۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳

زيتون‌هاي سياه نبايد مصرف شوند

کد خبر : ۹۶۶۰
زيتون يكي از محصولاتي است كه درتعيين زادگاه اوليه درخت آن نظرات مختلفي وجود دارد،‌ برخي حوزه مديترانه را موطن اصلي زيتون مي‌دانند و عده‌اي نيز خواستگاه آن را آسياي صغير اعلام كرده و گروهي نيز ايران و سوريه را زادگاه آن مي دانند اما در كشور ما اين اعتقاد وجود دارد كه به استناد آيه قرآن موطن اصلي اين غذاي قرآني منطقه سينا و فلسطين امروزي است.

اين محصول ارزشمند و فرآورده هاي آن به دليل خواص دارويي بي شمار همواره مورد توجه بسياري از مردم جهان بوده و با گذشت زمان و پي بردن به خواص بيشتر آن متقاضيان اين محصول نيز افزايش پيدا كرده و اين تقاضا همچنان روبه افزايش است.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال‌هاي اخير افزايش تقاضا براي مصرف كنسرو و روغن زيتون در كنار خود سوء استفاده برخي را براي توليد و توزيع كنسرو و روغن زيتون‌هاي تقلبي به دنبال داشته است كه كشور ما نيز مصون از اين قضيه نبوده و در اين بين مصرف كنندگان بسياري به دليل آشنا نبودن با كنسرو و روغن زيتون سالم با پرداخت هزينه‌هاي بالا اين محصولات را خريداري مي كنند و در مقابل اين محصولات تقلبي نه تنها به ارتقا سلامت آنها كمك نمي كند بلكه عوارض بسياري نيز برايشان به دنبال داشته و سلامتشان را نيز در معرض تهديد قرار مي دهد.

با توجه به اهميت اطلاع رساني درباره شناسايي كنسرو و روغن زيتون طبيعي و سالم به مصرف كنندگان، سعي كرديم با برگزاري نشستي با دو تن از اعضاي شوراي ملي زيتون ايران گامي در اين جهت برداشته تا شايد ضمن بي رونق كردن اين محصولات تقلبي به افزايش مصرف سرانه كنسرو زيتون و روغن زيتون كه در كشور ما نسبت به ساير كشورها بسيار پايين تر است كمك كرده باشيم.

در اين راستا سيد احمد بلند نظر ـ رييس شوراي ملي زيتون ايران ـ با اشاره به كيفيت روغن زيتون‌هاي داخل بازار گفت: در بازار در مورد هر نوع كالايي موضوع بي‌كيفيت بودن يا با كيفيت بودن مطرح است ولي در اين بين حلقه مفقوده‌اي وجود دارد كه بايد با اطلاع رساني مناسب براي حل آن اقدام كرد.

**براي شناسايي روغن زيتون هاي سالم اطلاع رساني شود**

وي تاكيد كرد:‌ اگر بتوانيم درباره روغن زيتون‌هاي سالم اطلاع رساني مناسبي كرده و مردم نيز همكاري لازم را در آموختن روش تشخيص روغن زيتون‌هاي اكسترا ويرجين (فوق بكر) سالم از بقيه روغن‌ها داشته باشند در اين صورت هر مصرف كننده تنها با يكبار خريد روغن زيتون و تست آن مي توانند از خريداري روغن هاي بي كيفيت خودداري كنند چرا كه برخي افراد در جامعه بدون شناخت روغن زيتونهاي سالم ساليان طولاني از يك برند خريداري مي كنند كه حتي ممكن است كيفيت لازم را نيز نداشته باشد.

رييس شوراي ملي زيتون ايران با بيان اينكه به دنبال شناساندن روغن زيتون سالم و اكستراويرجين از طريق بروشورها و كتابچه ‌هاي كوچك به مردم هستيم،‌ ادامه داد:‌ وقتي مردم روغن زيتون با كيفيت را در بازار بشناسند ديگر نبايد نگران وجود روغن زيتون هاي تقلبي و بي‌كيفيت در بازار باشيم چرا كه ممكن است در بازار برنج بي‌كيفيت نيز داشته باشيم ولي وقتي مردم آن را بشناسند حداقل به ميزان كيفيت آن پول مي‌دهند.

