۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲

همه یاران لاریجانی/فیلسوفی در عرصه سیاست ایران + عکس

علی لاریجانی از جمله افرادی است که طی 30 سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی، مسوولیت­های فراوانی بر عهده داشته است و طی این مسوولیت­ ها با افراد مختلفی کار کرده است. این افراد با سلایق گوناگون و گاهی بسیار متفاوت و متناقض هستند و دیدبان در این مطلب سعی نموده است به ارزیابی و بررسی این تیم بپردازد.
کد خبر : ۹۴۵۱۱
به گزارش صراط، پس از درج مطلب تحلیلی با عنوان "همه یاران احمدی نژاد" و استقبال مخاطبان از آن، بنا داریم در سلسله مطالبی به تیم های مختلف شکل گرفته در عرصه سیاست ایران بپردازیم. در این مطلب، علی اردشیر لاریجانی سوژه اصلی ما خواهد بود.
 کار  ِ گروهی و داشتن تیم یکی از نکات مثبت هر سیاستمدار و مسوول اجرایی در کشور است و مسوولین در بسیاری از موارد سعی می­کنند برای اداره یک مسوولیت، به همراه تیم خود وارد عرصه شوند. علی لاریجانی از جمله افرادی است که طی 30 سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی، مسوولیت­های فراوانی بر عهده داشته است و طی این مسوولیت­ ها با افراد مختلفی کار کرده است. این افراد با سلایق گوناگون و گاهی بسیار متفاوت و متناقض هستند. در این نوشتار به معرفی این تیم­ ها در هفت گروه می ­پردازیم.



1- تیم وزارت ارشاد، اولین تیم جدی

پس از ورود لاریجانی در سال 1370 به وزارت ارشاد، وی نیروهای مختلفی را در آنجا به کار گرفت و در مسوولیت­ های بعدی­ اش نیز از آنها استفاده کرد. یکی از آنها، احمد پورنجاتی است که بعدها و در انتخابات 1376 ریاست جمهوری حامی آیت الله ری­ شهری شد و در مجلس ششم به عنوان اصلاح­ طلبی به تمام عیار ظاهر شد و یکی از فعالان مهم تحصن نمایندگان مجلس ششم بود. وی در انتخابات ریاست جمهوری 1388 نیز به عنوان یکی از فعالان ستادهای موسوی به شهرهای مختلف سفر می ­کرد. نفر دومی که در وزارت ارشاد به عنوان یکی از نیروهای فعال لاریجانی در اوایل دهه 70 عمل می ­کرد، علی کردان بود که همراه با لاریجانی در سال 1372 به صدا و سیما مهاجرت کرد و معاونت اداری - مالی این سازمان را تا آخر دوره ریاست لاریجانی عهده­ دار بود.



2- تیم صداوسیما، بیشترین جذب

علی لاریجانی در دو مقطع در صدا و سیما حضور داشته است. یکی در اوایل انقلاب که با مشورت شهید مطهری وارد سازمان صدا و سیما می­شود و به ‌عنوان مدیر کل برون مرزی و دفتر مرکزی خبر مشغول به کار می­شود و دیگری در سال 1372 که با حکم مقام معظم رهبری به ریاست این سازمان منصوب می­ شود و در سال 1378 نیز این حکم به مدت 5 سال دیگر تمدید می­ شود. در این مدت افراد زیادی تحت مدیریت وی در صدا و سیما قرار داشته ­اند و لاریجانی توسط این افراد صدا و سیما را اداره می­ کرده است. علی کردان یکی از مهم­ترین همکاران لاریجانی در صدا و سیماست که در طول ریاست لاریجانی بر صدا و سیما، معاونت اداری و مالی سازمان را برعهده داشت و البته در بیشتر امور مدیریتی سازمان نیز در کنار لاریجانی حضور داشت و لاریجانی بیشترین اعتماد را به وی در امور مختلف مدیریتی داشت. از دیگر یاران لاریجانی در صدا و سیما می­ توان به احمد پورنجاتی به عنوان قائم مقام، عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان معاون سیاسی، عزت الله ضرغامی به عنوان معاون پارلمانی، سید محمد حسینی، وزیر ارشاد فعلی، به عنوان مسئول رئیس حوزه ریاست اشاره کرد.



