۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

٦٠ درصد بازار ADSL در اختیار یک شرکت

انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه امکانات جدید و به طور مشخص پهنای باند اینترنت به شرکت مخابرات ایران تا زمان رفع تخلفات، به صورت جدی ممانعت به عمل بیاورد.
کد خبر : ۱۵۳۹۱۰
صراط: یک مقام مسئول در دبیرخانه شرکت‌های PAP می گوید: در چهار ماه گذشته، جلسات متعددی میان وزارت ارتباطات و شرکت‌های PAP به منظور رفع موانع و چالش‌های پیش روی فعالیت آنها برگزار شد. اما مشکلات هنوز مرتفع نشده‌اند.

در ادامه رقابت شرکت های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت و شرکت مخابرات، اخیرا خبرهایی از درخواست این شرکت ها از وزارت ارتباطات برای ممانعت از فروش اینترنت به مخابرات منتشر شده است.

عبدالمجید بیدختی‌نژاد، مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP می گوید: علیرغم برگزاری جلسات متعدد میان وزارت ارتباطات و شرکت‌های PAP به منظور رفع موانع و چالش‌های پیش روی فعالیت آنها، اما همچنان شرکت‌های PAP به سختی فعالیت خود را حفظ کرده اند و شرکت مخابرات ایران در این مدت به واسطه در اختیار داشتن امکانات انحصاری سهم بیشتری از بازار اینترنت کشور را به دست آورده است.

وی در پاسخ به این سوال که "در چهار ماه گذشته با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت ارتباطات جلسات متعددی با شرکت‌های PAP برای رفع مشکلات موجود با مخابرات برگزار کرده، در این جلسات به چه مشکلاتی پرداخته شده است؟ " گفت: براساس مستندات و سوابق موجود، شرکت مخابرات ایران و زیرمجموعه‌های استانی نه تنها پایبند به رعایت حقوق اولیه پروانه شرکت‌های انتقال داده (PAP) و الزامات پروانه خود نیست، بلکه به صراحت بسیاری از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات مانند مصوبات 90، 97، 152 و 166 را بی‌اعتبار تلقی می‌کند. مشکلات شرکت‌های PAP با مخابرات در نهایت منجر به تدوین و تصویب آیین‌نامه تعاملی جلسه 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد اما چون شرکت مخابرات ایران اجرای آن را قبول نکرد، این آیین‌نامه هیچ وقت اجرایی نشد.

مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP در پاسخ به این سوال که " باتوجه به اینکه این آیین‌نامه با تعامل و مشارکت PAPها و مخابرات و با حضور رگولاتوری تدوین شد، چرا به اجرا درنیامد؟ " گفت: ما هر وقت برای پیگیری اجرای این آیین‌نامه به سراغ رگولاتوری رفتیم، گفتند ضمانت اجرایی محکم برای این آیین نامه مصوبه نداریم و نمی‌توانیم مخابرات را به اجرای آن مجبور کنیم. حتی شورای رقابت هم در مصوبه 106 خود سهم حداکثر 10 درصدی از بازار اینترنت پرسرعت برای شرکت مخابرات ایران تصویب کرد اما هیچ یک از این مصوبات نتوانست مانع از ادامه روش مخابرات در این بازار شود.

بیدختی‌نژاد با اشاره به درخواست PAPها از وزارت ارتباطات برای رفع مشکلات توسعه اینترنت، اظهار داشت: با روی کارآمدن دولت جدید گرایش و برخوردهای مثبتی را برای رفع مشکلات شاهد بودیم و چند جلسه نیز با وزیر ارتباطات و معاونان او درخصوص برخی مشکلات برگزار شد و درهمه موارد قول مساعد از وزیر ارتباطات برای رفع مشکلات گرفتیم. تنها خواسته ما اجرای قانون و اجرای مصوباتی همچون مصوبه 97 کمیسیون تنظیم مقررات و رعایت حقوق مندرج در پروانه شرکت‌های PAP و شرکت مخابرات ایران است. زیرا اگر قانون رعایت شود، مشکلات واگذاری ADSL در بازار مرتفع می‌شوند و در نهایت همه مردم و جامعه سود خواهد برد.

وی در پاسخ به این سوال که "طبق اخبار منتشر شده شما از وزارت ارتباطات خواسته‌اید جلوی واگذاری پهنای باند به مخابرات را بگیرد، با چه استدلالی این موضوع را مطرح کرده اید؟" گفت: موضوعی که ما را نگران کرده، این بوده که اگر در دو ماه گذشته پهنای باندی به شرکت مخابرات ایران واگذار نشد، به دلیل اختلاف حساب‌های میان وزارت ارتباطات و شرکت‌های مجموعه آن با مخابرات بوده است و در این میان رعایت شرایط پروانه‌ای درنظر گرفته نمی‌شد. سوال ما این است که چرا دولت با استفاده از ابزارهای کنترلی جلوی مخابرات را برای رعایت قانون نمی‌گیرد؟ مگر نه این که تنظیم مقررات باید عدالت و انصاف را در برابر همه دارندگان پروانه اجرا کند؟ اگر یک کاربر خانگی از شرکت‌های PAP شکایت کند، رگولاتوری اپراتور را مجبور می‌کند ظرف مدت پنج روز رضایت کاربر را جلب کند. این درحالی است که کسی به شیت PAPها که هر کدام صدها هزار مشتری دارند و میلیاردها تومان هم هر ماه به مخابرات پرداخت می‌کنند، توجه نمی‌کند. این برخورد دوگانه با اپراتورها است. اگر PAPها تخلف کنند، به آنها امکانات داده نمی‌شود و ضمن برخورد با آنها با جریمه و تهدید به لغو پروانه مواجه می‌شوند. چرا این رویکرد در مورد مخابرات اجرا نمی‌شود و از این موقعیت در برابر او برای رعایت عدالت در بازار ADSL استفاده نمی‌کنند؟

مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP در خصوص نتیجه رسمی جلسات با وزارت ارتباطات به ویژه معاونت فناوری و امور بین‌الملل که به طور مشخص از طرف وزیر ارتباطات برای حل مشکلات شرکت‌های خصوصی منصوب شده بودند، توضیح داد: در این چهار ماه جلساتی با معاون وزیر ارتباطات برای حل مشکلات PAPها برگزار شد و صحبت‌هایی که شد، برخوردها مثبت بود اما عکس‌العمل وزارت ارتباطات در مورد این درخواست شرکت‌های PAP برای رعایت عدالت و برخورد یکسان برای دارندگان پروانه محک بزرگی برای وزارت ارتباطات است. در نامه سرگشاده‌ای هم که برای وزارت ارتباطات ارسال کردیم، عنوان شده که در شرایطی که رگولاتوری پیش از این می‌گفت ابزار کنترلی برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی مخابرات ندارد، یک درخواست مشخص داریم که جلوی مخابرات و واگذاری پهنای باند به مخابرات تا زمان رعایت شرایط رقابت گرفته شود.

وی یادآور شد: شرکت مخابرات در نتیجه این رفتارها در بازار اینترنت پرسرعت به تنهایی سهم 60 درصدی از مشتریان و 75 درصدی از بازار مالی را دارد و در شرایطی که یازده شرکت PAP قادر به دریافت امکانات اولیه و رقابت عادلانه در بازار نیستند، تنها 40 درصد از سهم مشتریان و 25 درصد بازار مالی را در اختیار دارند. ضمن اینکه به دلیل واگذار نکردن امکانات به شرکت های PAP، کاربران مجبور به استفاده از خدمات انحصاری در بازار هستند.

بیدختی نژاد تاکید کرد: انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه امکانات جدید و به طور مشخص پهنای باند اینترنت به شرکت مخابرات ایران تا زمان رفع تخلفات، به صورت جدی ممانعت به عمل بیاورد.
منبع: فارس