۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲

جنگ لبنیات میان روسیه و اوکراین

در حالی که روابط اوکراین و روسیه به دلیل الحاق منطقه کریمه به خاک این کشور و حمایت مسکو از روس زبانان جدایی طلب مناطق جنوب شرق اوکراین تیره شده است، دو کشور به تحریم محصولات لبنیات و شکلات یکدیگر روی آورده اند.
کد خبر : ۱۷۲۶۰۱
صراط: روابط عمومی سازمان نظارت بر مواد غذایی روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد: این سازمان، واردات محصولات لبنی چند شرکت اوکراینی را به روسیه متوقف کرد.

این شرکت ها شامل «کارخانه پنیرسازی پریاتین»، شرکت «گادیچسیر»، «کارخانه شیر پاستوریزه زولوتونوش»، «تخ مولپروم» و «روس» می باشند.

در گزارش روابط عمومی سازمان نظارت بر موادغذایی روسیه آمده است: محصولات تولیدی این مراکز تولیدی اوکراین با استانداردهای روسیه برای محصولات لبنیات مطابقت نمی کند.

این سازمان، اطلاعات مربوط به منع واردات محصولات لبنی شرکت های نامبرده اوکراینی را به مراکز مسوول روسیه از جمله سازمان فدرال گمرک این کشور ارسال کرده است.

هر چند سازمان نظارت بر مواد غذایی روسیه علت این تصمیم خود را مسایل فنی عنوان کرده است اما با توجه به فاصله زمانی کوتاهی که از تحریم محصولات چند شرکت تولیدکننده شکلات و لبنیات روسیه در اوکراین گرفته شده است، این اقدام به عنوان پاسخ مسکو به اقدام کی یف ارزیابی می شود.

سازمان دولتی بازرسی مواد غذایی اوکراین روز دوم ماه آوریل جاری فروش محصولات شکلات شرکت های روسی «کراسنی آکتیابر»، «بابایوسکی» و «روت فرنت» را در اوکراین منع کرد.

این سازمان اوکراینی همچنین واردات پنیر ساخت شرکت «لاکتالیس ایسترا» و محصولات ماهی شرکت های «ویچنیای روس» و «روسکن» روسیه را منع کرد.

سازمان نظارت بر مواد غذایی روسیه، این محصولات را مطابق با معیارهای بین المللی دانست و دلایل مطرح شده از طرف اوکراین برای منع واردات آنها را بی اساس خواند.

جنگ شکلات و لبنیات میان روسیه و اوکراین که به شدت میان دو کشور جریان دارد، در سال 2013 هم باعث منع واردات محصولات شکلات شرکت «روشن» اوکراین به روسیه شد.
منبع: ایرنا