشان را به ایشان بدهید در حالى که خود پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانى دوست ‏خود بگیرید و هر کس در ایمان خود شک کند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زیانکاران است.

 

دوست پسر نداشته باشید
 

سوره 4: النساء - جزء 5

وَ مَن لَّمْ یَسْتَطِعْ مِنکُمْ طَوْلًا أَن یَنکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُۆْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُم مِّن فَتَیَاتِکُمُ الْمُۆْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِکُمْ بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ فَانکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَیْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِکَ لِمَنْ خَشِیَ الْعَنَتَ مِنْکُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ.

و هر کس از شما از نظر مالى نمى‏تواند زنان [آزاد] پاکدامن با ایمان را به همسرى [خود] درآورد پس با دختران جوانسال با ایمان شما که مالک آنان هستید [ازدواج کند] و خدا به ایمان شما داناتر است [همه] از یکدیگرید پس آنان را با اجازه خانواده‏شان به همسرى [خود] درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید [به شرط آنکه] پاکدامن باشند نه زناکار و دوست‏گیران پنهانى نباشند پس چون به ازدواج [شما] درآمدند اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمى از عذاب [=مجازات] زنان آزاد است این [پیشنهاد زناشویى با کنیزان] براى کسى از شماست که از آلایش گناه بیم دارد و صبر کردن براى شما بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است.

 

منابع :

تبیان

سایت حوزه

سایت ایکس شبهه

سایت اندیشه قم



منبع: خبرنو
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۲۷
۵۶
اگه به جماعت اصلاح طلب باشه به اینجا هم روزی خواهند رسید که بر اساس قرآن اختلاط با جنس مخالف و بی ناموسی کردن رو هم عادی جلوه بدهند !!!
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
از 3000 میلیارد چه خبر!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
گفته که گفته !
هرکسی عملش به خودش مربوطه . اصلاً شما فرض بر این بذار که اینها به قرآن اعتقاد ندارن !
خیالت راحت شد از دین خارجشون کردی به خاطر دوستی !
شایلین
|
Iran (Islamic Republic of)
مثل نماز جمعه روز قدس88 به امامت هاشمی که زن و مرد بدحجاب و با کفش در کنار هم مثلا نماز خوندند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بی سوادیییییییییییییییییییییییییییییییی
ادمهای بیسواد فکر میکنن همه چیز باید توی قران بیاد
پرستو
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس اولی معلومه هیچ شناختی از اصلاح طلبا نداری!اصلاح طلبا میگن بی ناموسی اسکول؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا کلا عین طوطی می مونی . هیچ فکر مستقلی از خودت نداری طفلک !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اینها دارند از دین استفاده ابزاری می کنند . از یه طرف میگن ما به اسلام و همینطور نظام پایبندیم از یه ور کارهای خلاف شرع می کنند . دین براشون نون دونیه و ابزاریه برای رسیدن به قدرت . باید دست از تظاهر به دینداری بردارند تا من و امثال من خیالمون راحت بشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این جماعت اصلاح طلب تا پاشون به اون ور آب می رسه ذات پلیدشون رو نشون می دهند . قدیم پنهان کاری هم می کردند ولی جدیدا نه . سبک زندگی شان کاملا غربیه . اصلاح طلبی که نمی تونه دیندار بمونه یا بچه هاش رو دیندار بار بیاره بهتره خفه بشه و این همه سنگ دین و نظام رو به سینه نزنه .
مهیا
|
Iran (Islamic Republic of)
موافقم شایلین
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۵۲
۹
رجوع به قران انسان را از پرتگاه نجات میدهد اگر جوانان ما با قران انس بگیرند ودر معنی اش تعمق کنند به هیچ مشکلی گرفتار نخواهند شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
منظورت حسبنا کتاب الله که نیست؟!
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۴۴
۶
خوب درست آيه قرآن رو ديديم و سمعاً طاعتا. اما راه حل جوانان بي همسر كه توانايي مالي اداره زندگي رو ندارند و مي خواهند به گناه نيافتند رو بفرمائيد.
majid r
|
Iran (Islamic Republic of)
این مسائلی که شما گفتید وسیله گناه است نه مجوز گناه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جوان نباید بیکار باشد حداقل یک دیپلم داشتته باشد تادر مراسم خواستگاری نکوید برادرم فالن خواهرم بیسار خودت چه داری بد بخت
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
ایه 33 و 34 سوره نور بوخون خدا جواب داده
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ جان صیغه رو برا همین اسلام گذاشته....
خود من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۲۲
۷
والله همین قران گفته کسی که معاش نداره معاد نداره. خوب جوانهای این دوره نه کاری نه درامدی دارن که ازدواج کنند بعضی ها مجبورن به این جور چیزها تن بدن. و الاه اگه جوان درامد داشته باشه دنبال این کارا نمیره. که همش پشیمانیه
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
میتونی ایه اش رو بیاری
اتفاقا خدا میگه من به اندازه هر کس وسع و توانش تکلیف دادم

