۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
کاسبی کلاهبرداران همچنان سکه است

جویندگان گنج این گزارش رابخوانند

بازار سکه های تقلبی هنوز هم با پیامک هایی که بوی گنج می دهند داغ است تا بسیاری از هموطنان مان در این سراب دارایی خود را به حراج بگذارند.
کد خبر : ۹۹۱۸۰
به گزارش صراط،بسیاری از کسانی که زندگی خود را در مسیر جستجوی گنج در سراب سکه های تقلبی باخته اند از پیامک هایی می گویند که بوی گنج را به مشامشان آورده و دلشان را هوایی کرده بود تا برای دستیابی به گنج قصه ها راهی سفری تا سراب آرزوها شوند

پیامک هایی که برای مالباختگان ارسال می شود همه لحنی عامیانه دارند که در آنها فردی که خود را عشایری کم سواد جلوه می دهد از یافتن گنجی می گوید که دنبال "آب کردن" آن است و حال گویا دست به دامن شهروندانی از جای جای ایران شده تا در این مسیر همراهی اش کند.

کلاه گشادی که به سر خوش خیالان می رود!

و چه خوش خیالند آنها که فرستنده این پیامکها را افراد عوامی می دانند در حالیکه آنها منتظرند تا این خوش خیالان را مهمان کلاه گشاد خود کنند و چه بسیارند ساده لوحانی که پولهایشان را در این مسیر به باد می دهند و تازه می فهمند که هیچ گنجی از ابتدا در کار نبوده است.

مشکل سکه های تقلبی در استان لرستان به ویژه شهرستان ازنا و الیگودرز شاید محدود به این نقطه جغرافیایی نباشد. در میان مالباختگان می توان نام هایی را دید که به دنبال گنج از قم، تبریز، ارومیه، اصفهان، کرمانشاه و تهران و ...هر نقطه ایران که تصور کنی به مرز لرستان و اصفهان در شهرستان الیگودرز آمده اند تا معامله ای انجام دهند که زندگیشان را از این رو به آن رو کند و حال باید با عنوان "مالباخته" به دنبال پول از دست رفته که زندگیشان را به جای تحول مثبت در سراشیبی قرار داده است بدوند.

افسوس بیشتر آنجاست که گاه در میان مالباختگان افرادی با سطح تحصیلات بالا هم دیده می شود که دارایی شان را دستمایه پیامکی دروغین کرده و حال باید برای به دست آوردن مال از دست رفته شان بدوند.

گفته می شود این سکه های تقلبی که برخی از افراد برای آنها از صدها میلیون تومان پول خود می گذارند از سیم های برق سرقت شده ساخته می شوند و شاید وقتی مالباختگان به این موضوع فکر می کنند دلشان بیشتر بسوزد که بابت چه چیزی پولشان را دور ریخته اند.

برای دیدن سکه های تقلبی که نام کلاهبرداریهای 700 میلیونی، 500 میلیونی، 150 میلیونی و ...را با خود یدک می کشند نیاز به رفتن تا جای دوری نیست. برای دیدن این سکه های کذایی می توان به پلیس آگاهی استان یا ادارات پلیس دو شهرستان یاد شده سر زد.

و اما اوج این معضل آنجاست که به سراغ آمار می رویم و می بینیم که رقم کلاهبرداریهای صورت گرفته گاه در مجموع به 10 میلیارد ریال می رسد تا زنگ خطر در این زمینه به صدا درآید.

دستگیری 32 کلاهبردار سکه های تقلبی

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت هوشیاری مردم می گوید که در سال گذشته بیش از 900 هزار سکه تقلبی در استان لرستان کشف شده است.

سرهنگ دالوند با بیان اینکه این افراد متخلف از طریق ارسال پیامک خود را فردی بی سواد معرفی و از پیدا کردن گنج خبر می دهند ادامه می دهد: در این راستا افرادی از شهرهای مختلف برای به دست آوردن این گنج ها به استان می آیند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان لرستان به وضعیت پرونده سکه های تقلبی طی امسال اشاره می کند و می گوید: از ابتدای سالجاری تا کنون 32 نفر کلاهبردار در این زمینه توسط نیروی انتظامی استان دستگیر شده است.

ضرورت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی

رئیس کل دادگستری استان لرستان نیز در این رابطه بر برخورد جدی با کلاهبرداران سکه های تقلبی تاکید دارد و از برنامه های جدی دستگاه قضایی خبر می دهد و می گوید: برای کلاهبرداران سکه های تقلبی یک تا هفت سال زندان در نظر گرفته می شود.

محمد جعفر بدری ادامه می دهد: همچنین دو برابر مالی را که کلاهبرداری کرده اند نیز به صورت نقدی از این افراد گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین راهکار برای مقابله با این معضل بحث فرهنگسازی است، می گوید: در کنار فرهنگ سازی باید کار اطلاع رسانی و فعالیتهای پیشگیرانه نیز از طریق رسانه ها پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی تاکنون با کلاهبرداران در این زمینه برخورد جدی داشته است، می گوید: در حال حاضر 55 نفر از مرتکبین این جرم در زندان به سرمی برند.

پای کلاهبرداری عتیقه در میان است؛ خریدار و فروشنده متخلف هستند!

سردار کاظم علیزاده فرماندهی انتظامی استان لرستان نیز صحبت های قابل تاملی دارد. وی معتقد است که نمی توان کار این کلاهبرداران را "قلب" سکه نامید بلکه سر و کار ما در این مسئله با موضوع "عتیقه" است.

وی ادامه می دهد: حرف ما این است که باید پرونده کلاهبرداران در این زمینه را در دستگاه قضایی و کلانتری ها بر اساس عتیقه جات ببندند که در این صورت هم خریدار و هم فروشنده از نظر قانونی متخلف محسوب می شوند.

سردار علیزاده با اشاره به پیگیریهای جدی نیروی انتظامی در این زمینه ادامه می دهد: در این راستا دستگاه ضرب سکه از کلاهبرداران کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه کلاهبرداران از طمع و سادگی مردم سوء استفاده می کنند، می گوید: ما در میان مالباختگان افرادی داریم که دارای تحصیلات در رشته حقوق بوده ولی 80 میلیون داده و سکه تقلبی خریده است!

سردار علیزاده با بیان اینکه کلاهبرداران شگردهای مختلفی برای جذب افراد به کار می بندند، یادآور می شود که بیش از هر چیزی به اعتقاد من اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و همچنین هوشیاری مردم ضامن کاهش این نوع کلاهبرداری است.

پرداخت میلیونها تومان برای سکه هایی که یک ریال ارزش ندارد

به هر روی جای بسی تعجب است که به رغم اطلاع رسانی های صورت گرفته بازهم کم نیستند کسانی که پولهای میلیونی را در مسیر یافتن گنج خیالی به جیب کلاهبرداران می ریزند تا نصیب این معامله برای آنها افسوس و حسرت باشد.

به هر حال روایت خسران مالباختگان در مسیر سکه های تقلبی روایت تلخی است از کسانی که میلیونها تومان پول را بابت سکه هایی می پردازند که یک ریال هم ارزش ندارند که امید می رود مردم با هوشیاری جلوی این کلاهبرداری های میلیونی را بگیرند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
داریوش
|
United States of America
|
۰۳:۰۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۱
با سلام این افرادبا این همه زحمت که برای تغلب به خود داده اندبهتر نبود این سکه ومجسمه ها را مانندبسیاری مجسمه ها که درپاسارگاد به عنوان دکوری فروخته میشود به مردم میفروختندتا هم علاقه مندان به داشتن اجسامی مشابه ازآنهالذت ببرندوهم خودپول هلال به جیب زده وبه درد سرنمی افتادند درپایان لطف بفرمایید عکسهای واضح تری ازسکه هاومجسمه های تقلبی در سایت قرار بدهید باتشکر