**خداوند بهترين آزمايشگاه تشخيص روغن زيتون هاي سالم را در اختيار هر فردي قرار داده است**

بلند نظر كيفيت روغن زيتون‌ها را در دنيا متفاوت دانست و با بيان اينكه روغن زيتون ها به دسته‌هاي اكستراويرجين‌، ويرجين، معمولي و روغن كنجاله زيتون (pomis oliv oil) تقسيم مي‌شوند،‌ بر آموزش شناخت روغن زيتون سالم و بكر تاكيد كرد و گفت: روغن زيتون ها را از دو روش مي‌توان شناسايي كرد كه يكي از اين روش‌ها آناليز و تجزيه عوامل و عناصر آن در آزمايشگاه‌ بوده كه اين اقدام براي همه افراد جامعه دشوار است اما خداوند بهترين آزمايشگاه‌ را در اختيار هر فردي قرار داده و آن ارزيابي روغن زيتون ها از طريق حواس‌ بينايي، بويايي و چشايي است.

**رنگ روغن زيتون طبيعي و بكر، سبز مايل به زرد است**

وي در ادامه به روش استفاده از حواس در تشخيص روغن زيتون هاي سالم اشاره كرد و افزود: روغن زيتون طبيعي بكر و سالم(اكسترا ويرجين) سبز مايل به زرد است كه با استفاده از حس بينايي مي توان آن را تشخيص داد البته اين به آن معني نيست كه هر روغن زيتوني كه رنگ آن سبز مايل به زرد باشد آن روغن با كيفيت است بلكه اين فاكتور يكي از فاكتورهاي شناسايي روغن زيتون سالم ست.

*روغن زيتون طبيعي و بكر بوي ميوه زيتون يا علف يا گوجه فرنگي مي‌دهد**

او ادامه داد: از طريق حس بويايي نيز مي توان روغن زيتون طبيعي واكستراويرجين را كه بايد پس از بهم زدن بوي ميوه زيتون را بدهد، تشخيص داد كه البته به اين منظور مي توان مقداري از ميوه زيتون را درون ظرف و دور از وزش باد قرار داد تا با نزديك شدن به آن بوي ميوه زيتون در مشام فرد ذخيره ‌شود و البته راه ديگر اين است كه وقتي ميوه زيتون را در حالت زرد كهربايي يا بنفش در دست له كرده و سپس و كنيم كه اين بو كاملا در مشام ذخيره مي‌شود ضمن اينكه دومين بو براي تشخيص روغن زيتون اصل بوي علف و بوي سوم نيز بوي گوجه فرنگي است.

*****روغن زيتون اصل طعم تلخ و تند داشته و كام را مي سوزاند *****

**روغن زيتون اصل بايد تمام فاكتورهاي اصل بودن را كنار هم داشته باشد**


رييس شوراي ملي زيتون اضافه كرد: از طريق حس چشايي نيز بايد طعم تلخ روغن زيتون در دهان احساس شود كه اين تلخي مربوط به وجود نوعي آنتي اكسيدان بسيار قوي داخل ميوه تازه زيتون است كه به دليل شدت تلخي اين ماده زيتون‌هاي كنسروي را تلخي زدايي كرده و بوسيله سود سوزآور اين تلخي را كم مي‌كنند ولي به هر حال وجود كمي تخلي نشاندهنده باقي مانده آن آنتي اكسيدان بسيار قوي در روغن است كه پس از شستن كامل دهان با آب و خوردن يك قاشم غذاخوري زيتون و كشيدن چند نفس عميق كام افراد را بين 5 تا 10 ثانيه مي‌سوزاند ولي اين سوزش سوزش ناشي از چاي داغ، سوزش ناشي از بلعيدن از شي خشن نيست بلكه اين سوزش شبيه سوزش ناشي از فلفل است البته فلفل جوف دهان و روغن زيتون اكستراويرجين كام را مي‌سوزاند.

رئيس شوراي ملي زيتون ايران، تاكيد كرد: روغن زيتون با كيفيت بايد تمام اين فاكتورهاي تشخيص روغن زيتون اصل را در كنار هم داشته باشد و به صرف داشتن يك فاكتور نمي توان گفت كه آن روغن زيتون سالم و اكسترا ويرجين است.

**دليل وجود روغن زيتون‌هاي غير مرغوب در بازار گران بودن اين روغن هاست**

بلندنظر در ادامه دليل حضور روغن زيتون‌هاي غير مرغوب در بازار را گران بودن اين روغن نسبت به ساير روغن‌ها دانست و گفت: روغن زيتون گران ترين روغني است كه مي‌توان حتي براي سرخ كردن نيز از آن استفاده كرد به همين دليل عده‌اي سود جو تشويق مي‌شوند كه روغن زيتون‌هاي غير كيفي را در بازار عرضه كنند.

