۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰

آقای‌ وزیر ممنون که رکورد زدید!

طبق گزارش مرکز آمار، میزان اجاره‌بها در تهران در دوره وزارت نیکزاد (ابتدای تیرماه 88 تا آخر آذرماه 91) 124 درصد، قیمت خرید و فروش مسکن 118 درصد و قیمت زمین 242 درصد افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۰۶۴۳۷
صراط: تازه‌ترین آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، از رکوردزنی گرانی مسکن در دوره وزارت نیکزاد خبر می‌دهد.با اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی خصوصا جناب وزیر طی چند سال اخیر به شدت منکر گرانی مسکن شده‌اند، اما آمار رسمی دولت از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن حکایت دارد که شکست سیاست‌های دولت در این حوزه را به اثبات می‌رساند.

در حالی که نیکزاد تلاش می‌کند با موج‌سواری بر افتتاح واحدهای مسکن مهر، خود را وزیر موفقی جلوه دهد، اما افزایش بیش از دو برابری قیمت مسکن در دوره وزارت وی، نشان می‌دهد نگاه تک‌بُعدی به بازار مسکن و بی‌توجهی به سایر عوامل موثر بر قیمت مسکن، چه بلایی بر سر  قیمت مسکن آورده است.

طبق گزارش مرکز آمار، میزان اجاره‌بها در تهران در دوره وزارت نیکزاد (ابتدای تیرماه 88 تا آخر آذرماه 91) 124 درصد، قیمت خرید و فروش مسکن 118 درصد و قیمت زمین 242 درصد افزایش یافته است.

با چنین آمار تاسف باری، آیا می‌توان نمره مثبتی به کارنامه نیکزاد داد؟

امید می‌رود آمار رسمی منتشره درباره رشد قیمت مسکن، مسئولان وزارت راه و مهمتر از آن، مسئولان دولت را از خوش‌خیالی و تجاهل نسبت به وضعیت بازار مسکن، بیرون بیایند.

مسئولان وزارت راه بهتر است به رهنمود رهبر انقلاب توجه کنند که فرمودند: «ما پيشرفت‌هائى داشتيم، ضعف‌ها و نقص‌هائى هم داشتيم. پيشرفت‌هامان را بايد بشناسيم، ضعف‌هامان را هم بايد بشناسيم. اگر ضعف‌هاى خودمان را پنهان كنيم، نشناسيم، تجاهل كنيم، اين ضعف‌ها خواهد ماند، نهادينه خواهد شد؛ برطرف نخواهد شد. همه نقاط قوّت و ضعف را بايد بدانيم. / سخنرانی رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران 1390/11/14

بنابراین عدم پذیرش گرانی شدید در بازار مسکن از جانب مسئولان وزارت راه و شخص وزیر، فقط سبب تداوم سیاست‌های نادرست در این حوزه خواهد شد و اصرار بر مانور رسانه‌ای بر افتتاح واحدهای مسکن مهر در نقاط مختلف کشور، نخواهد توانست رنج مردم از گرانی مسکن را کاهش دهد.

نگاهي گذرا به كارنامه مديران موفق اقتصادي و اجرايي در همه كشورهاي دنيا نشان مي‌دهد كه اذعان آنها به اشتباهات خود منشاء جلوگيري از ايجاد و گسترش بسياري از مشکلات اقتصادی بوده است. اما به راستي اين رويه تا چه حد در مسئولان دستگاه‌هاي اجرايی ما مد نظر قرار گرفته است؟

متاسفانه فشارهاي اقتصادي مضاعف به اقشار ضعيف و آسيب‌پذير جامعه نيز موجب اذعان سياستگذاران اقتصادي به اشتباهات آنها نشده و دولتمردان همچنان خود را فارغ از هر گونه اشتباه قلمداد كرده يا بر فرافكني و توجيه مشكلات اقتصادي تاكيد دارند كه با اين روند فعلا نمي‌توان اميدي به حل مشكلات اقتصادي مبتلابه كشور داشت.
منبع: مشرق