۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
آملی لاریجانی:

فقط با منبر نمی‌توان دین را تبلیغ کرد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه فقط با منبر نمی شود دین را تبلیغ کرد، اظهار داشت: باید برای تبلیغ دین از سیطره رسانه ها و فیلم ها استفاده کنیم زیرا فیلم های بی‌خود غرب و شرق، ذهن فرزندان ما را هدف گرفته اند.
کد خبر : ۱۳۶۶۰۵
صراط: آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در دیدار با علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات، اظهار داشت: اگر بخواهیم مجموعه وظایف حوزه را دسته بندی کنیم دسته اول موضوع فهم کتاب و سنت است، کاری که علما در طول تاریخ اسلام انجام می دادند.

آملی لاریجانی افزود: ما در حال حاضر در جامعه با روابط پیچیده روبرو هستیم و باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشیم. برای مثال بحث پول در نظام اسلامی، نقش و حکم بانک ها، حکم سودهای بانکی، وضعیت شخصیت های حقوقی از این جمله هستند. بعضی علما، بانک ها را مالک نمی دانند و باید بررسی شود که آیا بانکها مالک هستند یا نه.

وی افزود: موضوع دیگر تفسیر قرآن در نظامات دیگر است. هر روز روابط جدید و مسائل مهم و دقیق در مسائل فقهی داریم. تبلیغ دین نیز پس از فهم دین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تبلیغ دین در جامعه کنونی مقدمات خودش را می خواهد.

وی تاکید کرد: فقط نمی شود با منبر، دین را تبلیغ کرد. البته ما منبر را مقدس می دانیم اما رسانه های جمعی جدید باید برای تبلیغ دین استفاده شود و شناخت مخاطب و نیاز آن جزو اولویت ها باشد. شهید مطهری نیاز مخاطب را خوب می شناخت و بر اساس نیاز صحبت می کرد. هر حرف حقی را نمی توان هر جایی زد، باید تشخیص دهیم میزان تحمل و توانایی مخاطب چقدر است.

آملی لاریجانی افزود: نوشتن داستان در زمان ما روشی برای تبلیغ دین است. فیلم های بی‌خود شرق و غرب فرهنگ ما را هدف قرار داده و با پشتوانه فکری که در پس آن است، فرزندان ما را در مقابل تلویزیون بدون سپر هدف تهاجم فرهنگی قرار داده است، آنها می خواهند فرهنگ خود را بر ذهن ما تحمیل کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقش رسانه ها برای تبلیغ دین، اظهار داشت: باید در خصوص مطالب روایی مهم فیلم ساخته شود. رسانه ها  در حال حاضر سیطره پیدا کرده اند و ما باید از رسانه برای تبلیغ دین استفاده کنیم. آنچه برای بهتر شنیدن و بهتر فهمیدن مخاطب لازم است باید تحصیل شود.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: حضرت امام (ره) در این نظام مردمسالاری را با اسلام جمع بست. بر اساس قانون اساسی، ولی فقیه، اعضای مجلس خبرگان، 6 عضو شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه، رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور باید مجتهد باشند. حوزه ها علاوه بر فهم کتاب و سنت و تبلیغ دین باید مدیرانی را تربیت کرده که نظام را تقویت کنند. نظامی که با تلاش و شهادت عده کثیری پدید آمده و باید آن را حفظ کرد. ما در قوه قضائیه گاهی برای یک رای و یا قانونی که خلاف شرع است، ساعت ها بحث می کنیم.

آملی لاریجانی با اشاره به کمبودهای موجود در حوزه ها، اظهار داشت: عدم مدیریت در کارهای پژوهشی در حوزه ها دیده می شود. کار پژوهشی در حوزه ها شخصی است که این درست نیست. باید موسساتی داشته باشیم که پژوهش ها را به طرف نیازها سوق دهند. همچنین در مسیر تبلیغ مبلغان دینی تقسیم کار کنیم. افرادی که می خواهند مجتهد شوند در این حوزه وارد شده و گروه دیگر کار تبلیغ کنند. مسئله مهم دیگر در حوزه ها مسئله اخلاق می باشد. یکی از مهمترین ابزارها در حوزه ها، مسئله اخلاق است. گمان می کنم مسئله اخلاق کمی در حوزه مغفول مانده است.

منبع: مهر