۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲

جولان نمادهاي غيراخلاقي/ وضعيت بحراني در بازار لوازم تحرير

رئيس حوزه هنري کودک و نوجوان گفت: بازار لوازم تحرير کودکان و نوجوانان ايراني، در سيطره نمادهاي فرهنگ مهاجم است.
کد خبر : ۱۲۰۲۷۹
صراط: محمد سرشار، رئيس حوزه هنري کودک و نوجوان گفت: در حالي که نظارت بر کتاب‌ها، فيلم‌ها، پويانمايي‌ها و ... با سازوکارهاي مشخص قانوني اعمال مي‌شود، متاسفانه بازار لوازم تحرير، به حال خود رها شده و براساس محصولات موجود در بازار مي‌توان گفت عملاً نظارتي بر جنبه‌هاي فرهنگي لوازم تحرير نمي‌شود.

سرشار افزود: لوازم تحرير از اقلامي هستند که حامل نمادهاي فرهنگ محسوب مي‌شوند و به دليل عدم نظارت بر اين عرصه، شخصيت‌ها و نشانه‌هاي فرهنگ مهاجم غربي، بر اغلب لوازم تحرير مسلط شده‌اند. اين مشکل اکنون به مرحله‌اي رسيده که بتوان آن را وضعيت بحران ناميد.

سرشار اظهار داشت: نه تنها شخصيت‌هاي آثار هنري غيرمجاز، طرح جلد دفاتر مشق و جامدادي و ديگر لوازم تحرير را به تسخير خود درآورده‌اند بلکه در مرحله‌اي هشدارآميزتر، نشانه‌ها و نمادهاي غيراخلاقي و گاه جنسي، از طريق لوازم تحرير، فضاي ذهني کودکان و نوجوانان را شکل مي‌دهند.

رئيس حوزه هنري کودک و نوجوان اضافه کرد: به دليل ناآگاهي خانواده‌ها از کارکردهاي مخرب اين شخصيت‌ها، نشانه‌ها و نمادها در فرآيند تربيت کودک و نوجوان، لازم است در يک تلاش جمعي ميان مسئولان، فعالان اقتصادي، انجمن‌هاي اوليا و مربيان و خانواده‌ها، به اين آسيب فرهنگي در بازار لوازم تحرير، واکنش لازم نشان داده شود تا ضمن حمايت از توليدکنندگان ايراني که به کارکردهاي فرهنگي فعاليت اقتصادي خود توجه دارند، جلو گسترش اين آسيب گرفته شود.

محمد سرشار در پايان گفت: با توجه به زمان کم باقي مانده تا آغاز توليد لوازم تحرير براي سال ۱۳۹۲، مي‌توان اميد داشت که با افزايش آگاهي اجتماعي در اين زمينه و ايجاد حساسيت در دست‌اندرکاران بازار لوازم تحرير، روند نزولي اين آسيب فرهنگي از همين سال آغاز شود.
منبع: فارس