۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷

فرح پهلوی؛ ملكه بی بند و بار دربار/ فساد پهلوی‌ها+عکس

اگر شعارها، دیوار نوشته‌ها و پلاكاردهای مردم ایران در دوره انقلاب تجزیه و تحلیل شود، این ادعا را ثابت می‌كند كه فساد دربار پهلوی یكی از عوامل اعتراض آشتی‌ناپذیر مردم ایران بود.
کد خبر : ۹۴۹۵۹
به گزارش صراط،اگر شعارها، دیوار نوشته‌ها و پلاكاردهای مردم ایران در دوره انقلاب تجزیه و تحلیل شود، این ادعا را ثابت می‌كند كه فساد دربار پهلوی یكی از عوامل اعتراض آشتی‌ناپذیر مردم ایران بود.

یكی از عوامل بروز نارضایتی شدید از رژیم شاه، فساد بی‌حد و حصر دربار بود. فساد اخلاقی، تكبر و تفرعن، فساد جنسی، فساد مالی و فساد دینی تمام تار و پود دربار را در‌نوردیده بود. فساد با ظهور رژیم پهلوی در دربار همزاد بود، ولی در پایان عمر رژیم، به صورت یك فرهنگ حاكم درآمده بود.

در ابتدا رژیم سعی می‌كرد فساد دربار را به دلایل فرهنگی مردم مخفی نگه دارد و همین امر موجب شد تا خاندان سلطنت خود را از مردم پنهان و كم‌كم رابطه باریك خود را با مردم قطع كنند و دربار به یك اشرافیت و طبقه‌ای تبدیل شود كه هیچ چیز بین آنان و مردم را پیوند نزند.
 


فساد دربار نه‌تنها در چهار دیواری كاخ‌های پهلوی نماند، بلكه در تمام اركان رژیم ریشه زد. نهادهای رژیم هرچه به دربار نزدیك‌تر بودند بیشتر به مظهر فساد تبدیل می‌شدند و كم‌كم از درون می‌پوسیدند و ناگهان فرو می‌ریختند. ممكن است در هر رژیمی فسادی رخ بدهد، اما آنچه منجر به بی‌اعتمادی مردم می‌شود، دو موضوع است:
 
1- برخورد نكردن نظام و نهادهای آن با فساد.

2- رخنه كردن فساد در بدنه و در رأس نظام كه در این صورت فساد نهادینه خواهد شد.
فساد در رژیم شاه به علت مبتلا شدن به هر دو موضوع، جزئی از ماهیت آن شده بود تا جایی كه فساد دربار كم‌كم از پرده برون افتاد و مردم مسلمان ایران را سخت به عكس‌العمل واداشت.

بخش اعظم تظاهراتی كه از سال 1356 در ایران آغاز شد، متوجه فساد دربار بود. به گفته ژان لوروریه، روزنامه‌نگار فرانسوی: «اگر در كوچه و خیابان از ایرانیان بپرسید چرا رژیم را مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌دهند و جواب آنها را جمع كنید، فساد و انحطاط اخلاقی رژیم در ردیف اول پاسخ آنها خواهد بود.» (1)
 
اگر شعارها، دیوار نوشته‌ها و پلاكاردهای مردم ایران در دوره انقلاب تجزیه و تحلیل شود، این ادعا را ثابت می‌كند كه فساد دربار پهلوی یكی از عوامل اعتراض آشتی‌ناپذیر مردم ایران بود. بسیاری از شعارهای مردم، فساد رژیم و مظاهر فساد و عوامل آن را مورد اعتراض قرار می‌دادند. در ادامه این نوشتار و به عنوان نمونه، گذری برمنقولات نزدیكان فرح پهلوی درباره مفاسد اخلاقی او خواهیم داشت:

فرح پهلوی در یك خانواده بی‌بند و بار تربیت شده بود. پدرش یك استوار ارتش بود كه به علت سرطان درگذشت و او به‌زودی با مادرش راهی تهران شد. دایی فرح، محمدعلی قطبی سرپرستی هر دو را بر عهده گرفت. در این خانواده هیچ‌یك از امور شرعی مراعات نمی‌شد. فرح در تهران در مدرسه ژاندارك تحت نظر راهبه‌های فرانسوی دبستان و دبیرستان را طی كرد. به گفته مادر فرح، فرح با پسردایی‌اش، رضا قطبی «در زیر یك سقف زندگی می‌كردند.»

