۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
رفتار عجیب در برخورد با روحانیت

توهین به روحانیت در صداوسیما آزاد می شود؟

سوال اینجاست که آیا صداوسیما با تولید و پخش سریال هایی مانند "دودکش"، راه را برای توهین به روحانیت باز کرده است؟
کد خبر : ۱۲۷۸۳۳
"گروه فرهنگی صراط" - در میان سریال های ماه مبارک رمضان، سریال دودکش با یک هنجارشکنی ویژه، از برخی خطوط قرمز متعارف در جامعه عبور کرد.
به گزارش گروه فرهنگی صراط، پیش از این ایفای نقش یک روحانی در سریال های صداوسیما با احتیاط فراوانی همراه بود.
این احتیاط، از انتخاب بازیگر نقش مذکور گرفته تا نوشتن دیالوگ ها و حساسیت در حرکات و کنترل بازی بازیگران به وضوح دیده می شد.
دلیل آن نیز واضح است. احترام به قشر روحانیت و جایگاه ویژه این قشر موضوعی است که در میان همه افراد جامعه نهادینه شده است.
با این حال، این موضوع و این حساسیت ها هرگز در سریال دودکش به چشم نمی خورد.
انتخاب بازیگری که در سال های اخیر به عنوان یک بازیگر طنز شناخته شده و مخاطب بیش از هر چیز دیگری از او انتظار خنداندن دارد، شروع این اتفاقات بود.
جالب اینجاست که ظاهرا از ابتدا قرار نبوده است جواد عزتی در نقش روحانی بازی کند و گویا این نقش در میانه راه به سریال اضافه شده است.



خود جواد عزتی در این باره گفته است "ابتدا قرار بود در نقش یک پسر جوان زودتر وارد قصه «دودکش» شوم که نویسنده و کارگردان سریال ترجیح دادند نقشم را حذف کنند؛ این در حالی بود که خودم از همان ابتدا در جریان ماجرا بودم و بی‌خبر نبودم تا اینکه به این نتیجه رسیدند که بهتر است در نقش روحانی در سریال ظاهر شوم و من هم چون این نقش را دوست داشتم پذیرفتم."
اگرچه این بازیگر پیش از این نیز در نقش یک روحانی در فیلم سینمایی طلا و مس ایفای نقش کرده و اتفاقا نقش او در فیلم مذکور نیز تا حدودی با طنز همراه بوده است اما به وضوح نمی توان نقش او در فیلم مذکور را با نقشی که در دودکش ایفا کرد یکی دانست.
در سریال دودکش از نوع صحبت کردن و لحن روحانی سریال گرفته تا برخی عادت های رفتاری و کلامی او و از همه بدتر نوع راه رفتن او که گاهی به صورت اغراق شده شکل طنز به خود می گرفت، همه و همه برای اولین بار در صداوسیمای ایران به نمایش گذاشته شد.
این موضوع البته با واکنش هایی در جامعه نیز همراه بوده است. حجت الاسلام شهاب مرادی یکی از این منتقدان بوده است.
او در یکی از قسمت های برنامه ماه ترین ماه به نقد صریحی نسبت به سریال های تلویزیونی پرداخت و آن را بی تأثیر در فرهنگ روزه داری دانست.
او گفت "قرار بر این بوده است که این سریال ها مناسبتی باشد و کمک به فرهنگ سازی روزه داری کند. ایشان می گفتند سالهای گذشته باز رنگی از فرهنگ عامه معنوی مثل جلسات مذهبی، نماز، سفره افطار و … دیده می شد. اما امثال همان ها هم رنگ باخته اند.”
او درباره سریال دودکش اظهار داشت ”پسرم مرا صدا زده و می گوید: بابا بیا ببین بابا اتی نقش آخوند را بازی می کند. خب اینها کمکی به دینداری نمی کند. مردم در ایامی که پذیرش معنویت و اخلاق را بیش از پیش دارند می توانند درس های زیادی را از این برنامه ها دریافت نمایند. در حالیکه سریال های تلویزیونی رقیب جدی فعالیت های  مساجد شده است."
همچنین امام جمعه کاشان نیز به شدت از این موضوع انتقاد کرده است. به گفته او، "هنرپیشه ای که از الفاظ سبک و رفتاری که در شأن روحانیت نیست استفاده می کند نباید از لباس روحانیت در فیلم ها و سریال ها استفاده کند."
آیت الله عبدالنبی نمازی، استفاده از لباس مقدس روحانیت در فیلم و سریال های رسانه ملی را خطرناک خواند و یاد آور شد "رژیم گذشته با وجود این که مخالف اسلام و روحانیت بود، اما یک بار جرأت نکرد، از لباس مقدس روحانیت به عنوان سوژه در سریال ها و فیلم ها استفاده کند."
او با اشاره به این که پیش از این نیز در رابطه با برخی از مسائل همچون حجاب و عفاف و اختلاط زن و مرد نامحرم در صدا و سیما تذکراتی داده شده اما رعایت نشده است، اظهار امیدواری کرد رسانه ملی در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد.
پیش از این "مارمولک" مهم ترین فیلم سینمایی چالش برانگیز در ارتباط با روحانیت بوده است. اما جالب است که حتی در فیلم مذکور، شخصیت روحانی فیلم در واقع خلافکاری است که خود را در لباس روحانیت پنهان کرده اما در دودکش هیچ خبری از این موضوع نیست و معلوم نیست مسئولان صداوسیما از نمایش روحانی سریال چه هدفی را دنبال می کنند.
گفتنی است صداوسیما تا کنون از پخش فیلم های سینمایی مانند "مارمولک" به دلیل حساسیت برانگیز بودن آنها خودداری کرده است!
حال سوال اینجاست که با وجود این رفتارهای متناقض –عدم پخش تولیدات سینمایی شبهه دار و در عین حال ساخت سریال های موهن - آیا صداوسیما با تولید و پخش چنین سریال هایی، راه را برای توهین به روحانیت باز کرده است؟

نظرات بینندگان
ایراندووووووست
|
Germany
|
۱۲:۳۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۶۹۰
۲۱۶
دوباره گیر دادن شروع شد!!!!!!
شما روحانی که سوار موتور بشه ندیدید؟
روحانی شوخ ندیدید؟
والا اینام مثل ما آدمای معمولین!!!!!
طهورا
|
Germany
جناب ایران دوست! شما متوجّه منظور نشدی؟ کسی نمی گه چرا سوار موتور می شه یا شوخی می کنه. اعتراض به مسخره بودن طرز حرف زدن و راه رفتن بازیگره.
مهدی
|
Germany
عزیز من بحث گیر دادن نیس، آخوند موتور سوار دیدیم،آخوند شوخ دیدیم، ولی صرف اینکه بیاییم از آخوند یه چهره طنز و به دردنخور بسازیم این بداست، این فیلم نه تنها ارج نهادن به شان روحانیت است، بلکه تمسخر و توهین به روحانیت است، اینکه بیای جلوی 76 میلیون چنین چهره ای رو نشون بدی چه مفهومی داره؟
...........................
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۵۰۴
۲۸۰
همینه که الآن نسل جوان خودشو فرسنگ ها دور تر از روحانیت میبینه!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۹۴
۶۷
من عاشق آقای قراءتی ام
چون خیلی با حاله
پسرم هم عاشق شه
میگه من این آقا رو دوستش دارم
چرا از روحانیت توقع اخم و اشک و روضه فقط داریم؟
خود امامان ما هم شوخ بودن
متاسفم برای کسانی که اسلام و تلخ و سخت و خشن نشون میدن!
ناشناس
|
Germany
کی گفته شوخی نکنن؟! گفتن بازیگری که نقش طلبه داره اداهای مسخره درنیاره. رفتارش طبیعی باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۶۰
۳۳۴
متاسفم برا نسل جوون که از روحانیت فقط همین فیلمای بی محتوا رو دیده
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۶۰
۱۴۴
صدای و سیمای ضرغامی تو از مواضع بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد انجمن انگلیسی حجتیه ضد ولایت فقیه اطلاعی نداری ؟ چرا کوچکترین حرکتی برای معرفی نیات پلید اینا نکردی ؟ !!!!! چرا بطور ویژه با حاج محمود رفیق بودی ؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۹۸
۷۱
یه روحانی آرمانی!
که موع موتور سواری کلاه کاسکت میذاره سرش!
گوشتش تلخ نیست و با حاله!
مردم محل باهاش راحتن!
اهالی دوستش دارن!
کجاش بده این؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Germany
هیچکدوم از این چیزایی که شما گفتین بد نیست. مشکل جای دیگه ست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۲۸۴
۱۳۰
هیچ اتفاق خاصی رخ نداده، توهین کجا بوده به مشکلات کشور برسید نه اینجور مسائل که نه نون میشه واسه ملت نه آب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
فقط شما می فهمید؟ دیگران نمی تونن دغدغه های دیگه ای داشته باشن؟ فقط شما آدمید؟ فقط شما ملتید؟ ...
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۲۳۳
۴
بابا شما واقعا حرف های پر مغز شخصیت روحانی در سریال را نشنیدید؟
حتی در طنز و لطیفه هایی هم که میگفت (به وال...)پند و اندرز بود ، فقط گوش شنوا و دل ی بینا(البته نه حد اعلاء ها! بلکه در حد معمول)میخواهد.
متاسفانه بعضی از مردم و با افسوس بیشتر بعضی از مثلا منتقدین فقط به ظاهر سوژه نگاه میکنند و نظر میدهند ، هرچند که در ظاهر این شخصیت روحانی هم چیز بدی دیده نمیشد!
شما قم که تشریف ببرید اکثرا روحانی ها موتور سوار هستند ، اکثرا مانند دیگر مردم و با لهجه های موجود در کشور و به صورت معمولی سخن میگویند ، اکثرا در میان مردم و با مردم به کار مشغول هستند و جدا از مردم نیستند و و و و ....
حالا جایی که به روحانیت توهین میشه دیگران چشم و گوش خود را میبندند و نمیبینند و بعضی با کمال تعجب حمایت هم می کنند ولی در این بحث و مورد که یک روحانی با زبان مردم سخن میگوید و عمل میکند ، همه شاکی شدند!
کمی فکر کنید و دیالوگ های این روحانی را مجددا از اول تا انتها گوش دهید و بفهمید چه میگوید تا ببینید واقعا توهین بود یا ارتقاع!؟
یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کسی با دیالوگهای او مشکل ندارد. مشکل، مسخره بودن لحن و طرز راه رفتنش است.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
نقد بنده را کامل مطالعه نکردین
بعضی از نکاتی که بنده مطرح کردم لهجه ، بیان ، ظاهر و حرکات ایشان بود.
در آنها هم بنده چیزی ندیدم جز اینکه کاملا از یک انسان سالم ، عاقل و معقول سر میزد.
چیزی که هست اینه که حتی خودمان(و هر فرد با هر شخصیت اجتماعی)نیز در بعضی از شرایط و موقعیت ها حرکاتی انجام میدیم و از ما کارهایی سر میزنه که از دید دیگران خنده دار است!
حرکات ایشان به عنوان شخصیت روحانی سریال هم (متناسب با محتوای آن که طنز بود) باید کمی فراتر از حرکات معمول می بود(که البته کنترل شده و بدور از توهین انجام شد) شاید شما جمع کردن عبا را در زمان استفاده از موتور یا دویدن ایشان در بعضی صحنه ها و یا نشستن کنار حوض برای گرفتن وضو با عبای جمع شده و یا حرکات و حالات ایشان در زمان صحبت کردن با دیگر شخصیت ها و یا گرفتگی صدا در زمان صحبت کردن و .... را میفرمائید که البته در آنها چیز منفی به چشم نمیخورد.
البته باز هم عرض میکنم معیار و محک در دید و ذهن هر شخص متفاوت است (اما انسان نباید هر چیز معمولی را توهین بداند)
با این حال نظر دیگرانی که با بنده و امثال بنده مخالف هستند نیز محترم است
یا علی
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۹۱
۱۱۳
کاش نویسنده این متن متوجه بود که این انسانیت و شرف ادماست که احترام میاره نه نوع لباسشون
یک روحانی هم از این قانون مستثنی نیست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۱۹
۱۰۲
به نظره من عالی بود باز بیکار شدید دنبال بهونه می گردید
رامتین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۰۵
۵۵
کاش همه روحانی ها مثله همین بودن، کسایی که من میشناسم اتفاقا توی جامعه هم کلی تحویلشون می گیرن خیلییییییییییییییییییییییییییی از این چیزایی که شما تعریف می کنی برا این روحانی تو فیلم جلوترن از لحاظ شوخی هایی که میکنن و حتی ..............................
تو این نقد اومده این آدمو با آقای انصاریان مقایسه کرده.
کسی که اینو نوشته کاش نظرش رو راجع به شیخ رسوایی هم مینوشت استفاده میکردیم.
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۷۸
۵۴
نکنه توقع داشتید که مثه حاج آقا ثانی در سریال مادرانه باشه که یه سری شعر بی محتوا رو تحویل مردم بده؟! مجموع حرفایی که این روحانی در سریال دودکش زد خیلی پرمفهوم بود. کدوم حرکت جواد عزتی عظمت روحانیت رو زیر سوال برد؟
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۷۲
۴۸
شما فيلم مارمولك رو نديدي مثل اينكه!!!
به آقا كمال هم ميتونيد گير بدي؟
salar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۶۳
۵
جناب مرادی آخه ربطی نداره که کسی چون نقش بابا اتی رو بازی کرده نباید نقش های دیگه خصوصا روحانی رو بازی کنه...به نظر من جوونا بهتر میتونن با این روحانی که تو سریال دودکش بود ارتباط برقرار کنن
صدا وسیمای ما به حد کافی محجوب هست محجوبترش نکنید...
لانجین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۱۵
۵۳
این روحانی یک جا حرف پر مغزی گفت :
گفت ، یک مرد با آدم کوری داشت گیلاس می خورد ، آدم کور به اون یکی گفت چرا سه تا سه تا گیلاس می خوری؟
اون یکی گفت تو که کوری از کجا می دونی؟
آدم کور گفت : چون من دوتا دوتا می خورم ولی تو اعتراض نمی کنی!!!!
(وضعیت جامعه وادارات ودستگاههای نظارتی ما را به نحوب بیان کرده است )
آیا این سخن پر مغز وامثالهم نادیده گرفته شده وچسبیده ایم به لحاف ...؟
مطمینا افرادی که دنبال به حاشیه بردن مطالب هستند یا بسیار ساده دل وساده انگارندویا بر عکس افراد سودجویی که مورد خطاب سخنان آن روحانی ساده ومردمی فیلم بوده اند واحساس خطر نموده اند (همانهایی که سه تاسه تا گیلاس می خورند!!)
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
آفرین گل گفتی
یا علی
ایرانی55
|
Germany
|
۱۵:۱۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۸۶
۳۲
اینو میدونم نمیزاری واسه خودت مینویسم:این یک نقش بود فقط یه نقش!
از مثبت منفی هاش هم که معلومه هیچکی توهین تلقی نکرده ولی حالا میخوام بدونم تو چند سال گذشته چندبار به آیت الله رفسنجانی حجت الاسلام سید محمد خاتمی حجت الاسلام کروبی آیت الله (سابق.حالا چرا سابقش رو هم شما بگید)صانعی حجت الاسلام ابطحی حجت الاسلام ناطق نوری و . و . و .چندبار توهین شد!؟و شما هیچی نگفتی یا خودت هم توهین کردی!؟
برای خودم متاسفم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۵۵
۴۰۱
سلام
آخه چرا اینجور نظر میدید!
آخه میگه روحانیت شغله که بشه باش شوخی کرد
آیا میشود پیامبر و یا امامان رو توی فیلم آورد و به صورت طنز درآورد بعد اسمش رو بزاریم برای اینکه با نسل جدید فاصله نیفته و اینکه چهره ایشون خندان بین مردم جا بیفته این کار رو کرد
تازه آقای قرائتی این جور مزحکه کردن داخل تلویزیون رو مورد قبول نمیدونن
واقعا یکم تامل نیاز داره
برای خودم و جامعه رسانه متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۱۲۲
۱۱۰
من برای شما متأسفم که نمی تونین روحانیت رو در کنار مردم و همراه با زندگی ساده مردم و همراه با شوخی های ساده مردم ببینین.
رویکرد و سابقه آقای لطیفی مشخصه ایشون در این فیلم درد دین داشتن
در حالی که مارمولک به نظر من می خواس روحانیت رو خراب کنه
روحانیت رو در همه کانال ها نشون می داد
از روحانیت قلابیش سوال عجیب می پرسید و هیچ جوابی از اسلام رو مطرح نمی کرد
شما ها کورین به خدا!!!
کسی که میاد روحانیت رو ملموس و نزدیک به زندگی مردم نشون بده و بدون هیچ توهینی این کارو می کنه رو می زنین.
اما فیلمنامه های تقریبا ضد دینی قاسم خانی رو که تو لایه های زیرینش همه جور توهینی رو می کنه مثل ورود آقایان ممنوع رو همه شروع به تحسین می کنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۲۰۰
۱۰۲
دیگه هیچی عیب و ایراد تو این سریال نیافتن بند کردن به راه رفتن جواد عزتی .واقعا که وا اسفا!!!!!مگه تمام جماعت روحانی مثل نظامیا : آموزش میبینن راه میرن ؟یعنی اصلا بار معنایی کلام این شخصیت رو در نیافتین و این موضوع براتون گل برجسته داستان اومد؟دست بردارین از این همه عوامی گری .درک و درایت خودتون رو راست و درست کنین
وقتي نظرات روديدم فهميدم واقعاچندتاآدم ضدمذهبي نظر دادند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۵۶
۲۹۷
وقتي نظرات روديدم فهميدم واقعاچندتاآدم ضدمذهبي نظر دادند.
يك آدم سوسول مياد لباس پايمبر رو به سخره ميگيره.
واقعاكه...