۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
سیدحسن خمینی:

باید انقلابی باشیم و نسبت به ارزش‌ها حساس

یکی از درس‌هایی که باید از امام بگیریم ادب است. باید انقلابی باشیم و نسبت به هنجارها و ارزش‌ها حساس اما این به معنی این نیست که دهانمان را باز کنیم و هرچه می‌خواهیم بگوییم.
کد خبر : ۱۷۷۷۸۶
صراط: حجت‌الاسلام سید حسن خمینی امشب (چهارشنبه) در دیدار با رؤسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت:‌ تعریف فرهنگ بسیار سخت و مشکل است چرا که تعاریف مختلفی در این خصوص وجود دارد.
 
وی به برخی از تعاریف در مورد فرهنگ پرداخت و افزود:‌ برخی‌ها فرهنگ را اینگونه تعریف می‌کنند مجموعه هنجارهایی که یک جامعه و یک ملت برخوردار هستند و یا پیوندهای رفتاری و گفتاری حاکم در یک جامعه را فرهنگ می‌نامند.
 
یادگار حضرت امام(ره) تصریح کرد: معتقدم هرگونه که فرهنگ را تعریف کنیم عنصر هنجارمندی یکی از مسائل مهم در بحث فرهنگ است و این یعنی همان توجه کردن و توجه داشتن به هنجارهای درونی یک جامعه.
 
به عقیده حجت‌الاسلام خمینی وقتی این هنجارهای فرهنگی موجب هجوم واقع می‌شود تهاجم فرهنگی شکل می‌گیرد و یا وقتی این هنجارهای فرهنگی از درون ضربه می‌خورد و سبب می‌شود به جان خود بیفتند یک تناقض فرهنگی ایجاد شده است و وقتی فرهنگ دیگری وامدار فرهنگ شما می‌شود هنجار شما را هدف قرار می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه پوشش یکی از مباحث مهم فرهنگی است، خاطرنشان کرد: اگر توانستید پوشش‌تان را به دنیا عرضه کنید آنگاه صادرکننده فرهنگی هستید اما اگر دیگران برای بخشی از جامعه شما عنصر فرهنگی صادر کردند و پذیرفته شد شما واردکننده فرهنگی هستید.
 
یادگار امام (ره) تصریح کرد: خوب یا بد بودن اینکه عنصر فرهنگی را به کشور وارد کنند مستلزم این است که فرهنگ را با چه نظام ارزشی رصد کنیم. الزاماً‌ نمی‌شود گفت که هرچه از ما است خوب تلقی می‌شود و هرچه از ما نیست بد است.
 
حجت‌الاسلام خمینی ادامه داد: از زاویه دیگری نیز می‌توانیم فرهنگ را تقسیم‌بندی کنیم به این معنا که آیا این فرهنگ ریشه در آموزه‌های دینی دارد یا خیر؟
 
وی تأکید بر اینکه فرهنگ نسبتی از ملیت و برآمده از عادات و آئین دینی است، گفت: ما خیلی اوقات دارای قضیه کلی هستیم. اما مصداق آن چیز را هر قوم و قبیله‌ای خودش تعریف می‌کند.
 
یادگار امام(ره) ادامه داد: احترام به بزرگترها یک اصل، هنجار و جزئی از نظام ارزشی ما است اما این احترام چگونه و مصداق آن چه چیزی است بستگی به آن جامعه دارد.
 
حجت‌الاسلام خمینی خاطرنشان کرد: در یک جامعه وقتی در باز می‌شود عده‌ای به احترام آن شخص بلند می‌شوند در برخی جوامع نیز اینگونه نیست بنابراین این بلند نشدن نشان بی‌احترامی نیست.
 
وی با بیان اینکه محیط‌های مختلف مصداق‌های فرهنگی را تعریف می‌کنند خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین شاخصه‌ها بحث هنجارهای فرهنگی است. به نوعی که هنجارها مجموعه‌ای از نظام فرهنگی می‌تواند رفتار، کردار، نمادها و حتی اشیاء باشد.
 
یادگار امام (ره)، گفت: وقتی که ما مبنای کار فرهنگی داریم ابتدا باید ببینیم سراغ کدام عنصر برویم و کدام عنصر امروز اهمیت بیشتری دارد. در حوزه ارتباطات قرار است ما کار فرهنگی کنیم که کدام عنصر از عناصر ملی ما باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که اگر این کار را نکنیم از بلاغت خالی خواهیم بود و کار نتیجه عکس خواهد داد حتی باید بررسی شود کدام بخش فرهنگی ما مورد هجوم قرار گرفته و یا تضعیف شده است.
 
حجت‌الاسلام خمینی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم یکی از مهمترین بخش‌هایی که تضعیف شده و یا مورد هجوم قرار گرفته است بخش ادب و مصادیق ادبی است چرا که یکی از مسائل مهم در ادب (رفتار مؤدبانه) در جوامع ما و یا نیز حیاء در چشم است.
 
«اینکه در فضای جامعه پیدایش برخی چیزها سبب شود تا افراد بدون اینکه بتوانند همدیگر را ببینند با هم سخن بگویند. اگر تربیت نباشد و توجه درونی و ارزشی که اخلاق و ادب در یک جامعه دارد نباشد ادب رعایت نمی‌شود. برخی‌ها آب گیرشان نمی‌آید اما شناگر خوبی هستند. بنابراین در بخش ارتباطات فرهنگی باید به مسئله ادب توجه شود.»
 
حجت‌الاسلام خمینی با تأکید بر اینکه جامعه ما از لحاظ تاریخی جامعه‌ای به شدت مؤدب است، گفت: در همه جوامع فاسق وجود دارد و فاسق کسی است که از اعتدال اجتماعی خارج شود اما آن چیزی که مسئله را خطرناک می‌کند این است که فسق تبدیل به هنجار شود.
 
وی تأکید کرد: امروز مواد مخدر در جامعه ما ناهنجاری است اما اینکه در جوامعی عنصری از هنجارمندی برخوردار شود مبارزه با آن کار سختی خواهد بود.
 
یادگار امام(ره) اضافه کرد: ما در طول تاریخ ملت بی‌نهایت با ادبی هستیم بنابراین مراقب فضایی که سبب شود این ادب به فراموشی برود باشید.
 
حجت‌الاسلام خمینی با تأکید بر اینکه هنجارهای دینی بخش مهمی است، خاطرنشان کرد: مگر می‌شود با یک رفتار غیرمؤدبانه به جنگ یک ناهنجاری دینی رفت. در طول این سالها کجا توانستیم ارزشی را حاکم کنیم جز اینکه از مسیر آداب آن رفته باشیم.
 
وی ادامه داد: زندگی حضرت امام(ره) یکی از قله‌های رفیع ایشان بحث ادب است. در طول زندگی حضرت امام یک واژه غیرمؤدبانه از ایشان نشنیدیم و حتی نشنیدیم که کسی دیگری نیز شنیده باشد.
 
یادگار حضرت امام (ره) خاطرنشان کرد: یکی از درس‌هایی که باید از امام بگیریم ادب است. باید انقلابی باشیم و نسبت به هنجارها و ارزش حساس اما این به معنی این نیست که دهانمان را باز کنیم و هرچه می‌خواهیم بگوییم.
 
وی در پایان خطاب به دولت گفت: شما هر چقدر هم در مقابلتان بی‌ادبی کنند اگر مؤدب باشید در چشم مخاطب پیروز هستید اما اگر عصبانی شدید و آن لحظه که گفتید بگویم تا جگرم حال بیاید در چشم، گوش و دل مردم هم باخته‌اید.
منبع: فارس