3- تیم انتخابات ریاست جمهوری 1384

با کاندیدا شدن لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1384 از طرف شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بسیاری از اصولگرایان سنتی به حمایت از او پرداختند و مسئولیت­ های مختلفی در ستاد انتخاباتی او پذیرفتند. برخی از این افراد عبارتند از:

  • رئیس ستاد: محمدرضا باهنر
  • رئیس ستاد تهران: منوچهر متکی
  • کميته بانوان: مرضیه وحيد دستجردی
  • كميته دانشجويي: مجدالدین معلمی، دبير سابق جامعه اسلامي دانشجويان
  • کميته فرهنگيان: علی اکبر اشعري
  • کميته روابط عمومي: علی رضا شيخ عطار
  • كميته جوانان: حجت الاسلام محمد رضا زائري
  • کميته رسانه: حسين انتظامي
  • كميته سياسي: حميد رضا ترقي
  • كميته اقشار وتشكل­ها: نبي زاده، عضو ارشد مؤتلفه
  • كميته پشتيباني: محمدعلی اماني، از مسئولان مالی حزب مؤتلفه
  • كميته هنرمندان: محمدرضا جعفري جلوه.[1]



4- تیم شورای عالی، تیم دیپلمات­ ها

لاریجانی از سال 1374 و با حکم مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. این عضویت تا سال 1384 ادامه داشت و در این سال احمدی­ نژاد طی حکمی، وی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد. لاریجانی طی دو سالی که دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشت، با افراد مختلفی کار کرده است. مهم­ترین یاران لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی عبارتند از:

  • جواد وعیدی رئيس تيم مذاکره کننده هسته­ ای
  • علی حسینی تاش معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي و سرپرست تيم مذاکره کننده ايران با روسيه و رئیس سابق دانشگاه امام حسین علیه­ السلام
  • محمدمهدی آخوندزاده سفير سابق فوق العاده و تام الاختيار در جمهوري فدرال آلمان
  • محمد جعفری معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي
  • محمد سعیدی معاون سابق برنامه ريزي، بين الملل و امور مجلس سازمان انرژي اتمي و عضو تيم مذاکره کنندگان
  • کاظم غریب ­آبادی سفير و نماينده دائم کشورمان در سازمان منع سلاحهاي شيميايي و رئيس هيات ايراني در شانزدهمين کنفرانس سالانه اين سازمان
  • عباس عراقچی عضو سابق تيم مذاکره کننده و سفير سابق ايران در ژاپن و معاون فعلی آسیای وزارت خارجه نام برد.[2]

در شورای عالی امنیت ملی نیز رحمانی فضلی، قائم مقامی و معاون فرهنگي رسانه اي و اجتماعي لاریجانی را بر عهده داشت.



5- تیم مجلس و تشکیل فراکسیون رهروان ولایت

با ورود لاریجانی به قوه مقننه و انتخاب شدن به عنوان رئیس این قوه، بسیاری از نمایندگان مجلس به او پیوستند و به عنوان تیم وی برای ریاست او در مجلس هشتم و نهم تلاش ­های فراوانی انجام دادند. این عمل در مجلس هشتم به صورت تشکیلاتی و منسجم نبود ولی در مجلس نهم و با تشکیل فراکسیون رهروان ولایت، حمایت اکثریت نمایندگان مجلس از لاریجانی به صورت منسجم و تشکیلاتی درآمد. مهم­ترین نمایندگان حامی لاریجانی در این دو دوره مجلس عبارتند از: محمدرضا باهنر، کاظم جلالی، علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، علی عباسپور، حجت­الاسلام علی بنایی، حجت­الاسلام محمدرضا آشتیانی، حجت­ الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، جواد جهانگیرزاده، رمضان شجاعی کیاسری و ... . از بین این افراد باهنر نقش بسزایی در جذب آرای نمایندگان برای ریاست قوه مقننه برای لاریجانی در هر دو دوره بازی کرد و کاظم جلالی و رمضان شجاعی کیاسری نیز بیشترین نقش را در تشکیل فراکسیون رهروان ولایت، در مقابل فراکسیون اصولگرایان داشتند.

از دیگر یاران لاریجانی در مجلس، مشاوران او هستند که از این لحاظ وی بیشترین مشاور را در بین رؤسای مجالس داشته است. در این دوره محمد جعفری علاوه بر تصدی مسئولیت حوزه‌ ریاست مجلس و رئیس دفتری لاریجانی، مشاور وی نیز به شمار می‌آید. همچنین حسن زمانی، مجید فرخ­زادی، غلامحسین محمدی، محمدرضا نعمت زاده، حسین دهقان و سید علی حسینی­ تاش از دیگر مشاورین علی لاریجانی هستند که وی را در پیشبرد امور مشاوره می‌دهند. حسین شیخ الاسلام نیز که هم‌اکنون ریاست دبیرخانه‌ی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتقاضه‌ مردم فلسطین را برعهده دارد به عنوان مشاور بین‌الملل رییس مجلس و مدیرکل امور بین‌المللی مجلس فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب نیز به عنوان مشاور فرهنگی، عباس مظفر مشاور اقتصادی، محمد امامی‌ تهرانی مشاور سیاسی، علیرضا تابش مشاور عمرانی و عباسعلی کدخدایی مشاور حقوقی لاریجانی مشغول به فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام علی اکبر ناصری از نمایندگان دوره‌ی هفتم مجلس نیز به مدت دو سال به عنوان مشاور امور روحانیون برای لاریجانی فعالیت می‌کرد که پس از آن به عنوان سفیر ایران در واتیکان انتخاب شد. حجت‌الاسلام علی اکبر فصیحی نیز مشاور لاریجانی و رئیس دفتر وی در قم است.[3]

رحمانی فضلی در این برهه از مسئولیت لاریجانی نیز با وی همراه شد و ریاست دیوان محاسبات کشور را بر عهده گرفت.



6. تیم رسانه­ ای لاریجانی

به دلیل شناختی که لاریجانی از صدا و سیما و رسانه دارد، تیم­ های قوی رسانه ­ای داشته است و توانسته است رسانه­ های مختلف را برای رسیدن به اهداف خود به کار گیرد. از جمله این رسانه­ ها و افراد می­توان به امیر محبیان سردبیر خبرگزاری آریا و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت، حسین انتظامی عضو شورای سیاست گذاری سایت خبرآنلاین و مدیر مسئول سابق روزنامه جام جم و همشهری و مهدی فضائلی مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس اشاره کرد، گرچه فضائلی خدمات شایانی را به رسانه های اصولگرایی و انقلاب داشته و نمی توان او را به صورت کامل به فرد خاصی نسبت داد.



8- تیم خانوادگی لاریجانی­ ها

هر چند خانواده لاریجانی همگی دارای مسئولیت­ های متعددی در نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند، اما علی لاریجانی را می­توان سیاسی ­ترین عضو این خانواده دانست. در بین اعضای این خانواده، نظرات و جایگاه علی لاریجانی از اهمیت زیادی برخوردار است و بقیه اخوان لاریجانی سعی می­ کنند در امور مختلف با وی مشورت کنند. در بین اخوان لاریجانی، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و عضو فقهای شورای نگهبان است. محمد جواد لاریجانی نماینده سابق مجلس، معاون وزیر خارجه در زمان دکتر ولایتی، مدیر پژوهشگاه دانش­ های بنیادی و دبیر فعلی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه است. باقر لاریجانی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو سابق شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت است. فاضل لاریجانی نیز عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رایزن سابق فرهنگی ایران در کانادا و قبل از آن، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.



نتیجه­ گیری

وجود گروه­ ها و سلایق متعدد در کنار لاریجانی و در سمت­ های مختلف او، نشان می­دهد که وی برای رسیدن به اهداف خود با اغلب گروه­های سیاسی کار کرده و توانسته است که رضایت آنان را جلب نماید. این گروه­ ها در برعهده گرفتن سمت­ های مختلف توسط لاریجانی همیشه در کنار او بوده ­اند. ریاست او در مجلس هشتم و نهم نشان داد که او توانسته است در بین گروه­ های مختلف اصولگرا، گروه­ ها و افراد زیادی را به عنوان حامی خود در مجلس جذب کند. باید دید که آیا لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1392 از این توان و یاران خود برای کاندیداتوری خودش استفاده می­ کند یا آنان را برای حمایت از نامزد مورد تأیید خویش، به کار می­ گیرد؟




[1]. http://www.mazandnume.com/?PNID=V2602

[2]. http://www.jahannews.com/vdcjoye8huqe8vz.fsfu.html

[3] - http://www.parsine.com/fa/news/44741

نظرات بینندگان
علی دادا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۵
۱۲
ای کاش همون 84 رای میآورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۴
۱۱
تخریب ؟ بابا اگه یه نفر دلسوز باشه تو این مجلس یکی ایشونه یکی فامیلش آقای مطهری ... واقعا انسانهای بزرگواری هستند
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۳
۲
خوش به حالش همه جا آشنا داره.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۹
۳
سلام بچه های بالا بالا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
۴
۸
خیلی آدم محترمی هستش بنظرم محترم تر از....
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۲
۰
اوه!اوه! این جناب چه ژست مردافکنی! گرفتن! کلا این فیگور بهش میاد! راستی ایشون یکی از سیاستمداران خوش لباس هم هستن! مثل قالیباف!
پلاک
|
Netherlands
|
۰۲:۵۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
جون صراط این منابعی که زدی نشون از ترسه(من باب فیلتر،رجوع به سبقه) یا برای اخلاق مداری رسانه ای؟!!!!!!!!!
که قطعا دومی نیست پس .....
دمش گرم حاج علی آقا که تونسته انقدر .....

بابا از قدیم الایام گفت بسیجی از هیچ چیز بجز خدا واهمه ندارد.
صراط خراب کردی داداش گلم
مهدی1359
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۱
۱
عجب تبلیغی همه نظرها هم که مثبت نظر غیر قابل انتشار هم نیست جالبه - کاش یکم از گیری که به موسوی و حداد عادل و... میدادین به ایشون هم میدادین