ولا نكلف نفسا الا وسعها
هيچ كس را جز به قدر توانش تكليف نمى‏كنيم
سوره مومنون ایه 62

کسی که شرایط رو بهانه میکنه و گناه میکنه میخواد خودش رو پاک کنه به خدا انگ میبنده که از وسعم زیادتر بود

ولله که جوون اگه به خدا ایمان داشته باشه و نا امید نشه و توکل و توسل بکنه خدا از همه به بنده خودش نزدیکتر است
علی
|
France
|
۱۳:۳۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۳۸
۱۶
گناه این جوانان تمام به گردن دولت هست...!!
ناشناس
|
France
هم دولت و هم بقیه اجزای حکومت !
ناشناس
|
France
گناه منم گردن تو چه اشکالی داره
امیرعلی
|
France
خب تو این جامعه بعضی ها هستند که از خدا میترسند و گناه نمیکنند
پس تمام جوونها هم میتونند گناه نکنند
شرایط و جامعه دلیل گناه نیست
گناه هر کس پای خودشه
محمد
|
France
گناه منم همینطور
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۲۶
۱۲
اره همش به گردن دولته اگه دولت به فکر جوونا باشه فساد جامعه کاهش می یابه
جوانان به موقع ازدواج میکنن و تشکیل خانواده میدن
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
در همین شرایط بعضی جوونها با استناد به ایه 33 سوره نور با این که شرایط ازدواج نیست گناه نمیکنند

اون دنیا خدا میگه این هم در جامعه ای زندگی میکرد که تو زندگی میکردی
چرا تو معصیت من رو مرتکب شدی؟
چرا این نشد؟
جوابی داری بدی؟

گناه رو توجیه نکن
این کار شیطانه
من هم گناه میکنم ولی چون ضعف ایمان خودم رو دلیلش میدونم توبه میکنم

با این توجیهات من دراوردی فرصت توبه رو از خودت نگیر
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۲
۴
بحكم صريح صراط جون روابط دوس پسري ودوس دختري جوازشرعي دارد.يالاجوونابجنبين.اخوي شماكه قرآن تفسركنيدبه اين نتايج هم ميرسيد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۶
۳
آخه خداییش کی می تونه با این ده برابر شدن قیمت ها در روز ازدواج کنه ؟ نه خداییش !
الان فقط اونی ازدواج می کنه که یا دل شیر داره یا مغز خ..
یه چیزایی بگید تو رو خدا آدم خنده ش نگیره
والااااا
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
فکر میکنی خدا قدرتش از دولت کمتره

کسی که به قدرت خدا ایمان داره گناه نمیکنه
خدا برای بنده ای که به قدرت خدا ایمان داره شده باشه با معجزه هم باشه کارش رو راه میندازن

ولی بنده ای که فکر میکنه اگه (تلاش کنه)خدا از بی نیاز کردن اون عاجر هست
خدا دقیقا همون طور رفتار میکنه
میشه عاجز که هیچ کمکی به بنده اش نمیکنه

خدا رو دست کم نگیر
چوب نیم سوخته اون دنیا شوخی نیست که بخندی
بهتره گریه کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۹
۸
فقط قران بخوانید تا موفقیت به سراغ شما بیاید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۲۱
۳
حالا که دین هم هشدار داده
پس چرا مسئولان
در خواب مانده اند؟؟
جوون مردم یه تنه با این همه
تورم دست و پنجه نرم کنه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۸
۱
خدا همه چی رو آسان گرفته این ما آدماییم که با چشم و هم چشمی و تجملات و و و ازدواج را مشکل نمودیم
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
هزاران احسنت
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۱
۵
نا شناس کامل برات متاسفم داداش. چرا انقدر از موضوع پرتی جناب. اصلاح طلب جاش اینجاست اخه!!! دوست من مباحث رو قاطی نکن
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
دو هزار احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۳
۳
شیطان را فراموش نکنید او برای فرزندان ادم در بارگاه حق تعالی قسم خورد .واز شراو به خداوند پناه به بیریم . مسئولین مگر امان نامه دارند از خدا ؟ یا نعوذ بالله کلیدار بهشت وجهنم هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۹
۱۱
رابطه دختر و پسر اشکالی ندارد
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
از نظر من(این نظر شخصی به پای دین نزارید)
رابطه دختر و پسر مورد تایید قران
رابطه دختران حضرت شعیب با حضرت موسی است