وي با تاكيد بر اينكه بايد مصرف كنندگان نسبت به زيتون‌هاي موجود در بازار به دليل ارتباط آنها با سلامت افراد دقت لازم را داشته باشند، ادامه داد: بايد مصرف كنندگان مطالعات خود را در زمينه روغن زيتون‌هاي با كيفيت افزايش داده تا از خريد روغن زيتون‌هاي تقلبي در بازار جلوگيري شود.

**نمي‌توان به طور كامل گفت تمام روغن زيتون‌هاي وارداتي فاسد و روغن زيتون هاي داخلي با كيفيت هستند**

بلندنظر با توصيه به مصرف كنندگان براي استفاده از روغن زيتون بكر طبيعي سالم داخلي و يا خارجي، اظهار كرد: در بازار كشور مان روغن زيتون‌هاي داخلي و خارجي با كيفيت بسيار بالا نيز وجود دارد ضمن اينكه روغن زيتون‌هاي داخلي و خارجي بي‌كيفيت نيز در بازار موجود هستند و نمي‌توان به طور كامل گفت كه تمام روغن زيتون‌هاي وارداتي فاسد و روغن زيتون هاي داخلي با كيفيت هستند و بالعكس، چرا كه در هر دو توليد داخل و خارجي ممكن است روغن زيتون تقلبي وجود داشته باشد.

**كسي نمي‌تواند ادعا كند فلان درصد از روغن زيتون‌هاي داخل كشور تقلبي هستند*

وي با تاكيد بر اينكه كسي نمي‌تواند ادعا كند كه فلان درصد از روغن زيتون‌هاي داخل كشور تقلبي هستند، ادامه داد: تنها راه براي تعيين ميزان روغن زيتون‌هاي تقلبي بازار اين است كه در يك مقطعي تمامي روغن زيتون‌ها در سطح كشور جمع آوري و در آزمايشگاه‌ مورد آناليز قرار گيرند تا مشخص شود كه چه ميزان روغن زيتون تقلبي داخلي و يا خارجي در كشور وجود دارد.

رئيس شوراي ملي زيتون ايران، تاكيد كرد: اگر مصرف كننده توان شناخت روغن زيتون بكر را پيدا كند خود مي تواند مشكلاتش را در اين زمينه حل كند و حتي اگر 90 درصد روغن زيتون‌هاي داخل بازار تقلبي باشند هم مي‌تواند روغن بي كيفيت را تشخيص داده و از خريد آن خودداري كند.

**سرانه مصرف روغن زيتون در كشورمان بسيار پايين است**

** در پايين‌ترين خط جدول ميانگين مصرف سرانه روغن زيتون هستيم**

بلندنظر سرانه مصرف روغن زيتون در كشورمان را حدود 160 گرم دانست و گفت: ميانگين مصرف روغن زيتون نسبت به جمعيت كشورمان بسيار پايين است و اين در حالي است كه سرانه مصرف روغن زيتون در يونان حدود 24 كيلوگرم، اسپانيا حدود 14كيلوگرم و ايتاليا 12 كيلوگرم است و به اين ترتيب كشور ما در پايين‌ترين خط جدول ميانگين مصرف سرانه روغن زيتون قرار دارد.

وي مصرف روغن زيتون را در داخل كشورمان 10 تا 12 هزار تن دانست و گفت: حدود 50 درصد از اين نياز در داخل كشور توليد مي‌شود ولي به دليل اينكه زيتون محصولي است كه يكسال بار زيادي داشته و سال بعد كم بار مي‌دهد ممكن است واردات روغن زيتون نوسان پيدا كند البته متاسفانه در اين زمنيه آمار دقيقي در اختيار نيست.

** ممكن است شبكه قاچاقي براي واردات روغن زيتون وجود داشته باشد**


رييس شوراي ملي زيتون ايران در ادامه خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه شوراي ملي زيتون از باغداران، كارخانه‌داران و تجار تشكيل شده است بنابراين در تلاش هستيم كه آمار نسبتا دقيقي از شبكه بخش خصوصي تهيه كنيم ولي به هر حال حدود پنج تا شش هزار تن روغن زيتون وارد مي‌شود البته اين مقدار ميزاني است كه از مجراي قانوني گمركات وارد مي‌شود و ممكن است شبكه قاچاقي هم وجود داشته باشد كه برخي روغن زيتون‌ها از آنجا بيايند و لي آنچه مسلم است متاسفانه مصرف روغن زيتون در كشورمان بسيار پايين است.

وي با اشاره به اينكه مصرف كنندگان گران بودن روغن زيتون در كشور را عامل پايين بودن ميزان مصرف اين محصول در ايران مي‌دانند، ادامه داد: هر چند كه روغن زيتون اكسترا ويرجين نسبت به روغن‌هاي نباتي گران تر است اما بايد از آنها پرسيد كه روغن زيتون گران است يا سلامتي؟

**فقر فرهنگي عامل پايين بودن ميزان مصرف روغن زيتون در كشور است**

بلند نظر دليل اصلي پايين بودن ميزان مصرف روغن زيتون را در كشورمان فقر فرهنگي دانست و افزود: بسياري از افراد روزانه هزينه‌ بسياري براي كشيدن سيگار مصرف مي‌كنند اما حاضر نيستند براي سلامي خود بيشتر هزينه كنند.

وي با تاكيد بر اينكه مصرف كنندگان نسبت به فوايد روغن زيتون آگاهي ندارند، اظهار كرد: در اروپا حتي خانواده‌هاي فقيري كه درآمد سالانه آنها از مردم كشورمان پايين‌تر است از مصرف بالاتري در روغن زيتون برخوردار هستند و در مقابل مراكز درماني كشور ما بسيار شلوغتر از اين كشورهاست.

رييس شوراي ملي زيتون ايران خاطرنشان كرد: سال گذشته معاون وزارت بهداشت اعلام كرد كه ايرانيان ساليانه يك ميليارد دلار هزينه‌هاي بيماري قلب و عروق را پرداخت مي كنند و امسال نيز اعلام شده كه ميانگين سن سكته و سرطان در كشور ما به 32 تا 33 سال رسيده است كه اين وضعيت نشان مي‌دهد روغن‌هاي سالم در كشور ما كمتر استفاده مي‌شوند.

** هيچ يك از دستگاه‌هاي اجرايي در رابطه با فرهنگسازي مصرف روغن زيتون كاري انجام نداده‌اند**

بلند نظر با بيان اينكه ترويج مصرف روغن زيتون چندان در حيطه و ظايف وزارت جهاد كشاورزي نيست، ادامه داد: آنچه مسلم است هيچ يك از دستگاه‌هاي اجرايي آنچنان كه بايد در رابطه با فرهنگسازي مصرف روغن زيتون كاري انجام نداده‌اند كه اكنون ما به اين شكل دچار كمبود مصرف روغن زيتون هستيم.

وي تصريح كرد:‌ اگر فردي در طول سال 10 كيلوگرم و به عبارتي روزانه حدود 30 گرم مصرف روغن زيتون داشته باشد و اين روغن‌ها را كيلويي 12 هزار تومان نيز خريداري و 60 سال نيز از اين روغن زيتونها استفاده كند در مجموع رقمي حدود هفت ميليون و 200 هزار تومان را هزينه كرده است ولي متاسفانه مي‌بينيم كه مصرف كنندگان اين رقم را هزينه نمي‌كنند وارقامي همچون 15 تا 20 ميليون تومان را صرف جراحي قلب مي‌كنند.

او با بيان اينكه كمترين درصد بيماري‌هاي قلب و عروق در كشورهاي حوزه مديترانه هستند، گفت:‌ يكي بهترين دلايل آن رژيم مديترانه‌اي و مصرف ماهي و روغن زيتون و ... است.

**مصرف كنندگان نيز بايد براي مصرف روغن زيتون تلاش كنند**

* 20 تا 30 درصد روغن كشور را مي توانيم از روغن زيتون تامين كنيم*

بلند نظر با تاكيد بر اينكه مصرف كنندگان نيز بايد براي مصرف روغن زيتون تلاش كنند، افزود: هر قدر كه دستگاه‌هاي اجرايي در اين زمينه تلاش كنند ولي باز يك دست صدا ندارد و بايد افراد خود نيز استفاده از روغن زيتون را جدي بگيرند.

رييس شوراي ملي زيتون ايران،‌ اسپانيا، يونان، تركيه، سوريه، تونس و لبنان را عمده كشورهايي دانست كه از آنها واردات روغن زيتون به كشورمان انجام مي‌شود و در ادامه تصريح كرد: بعدي به نظر مي‌رسد كه ما بتوانيم تمامي نياز روغن كشور را از زيتون تهيه كنيم و در آينده نيز شايد نتوان 100 درصد مصل اسپانيا و ايتاليا مصرف روغن را از زيتون تهيه كنيم ولي حداقل بين 20 تا 30 درصد روغن كشور را مشروط بر احداث باغ‌هاي سازگاري و علمي و آگاهانه كردن توليد مي توانيم از روغن زيتون تامين كنيم.

* بايد حداقل حدود 15 درصد از مصرف روغنمان را از روغن زيتون تامين مي كرديم ولي ...*

وي تاكيد كرد: در حال حاضر بايد حداقل حدود 15 درصد از مصرف روغنمان را از روغن زيتوني كه براي باغدارها هم اقتصادي باشد و گرفتار واردات هم نباشيم توليد مي كرديم ولي متاسفانه به دليل اجراي ناصحيح و غير اصولي توسعه باغات زيتون اكنون باز محتاج به واردات هستيم.

بلندنظر ادامه داد:‌ آنچه مسلم است، به واردات روغن زيتون نياز داريم ولي بايد اين واردات ساماندهي شود تا در درجه اول روغن‌ها و كنسروهاي توليد داخل كشور مصرف شود البته در زمان كمبود نمي‌توان گفت واردات انجام نشود تا در چند سال ديگر مي‌خواهيم توليد داشته باشيم چرا كه در اين صورت مردم بدون روغن مي مانند ولي در اين بين بايد از واردات و اعمال تعرفه‌ها به عنوان ابزاري براي ساماندهي واردات استفاده شود و به گونه‌اي نباشد كه محصولات داخل روي دست باغداران يا كارخانه‌دارها بماند و از سوي ديگر واردات انجام شود و در اين زمينه بايد تمام دستگاه‌هاي اجرايي، تشكل‌ها و صاحبان صنايع با يكديگر هماهنگي جامع داشته باشند.

**تمام زيتون‌ها چهار رنگ سبز، زرد كهربايي،‌ بنفش وسياه را خواهند داشت**

رييس شوراي ملي زيتون ايران در بخش ديگري از سخنان خود درباره زيتون‌هاي سياه تقلبي در بازار نيزگفت: رنگ ميوه زيتون پس از تشكيل روي درخت، سبز است كه با ادامه پيدا كردن مراحل پرورش رنگ اين ميوه پس از چند ماه به رنگ زرد كهربايي درمي‌آيد كه با چيده نشدن محصول و باقي ماندن زيتون روي درخت رنگ آن به رنگ بنفش تغيير پيدا مي كند و با ادامه روند شكل گيري در نهايت ميوه زيتون روي درخت سياه مي‌شود بنابراين تمام زيتون‌هاي جهان از ابتدا تا انتها اين چهار رنگ را خواهند داشت.

**براي كنسروي كردن زيتون، ميوه آن زرد رنگ برداشت مي شود**

**عمده زيتون‌هاي سياه را با مواد شيميايي سياه مي‌كنند**

وي با بيان اينكه معمولا براي كنسروي كردن زيتون، اين ميوه زرد رنگ و براي روغن‌كشي نيز ميوه را هنگامي كه بنفش رنگ شده برداشت مي‌كنند، افزود: ‌زماني كه ميوه سبز رنگ است كمترين روغن و كمترين آنتي‌اكسيدان را دارد و البته هنگامي كه ميوه به رنگ زرد در مي‌آيد مقداري روغن و آنتي‌اكسيدان پيدا مي‌كند و در زمان بنفش شدن روغن و آنتي‌اكسيدان آن به حداكثر خود مي‌رسد ولي زماني كه ميوه از بنفش به سياه تغيير رنگ مي‌دهد در برخي ارقام درصد روغن بالا، در برخي درصد روغن ثابت و در برخي حتي پايين مي‌آيد ولي متاسفانه در تمام سه حالت آنتي‌اكسيدان يا ثابت است و يا پايين مي‌آيد بنابراين بهترين زمان براي كنسروي كردن زماني است كه ميوه زرد كهربايي و براي روغن‌كشي زماني است كه ميوه بنفش است.

او با بيان اينكه زيتون‌هاي كنسروي سياه دو نوع هستند، ادا مه داد: عمده اين زيتون‌ها را با مواد شيميايي سياه مي‌كنند كه ما هميشه توصيه كرده‌ايم اين زيتون‌ها مصرف نشود و اگر چه سعي مي‌كنند با فراوري آن را خوش مزه كنند ولي براي سلامتي افراد بسيار مضر است.

** نبايد زيتون‌هاي سياه مصرف شوند**

**بهترين زيتون براي مصرف، زيتون كنسروي سبز رنگ و هسته‌دار است**

بلند نظر با بيان اينكه متاسفانه مصرف‌كنندگان تنها به دنبال خوش مزگي زيتون بوده و به سلامت اين زيتون‌ها چندان نمي‌انديشند، تصريح كرد: تمام لذت ميل كردن هر غذايي تا ابتداي مري است و پس از آن هيچ لذتي احساس نمي‌شود بنابراين افراد نبايد براي لذت چند لحظه‌اي غذاي ناسالمي را وارد بدن خود كنند بنابراين نبايد زيتون‌هاي سياه مصرف شوند.

وي با بيان اينكه برخي زيتون‌هاي سياه از روي درخت برداشت شده و كنسرو مي‌شوند، ادامه داد: ما اعتقاد داريم اين زيتون‌هاي سياه نيز كيفيت زيتون كنسروي سبز را ندارند چرا كه قبلا آنتي‌اكسيدان آن‌ها پايين آمده است ضمن اينكه بافت اين زيتون‌ها براي رسيدن رنگ زرد به سياه نرم شده و سود در آن‌ها دخالت كرده و ماندگاري اين محصولات را پايين مي‌آورد بنابراين بهترين زيتون براي مصرف، زيتون كنسروي سبز رنگ و هسته‌دار است.

** با نفوذ آب به درون گوشت زيتون كنسرو شده فساد ايجاد مي‌شود**

رييس شوراي ملي زيتون ايران با تاكيد بر اينكه هيچ نوعي زيتون ديگر و به خصوص زيتون‌هاي قاچ قاچ شده و با چاقو بريده شده نيز مورد تاييد ما نيستند، توضيح داد: در حالي كه قسمت اعظم روغن در واكوئل سلول قرار دارد با بيرون آوردن هسته زيتون هزاران سلول را پاره مي‌كنيم و هرچند كه با ريختن اين زيتون‌ها داخل شيشه و پاستوريزه كردن و قرار دادن مغزيجات داخل آن طعم مطلوبي به اين زيتون ها مي دهيم اما در تمام مدتي كه اين ميوه زيتون داخل آب و نمك و سركه داخل شيشه در كارخانه يا فروشگاه يا كابينت آشپزخانه قرار دارد به دليل اختلاف وزن مخصوص كه روغن و آب دارد و وزن مخصوص روغن كمتر از آب است، بهترين ذرات رواغن از داخل سلول‌هاي پاره شده خارج شده و روي آب قرار مي‌گيرند و متاسفانه در هنگام مصرف آب زيتون دور ريخته شده و زيتون بي كيفيت استفاده مي‌شود ضمن اينكه با نفوذ آب به درون گوشت زيتون فساد ايجاد مي‌شود.

** بايد به مصرف كنندگان اجازه تست روغن زيتون داده شود**

در ادامه اين نشست نادر جلالت عضو هيات مديره شوراي ملي زيتون ايران نيز با اشاره به اينكه در گذشته تست عطر در كشورمان بر خلاف ساير كشورها انجام نمي شد، افزود:‌ از آنجايي كه تست عطر كه چندان هم در زندگي افراد تاثير ندارد در كشور ما جا افتاده است تست روغن زيتون نيز به دليل اهميت آن در سلامتي افراد بايد جاي خود را در ايران باز كند و افرادي كه ادعا كرده روغن اكستراويرجين مي فروشند بايد اجازه تست نيز به مصرف كنندگان در زمان خريد بدهند.

جلالت نيز نداشتن آگاهي مردم در زمينه شناخت روغن زيتون‌هاي سالم را از دلايل وجود روغن زيتون‌هاي تقلبي در بازار دانست و خاطرنشان كرد: در امريكا براي روي آوردن مصرف كنندگان به روغن‌هاي مايع صدا و سيما به صورت فشرده كار مي‌كرد بنابراين بايد در كشور ما نيز از اين رسانه خواست تا حداقل هر شب چند ثانيه به صورت زير نويس هم كه شده مردم را با فوايد و خواص روغن زيتون آشنا كنند.

**زيتون و روغن آن در ليست غذاي اداره ها قرار گيرد**

عضو هيات مديره شوراي ملي زيتون ايران با تاكيد بر اينكه در كشور ما اطلاع رساني مناسبي از مصرف روغن زيتون صورت نمي‌گيرد، ادامه داد: بايد رسانه‌ها و مسئولين در رابطه با فرهنگسازي مصرف كنسرو و روغن زيتون با يكديگر همكاري كنند ضمن اينكه مسئولان نيز مي‌توانند با قرار دادن يك وعده مصرف زيتون در ليست غذاي كارمندان اداره ها در اين زمينه فرهنگسازي مناسب داشته باشد.

وي با تاكيد بر اينكه هزينه براي سلامتي نوعي پس‌انداز است، افزود: هر چند كه اعلام شده تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد ايران از لحاظ سلامتي در راس كشورهاي خاورميانه باشد اما آمار و ارقام مربوط به سكته‌هاي قلبي و مغزي و سرطان در كشور نشان مي دهد رسيدن به اين هدف برنامه پنجم براي كشورمان دشوار است.

جلالت تاكيد كرد: رسيدن به اين هدف هزينه‌هايي مي‌طلبد و اين هزينه‌ها قبل از اينكه دولت بخواهد حتي ريالي براي وارد كردن روغن زيتون در سبد خانواده ها خرج كند بهتر است تنها اطلاع رساني در زمينه مصرف زيتون و روغن زيتون استفاده شود.

**زيتون در كنار ماست، سالاد و سبزي خوردن سفره ها قرار گيرد**

او اضافه كرد: مردم ما نمي‌دانند كه اگر يك بيماري گوارشي داشته باشند به راحتي روغن زيتون مطلوب و اكستراورژن و اصل اين مشكل آنها را حل مي‌كند و متاسفانه حاضرند بهاي بسيار بالاي نسخه‌ها و ويزيت‌ها را بپردازند در حاليكه مصرف روغن زيتون در درمان بيماري هايي همچون قند خون و چربي خون موثر است.

وي اضافه كرد: متاسفانه مردم كشورمان هزينه هاي بسيار بالايي براي درمان بيماريها پرداخت مي كنند و ارقام ميلياردي براي سرانه سلامت در مجلس صرف مي‌شود اما گوشه‌اي از آن در جهت مصرف روغن زيتون و تنها اطلاع رساني آن صرف نمي‌شود.

جلالت با اشاره به اينكه در كشورما حتي مردم مرفه نيز زيتون و روغن زيتون را آنطور كه شايسته است مصرف نمي‌كنند، ادامه داد: بايد زيتون در كنار ماست، سالاد و سبزي خوردني قرار گيرد كه هميشه در سفره ها موجود است كه در اين صورت مي‌توانيم سلامتي مردم را تضمين مي‌كنيم.

**نداشتن آگاهي مردم باعث شده روغن‌هاي تقلبي زيتون جاي مناسبي در بازار ايران پيدا كنند **

عضو هيات مديره شوراي ملي زيتون ايران همچنين با تاييد وجود روغن‌هاي تقلبي زيتون در بازار گفت: نداشتن آگاهي مردم باعث شده روغن‌هاي تقلبي زيتون جاي مناسبي در بازار ايران پيدا كنند بنابراين اگر بتوانيم آگاهي مردم را از طريق جرايد، صدا و سيما و ...، بالا ببريم به طور حتم از ميزان روغن‌هاي تقلبي در بازار كم مي‌شود و حتي اگر وارد كننده و توليد كننده داخلي نيز مصر بر اين قضيه باشد و بخواهد به راه خود ادامه دهد وقتي برند آن در بازار خريداري نداشته باشد رويكرد اين افراد نيز تغيير پيدا مي‌كند پس مردم بهترين گزينه هستند براي انتخاب كالايي كه مصرف مي كنند.

جلالت با اشاره به واردات روغن زيتون گفت: اگر تاكنون به صورت سنتي عمل مي‌كرديم و زيتون‌هاي كشورمان ريز بوده و در حال حاضر در دنيا زيتون‌هاي درشت به بازار آمده است بايد اين رقابت را درون باغدار ايجاد كنيم تا اگر طي چند سال آينده كشور مان به WTO پيوست و مرزهاي ايران به روي كالاهاي خارجي باز شد ما از دنيا عقب نباشيم.

