۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در حیاط خلوت دولت چه خبر است؟

امیرعبداللهیان: ۲ روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی هشدار دادیم/مرتضوی: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی طبق قانون افزایش یافته است/ وحیدی: گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان فعلا در دستورکار نیست

امیرعبداللهیان:  ۲ روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی هشدار دادیم/مرتضوی: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی طبق قانون افزایش یافته است/ وحیدی: گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان فعلا در دستورکار نیست
در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، وزیران در حیاط دولت در جمع خبرنگاران به گفتگو پرداختند.
کد خبر : ۶۵۷۲۴۵

به گزارش صراط در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، وزیران در حیاط دولت در جمع خبرنگاران به گفتگو پرداختند.

گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان فعلا در دستورکار نیست

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله دوم انتخابات مجلس به اندازه دور اول مهم است زیرا با انتخاب مردم، 45 نماینده دیگر راهی خانه ملت می‌شوند. بنابراین همه باید تلاش کنند تا مردم حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای داشته باشند و نماینده مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی افزود: در مرحله دوم 11 هزار و 500 شعبه اخذ رای در 22 حوزه وجود دارد و در واقع 15 استان درگیر رای گیری هستند و کار گسترده‌ای در این دوره داریم تا مردم بار دیگر حماسه جدیدی خلق کنند.

وزیر کشور در ادامه درباره گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان هم گفت که فعلا چیزی در دستورکار نیست.

وحیدی در ادامه درباره آتش سوزی شفت هم گفت: دولت از طریق صندوق بیمه حوادث به کسانی که در آتش‌سوزی شفت دچار خسارت شدند کمک خواهد کرد.

۲ روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی هشدار دادیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه صبح امروز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت، اظهار داشت: گفتگویی با آقای سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در سفر اخیر داشتم و هر دو کشور مصمم به برقراری ارتباط هستند؛ ازاین‌رو در حال تدوین یک نقشه راه برای بازگشت به روابط دیپلماتیک هستیم.

وی درباره آتش‌بس در غزه تصریح کرد: حماس در چارچوب اصول خود پاسخی مثبت به طرح واقع‌بینانه مصر و قطر داده است و با این متن توافق موافقت کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها به وعده خود پایبند باشند و هیچ اتفاق دیگری نیفتد شاهد یک آتش‌بس در غزه خواهیم بود، اما نتانیاهو و افراد افراطی رژیم صهیونیستی خواهان تداوم جنگ هستند؛ زیرا اگر جنگ به پایان برسد بحران جدیدی در سرزمین‌های اشغالی پیش می‌آید.

وی با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: 2 روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی و کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه داشت اعلام کردیم هدف‌مان همسایگان و پایگاه‌های آمریکا نیست بلکه رژیم اسرائیل است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در این پیام هشدار دادیم اگر آمریکا وارد اقدام علیه منافع ایران شود پاسخ ما به‌روی پایگاه‌های آمریکا در منطقه فوری و قطعی خواهد بود. به دوستان‌مان که پایگاه‌های آمریکا در کشورشان قرار دارد اعلام کردیم؛ "روابط‌مان بر مبنای برادری است اما اگر آمریکا دست از پا خطا کند پایگاه‌های آمریکا را مورد هدف قرار خواهیم داد".

امیرعبداللهیان تأکید کرد: عمده کشورهای همسایه به ما اعلام کردند به هیچ کشوری اجازه تعرض به ایران از خاکشان را نخواهند داد.

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی طبق قانون افزایش یافته است

سیدصولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اصلاح حقوق کارگران، اظهار کرد: چه کسی گفته سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ تحت هیچ شرایطی سه‌جانبه‌گرایی حذف نمی‌شود. موضوعی را نمایندگان کارگران مطرح می‌کردند که اساساً در طول دوران، جانب کارفرمایان از سوی شورای عالی‌کار گرفته می‌شود و ما گفتیم به‌خاطر اینکه چنین شبهه‌ای پیش نیاید، خیلی بهتر است که کار را به مجلس بسپاریم که نمایندگان آحاد مردم آنجا حضور دارند و تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان نیز کارگر هستند و راحت‌تر می‌توانند نیازها را بررسی کنند.

وی افزود: در جلسه قبل گفتم که در روز کارگر برخی نمایندگان کارگران از رئیس‌جمهور درخواست کردند وزیر کار از پیشنهادی که داده است عدول کند. رئیس‌جمهور به من اشاره‌ای کرد که آن را دستور تلقی کردم و موضوع اصلاح ماده 41 قانون کار را از دستور کار خارج کردیم. حداقل حقوق و دستمزد را در شورای عالی کار تصویب کردیم و تغییری در حداقل حقوق و دستمزد ایجاد نمی‌شود و برای سال آینده تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

وزیر کار اظهار داشت: حقوق بازنشستگان کشوری طبق قانون افزایش یافت؛ برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم براساس مصوبه شورای عالی کار، ابلاغ و احکام اصلاح شدند و از این ماه به مرور پرداخت خواهند شد.

مرتضوی با اشاره به اقدامات وزارت کار برای ایجاد اشتغال، گفت: سال قبل حدود 300 هزار کارجو در سامانه مربوطه ثبت‌نام کردند که تعداد قابل‌توجهی از آنان با همین سامانه جذب بازار کار شدند. کارخانه‌ها و کارفرمایان هم در آن سامانه ثبت‌نام کردند که متأسفانه متناسب با نیاز آنان نتوانستیم کارگران را هدایت کنیم و کارگران نخواستند که در آن مشاغل حضور پیدا کنند. امسال هدف‌گذاری افزایش یافته است و روی 400 هزار نفر هدف‌گذاری کردیم که امیدواریم بتوانیم آن را محقق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت این است که طرح کالابرگ تداوم پیدا کند، یادآور شد: لازم است ارزیابی مقدماتی از عملکرد سه‌ماهه داشته باشیم و گردش کاری را تنظیم کنیم و حتماً در مراجع تصمیم‌گیری بررسی شود. آنچه من اطلاع دارم این است که سیاست دولت به طور اجمالی تداوم این طرح است.

وزیر کار گفت: دهک‌بندی‌های یارانه قابل‌اصلاح است و سامانه‌ پایگاه رفاه ایرانیان شاخص‌هایی برای دهک‌بندی‌ها تعریف کرده و امکان دارد کسی از دهک چهار به دهک پنج ارتقا یابد و بالعکس. این سامانه همواره قابل بروزرسانی است و هر شش ماه یکبار بازآفرینی و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود. اگر کسی به دهک‌بندی‌ای اعتراض دارد می‌تواند از طریق سامانه‌های متعدد این اقدام را انجام دهد تا نتایج بررسی به او اعلام شود.

حجم صادرات و واردات افزایش داشته است

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیات دولت در حضور خبرنگاران گفت: فروردین ماه، ماهی است که کشورهای خارجی برخلاف کشورمان، چندان تعطیل نیستند و طبیعتاً انتظار می‌رفت تراز تجاری فروردین ماه که همیشه در گذشته منفی و کمتر بود به همان صورت باشد، ولی خوشبختانه در فروردین ۱۴۰۳، هم تراز به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته و هم حجم صادرات و واردات افزایش داشته است.

وی‌افزود: ان‌شاءالله این نشانه‌ای باشد بر سالی که نکوست از بهارش پیداست و امیدواریم با همین دست فرمان امسال را با منابع ارزی خوبی جلو ببریم.

 

سخنگو دولت با اشاره به بخش تسهیلات تکلیفی دولت گفت: در حوزه تسهیلات تکلیفی دولت نگاهی روشن دارد و در این زمینه با کسی شوخی ندارد.

وی‌افزود: هم در جلسات شورای عالی مسکن به طور مستمر نگاه دولت روشن است و هم مرکز سازمان مالیاتی در حوزه ای که قانون برای عدم پرداخت تسهیلات مسکن، ضمانت اجرایی پیش بینی کرده است. از سویی اقداماتی صورت گرفته است و قبل از آن هم عملکرد و نگاه دولت روشن است.

سخنگوی دولت بیان کرد: در اصلاح ترازنامه بانک ها، برنامه اصلاحی داده شده و اینکه بانک هایی که برنامه اصلاحی لازم را رعایت نکنند، تصمیمات لازم در مورد آنها گرفته خواهد شد. بنابراین امیدواریم امسال دولت با جدیتی که نشان داده بتوانیم تسهیلات تکلیفی را بهتر پرداخت کنیم.

سخنگو دولت گفت: متاسفانه یک دوره مشق اقتصادی ما مشق نگاه های سیاسی بوده و چهره های سیاسی برای کشور تصمیم گیری های اقتصادی می کردند و با سوابق سیاسی عمل می شد.،لذا نتایج این عملکرد روشن بود. نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصد که در ابتدا تحویل این دولت وجود داشت نتیجه عملکرد همان ها بود.

وی اضافه کرد: طبیعی است که وقتی آن چهره های سیاسی می بینند که مدیریت اقتصادی دولت موفق شده و آن نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصدی را به ۲۳ درصد کاهش دهند، برای عدم مقایسه عملکرد ها با عملکرد های مدیران اقتصادی روز، مقایسه ای می کنند و مدل مدیریت سیاسی خود را رسانه ای می کنند.

بهادری جهرمی با اشاره به مدل اقتصادی دولت، خاطرنشان کرد: مدل دولت در مسائل اقتصادی، اقتصادی است و مشابه عملکرد عزیزان سیاسی نیست، لذا برای دیده شدن راهکار های مختلفی وجود دارد و البته دیگران هم می توانند در مدل های دیگریی اظهار نظر کنند.

وی افزود: امیدواریم با دیدگاه اقتصادی بتوانیم مشکلات به ارث رسیده و تورم های بالا و نرخ رشد نقدینگی بالا و نرخ بیکاری بالا و رکود اقتصادی که همه در مسیر درمان قرار گرفته اند را با سرعت بیشتری حل و فصل کنیم.

از ظرفیت «مردم نهادها» برای حذف اسراییل از المپیک بهره می‌بریم

«محمد دهقان» معاون حقوقی رییس‌جمهور، امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور در خبرنگاران مبنی بر مطالبه جهانی برای جلوگیری از حضور رژیم صهیونیستی در المپیک اظهار کرد: ما فهرستی از اقدامات رژیم صهیونیستی را با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد تهیه کرده‌ایم که جلسات ما با این سازمان‌ها همچنان ادامه دارد.

وی‌افزود: در همین زمینه روز گذشته جلسه‌ای برگزار شد و مستندسازی در خصوص اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی صورت گرفت تا از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد داخلی استفاده کنیم.

دهقان اظهار کرد: با ارتباطاتی که با سازمان‌های مردم نهاد خارجی و اروپایی وجود دارد از ظرفیت‌های آن‌ها نیز در این زمینه استفاده خواهد شد تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها برای اینکه جنایات رژیم صهیونیستی را در غزه مرتکب شده است و همچنان نیز ادامه دارد، در حد ممکن در کشورهای مختلف جهان پیگیری شود.

وی ادامه داد: البته چون ما دولت رژیم صهیونیستی را به عنوان دولت به رسمیت نمی‌شناسیم طبیعت اقدامات ما به عنوان دولت خیلی وجهی ندارد و اقدامات ما از مسیرهای دیگری باید صورت گیرد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور در خصوص دارایی‌های کشورمان در عراق نیز گفت: دارایی جمهوری اسلامی ایران در عراق بلوکه نشده بلکه برخی مراودات پولی و مالی بین ایران و عراق وجود دارد که با گفت وگو بین مقامات دو کشور همیشه حل شده و مشکلی در این زمینه که لاینحل باشد، نداریم.

بیش از ۸۷ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند

«محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: از امروز آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را داریم و این نمایشگاه در ۱۵۰ هزار متر برگزار می‌شود و بیش از ۲۵ کشور حضور فعال دارند. ناشران اصلی در نمایشگاه حضور دارند. امکان تفرج فرهنگی برای خانواده‌ها را فراهم کرده‌ایم.

اسماعیلی اظهار کرد: هر فرد ایرانی می‌تواند با سامانه مربوطه، با تخفیف خرید کند و رایگان دریافت کند. نزدیک به دو میلیون نفر از این طریق تاکنون کتاب‌های خود را دریافت کرده‌اند که امسال هم این اتفاق خواهد افتاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موسم حج با بیان اینکه ۲۷ اعزام برای حج انجام می‌شود، گفت: بیش از ۸۷ هزار زایر ایرانی به حج اعزام خواهند شد و دولت با تمهید همه مقدمات از جمله ارز و مباحث مربوط به حمل و نقل تلاش دارد حجی با رویکردهایی که رهبر انقلاب فرمودند با توجه به فجایعی که در غزه و رفح در جریان است برگزار شود و امت اسلامی حج را به میعادگاهی برای محل برایت از طواغیت صهیونیستی و آمریکایی تبدیل کنند. 

اسماعیلی گفت: در سند تحول دولت مردمی و در پنج رویکرد کلان موضوع توجه به صنایع خلاق فرهنگی را اولویت خود قرار دادیم که با مصوبه‌ای که رئیس جمهور ابلاغ فرمود در حال تدوین اساسنامه مجموعه شرکت شهرهای دانش بنیان و صنایع خلاق فرهنگی هستیم‌.

اسماعیلی در ادامه گفت: در سند تحول دولت مردمی و در پنج رویکرد کلان، موضوع توجه به صنایع خلاق فرهنگی را اولویت خود قرار دادیم که با مصوبه‌ای که رئیس جمهور ابلاغ کرد، در حال تدوین اساسنامه مجموعه شرکت شهرهای دانش بنیان و صنایع خلاق فرهنگی هستیم‌.

 

 

 

برچسب ها: دولت وزیر
خبر فوری

سانحه برای بالگرد رئیسی در «دیزمار» /جستجو به سختی پیش می‌رود/تکذیب جلسه شورای عالی امنیت ملی