که حضرت موسی از جلو میرفت و دختران شعیب از عقب حضرت موسی میامدند که مبادا نگاه حضرت موسی به دختران شعیب بیفته که شیطان در کمینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت شیخک اصلاح طلب !
پسر شجاع
|
Iran (Islamic Republic of)
شما خدا هستيد ناشناس؟!
يكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
۱
۴
بنابرفتواي صرا ط جون زين پس هرگونه روابط دوس پسري ودوس دختري مباح وحلال شرعي اعلام ميگردد.يالاجوونا شماره بدين اس ردوبدل كنين.درقران اينهانيامده نگران نباشين....(صراط جان اين كامنت من بپاي فتواي داهيانه شمانميرسه پس چرامنتشرنميكني؟)
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۹
۸
به نظر من مردان باید طبق فرموده خدا در قران باید خویشتن داری کنند و از زنان دوری کنند بهتر است که آقایان با ورزش ودینداری از زنان فاصله بگیرند.در جامعه امروزی نباید به زنان بها داد میبینید که اصلا جنبه ارزش و احترام را ندارند.کی گفته بدون زن نمیشه زندگی کرد میشه خوبم میشه.از آقایانی که ازدواج نکردن شانس اوردن .با هوای نفس خود مبارزه کنید و در دام بعضی از این مارهای خوش خط و خال نشید که آینده تان به باد خواهد رفت.اگر با دقت زیاد به اطرافتان نگاه کنید روشن میشوید کمی ریز بین باشید.توقعات بالا-مهریه-شیر بها-خانه مستقل-مدهای امروزی-داشتن ماشین کلاس بالا-شغلی با درامد بالا که نیاز خانمها رو ارضا کنه و ........... .
آخرش هم بهتون بگند برو مردای دیگرو نگاه کن ببین برای زنشون چیکار میکنند خدا شانس بده ما که نداشتیم.
بله ازدواج امروزی یعنی این.مجردی یعنی برو حالشو ببر
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
حالا کی خواسته زنت بشه!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بهروز هزاران مثبت
++++++++++++++++++++++++++
میثم سپید
|
Iran (Islamic Republic of)
من با نظرت مخالفم بهروز به دو دلیل اول اینکه کجا خدا فرمودن برای کسی که امکان ازدواج داره باید خویشتنداری کنه و بی خیال ازدواج بشه!!!دوما اینکه شما از کدوم خانم ها حرف میزنید؟مگه همه خانم های ایرانی اینجورین که شما گفتین؟!شاید عده ای باشن که زندگی زناشویی را یک نوع معامله بدونن و تو زندگی دنبال قانون و ماده و تبصره باشن و بخوان به این چیزا دلشونو خوش کنن که اتفاقا به نظر من این چیزا نیست که متضمن ادامه زندگی زناشویی و ارامشه. بلکه عشق و پایبندی به اصول اخلاقی و اعتقاد به قدرتی بالاتر از اراده بشره که خوشبختی افرادو تضمین می کنه. برای نمونه خانم های ارزشی که توی همین سایت کامنت میزارن ایا اینطورین که شما می گین؟!به شما پیشنهاد می کنم نظراتشونو ببینی و بعد قضاوت کنید. به نظر من مشکل از بعضی از مرداست!سوال من از شما. ایا اگر اون عده از مردها که تو زندگیشون دچار مشکل شدن برای انتخاب همسر به اعتقادات و نوع رفتار و اخلاقیات و باورهای خانم هاشون توجه می کردن و این چیزارو مد نظر قرار میدادند تا ظاهر و زیبایی بازم دچار مشکل می شدن؟مگه اخلاقیات و اعتقادات هم یک مسئله مادی صرف مثل زیبایی ظاهریه که بعد از مدتی از بین بره؟!
اتفاقا باید بگم تجرد(برای هر دو جنس) یعنی بی هویتی،افسردگی،زندگی کردن بدون هدف و عدم رضایت از زندگی. و در مقابل ازدواج آگاهانه و از روی عقل و تدبیر مساوی با آرامش و هدفمند شدن زندگی،احساس با ارزش بودن،لذت از زندگی و در کنار هم بودن و پیشرفت در زندگی
یا حق
دخترک
|
Iran (Islamic Republic of)
آره واقعا اکثر دخترا با حماقت با اشخاصی با این سطح فکر ازدواج می کنن و عمرشون و هدر می دن،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۳
۴
خدا تو دینش راه رو جلوی ما نشان داده و از چاه هم ما را بیم داده خودتان ببینید مقصر وضعیت کنونی کیست
راهها
ازدواج دایم بسیار آسان تا 4 زن
ازدواج ومتعه کنیزو...
اشتغال زنان به امور خانه وخانواده
مقید بودن حاکم شرع به ازدواج افراد بی بضاعت
وضعیت کنونی
متمایل کردن زنان به اشتغال و تحصیل وبی میل کردن نسبت به ازدواج ودر صورت ازدواج ناتوانی در بحث تربیت کودک و همسرداری بدلیل اشتغال کمبود شغل برای آقایان منزوی کردن ترساندن از ازدواج با قوانین سخت گیرانه مهریه وحبس محکومین مهریه مانند مجرمان منع مردان از ازدواج دوم به بعد
slam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۰
۲
من با سيد موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۴ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۰
۲
واقعا حقيقتا در واقع كاملا هزارتا از اين تاكيدات دولت مقصره كه مسكن مهر ميسازد اگر اين پول را ميريخت به حساب خانه سازي مجلسيان كل جرائم دولت پاك ميشد
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۶
۵
کجایی غیرت کجایی حیا ...
به موت قسم ...
مردونگی ام افسانه شد ...
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
حرص نخور جانم!
همه چیزمون از دست اینا به فنا رفته یکیشم این!
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
و علیکم ابجی نورا تقلبی و اورجینالش
از دست کیا ؟ ...
بهونه نیار نوکرتم ...
اگه دین و ایمونه من و تو دسته کسیه ...
واویلاست عشقی ...
اون سرا بگن چرا بگی چون فلانی ...
بخواب بابا ...
یا حق
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۵
۷
بر طبق تحقیقات علمی جدید!ازدواج به ضرر خانمها وبه نفع اقایان است!اخه حیف نیست ادم ازادی بی مسئولیتی دوران مجردی رو فدای یه شب خوشی و یه عمر بدبختی کنه!تازه از همه مهمتر تناسب اندام ادم از بین میره!زود پیر و زشت میشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
به جاش میترشی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خوبه خودتون رو خوب می شناسید که به جز بدن چیز دیگری ندارید و باید در حفظش بکوشید !
میثم 208
|
Iran (Islamic Republic of)
کاکو شیرازی
ماجرای نرسیدن دسته گربه به دنبه رو شنیدی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۲ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۴
۱۱
به نظر من که دوست دختر و دوست پسر خیلی هم خوبه اینایی که میگن بده عقب مونده هستن.
ناشناس
|
United States of America
از پرچم ت معلومه نیاز به گفتن نبود!
امیر
|
United States of America
ناشناس مگه شیخ شما پناهیان نمیگفت تو آمریکا دختر پسرا تو اتوبوس بین خودشون پارچه میکشنو اینا؟؟کدومو باور کنیم خلاصه؟
ناشناس
|
United States of America
امیر جان مگه شیخ شما ادعای مسلمونی نمی کرد در حین حالی که با دخترکان خوش بر و رو دست میداد؟؟کدومو باور کنیم خلاصه؟
پسر شجاع
|
United States of America
ناشناس آمريكايي، خدا و قران اشتباه مي‌كنن، تو درست ميگي؟!! ها؟!!
نكنه تو خالقي و ما خبر نداشتيم!
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۱
۰
در جواب به حرف آقا حبیب من نظرم مثبت بود ولی ندانسته نظر منفی رو زدم . ببخشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چقدر تو صراط درهم برهم جواب میدید؟
ناهید عزیز نظر مثبتت به حبیب رو همونجا زیر کامنت ایشون بذار.
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۲
۳
خطاب به بهروز خان! داداش بزن گاراز!یه وقت نچایی!گربه دستش به گوشت نمی رسید.... خدا از دل سوختت خبر داره!
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۱
۳
۲
حجاب!!!!!!!!!مگه داریم!!!!!!!!!!!!
بابادستخوش جوون ایرانی غیرتت کو؟؟؟
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
غیرت رو تو نوشته ها میشه پیدا کرد ، خیلی سخت نیست ...
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۱
۷
۰
ای کسانی که ایمان آورده اید از گامهای شیطان پیروی نکنید .. سوره نور آیه 21
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۰
۰
بابازدي توخال
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز