۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳

وعده‌های پوتین به تاتارهای کریمه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سه شنبه حرکتی را به نفع تاتارهای کریمه از جمله اعاده حیثیت این اقلیت مسلمان به عنوان ملت سرکوب شده در زمان استالین وعده داد.
کد خبر : ۱۷۱۹۳۱
صراط: تاتارها مخالفت خود را با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه اعلام کرده اند.

پوتین در دیداری با رئیس جمهوری تاتارستان ( جمهوری واقع در مرکز فدراسیون روسیه ) که از تلویزیون پخش شد ،

اعلام کرد:« من به زودی دستور می دهم که درباره همه این مسایل کار شود.»

رئیس جمهوری تاتارستان که به تازگی از سفر به کریمه بازگشته است این درخواست مردم کریمه را به پوتین منتقل کرده بود.

پوتین همچنین« زیرساخت های اجتماعی ( مدارس ، مهد کودک و ...) را برای جامعه تاتار کریمه که حدود 300 هزار نفر هستند ، وعده داد.»

رستم مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان پیشتر از پوتین خواسته بود تا درخواست های جامعه تاتارهای کریمه را بپذیرد.

مینیخانف توصیه کرد:« خوب خواهد بود اگر قانون سال 1991 ( درباره اعاده حیثیت ملت های سرکوب شده ) در باره تاتارهای کریمه نیز اعمال شود. این حمایت معنوی جدی برای تاتارهای کریمه خواهد بود.»

تاتارهای کریمه اواخر جنگ جهانی دوم به ویژه مانند چچن ها به درخواست استالین که آنان را به همکاری با آلمانی ها متهم می کرد به آسیای مرکزی نفی بلد شدند.

تاتارها تا پایان دهه 1980 اجازه نیافتند به کریمه بازگردند. اما اوکراین هرگز قانون مربوط به اعاده حیثیت را اجرا نکرد و تاتارها همچنان به ویژه با مسایل مربوط به مالکیت زمین مواجه هستند.

روسیه سال 1991 قانونی را در خصوص اعاده حیثیت ملت های سرکوب شده تصویب کرد که به آنان حق غرامت اعطا می کند.

پوتین پیش از این حرکتی را در قبال تاتارهای کریمه که شماری از رهبران آنها خواستار تحریم همه پرسی 16 مارس در خصوص الحاق به روسیه بودند ،انجام داده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ازمسکو، پوتین مارس اعلام کرده بود:« دوره ای وجود داشت که در آن تاتارهای کریمه مانند ملت های اتحاد جماهیر شوروی از بی عدالتی بزرگی آسیب دیدند .»

وی برقراری حقوق و اعاده حیثیت آنان را وعده داد.