 


عشرتكده كیش فرح پهلوی با دوست صمیمی اش كنستانتین پادشاه سابق یونان

 
محمد‌علی قطبی تصمیم گرفت فرزندش رضا را برای تحصیل به فرانسه بفرستد. فرح كه اینك دختر 18 ساله‌ای شده بود، «اصرار ورزید او را هم همراه با رضا به فرانسه» بفرستند و سرانجام دو جوان با یكدیگر برای تحصیل به فرانسه رفتند. (2)
 
فرح در فرانسه با چهار دوست جدید به نام‌های لیلی امیرارجمند، كریم پاشا بهادری، فریدون جوادی و بژورن مایرولد آشنا شد. لیلی امیرارجمند بعدها در كاخ پهلوی به جرگه دربار پیوست و سپس همه‌كاره فرح در كانون پرورش فكری كودكان شد. لیلی امیرارجمند از مبتذل‌ترین زنان و مظهر فساد دربار بود.
 
ملكه مادر در توصیف خانم امیرارجمند می‌گوید: «این خانم نمونه یك زن بی‌بندوبار و آزاد از هر نوع قید و بند بود.‌.‌. گاهی اوقات 10، 15 و 20 زن از كاركنان دربار و ندیمه‌ها و خدمه و دوستانش را لخت لخت مادرزاد می‌كرد و در استخر كاخ بدون هیچ پوششی شنا می‌كردند.» (3) یك مرتبه آقای صاحب اختیار، سرپرست خدمه‌های كاخ به لیلی اعتراض كرد و گفت: «این كار جلوی كارگران كاخ خوب نیست.» لیلی گفت: «بگذار نگاه كنند، برای سوی چشمشان خوب است.» (4)


 فرح در حال رقص با آلن دلون

 
لیلی امیرارجمند می‌گفت: «اگر آدم‌ها در حضور هم معاشقه، مغازله و زناشویی كنند لذتش دوچندان می‌شود و خودش همیشه مجالس چند نفره راه می‌انداخت و گاهی كه مرد كم می‌آوردند از همین خدمه دربار صدا می‌كردند و می‌بردند به داخل محفل خودشان.» (5) شوهر لیلی امیرارجمند، حسینعلی امیرارجمند از او بی‌غیرت‌تر بود. «هر وقت مردی [لیلی] زنش را می‌بوسید، او مؤدبانه تشكر می‌كرد.» (6)

مادر فرح نیز از فساد این دوست شبانه‌روزی فرح تعجب می‌كند و می‌نویسد: «البته من از بی‌پروایی جنسی لیلی ناراضی بودم، به‌ویژه در مسافرت‌های نوشهر و كیش عادت داشت بدون هیچ پوششی وارد دریا شود و برایش اهمیتی نداشت كه ده‌ها نفر نگهبان و گاردی‌ها دارند او را تماشا می‌كنند.» (7)

خوشبختانه خانم امیرارجمند در همان دوران تحصیل در فرانسه «تغییر دین داده و به كاتولیك گرویده بود.» (8) لیلی امیرارجمند با این همه فساد، شب و روز در كنار فرح بود. هرگاه در تهران بودند، در كاخ بود و هرگاه مسافرت می‌رفتند ملتزم ركاب بود. امیرارجمند چنان به فرح علاقه نشان می‌داد كه «سعی می‌كرد حتی در طرز لباس پوشیدن و آرایش شبیه فرح باشد.»(9) و فرح نیز سعی می‌كرد در بی‌بندوباری شبیه امیرارجمند باشد.
 
به گفته محافظ شاه «این خانم از دوستان ملكه، فرح دیبا بود و خیلی از كارهای آنها مثل هم بود. مثلاً در وقاحت و بی‌شرمی كاملاً شبیه هم بودند. از اینكه جلوی مردم لخت قدم بزنند، لذت می‌بردند. البته گاهی فرح در اثر فشار مادرش كمی رعایت می‌كرد.» (10) البته لیلی دیگری نیز به نام «لیلی دفتری» دختر سرتیپ دفتری كه در وقاحت دست كمی از امیرارجمند نداشت، جزو حلقه دوستان فرح بود. این دو نفر نیز «وقتی در نوشهر همراه فرح بودند با وضع قبیحی روی ماسه‌ها می‌خوابیدند و در مقابل سربازان گارد حركات شنیعی می‌كردند. خود فرح هم دست كمی از آنها نداشت و حتی به یك عكاس اجازه داده بودند كه. . .» (11)
 
یكی دیگر از دوستان پاریسی فرح «كریم پاشا بهادری» بود. فرح «از اوایل ورود به پاریس با او آشنا شده بود و بیشتر اوقات خود را با هم سپری می‌كردند.» كریم از فرح خواستگاری كرد و با اینكه رضا قطبی پسردایی فرح مخالفت كرد، این خواستگاری موافقت شد و بدون اجازه خانواده «در یك جشن كوچك با حضور دوستان و تنی چند از دانشجویان ایرانی مقیم پاریس رسماً نامزدی خود را اعلام كردند.» (12
 
به محض خواستگاری شاه، فرح نسبت به این نامزد بی‌وفایی كرد و او را در خماری گذاشت، ولی بی‌وفایی فرح طولی نكشید و هنگامی كه ملكه ایران شد، این دوست قدیمی را به كاخ آورد و محفل انس سابق را با سایر دوستان راه‌اندازی كرد. به گفته ملكه مادر «این دختر (فرح) آن‌قدر وقیح بود كه كریم پاشا بهادری را آورده بود كنار دست محمدرضا به عنوان رئیس دفتر ملكه.»

معروف‌ترین فساد جنسی فرح، كشف رابطه او با فریدون جوادی بود. «فریدون جوادی از قدیمی‌ترین دوستان ایام تحصیل فرح در پاریس و در واقع اولین دوست او در فرانسه بود.» (13) به دنبال فرح، جوادی نیز به دربار راه یافت. جوادی دوست سفر و حضر فرح بود.
 
در مسافرتی كه فرح و دوستانش به خجیر در منطقه جاجرود رفته بودند، فرح با جوادی مشغول معاشقه بود كه یكی از سربازان گارد آنها را دید. سرباز چون جرئت اعتراض به فرح را نداشت، (14) به فریدون جوادی اعتراض می‌كند. این سرباز از لرهای خرم‌آباد بود و چون متعصب بود، نزد فرمانده‌اش سرهنگ بیگلری رفت و گفت: «ما خیال می‌كردیم كه از یك زن عفیفه نگهبانی می‌كنیم و نمی‌دانستیم كه این‌طور مسائل هم در میان است.» سرانجام سرباز را با تهدید و تحبیب و خریدن یك مغازه مرخص كردند. (15)
 
رابطه فرح و جوادی در یك دربار فاسد، امر غیرمنتظره‌ای جلوه نمی‌كرد و تنها در موقع بروز رقابت‌ها و حسادت‌ها تجلی می‌كرد. فرح نه‌تنها از فاش شدن این ماجرا واهمه‌ای نداشت، بلكه دستور داد تا اتاق یكی از مأموران گارد را در اختیار جوادی قرار دهند تا نزدیك او باشد. (16) ملكه مادر در این باره معتقد است فرح «عمداً و عالماً كاری می‌كرد كه به محمدرضا لطمه بخورد.»
 
ملكه مادر در عكس‌العمل به این ماجرای عشقی می‌نویسد: «خب چه كار می‌توانستم بكنم؟ اگر می‌خواستم به محمدرضا بگویم درست نبود و پسرم ناراحت می‌شد. این بود كه خودم فرح را خواستم كه به او نهیب زدم و زنیكه گدازاده خجالت نمی‌كشی این قبیل كارها را جلوی چشم كاركنان دربار انجام می‌دهی؟» البته ملكه پهلوی درباره غیرت محمدرضا گزافه‌گویی می‌كند. چطور ممكن است شاهی كه خود مظهر فساد است و خواهر و مادرش در پیش چشمش به هرزگی می‌پرداختند از رابطه همسرش ناراحت شود؟ شاید پاسخ فرح به ملكه تأییدی بر استنباط ما باشد.
 