وي تاكيد كرد:‌ ضمن اينكه واردات انجام مي‌شود باغدار كشور ما نيز بايد متوجه باشد كه ما كجاي كار هستيم و از اين حالت سنتي بيرون رفته و جهاني فكر كنيم تا كشورهاي ديگر نتوانند محصولاتشان را وارد كشورمان كنند و به اندازه‌اي كيفيت محصولات كشورمان مطلوب باشد كه لزومي نباشد از كشورهاي خارجي وارد كنيم و مصرف‌كننده داخلي به مصرف زيتون‌هاي داخلي تشويق شود و بتوانيم در آينده صادركننده باشيم و صادرات را دور از دسترس ندا نيم.

جلالت با تاكيد بر اينكه زيتون‌هايي كه با سولفات آهن سياه شده باشند سرطان‌زا هستند، ادامه داد: البته ميوه‌هايي كه روي درخت بنفش و سياه رنگ شده باشند مفيد هستند ولي در كشور توليد كنندگان زيتون به دليل جا نيافتادن فرآوري زيتون در مرحله بنفش و سياه رنگ شدن و نبود امكانات، اجازه نمي‌دهند اين ميوه‌ها به مرحله سياه شدن برسند.

**هيچ يك از زيتون‌هاي سياه كنسروي داخل بازار توليد داخل كشورمان نيست**

عضو هيات مديره رييس شوراي ملي زيتون، با تاييد اين موضوع كه زيتون‌هاي سياه موجود در بازار كه كاملا سياه و سفت و كنسروي هستند، با مواد سرطان‌زاي سولفات آهن، سياه و روانه بازار ايران شده‌اند،‌ گفت: هيچ يك از زيتون‌هاي سياه كنسروي داخل بازار توليد داخل كشورمان نيست بنابراين براي جلوگيري از آسيب ديدن مصرف كنندگان لازم است كه از خريد اين محصولات خودداري شود.

وي تصريح كرد: زيتون‌هاي سياه داخل بازار به شكل يكدست سياه و براق و يكرنگ هستند اين در حالي است كه به هيچ وجه روي درخت زيتون ميوه‌ها اين چنين يكدست سياه نمي‌شوند و بسته به ميزان رسيدگي ميوه هاي زيتون برخي سياه، برخي بنفش و برخي زرد و سبز هستند.

در پايان بايد گفت كه اكثر روغن‌هاي نباتي از دانه‌هاي روغن روييده از بوته مانند آفتاب‌گردان، ذرت، كلزا، دانه روغني سويا و... كه عمدتا گياه يك ساله هستند بدست مي آيد و تنها دو درخت وجود دارد كه به ميزان فراوان از ميوه آن روغن استحصال مي‌شود كه يكي زيتون و ديگري پالم است.

شايد بتوان گفت ميوه زيتون نادرترين ميوه‌اي است كه به هيچ عنوان تازه خوري ندارد زيرا بسيار تلخ، گس و تند است و معلوم نيست حكمت اينكه خداوند در قرآن كريم ميوه اين چنيني را در كنار ميوه انجير شيرين وخوش طعم كه مي‌توان همان لحظه كه از درخت چيده مي شود خورد قرار داده است درچيست؟

خداوند در قرآن به هر دوي آنها قسم خورده ولي آنچه قابل توجه و دقت است اينكه خداوند متعال در قرآن قسم‌هاي متعددي ذكر كرده ولي تنها به چهار فقره از آن‌ها لقب مبارك داده است كه يكي از آن‌ها زيتون بوده و ممكن است اين موضوع از آن جهت باشد كه خواص بسيار زيادي در اين ميوه قرآني قرار داده است.

گفتني است شوراي ملي زيتون ايران به استناد بند(ك) ماده (5) قانون تشكيل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در تيرماه 87 تشكيل شده و اين شورا به دليل ملي بودن متشكل از اساتيد دانشگاه‌هاي كشور، متخصص مراكز علمي، پژوهشي، توليدكنندگان نهال، باغداران، صاحبان صنايع فرآوري و بسته‌بندي و بازرگانان محصولات زيتون است و هدف آن ساماندهي توليد و تجارت و مصرف اين غذاي قرآني است.

تهيه و تنظيم گزارش از خبرنگار كشاورزي ايسنا: فاطمه باجلاني
نظرات بینندگان
فرشته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹
۰
۰
من دانشجوی ترم7مهندسی صنایع غذاییم مطالب بدنبودخوشحال میشم برام ایمیل بفرستید
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز