۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸

هاشمی، مرد اشتباهات بزرگ

بررسی رفتار سیاسی و اجتماعی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و سرانجام انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اشتباهات بزرگ ایشان را نمایان‌تر ساخته است.
کد خبر : ۱۳۱۰۶۴
صراط: اکنون باید به آقای هاشمی رفسنجانی لقب مرد اشتباهات بزرگ را داد. آقای هاشمی رفسنجانی زمانی نه چندان دور چهره‌ای انقلابی و پایبند به اصول انقلاب و خط امام را داشت اما اکنون شائبه کم‌رنگی آن انقلابی‌‌گری‌ها می‌رود. ادامه اتخاذ چنین مواضعی که چندی است از سوی او بیان می‌شود نگرانی آینده سیاسی نامطلوبی را برای ایشان رقم خواهد زد.

بررسی رفتار سیاسی و اجتماعی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 84 انتخابات ریاست جمهوری 88 و سرانجام انتخابات ریاست جمهوری 92 اشتباهات بزرگ ایشان را نمایان‌تر ساخته است.درباره مسائل بین المللی و سیاست خارجی هم مواضع ایشان قابل نقد و انتقاد است. به ویژه آن سخنانی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحولات سوریه گفته شده است.

شاید اگر شخصیت‌های نامدار سیاسی کشور سعی کنند کمتر سخن بگویند این اشتباهات هم کمتر بروز نماید. و البته تاثیر آن هم منفی نخواهد بود. چون سخن بزرگان اگر اشتباه باشد تاثیر هم بیشتر هم بدتر خواهد بود.پس همواره از بزرگان سخن سنجیده توقع می‌رود نه چیز دیگر.

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرموده‌اند؛ «زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگوید، درباره آن مى اندیشد و سپس آن را مى گوید اما زبان منافق جلوى دل اوست هرگاه قصد سخن کند آن را به زبان مى آورد و درباره آن نمى اندیشد.»

امام علی (ع)هم در حدیثی فرموده‌اند؛ سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.

امام سجاد (ع) نیز فرموده‌اند؛ «مؤمن سکوت می ‏کند تا سالم ماند و سخن می‏ گوید تا سود برد.»

از امام موسی کاظم (ع) هم نقل شده است؛ «کم گویی ، حکمت بزرگی است، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفیف گناه است .»

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مدتی است درباره مسائل بین‌المللی به ویژه سوریه اظهار نظراتی می‌کند اما برخی از این مواضع هیچ تناسبی با سیاست‌های نظام اسلامی و دستگاه دیپلماسی کشور ندارد.

سوریه اکنون در حال جنگ با گروه‌های تروریستی، سلفی، تکفیری و وهابیانی است که از سوی آمریکا و غرب حمایت می‌شوند و بیش از 2 سال است که این جنگ ادامه دارد و علیرغم این همه فشار و انتظاری که آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی اسد داشت به وقوع نپیوسته و اکنون عصبانیت آنها مضاعف شده و قصد حمله نظامی دارند.

چند روز پیش بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت راهبردی سوریه در منطقه از سوریه با عنوان دژ مستحکم مقابله با رژیم صهیونیستی نام برده بود. البته چند روز پیش از این سخنان، خانم نعمیه اشراقی سخنی از آقای هاشمی نقل قول کرده بود که در آن گفته بود «دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید...»

گرچه این نقل قول از سوی خانم اشراقی آن هم به واسطه نقل شده بود اما وی بابت آن عذرخواهی کرد. اما سخنی تازه از زبان آیت الله گفته شده است که بر روی سایت ایشان هم وجود دارد.

پرسشی که در این باره مطرح می‌شود این است که چرا اینقدر درباره برخی مسائل تغییر رویه دیده می‌شود. و سخنان ضد و نقیضی نقل می‌شود؟

آیا سوریه‌ای که خط و دژ مستحکم مقابل رژیم صهیونیستی است می‌توان به این راحتی او را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی ضد مردم خودش معرفی کرد؟ بازرسان سازمان ملل دفعات پیشین که از سوریه و مکانی که مورد اصابت شیمیایی قرار گرفته بود دولت را از این اتهام مبرا ساختند اکنون هم این بازرسان به سوریه رفتند و تحقیقات خود را انجام دادند و جامعه جهانی در انتظار نتایج این تحقیقات است.

آمریکایی‌ها هنوز بازرسان به سوریه نرفته ادعا کردند که قطعاً دولت و ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است حال اگر ما هم همچون آمریکا چنین موضعی داشته باشیم چه تفاوتی با آمریکایی‌ها خواهیم داشت؟ تفاوت ما با آمریکا در همین است که مقابل اینگونه رفتارهای آمریکا در جهان ایستاده‌ایم و حتی در جنگ 8 ساله عراق علیه ایران هم زخم خورده آمریکایی‌ها هستیم اکنون چگونه می‌توان پذیرفت شخصیتی همچون آقای هاشمی رفسنجانی چنین مواضعی را در قبال سوریه اتخاذ کند.

سوریه تنها کشوری بود که در منطقه و در زمان جنگ عراق علیه ایران از جمهوری اسلامی حمایت می‌کرد. می‌توان آن را فراموش کرد؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی که به شیرگاه سفر کرده بود به تحولات سوریه اشاره کرد و یادآور شد: کشور اخیرا شاهد خطر بزرگی است و آمریکا و جهان غرب به یک کشور عربی اعلان جنگ کردند و اکنون در سوریه گوشها منتظرشنیدن صدای انفجار بمب هستند و صدها هزار نفر از مردم سوریه کشته شدند و هشت میلیون آواره در داخل و خارج از کشور دارد و تعدادی در زندانها بسر می برند و از ورزشگاه ها برای زندان استفاده می‌شود.

این سخنان حتی از زبان دشمنان سوریه هم جاری نمی‌شود که ورزشگاه‌های سوریه تبدیل به زندان شده است، که اگر چنین چیزی بود تاکنون آنها در رسانه‌های خود آن را مطر ح می‌کردند، حال چگونه آقای هاشمی رفسنجانی از این اقدام دولت سوریه مطلع است و آن را بیان می‌کند جای تعجب است.

ایشان که این سخنان را در شیرگاه و در مراسم دوازدهمین سالگرد درگذشت آیت الله صالحی مازندرانی در مسجد جامع این شهر مطرح کرده است با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی گفته است:«مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.»

این سخن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری که بر روی سایت آیت الله هاشمی منتشر شده وجود ندارد و این پایگاه برای رفع همه شائبه‌ها و شبهات بهتر است که فیلم یا صدای سخنان ایشان را منتشر کند تا همگان از شک و تردید بیرون بیایند.

در همین زمینه برخی نمایندگان مجلس نسبت به این سخنان و مواضع انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.

**حجت‌الاسلام احمد سالک: دفتر هاشمی با انتشار فیلم سخنرانی وی درباره سوریه به شایعات پایان دهد

نماینده مردم اصفهان از دفتر هاشمی رفسنجانی خواست برای پایان دادن به شایعات، با انتشار فیلم سخنرانی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اوضاع سوریه، به نگرانی‌ها پایان دهد.

سالک، با اشاره به اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی علیه دولت سوریه که در برخی سایت‌ها ذکر شده، گفت: در رسانه‌های عمومی و خبری، مطالبی به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه دولت اسد مطرح شد که جای تعجب و البته نگرانی دارد.

وی افزود: اگرچه این سخنان در اخبار دفتر آقای هاشمی مطرح نشده، اما این امر نگرانی مردم و دلسوزان انقلاب اسلامی را برطرف نکرده است و بهتر است دفتر آقای هاشمی فیلم سخنرانی ایشان درباره سوریه را منتشر کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه با بیان اینکه هیچ تردیدی نیست که تروریست‌ها برای پیاده کردن اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی علیه دولت و ملت سوریه استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: بعید است که آقای هاشمی منکر موضوعات روشن سوریه شده و ادعای دشمنان سوریه را مطرح کرده باشد.

**حقیقت‌پور:متهم کردن دولت سوریه اشتباه بزرگی است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم از دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواست تا برای روشن شدن موضوع و اثبات ادعایش فیلم سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سوریه را منتشر کند.

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخبار برخی سایت‌ها درباره اظهارات هاشمی رفسنجانی علیه دولت سوریه در جمع مردم سوادکوه، گفت: آقای هاشمی فردی باتجربه، پخته و فهمیده است و بعید است علیه دولت سوریه سخن گفته باشد.

وی با بیان اینکه، قطعاً این تروریست‌ها هستند که از سلاح شیمیایی علیه دولت و مردم سوریه استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به شناختی که از آقای هاشمی داریم بعید می‌دانم ایشان چنین اشتباه بزرگی مرتکب شده و دولت اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده باشد.

حقیقت‌پور همچنین با اشاره به عدم انتشار این سخنان در سایت مجمع تشخیص گفت: بهتر است برای روشن شدن موضوع، دفتر آقای هاشمی فیلم سخنرانی ایشان را پخش کند تا همه چیز ثابت شود.