۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
با اقدامی خیرخواهانه

زوجی پس از مرگ فرزندشان صاحب 17 دختر شدند

در حالی که شرایط زندگی سخت شده و مردم برای زندگی باید تلاش کنند، هنوز هم انسانهایی هستند که خود را وقف کمک به نیازمندان و محرومان کرده و برای بچه‌های بی سرپرست و یتیم پدر و مادری کنند.
کد خبر : ۱۶۵۴۱۵
صراط: در حالی که شرایط زندگی سخت شده و مردم برای زندگی باید تلاش کنند، هنوز هم انسانهایی هستند که خود را وقف کمک به نیازمندان و محرومان کرده و برای بچه‌های بی سرپرست و یتیم پدر و مادری کنند.

سازمان بهزیستی کشور به عنوان یکی از دستگاه‌های حمایتی وظیفه دارد بسته خدمتی را به جامعه هدف خود ارائه دهد.

یکی از گروه‌های که تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست هستند که این گروه در مراکز بهزیستی،مراکز خیریه و خصوصی نگهداری می‌شوند.

ولی الله نصر ،مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این خصوص اظهار داشت: 23 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در کشور وجود دارد، که بیش از نیمی از کودکان در خانواده‌های جایگزین ساماندهی شده‌اند و12 هزار نفر توسط موسسه‌های خیریه اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند تا خدمات خود را به این گروه از جامعه گسترش دهد و در همین راستا تسهیلات ویژه‌ای را در بخش تحصیلی و آموزشی در نظر گرفته است.

در کنار خانه کودک و نوجوان سازمان بهزیستی کشور، خیرینی نیز هستند که با دایر کردن مراکز خیریه، اقدام به نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست می‌کنند و با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی، تلاش می‌کنند کودکانی که به هر ترتیبی از داشتن پدر و مادر محروم هستند را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.

یکی از مراکز خیریه‌ای که از سال 89 در استان گیلان و شهر رشت دایر شده "خانه آدینا" است. این مرکز به همت یک زن و شوهر نیکوکار احداث شده و ظرفیت نگهداری از 25 کودک را دارا است. در این خانه از دخترانی نگهداری می‌شود که به هر دلیلی بی سرپرست و یا بد سرپرست باشند.

سلمان یزدانی، موسس این "خانه آدینا" در خصوص چگونگی راه‌اندازی این خانه اظهار داشت: تنها دختر من و همسرم در یک حادثه تصادف فوت کرد. آن زمان ما در تهران سکونت داشتیم و دخترم دانشجوی شهرستان رشت بود. بعد از این اتفاق تصمیم گرفتیم راهی شهر رشت شده و خانه‌ای را تاسیس کنیم که کودکان بی سرپرست و بد سرپرست بتوانند در آن حضور پیدا کنند.

یزدانی گفت: پس از طی کردن مراحل قانونی، مجوز لازم برای راه‌اندازی این خانه را از سازمان بهزیستی گرفتیم و نام این خانه به نام فرزند فوت شدیمان خانه " آدینا" نام گذاری شد.

وی ادامه داد: کودکانی که در این خانه حضور پیدا می‌کنند از سوی معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی به ما تحویل داده می‌شوند و از آن زمان به بعد نگهداری دائم آنها بر عهده ما گذاشته می‌شود. در مواقعی نیز این اتفاق می‌افتد که سرپرستی برای این کودکان پیدا می‌شود و آن زمان با تایید سازمان بهزیستی، این کودکان به خانواده ها تحویل داده می‌شوند.

یزدانی در خصوص کمک‌هایی که برای نگهداری از کودکان "خانه آدینا" دریافت می‌کند، افزود: "خانه آدینا" در طول ماه به طور میانگین 8 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد که این هزینه‌ها را به صورت شخصی پرداخت می‌کنم.

موسس "خانه آدینا" بیان داشت:سازمان بهزیستی نیز مبلغی را به عنوان یارانه به ما پرداخت می‌کند اما این مبلغ در مقایسه با هزینه های ما چندان قابل توجه نیست. برخی از کودکانی که در این خانه نگهداری می شوند به دلیل شرایط خاصی که دارند در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند و برخی دیگر نیز به دلیل آنکه بد سرپرست بوده‌اند تحت نظارت مستقیم پزشک قرار دارند و هزینه های آنها بالاتر از کودکان عادی است.

همسر اقای یزدانی هم با اشاره به اینکه بعد از فوت دخترش تلاش کرده است تا به کودکان بی سرپرست خدمت کند،گفت: همه دخترانی که در "خانه آدینا" زندگی می‌کنند، دختران من هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه چند سال است از مرگ دخترم می‌گذرد، اما تمامی 17 دخترم جای فرزندم را گرفته‌اند.

در این خانه تمام شرایط برای زندگی مطلوب این کودکان وجود دارد.

 به گزارش فارس،"خانه آدینا" تنها یک مرکز نهگداری برای کودکان بی سرپرست نیست بلکه مسئولان این خانه تلاش کرده‌اند تا شرایطی را برای رفاه دختران تحت پوشش فراهم کنند تا کودکان هیچ کمبودی را در زندگی خود احساس نکنند.

 از اتاق درمان گرفته تا اتاق بازی و سرگرمی و آموزش، کودکان حاضر در این خانه، سرپرست "خانه آدینا" را پدر و همسر وی را مادر خطاب می‌کنند.

بر خلاف سایر مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی، در این مرکز، کودکان به هیچ وجه احساس خلع نمی‌کنند و به دلیل نوع نگهداری از آنها و شبیه سازی مرکز نگهداری از کودکان با یک خانه، تمام کودکان اذعان می‌کنند که شرایط نگهداری از آنها بسیار مطلوب است و هر کدام زمانی آرزو می‌کرده‌اند که در محیطی این چنینی نگهداری شوند.

بدون شک خانه " آدینا" تفاوت‌های فاحشی با سایر مراکز نگهداری کودکانی دارد که از سوی سازمان بهزیستی کل کشور تاسیس شده اند.

اگر چه مسوولان سازمان بهزیستی برای نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرستی که مسوولیت نگهداری از آنها به این سازمان واگذار می‌شود هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند اما به دلیل نوع نگهداری از این کودکان در مراکز تحت پوشش این سازمان، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست که فرزندان سازمان بهزیستی تلقی می شوند هیچ گاه احساس نمی کنند که در یک خانواده بزرگ می شوند.

بدون شک خانه‌های دیگری نیز همچون " خانه آدینا" در سراسر کشور به همت خیرین دایر شده و مسئولان سازمان بهزیستی می توانند با الگو برداری از آن خانه‌ها و مدیریت صحیح، شرایط ایده آل تری را برای کودکان بی سرپرست و بد سرپرست کشورمان فراهم کنند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط زوج فرزند دختر