۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳

زمان پرداخت زکات فطریه

یکی از مراجع تقلید عنوان کرد: به دلیل اینکه در غروب چهارشنبه امکان ضعیفی برای رویت هلال ماه وجود دارد، به احتمال زیاد جمعه عید است.
کد خبر : ۱۲۷۴۲۶
یکی از مراجع تقلید عنوان کرد: به دلیل اینکه در غروب چهارشنبه امکان ضعیفی برای رویت هلال ماه وجود دارد، به احتمال زیاد جمعه عید است.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر در اثبات عید فطر، گفت: دیدن هلال ماه به گفته منجمان در مناطق اطراف ما در چهارشنبه غروب ضعیف است و به احتمال زیاد جمعه عید فطر خواهد بود.

این مرجع عالی قدر افزود: رویت هلال ماه در غروب چهارشنبه با چشم مسلح یا معمولی امکان پذیر نیست و احتمال عید بودن پنج‌شنبه بسیار ضعیف است و طبق ظن قوی روز جمعه عید اعلام شود.

وی درباره یقین یافتن از روئت هلال ماه نیز تصریح کرد: برای دیدن هلال ماه لازم اگر خودمان به یقین برسیم که ماه را دیده‌ایم کافی است، ولی اگر ماه را رویت نکردیم باید از مرجع تقلید در رویت ماه تبعیت کنیم.

این استاد برجسته حوزه درباره زکات فطریه نیز یادآور شد: فطریه زکات بدن نام دارد و اگر می‌بینیم مالی در دریا و خشکی تلف می‌شود دلیلش این است که زکات آن را پرداخت نکرده‌اند در حالی که زکات، مال را بیمه می‌کند.

مکارم‌شیرازی گفت: طبق اعلام میزان فطریه هر نفر باید مبلغ 3 هزار تومان در برابر 3 کیلو گندم بپردازد و اگر از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار بود مبلغ 15 هزار تومان با توجه به قیمت برنج برای زکات فطریه بپردازد.

وی با تاکید بر پرداختن زکات فطریه قبل از نماز عید فطر نیز عنوان کرد: اگر فقیر و تنگدستی در دسترس بود باید قبل از نماز عید فطر زکات خود را پرداخت کنیم، اما اگر چنین فقیری در دسترس نبود بعد از اتمام نماز می‌توان آن را پرداخت کرد.

این عالم بزرگوار با اشاره به آیات قران مبنی بر پرداخت زکات نیز بیان کرد: به گفته قرآن کریم رستگاری از آن کسانی است که زکات می‌پردازند و از خداوند اطاعت می‌کنند.
منبع: ایسنا