۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸
اظهارات ظریف بعد از پایان مذاکرات دوروزه

ظریف: نشانه‌های رسیدن به تفاهم وجوددارد

وزیر امور خارجه پس از پایان مذاکرات وین ۲ در بین خبرنگاران حضور یافت.
کد خبر : ۱۷۰۹۵۵
صراط: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) پس از پایان دومین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 که در شهر وین در جمع خبرنگاران حضور یافت تا به سؤالات آنان پاسخ دهد.

وی در ابتدا از خبرنگاران به‌خاطر انتقال تصویر کامل مذاکرات به مردم قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در آستانه سال نو فرار سیدن سال نو را تبریک می‌گویم. امیدوارم سال آینده پربرکت و پر از خبرهای خوب برای سربلندی ایران و ایرانی و بهروزی و موفقیت همه مردم ما باشد.

وی گفت: هدف ما از این اجلاس و اجلاس گذشته و همین‌طور براساس توافقی که کردیم در اجلاس آینده این نیست که وارد توافق بشویم بلکه مشخص کردن صورت مسئله است و اینکه توافق را صورت بندی و روی کاغذ بیاوریم و تدوین کنیم. بحث‌هایی که تا حالا شده زمینه‌هایی را در ذهن دو طرف ایجاد کرده که چگونه می‌توان به توافق رسید.

ظریف در خصوص مذاکرات اخیر گفت: از نظر ما سودمند بوده و 1+5 با خوش‌بینی به این بحث‌ها نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند مباحثی که شکل گرفته می تواند زمینه ساز توافق باشد.

وزیر امور خارجه گفت: راه دشواری در پیش است. امیدواریم در جلسه آینده همه موضوعات را یک بار در بحثمان پوشش دهیم.

بعضی مباحثی که در این جلسات مطرح شده قرار شده کارشناسان در جلسه‌ای که بلافاصله یا در روز تعطیلات بعد 13 دارند بررسی کنند. یکی دو کارشناس عازم مشهد بودند که سفرشان را لغو کردند. امیدوارم ثواب زیارت حضرت ثامن الحجج را داشته باشند. با فاصله کمی من و سایر دوستان به وین می‌آییم برای بحث راجع به موضوعات بعدی را پی می‌گیریم. قرار است در جلسه اردیبهشت کار مذاکره را شروع کنیم و اگر امکان باشد ورود به تدوین سند نهایی کنیم. یعنی سه ماه اول مذاکرات جامع را به بحث و سه ماه دوم را به مذاکره و تدوین خواهیم گذراند. در صورت وجود حسن نیت و اراده سیاسی این موضوع را حل و فصل و به نتیجه می‌رسانیم و بعد وارد اجرای این تفاهم می‌شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: مسائلی که باقی مانده دسترسی ایران به فناوری بازار تجارت و منابع بانکی است. بحث دیگر نحوه نظارت و بازرسی است که هنوز وارد جزییات نشدیم. موضوع دیگر زمان دوره نهایی است که دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه بوده و هنوز وارد این بحث نشدیم. ممکن است موضوعات دیگری باشد. هدف این است موضوع هسته‌ای ایران به موضوع عادی تبدیل شود. اینها موضوعاتی است که باید در جلسه بعدی درباره آن بحث کنیم.

ظریف در خصوص تحقیق و توسعه هسته‌ای نیز گفت: رآکتور تحقیقاتی یک پروژه عملیاتی است و با تحقیق و توسعه فرق می‌کند. رآکتور آب سنگین اراک قسمتی از برنامه هسته‌ای ماست و کار این راکتور ادامه خواهد داشت.

وی درباره نیازهای عملی گفت: ما کاملا به صورت شفاف و علمی دیدگاهمان در خصوص نیاز عملی معلوم است و لازم است از دانشمندان هسته‌ای که از سازمان انرژی اتمی هیات را همراهی و کمک می‌کنند تشکر کنم برای تببین عملی و علمی نیازهای ایران در این حوزه.

ما درباره چهار موضوع نشانه‌هایی از رسیدن به تفاهم را می‌بینیم. اینکه در نوشتن چه مشکلاتی پیش بیاید از الان نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد که در این دور از مذاکرات فقط به مساله هسته‌ای پرداخته شده است.

خبرنگاری پرسید برخی کشورهای غربی درباره توقف رآکتور اراک حرف زده‌اند آیا در این دور دراین باره بحث شده است؟ ظریف در جواب گفت: اجازه دهید اخلاق مذاکراتی را رعایت کنم. هیچ چیزی که متضمن برچیده شدن هیچ قسمت از برنامه هسته‌ای ما باشد نمی‌پذیریم و فکر می‌کنم طرف مقابل این واقعیت را درک کرده و از دید عدم اشاعه بهترین راه برای طرف مذاکراتی ما این است که با این نگرش به این مسئله توجه کند.

وی در خصوص بیش از ۸۰ سناتور آمریکایی که خواستار توقف غنی‌سازی در ایران شده‌اند، گفت: برخی از افراد خیلی سخت با واقعیات آشتی می‌کنند و تنها نصیحتی که می‌توانیم بکنیم این است که هر چه سریعتر با واقعیات کنار بیایند، سریع‌تر می‌توان به نتیجه رسید.

وی درباره تحریم ها و اینکه آیا آنچه ایران پیشنهاد داده درباره تحریم‌ها مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است یا نه؟ گفت: قرارمان نبوده در این دور توافق کنیم. اصل لغو تحریم‌ها را هر دو طرف پذیرفتند و در این مذاکرات هر دو طرف روشهای لغو تحریم را مطرح کردیم. آنها پیشنهاداتی هم در این خصوص دادند.

وی درباره امیدواری به دست‌یابی به توافق در شش ماه گفت: من و همکارانم به عنوان مذاکره کننده اگر جدی نباشیم نمی توانیم مذاکره کنیم. نسبت به نیات طرف مقابل خوشبین نیستیم و در عمل شاهد اقداماتی از سوی آنها هستیم که با حسن نیت همراه نیست.

تلاشمان این است که به نتیجه برسیم و تمام حسن نیت و اراده سیاسی مجموعه حاکمیت ایران برای رسیدن به این تفاهم بسیج شده است. همه با چشم باز بدون خوش باوری به این مذاکرات نگاه می کنند.
منبع: فارس