فرح گفت: «درست گفته‌اند، شاه می‌بخشد؛ شیخ علی‌خان نمی‌بخشد! خود محمدرضا مرا آزاد گذاشته، آن وقت به تو حساب پس بدهم؟ من آزاد هستم و اختیار پایین‌تنه‌ام را دارم!»(17) اختیار پایین‌تنه ظاهراً از اعتقادات راسخ فرح بوده است. یك بار دیگر كه فرح به خاطر خوابیدن با فریدون جوادی در یك اتاق، در بیمارستان قاهره مورد اعتراض احمدعلی انصاری قرار گرفت، همین پاسخ را داد كه همه «اختیار پایین‌تنه خودشان را دارند.» (18)
 
ماجرای عشقی دیگر فرح با بژورن مایرولد است. فرح یك شب در كافه محله لاتن با وی كه یك دانشجوی نروژی بود، آشنا شد و «این آشنایی یك عشق آتشین بین آنها ایجاد كرد. در ابتدا، كار آنها لاس زدن‌های پاك! بود، ولی دیری نپایید كه این لاس زدن‌ها تبدیل به بوسه‌های بسیار عاشقانه شد.»
 
این رابطه همچنان برقرار بود تا اینكه فرح چند وقت بعد ناپدید شد. پس از آن بژورن از روزنامه‌ها فهمید كه فرح نامزد شاه ایران شده است. فرح هنگام بازگشت به فرانسه او را خواست و موضوع را به اطلاع وی رساند. فرح به وی گفت: «بژورن من همان هستم كه بودم، برای تو ملكه یا علیاحضرت نیستم، فقط و فقط فرح هستم. به من وعده بده كه دوستی ما در قلب ما هر طوری كه شده است، باقی بماند.» (19)
 
فرح گاهی اوقات رعایت شأن و جایگاه ملكه را نمی‌كرد و با هر بی‌سر و پایی طرح مراوده می‌ریخت. از جمله با مربی اسكی‌اش كه یك نجار سوئیسی بود، در حال معاشقه دیده شد. (20)

رفتار جلف فرح در كاخ یك مرتبه شاه را نیز به خشم آورد. او در پاسخ به فرح كه از شاه می‌خواست استراحت بیشتری بكند با لحنی پرخا‌ش‌كنان گفت: «تنها یك راه برای استراحت كردن من وجود دارد و آن هم این است كه از دعوت كردن این بچه خوشگل‌ها كه دور و برتان می‌گردند، دست بردارید. وقتی اینجور آدم‌ها دور و برم را گرفته‌اند چطور انتظار دارید كه استراحت كنم؟»(21)
 


درباریان شاه چنان در فساد غوطه‌ور بودند كه گاه دست به اعمالی جنون‌آمیز می‌زدند. در فرهنگ مذهبی مردم ایران، هم‌آغوشی مرد و زن نامحرم یا با هم رقصیدن آنها دیگر حیثیتی برای آن خانواده باقی نمی‌گذاشت. حتی فریده دیبا در مهمانی كاخ سفید از اینكه مردان و زنان یكدیگر را در حضور هم می‌بوسند و خیلی صمیمانه با زنان یكدیگر در حضور هم می‌رقصند، سخت تعجب می‌كرد، ولی هنوز غرق در تعجب بود كه «كندی هم چند دور با فرح رقصید و محمدرضا هم درحالی كه دست‌هایش را دور كمر ژاكلین حلقه كرده بود با او رقصید.» (22)
 
چند سال بعد در آستانه انقلاب، همین موضوع تكرار شد. فرح با كارتر در شب ژانویه (11 دی‌ماه 1356) در كاخ نیاوران رقصید و همین مسئله یكی از شعارهای مردم ایران در تظاهرات روزانه آنها شد.
 
 
پی‌نوشت‌ها:
(1) ژان‌لو روریه یا ژان لوروریه و احمد فاروقی، ایران بر ضد شاه، ترجمه مهدی نراقی، تهران، انتشارات امیركبیر، 1358، ص 103.
(2) خاطرات فریده دیبا، دخترم فرح صص 20ـ29.
(3) خاطرات تاج‌الملوك، ص 458.
(4) همان، ص 459.
(5) همان، ص 465.
(6)‌همان، ص 460.
(7) فریده دیبا، پیشین، ص 171.
(8) همان، ص 31.
(9) احمدعلی انصاری، پیشین، ص 47.
(10) علی شهبازی، پیشین، ص 254.
(11) همان، ص 220.
(12) فریده دیبا، پیشین، ص 32.
(13) فریده دیبا، پیشین، ص 461.
(14) علی شهبازی، پیشین، ص 297.
(15) احمدعلی انصاری، پیشین، ص 167.
(16) علی شهبازی، پیشین، 265.
(17) تاج‌الملوك، پیشین، ص 465.
(18) احمدعلی انصاری، پیشین، ص 167.
(19) آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده شماره 630، ص 57 به نقل از: مجله السیی پری فرانسوی با استفاده از مصاحبه و نقل قول از بژورن.
(20) علی شهبازی، پیشین، ص 206.
(21) اسدالله علم، پیشین، ص 629.
(22) فریده دیبا، پیشین، ص 173.
/916/د102/ع
نظرات بینندگان
نوید ر
|
United States of America
|
۰۹:۳۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۰۵
۴۴
خوبه که بعد از سی سال از مرگ شوهرش ازدواج نکرده، وگرنه بعضیا...
ناشناس
|
United States of America
اتفاقا ازدواج می کرد مشکلی نبود . مشکل مردبارگیشه !
یزید از جهنم
|
United States of America
تبریک بهت میگم بخاطر این غیرت و وفاداری و پاکیش !!!
ناشناس
|
United States of America
چه نیازی به ازدواج داره پول که داره با روابط غیر رسمی هم که به حالش می‌رسه ازدواج کنه که چی بشه جایگاه سیاسیشو خراب کنه؟
ناشناس
|
United States of America
اوه دل من را به درد آوری ای آخر حیا ای اوج وفا داری ای ..... فرح جون
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۴۰
۶۳
جالبه اینکارا واسه بعضی از کاربرای صراط نشانه باکلاسی و جنتلمنی هست ! اگه اینطوره الاغ از اینم باکلاس تره
کاربر صراط
|
Iran (Islamic Republic of)
یه وقت خواستی چند تا فحش ..... هم بدی تعارف نکنی برادر ارزشی.
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
1- پاستوریزه ! گفتم اگه برهنگی و خود رو به نفهمی زدن نشونه باکلاسی هست ، میگن الاغ نفهم تره ! پس حتما با کلاس تره !! از نظر تو این فحشه ؟ !
2- ضمن اینکه هیچ وقت جانماز آب نمیشکم ، اگه تو میخوای به نیابت از من آب بکشی با خودته !
امیق زبده به عشق اشتری بلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۸
۲۷
زمین حاصلخیر !
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۴۸
۴۵
بهش بد نگذشته
با پول بیت المال برا خودش ایاب و ذهاب هوا و هوس رو جور کرده
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۲۱
۳۰
نویدجان بزورازدست شوهره خلاص شده ازدواج کنه خودشومحدودبه به نفرکنه؟؟؟ تازه داره طعم آزادیومیچشه
خَرخَری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۴۲
۲۳
صراط بعد از 30 سال با این همه هجمه و تبلیغات اگر جرات میکنی یه نظر سنجی بزار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بهترین نظر سنجی مقایسه راهپیمایی نه دی و فراخوانهای سلطنت طلبها هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کلا بعضیها رعیت خصلتند !
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
نظر سنجی بزرگ رو که در 9 دی دیدی عزیز و همین طور در 22 بهمن همین سال هم خواهی دید
بدبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۴۸
۱۹
آخه صراطی های بدبخت شما به چه صراطی مستقیم هستید؟ اینها اگه فاسد بودند و میدزدیدند و ... دیگه دم از اسلام نمیزدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
یعنی هرکسی دم از اسلام نزنه و بدزده از نظر شما هیچ اشکالی نداره !!!!؟؟؟ لطفا قبل از انتشار کامنت حرفهای اشتباه و تکراری دیگران رو نشخوار نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۹
۲۸
خیلی با حاله اگه کسی از این بابا هم طرفداری کنه!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۷
۳۵
کذب محضه...
الهام
|
Germany
|
۱۱:۲۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۵۴
۲۹
از خیلیا که ادعای دین و ایمونشون میشه بهتره!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۲۹
۷
دوست رئیس دفترش در ایران کیست؟!! امروز سوپر انقلابی شده؟؟!
نورا
|
United States of America
|
۱۲:۳۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۴۱
۵۱
خجالت بکشید و به ملکه تون توهین نکنید!
رضا
|
United States of America
اوهوع ... یکی جلوی این نورا رو بگیره ... اون زنیکه -- هم نیست چه برسه به ملکه!!! در ضمن معلوم شد کلا ضد انقلابی!
ناشناس
|
United States of America
باز این رعیت بزرگ تر از دهنش حرف زد !!
ساسان
|
United States of America
نورا خانم دلم می خواست تو اون زمان یه آمریکایی به خاطر کاپیتولاسیون ازت سوئ استفاده می کرد (فهمیدی که) تا بعد ببینم بازم از این ... حمایت میکردی یانه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۲
۱۸
زمين مملو ازفسق و فجور و فساد مي شود به همانگونه كه در ظهور حضرتش مملو از ضد آن يعني سلامت نفس و عزت نفس و انسان بودن انسان و قسط وعدل و...مملو مي گردد.
- خدايا بلاي فحشا وفساد و فسق وفجور را از زمين بركن و اين گاهواره امن انسان زميني را مطهر گردان و انسان هاي فاسد و بي بند وبار را با خشم خود مصلوبشان ساز و نفرت را در نزد ديگران بر آنان افزون فرما و زشتي اعمال آن هارا در نظر آن ها مايه شرمشان قرار بده با فهم زشتي كار آن ها در ديگران
خدايا مفسدين را ازاين شرم بي شرمانه خودشان به غصه اي دچارو دق مرگشان كن- آمين
- خدايا به از ابعاد معصيت دورمان فرما
- خدايا صدق در نيت مان عطافرما
- خدا يا معرفت حرمت به معرفت را عطافرما
- خدايا كرامت هدايت واستقامت در مسر هدايت را به ما مرحمت فرما
- خدايا قلوب مار ا مملو از علوم و معرفت به خودت گردان
- خدايا ابدانما را به حرام از هرنوع مال حرام شبه ناك و فحشاء و..حفظ فرما
-خداياخدايا چشمان مارا بينا گردان تا در چاه هرزگي هرزگي ها و حرام سقوط نكنيم.
- خدايا گوشهاي مارا از به غيبت نيكان مشغول نفرما
- خدايا خدايا به علماي ما علم و به متعلمين ما تلاش و سعي و كوشش و زهد نصايح مفيد يه ديگران عطافرما
- خدايا به درگذشتگان اموات رحمت فرست
- خدايا به بزرگان ما وقار سكينت مرحمت فرما
-خدايا به جوانان توبه وانابه عطافرما
- خدايا به زنان اين كره خاي حياء وعفت عطافرما
- خدايا بيماران جسمي و روحي را شفا عنايت فرما
آمين يارب العالمين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بمیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این دیگه چی میگه این وسط ؟!
حق گو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۶
۱۶
خداوند هر جور كه مي داند جزايشان دهد . از زبان ما خارج است ! جنايت و فساد در قبل و بعد انقلاب در كشور هاي ديگر .. در عجم كه هنوز بعضيها هنوز سنگشان را به سينه ميزنند .
شهاب
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۲۸
۱۹
علت اینکه دربار ایران زودتر از پادشاهان عربی سقوط کرد همین نهایت بی بند و باری بود که به هیچ شریعت و اصول اخلاقی پایبند نبودند.امرای عرب الان برای ظاهرفریبی هم که شده شرعیات رو رعایت می کنند هر چند اون ها هم به زودی سقوط خواهند کرد.
هرکی خاور میانه عزیز عاری از پادشاهان و نوکران آمریکا و یهود رو آرزو می کنه مثبت بده.
به نام آزادی.مرگ بر سلطنت.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
هیچ جایی گند تر از خاورمیانه در جهان وجود نداره . بدشانس ترین آدمها در خاورمیانه به دنیا می آیند !
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۲۴
۱۶
عکس چهارم آلن دلون نیست بلکه کیلینت ایستووده و این نشون می ده که نه تنها تارخ نمی دونید از هنر هم چیزی حالیتون نمی شه خوشبختانه .
ناشناس
|
Netherlands
اتفاقاً آلن دلونه . قیافه شناس نیستی .
ناشناس
|
Netherlands
نابغه جان ! اون دقیقا آلن دلونه و هیچ شباهتی به ایستوود نداره .
ناشناس
|
Netherlands
بابا هنرمند!!!!!!!!!!!!!!

حالا تو و خانواده محترم هم از این هنرها بهره مندید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۲
۱۶
نورا جان کجایی که قربون صدقه بری ؟
مرتاض
|
Iran (Islamic Republic of)
به تو چه ! حرف داری بزن وگرنه توی کار بقیه فضولی موقوف !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۵
۴
باب ول کنید 34 سال گذشته شماها و در حال حاضر همه پاک هستیم؟ همه بیگناهیم همه یک قدم به خطا نمیرویم ؟چرا دست از سر اینا بر نمیدارین اینقدر که شماها مهمشان میکنید والله هیچ کجای دنیا بهشان اهمیت نمیدهند بس کنید دیگر!انگار دلتون هر چند وقت یکبار تنگ میشه نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۱
۴
صراط منظورتون از این طرز نوشتن چیه؟ شما که خودتون دارین اشاعه فساد میکنید واقعا خجالت بکشید از اسم تون صراط!!!
اینها درسته نوشتید بد آموزی نداره به نظرتون واقعا خجالت نمیکشید :
لیلی امیرارجمند می‌گفت: «اگر آدم‌ها در حضور هم معاشقه، مغازله و زناشویی كنند لذتش دوچندان می‌شود و خودش همیشه مجالس چند نفره راه می‌انداخت و گاهی كه مرد كم می‌آوردند از همین خدمه دربار صدا می‌كردند و می‌بردند به داخل محفل خودشان.» (5) شوهر لیلی امیرارجمند، حسینعلی امیرارجمند از او بی‌غیرت‌تر بود. «هر وقت مردی [لیلی] زنش را می‌بوسید، او مؤدبانه تشكر می‌كرد.» (6)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۱
۷
شما بدترین که این فسادها را با بدترین و وقیحترین نحو ممکن نوشتین !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۱۱
۸
اینقدر گیر ندید اون یک دوره ای بود گذشت
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۲۵
۷
قبول !! اينها كه فاسد و كثيف بودند ! ولي يه حسن داشتند و اونم اين بود ازادانه عمل مي كردند و مي شد فهميد چكاره اند ولي الان ظاهر سازي و در خفا ... !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
۸
۱۴
مرتاض یا تو نورایی یا رفیق نورایی
به خودت چه که وکیل مدافع نورا شدی.
نه که چند تا کامنت بالاتر قربون صدقه ملکه نرفت!؟
اصلا هر دو تون عاشق مشکلدارا هستین
مرتاض
|
Iran (Islamic Republic of)
وکیل مدافعش نیستم حالشم میگیرم ، منتها در جواب به کامنتش ، نه اینکه پیشواز برم با هدف تخریب کسی !! حرف خودمو میزنم جواب بقیه رو هم میدم منتها خز بازی در نمیارم ، سعی میکنم مثل آدم رفتار کنم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز