۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات رأی بدهند؟

مردم کشور در ۱۵ استان برای انتخاب باقیمانده کرسی‌های مجلس شورای اسلامی پای صندوق‌های رای می‌روند.
کد خبر : ۶۵۷۵۰۶

به گزارش صراط به نقل از دفاع‌پرس: مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در ۱۵ استان آغاز شد.

در این مرحله از انتخابات، ۹۰ نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در نهایت، ۴۵ کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف و پرونده‌ی انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در مرحله‌ی اول انتخابات که جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، سرانجام ۲۴۵ کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی‌گیری تا ساعت ۱۸ برگزار می‌شود و در صورت نیاز و با صلاح‌دید وزیر کشور امکان تمدید ساعت رأی‌گیری نیز وجود دارد.

چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات شرکت کنند؟

طبق قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی، شرکت‌کنندگان در مرحله دوم انتخابات مجلس باید شرایط زیر را داشته باشند:

۱- رای‌دهندگان باید از میان متولدین ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۵ به قبل باشند.

۲- کسانی‌که در مرحله اول انتخابات شرکت کردند فقط می‌توانند در همان حوزه انتخابیه مرحله اول، رای دهند.

۳- کسانی‌که در مرحله اول انتخابات شرکت نکردند می‌توانند در هر حوزه‌ای که مرحله دوم انتخابات در آن برگزار می‌شود، رای دهند.

۴- براساس تبصره ۵ ماده ۱۰ اصلاحی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه‌های انتخابیه هر دوره مجلس کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند یا در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.

 

خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم