۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

دارم خجالت می‌کشم از اینکه انسانم

جدیدترین اثر مرتضی امیری اسفندقه با عنوان «دارم خجالت می‌کشم از اینکه انسانم» رونمایی شد. شاعر در این اثر فریادها و اعتراض‌های خود علیه آمریکا و استکبار را با زبان واژه‌ها به تصویر کشیده است.
کد خبر : ۱۴۰۷۰۷

صراط: مراسم رونمایی از جدیدترین کتاب «دارم خجالت می‌کشم از اینکه انسانم» جدیدترین سروده مرتضی امیری اسفندقه که به تازگی از مؤسسه شهرستان ادب به چاپ رسیده، عصر روز گذشته 14 آبان ماه با حضور جمعی از شاعران از جمله علی‌محمد مؤدب و خود شاعر در کافه کراسه برگزار شد.

«دارم خجالت می‌کشم از اینکه انسانم» درباره مصائب انسان در جهان امروز سروده شده است. اسفندقه در این کتاب جنگ‌افروزی و کشتار انسان‌های بی‌گناه را مورد انتقاد قرار داده است. اشعار این مجموعه در سه قالب نیمایی، غزل و قصیده سروده شده‌اند.

یکی از زیباترین اشعار این مجموعه در خصوص حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در نخستین سال‌های جنگ است. شاعر در این سروده به زیبایی ظلم و چهره واقعی استکبار جهانی را در برابر مظلومیت و بی‌گناهی به تصویر کشیده است. غزل قصیده ی «خلیج» یکی از شعرهای ضد آمریکایی  امیری اسفندقه است که در آن اثرات و ترکش‌هایی از فاجعه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران نیز دیده می‌شود. این قصیده نخستین‌بار در کتاب «چین کلاغ» در سال 84 منتشر شده است:

«دارد دوباره حادثه اخطار می‌شود
تاریک می شود همه جا، تار می‌شود

اشغال می‌کنند شغالان جزیره را
جنگل کُنامِ زوزه کفتار می شود

در مزرعه به غیر سمومِ هلاک نیست
دارد هوای دهکده، بیمار می‌شود

دست من و تو را که به هم می‌رساند؟ آه!
پل های رابطه همه دیوار می‌شود

باغی در این کرانه تُهی از جنازه نیست
دارد درخت های زمین، دار می‌شود

قربانیان سال گذشته ... خدای من!
آن فاجعه دو مرتبه تکرار می‌شود

بی شک رسیده ایم به فرجام زندگی
از دور، نقشِ مرگ پدیدار می‌شود

دارد دریغ و درد! نه! باور نمی‌کنم
انسان به انتحار، گرفتار می‌شود

سقف و ستونِ خانه انسانِ عصرِ جنگ
بی‌زلزله به روی سر آوار می‌شود»


منبع: تسنیم