۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
در سالن همایش‌های صدا و سیما تشریح کرد

احمدی نژاد: انتظار تقدیر نداشتم

رئیس‌جمهور ضمن تشریح مبانی نظری دکترین هشت ساله دولت خود گفت: دولت از ابتدا با یک نظریه جامع و روشن برنامه عملیاتی خود را آغاز کرد.
کد خبر : ۱۲۱۴۱۵

صراط محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (یکشنبه) در همایش «نکوداشت هشت سال تلاش جهادی و تجلیل از رئیس جمهور و دولت خدمتگزار» که در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه بنده انتظار تقدیر و تشکر نداشتم اظهار داشت: شما بزرگواری کرده و از برادر و همکار خود که برای شما هم زحمت و هم خبر داشت تقدیر کردید.

احمدی نژاد ضمن گرامی داشتن یاد امام و شهدا ادامه داد: آنها دنیای جدیدی را به روی بشریت باز و افق نگاه ما را از مسائل محدود به فضای بی‌نهایت انسانی هدایت کردند.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیمات متعدد دولت در هشت ساله گذشته و تاثیرات آن در تحولات داخلی و سطح بین المللی تصریح کرد: ما در جمع مدیران رسانه‌ای هستیم که مسئول فرهنگ عمومی کشور و غنای فکری جامعه هستند؛ رسانه و زبان، اندیشه و هویت ملت ایران و انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند و از این رو رسانه ملی باید کانون نخبگان، صاحبنظران و متفکران باشد.

وی با بیان اینکه بنده در این جمع می‌خواهم به تبیین مبانی حرکت و دکترین دولت بپردازم خاطر نشان کرد: به صورت معمول در نگاه به یک دولت تک تک اقدامات ارزیابی می‌شود و کمتر اتفاق می‌افتد که مجموع اقدامات گسترده هشت سال در یک چارچوب نظری و مبنای روشن تحلیل شود.

احمدی‌نژاد مانیفست عمل دولت را برآمده از ارزشهای  الهی،انقلاب اسلامی، راه امام و نظرات مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: دولت از ابتدا با یک نظریه جامع و روشن و با برنامه عملیاتی کار خود را آغاز کرد و ما در این هشت سال حتی در یک ساعت هم این اتفاق برایمان نیفتاد که ندانیم باید چه کاری انجام دهیم و همیشه در یک چارچوب معین تلاش کردیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مطلقا کار پراکنده نکرده است، تصریح کرد: برای تحلیل حرکت دولت در این هشت سال باید به اصل انقلاب بازگشت چرا که این دولت بدون انقلاب بی معنا است.

وی انقلاب اسلامی را راه و معیار ارزیابی عنوان کرد و به تشریح اهداف انقلاب پرداخت و گفت: برخی تصور می‌کنند انقلاب تمام شده یا به موزه پیوسته است درحالی که این اشتباه و خود فریبی است، چرا که ریشه انقلاب متعلق به دوره ما نبوده و ریشه آن در تاریخ است همانطور که از نظر جغرافیایی نیز منحصر به ما نبوده و استمرار حرکت تاریخی انسان برای رسیدن به قله‌ها است.

احمدی‌نژاد انقلاب اسلامی را یک امر جاری در مناسبات انسانی دانست و با طرح این پرسش که این انقلاب برای جابه‌جایی در قدرت بوده است یا خیر گفت: پاسخ روشن است ما به دنبال یک تحول عظیم و حکومت آرمانی هستیم، چرا که جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی منهای آرمان‌های بلند الهی و انسانی بی‌معناست و در غیر این صورت دیگر تقدس و تفاوتی نداشته و ارزش فداکاری هم ندارد.

رئیس جمهور هدف از انقلاب را آزاد کردن و نجات انسان‌ها و همچنین برپایی جامعه پیشرفته، مقتدر و سرشار از پاکی و عدالت در ایران و جهان عنوان کرد.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه انقلاب و اهداف آن در کرات دیگر محقق نمی‌شود، گفت: اهداف انقلاب یک مسئله ذهنی نیست، انقلاب در متن جامعه و برای جامعه و با اهداف بسیار روشن برپا شده است.

وی افزود: تمام تاریخ انقلاب و تمام فراز و نشیب های آن همه فرصت بودند. انقلاب یک موجود زنده است، همه حوادث فرصت است، البته اگر درست استفاده نکنیم ممکن است به تهدید تبدیل شود.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: اما سوال اصلی اینجاست که خاستگاه این انقلاب کجاست؟ خاستگاه انقلاب ایران است. گرچه انقلاب یک انقلاب عظیم انسانی است اما خاستگاه آن ایران است و به آن اصرار داریم و افتخار می‌کنیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: خاستگاه انقلاب ایران است برای اینکه تحولات انسانی بزرگ نیازمند مبانی مستحکم انسانی و نظری است و با هیجانات و احساسات لحظه‌ای تنها به تصمیماتی خواهیم رسید که هم‌اکنون در دنیا جاری است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هر مکتب و آرمانی زمانی پایدار می‌ماند و فرصت اثرگذاری عمیق پیدا می‌کند که یک ملت بافرهنگ و متعالی، یک ملت ادیب و فرهنگی و یک ملت آشنا به معارف انقلاب پشت آن قرار بگیرد و الا شانس ماندگاری ندارد.

*ملت ایران همواره موحد و کمال جو بوده است

احمدی نژاد با بیان اینکه انسان غصه می‌خورد زمانی که عده ای از مرتجعین ملت ایران را به دروغ آتش‌پرست معرفی کردند تا تا غارت‌گری‌های پس از صدر اسلام را توجیه کنند، تصریح کرد: ملتی مانند ملت ایران همیشه موحد،کما‌ل جو و عدالت‌طلب بوده است ، ارزش‌های الهی را پاس داشته است ، هیچ گاه به دنبال تجاوز نبوده است. ملت ایران ملتی بوده است که از ابتدا به دنبال پیامبران و راه سعادت الهی بوده است، حضرت زرتشت را انتخاب کرد و وقتی که قرار بود پیام توحید از طریق حضرت عیسی منتشر شود ایرانی‌ها از آن استقبال کردند منتظر ظهور پیامبر اسلام بودند و هیچ گاه بت‌پرست نبودند.

وی افزود: ملت ایران زمانی جهان را مدیریت می کرد و تجربه مدیریت جهانی را دارد، هر جای دنیا که می‌رود آثار فرهنگی از خود بر جا می‌گذارد خاستگاه انقلاب چنین ملتی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی برتر است، به لحاظ فرهنگ‌سازی و حق‌طلبی در سطح دنیا برتر است، به لحاظ هوش و ذکاوت در صدر است، ملت ایران ملتی است که پیشگام فرهنگ و علم و اندیشه بوده است و دنیا مدیون چنین ملتی است.

*ما به توانمندی‌ها، شایستگی‌ها و ظرفیت‌های عظیم ملت ایران باور داریم

احمدی‌نژاد گفت: ما به توانمندی‌ها، شایستگی‌ها و ظرفیت‌های عظیم ملت ایران برای راهبری یک انقلاب عظیم و انسان‌ساز باور و ایمان داریم. ما باور داریم که ملت ایران دو ماموریت بزرگ را می‌تواند انجام دهد اول آنکه بر اساس اصول انقلاب ایران را بسازد و دوم جهان را اصلاح کند. این مسئله می‌تواند تمام مناسبات دنیا را اصلاح کند، ملت ایران هم شایستگی این را دارد که بتواند تمام دنیا را اصلاح کند و هم توانایی آن را دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما معتقدیم با تکیه بر ایران می‌توان پرچم عدالت و توحید را در تمام جهان برافراشت، معتقدیم با ملت ایران می‌توان نظم جهانی را جایگزین نظم فعلی کرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر خاستگاه انقلاب جای دیگری بود من باور دارم به سال اول نمی‌رسید و اصلا شکل نمی‌گرفت. برخی خیال می‌کنند امام از راه رسید و انقلاب شد. در صورتی این طور نیست. انقلاب حاصل هزاران سال تلاش و مجاهدت یک ملت، انبیا و صالحان است اما وقتی به نقطه مناسب رسید امام (ره) با هوشمندی از فرصت‌های تاریخی استفاده کردند.

وی با بیان اینکه با ملت ایران کارهای بسیار بزرگی می‌توان کرد،‌گفت: ما دو ماموریت داریم، ساختن ایران و دیگری اصلاح جهان. برخی می‌گویند این دو از هم جداست و ما باید ایران را بسازیم چه کار به دنیا داریم در حالی که ما معتقدیم اینها لازم و ملزوم یکدیگر و با هم است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امکان ندارد ما بدون مداخله در مدیریت جهان و اصلاح مناسبات جهانی بتوانیم ایران را به جایگاه شایسته برسانیم. این نشدنی است و نمی‌گذارند.

وی ادامه داد:‌ ما در یک سیستم و مناسبات بین‌المللی عمل می‌کنیم. هیچ کس نمی‌تواند دور خود را ببندند و دیوار بکشد و بگوید من کاری به دنیا ندارم. تجربه آن موجود است. شوروی همین کار را کرد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: انسان جهانی است، مگر می‌توانیم بدون ارتباط با جهان کاری کنیم؟ بخصوص ایرانی‌ها که همیشه جهانی فکر کرده‌اند و در همه جا و با هر محیطی سازگار بودند. از طرف دیگر اگر هم بخواهیم آنها نمی‌گذارند. استکبار، استعمار، استثمار و توسعه‌طلبی پدیده‌ای جاری در محیط بین‌المللی است.

وی ادامه داد: این طور نیست که بگوییم دوره استعمار، برده‌داری و  توسعه طلبی گذشته و دیگر کسی کاری به کار ما ندارند و همه عابد، زاهد و مسلمان شده‌اند. این خود فریبی است.

رئیس‌جمهور در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: به عنوان مثال ما الان می‌خواهیم اقتصاد خود را درست کنیم و امکاناتش را هم داریم اما آنها یک بهانه درست می‌کنند و تحریم‌ها را به راه می‌اندازند حتی اگر تحریم هم نکنند مناسبات بین‌المللی به گونه‌ای است که هر چقدر کار کنیم بخشی از آن به جیب آنها منتقل می‌شود. آنها با مناسبات اقتصاد بین‌الملل جیب ما را خالی می‌کنند.

وی افزود: در بعضی موارد هم ابزار سیاسی و رسانه‌ای را پشت آن می‌آورند و جنگ‌ها و درگیری‌ها را به راه می‌اندازند، آنها  مگر اجازه می‌دهند کشوری مقتدر شود و احیانا سیطره آنها را به خطر بیندازد و یا برای بقیه الگو شود؟

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت در داخل باید چگونه عمل کند، گفت: در داخل کشور ایران باید به یک جامعه نمونه تبدیل شود، ما می‌توانیم پیشرفته‌ترین الگو باشیم. برخی خیال می‌کنند آن دوره‌ای که ایران تقریبا همه جهان را مدیریت می‌کرد به زور شمشیر و قوه قهریه بود در صورتی که اینگونه نبود. آنچنان وجه فرهنگی و تمدنی ایران برجسته بود که دیگران با اشتیاق زیر سیطره فرهنگی ایران می‌آمدند و ایران فرهنگی دایره‌اش بسیار بسیار گسترده‌تر از ایران سیاسی امروز است.

رئیس‌جمهور با اشاره به معیارهای جامعه نمونه خاطرنشان کرد: جامعه نمونه، جامعه‌ای است که در آن توحید و خداپرستی حاکم باشد. توحید نباشد چیز دیگری نیست. زندگی و کارها باید برای خدا باشد و فرصت‌های رفاه و رشد باید برای همه مهیا باشد.

وی ادامه داد: عدالت باید حاکم و فقر و تبعیض نباید وجود داشته باشد. مردم باید عدالت را حس کنند. عدالت باید در عمق نظام، ساختارها، تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها نفوذ کند و حاکم شود و همین طور در ظاهر نظام نمایان شود.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: عدالت هم باید در باطن سیستم باشد و هم بروز و ظهور داشته باشد. باید به گونه‌ای باشد که مردم حس کنند عدالت وجود دارد، در این صورت دو اتفاق می‌افتد ابتدا اینکه مردم پای کار می ایستند و در آن مشارکت و دفاع می‌کنند و دوم اینکه احساس خودباوری به مردم القا می‌شود و استعدادها و علم و حکمت‌شان فرصت بروز پیدا می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کشور باید بسیار پیشرفته و مقتدر باشد یک کشور عقب‌مانده، ضعیف و توسری خور خودش را هم نمی‌تواند نگه دارد چه برسد به اینکه ارزش‌های الهی و انسانی را در دنیا منتشر کند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش سیاسی و فرهنگی باور داریم و باید باور کنیم که حکومت برای پیگیری آرمان‌های الهی و خدمت به مردم است. فلسفه حکومت، عدالت است و باید فضای آرمانی و انقلابی در کشور همیشه بانشاط باشد.

وی اظهار داشت: اینکه 4 نفر شعار انقلابی دهند اتفاقی نمی‌افتد باید فضای عمومی کشور فضای آرمانی وانقلابی باشد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: همه باید مراقبت کنیم که خدایی ناکرده آرام آرام کسب رأی، پیروزی در انتخابات و حضور در رأس قدرت، به جای آرمان‌ها اصالت پیدا نکند؛ اگر پیدا کرد همه ارزش‌ها قربانی می‌شوند، ببینید برای کسب قدرت در دنیا تن به چه چیزهایی می‌دهند.

وی افزود: همه ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند، لازم باشد به پیامبران هم توهین می‌کنند. فرد برای جمع کردن رای یک مشت آدم ساقط شده مریض و بی‌هویت که دست به زشت‌ترین اعمال ضدانسانی می‌زنند، حاضرند آنان را به رسمیت بشناسند و امتیاز دهند چون اصل قدرت اصالت دارد، باید مراقب باشیم که خدای ناکرده به یکباره چشم باز نکنیم و ببینیم ما همان افراد قبلی هستیم اما ناممان تغییر کرده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: معمولا در دنیا دسته‌بندی‌ها و کشمکش‌ها هدفی جز قدرت ندارد، و ارزش‌ها فدا می‌شود. همه باید مراقب باشیم؛ بیت‌المال امانت مردم است، یکی از زشت‌ترین اقدامات دست‌اندازی به بیت‌المال است، باید خیلی در این زمینه مراقبت کنیم، باید مواظبت کنیم که در دام یک چرخه گمراه‌کننده نیفتیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همه باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده تخریب‌ها، توهین‌ها، افترا و کتمان حقیقت و تحریف حقایق و قضاوت‌های ناعادلانه و خلاف‌گویی‌ها وارد ادبیات سیاسی ما نشود. دموکراسی لیبرال حاصلی جز سقوط انسان‌ها نداشته است و انسان‌ها را از عرصه سیاسی به کناری گذاشته است، ببینید چه کسانی در دنیا حاکمند، مجموعه حلقه حاکمان دنیا را اگر جمع بزنیم نمی‌دانم شاید 15 هزار نفر شوند ولی مابقی مردم دنیا معطلند، این مردم نقشی در اداره کشور خودشان ندارند، باید مراقب باشیم که اخلاص و کار برای خدا و ماموریت ساختن ایران و جهان و کمال انسان خودش را با موضوعات دیگری عوض نکند.

احمدی‌نژاد همچنین متذکر شد: معیار تشخیص مردم و توده‌های مردم هستند وگرنه همه خودشان را بهترین معرفی می‌کنند. باید دید برداشت عامه چیست؟ یکی دیگر از مبانی نظر و عمل دولت جایگاه مردم بود، ما معتقدیم مردم صاحب کشور و حکومتند و باید محور همه برنامه‌ها باشند، قانون اساسی ما هم روی این موارد تاکید دارد. باید اراده مردم در کشور حاکم باشد، البته تجربه نشان داده هرجا اراده جمعی ملت ایران شکل گرفته، در جهت خیر، صلاح و آرمان‌ها بوده است البته باور من گسترده‌تر از اینهاست و معتقدم در هرکجای دنیا فرصت انتخاب آزاد را به مردم بدهیم نه با تبلیغات گمراه‌کننده و خفه کردن ذهن‌ها و اندیشه‌ها، فرصت انتخاب آزاد و رقابت برابر بدهیم، توده‌های مردم به آرمان‌های الهی و انسانی رای می‌دهند، حتی در اروپا.

*انتخابات آزاد شدن انرژی اراده یک ملت است

رئیس‌جمهور بر همین اساس متذکر شد: این یک باور است، ما باید هر اقدامی که در کشور انجام می‌دهیم ببینیم آثار و نتیجه آن در زندگی مردم چگونه است، کارهای زیادی می‌توان انجام داد، عشق به مردم، به رسمیت شناختن پایبندی به حقوق اساسی مردم، اصل است و این موارد فرعیات نیست. برخی در کشور یا در دنیا تصور می‌کنند انتخابات یک صحنه سیاسی است و تمام، در حالیکه ما معتقدیم انتخابات آزاد شدن انرژی اراده یک ملت است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه انتخابات یک اراده است که اعمال می‌شود نه یک کاغذ که به صندوق رای انداخته می‌شود، تصریح کرد: این موضوع اصل است و نباید به آن خدشه‌ای وارد شود، ما با مردم میثاق بسته‌ایم، طبق قانون اساسی باید اراده مردم در اداره کشور حاکم باشد و ما باید از این موضوع صیانت کنیم، یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کرد اندیشه است، یک ملت با اندیشه زنده‌است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه یک ملت با پویایی اندیشه زنده است گفت: اگر خدای ناکرده در یک جامعه‌ای رشد اندیشه متوقف شود، پویایی اندیشه خدشه‌دار شود، آن جامعه خواهد مُرد، ما معتقدیم که پذیرش اندیشه الهی و اجرای احکام آسمانی باید با آگاهی و معرفت و انتخاب آزاد همراه باشد، جامعه‌ نیازمند اندیشه و آزادی فکری مستمر است و این رمز کمال یک جامعه است، خیلی باید مراقبت کنیم که زایندگی فکری محدود نشود، اگر خدای ناکرده در جامعه‌ای چنین اتفاقی رخ دهد اندیشه، نشاط و بالندگی جامعه دچار اخلال می‌شود. قریب به 40 سال است در اروپا و آمریکا نه تنها هیچ اندیشه جدیدی به بشریت عرضه نشده است و هیچ زایشی اتفاق نیفتاده است بلکه محدود و کنترل کردند، ممنوعیت گذاشتند.

*تحمیل اندیشه به طغیان منجر می‌شود

به گفته وی، تحمیل اندیشه به طغیان منجر خواهد شد، هر اندیشه‌ای را باید با عرضه یک اندیشه بالاتر کنترل کرد. ما فکر می‌کنیم ملت ایران این اندیشه را دارد، حریف همه مکاتب جهانی هستیم، اندیشه حاکم در ایران بالاترین اندیشه است. استفاده از حربه‌های غیراندیشه‌ای در حوزه اندیشه متعلق به فرهنگ انقلاب ما نیست به خصوص حاکمان باید در این زمینه بسیار مراقبت کنند و سعه صدر داشته باشند. با تخطئه و تکفیر کار درست نمی‌شود. باید یک اندیشه برتری را عرضه کنیم. باید نقد عالمانه کنیم، باید فکر بالاتری عرضه کنیم، الان ما در دنیا مدعی هستیم.

رئیس‌جمهوری کشورمان در ادامه متذکر شد: اندیشه دینی و احکام الهی بهترین هدیه خداوند به انسان است، اگر می‌خواهیم این موضوع گسترش یابد لازمه آن تعمیق معرفت و آگاهی، مهربانی، نشان دادن الگوهای عملی است، یعنی اگر من کسی را به عدالت دعوت می‌کنم باید خودم عادل باشم، اگر کسی را به پاکی دعوت می‌کنم باید خودم پاک باشم وگرنه تاثیری نخواهد داشت.

*عدالت منحصر به قوه مجریه و دولت نیست

وی با بیان اینکه باید در عمل الگو باشیم تاکید کرد: یکی دیگر از مبانی مهم عدالت است، عدالت پایه تمام کمالات است، نقطه آغاز است، همه حرفها و آرمان‌ها در گرو تحقق عدالت است. عدالت یک شعار سیاسی نیست که یک حزبی آن را به عنوان تابلو بالای درب نصب کند، عدالت یک حقیقت است، تنها راه است و جز این راهی وجود ندارد، باید عدالت محور همه تصمیم‌ها و تمام برنامه‌ها باشد حتی در نگاه و توجه دولت به مردم و نقاط مختلف کشور عدالت باید حاکم باشد، البته عدالت منحصر به قوه مجریه و دولت نیست.

ادامه دارد..

منبع: فارس