۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲

تحقیق درباره‌ صدور نفت کردستان به اسرائیل

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صادرات نفت اقلیم کردستان به «اسرائیل»، وزارت نفت عراق اعلام کرد که پرونده تحقیقی درباره این قضیه می‌گشاید.
کد خبر : ۱۷۸۵۱۹
صراط: در زمانی‌که وزارت نفت عراق مقرر کرد، پرونده تحقیق فوری را در خصوص گزارش‌هایی باز کند که از صادرات نفت اقلیم کردستان به «اسرائیل» سخن می‌‌گوید، کمیسیون نفت و گاز و انرژی پارلمان عراق این اقدام اقلیم کردستان را نقض آشکار قانون اساسی و احساسات مردم و مواضع ملی و قومی و اسلامی عراق توصیف کرد.

تعامل با اسرائیل کاملا مردود است

«علی الفیاض»، نایب رئیس کمیسیون نفت و گاز و انرژی پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تصریح کرد: اسرائیل مورد خاصی است که به هیچ طریق ممکن امکان تعامل با آن وجود ندارد، چون در تقابل و تعارض با دیدگاه‌ها و مواضع ماست و هرگونه فعالیت و کار مشترک با اسرائیل انقلابی علیه مواضع و دیدگاه‌های مردم و دولت و نظام عراق و نقض آشکار قانون اساسی و احساسات مردم و مواضع ملی و قومی و اسلامی عراق است.

الفیاض افزود: نفت و گاز براساس آنچه در قانون اساسی عراق ذکر آن رفته سرمایه مردم است و هیچ طرفی نمی‌تواند، در صادرات آن بدون هماهنگی دولت مرکزی وارد عمل شود و این موضوعی است که باید مورد توجه اقلیم کردستان باشد.

الفیاض ادامه داد: صادرات نفت و گاز تنها از طریق شرکت ملی نفت عراق به عنوان تنها مجری قانونی و شرعی چنین قراردادهایی به اوپک و شرکت‌های نفتی جهان صورت می‌گیرد و صادراتی که بدون اطلاع و مجوز  دولت فدرال انجام شود، اقدامی غیر قانونی و ضربه زدن به اموال عمومی شمرده می‌شود و نفت اربیل تفاوتی با نفت بصره یا هر استان دیگر عراق ندارد و از آن ملت عراق است.

تحقیق و بررسی و اتخاذ تدابیر مناسب

از سوی دیگر وزارت نفت عراق اعلام کرد که پرونده تحقیقی در خصوص صحت گزارش‌های منتشره می‌گشاید و تاکید کرد که هر نفتی که بدون آگاهی و اطلاع دولت فدرال که نماینده وزارت نفت به شمار می‌آید، انجام شود، قاچاق تلقی می‌شود.

«عاصم جهاد»، سخنگوی رسمی وزارت نفت عراق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: وزارت نفت در این خصوص تحقیقات لازم را انجام خواهد داد و ما هشدارهای لازم درباره صادرات نفت بدون اطلاع وزارت نفت و دولت فدرال داده‌ و تاکید کرده‌ایم، این امر تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

جهاد افزود: متاسفانه وزارت نفت اطلاعی از فعالیت‌های نفتی و صادراتی اقلیم کردستان ندارد، اگرچه بارها از مسئولان اقلیم خواسته شده نفت استخراج شده از چاه‌های این منطقه به وزارتخانه تحویل داده شود تا صادرات، از طریق وزارت نفت صورت گیرد.

موضع کردستان و خطاهای استراتژیک

از سوی دیگر، «دلشاد کاکه ئی»، پژوهشگر و محقق کُرد عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد می‌گوید: اگرچه اقلیم کردستان به سرعت این خبر را تکذیب کرد، اما مشکل در این نهفته است که طرف‌های متعددی در داخل اقلیم خودسرانه اقدام به صادرات نفت از چاه‌های شمالی به شرکت‌های جهانی می‌کنند که بسیاری از این شرکت‌ها با هدف کسب سود بیشتر و نه صرفا اهداف سیاسی با اسرائیل تعامل دارند و این بدین معناست که حکومت کردستان نمی‌خواهد مرتکب خطاهای استراتژیک شود، اما در همان حال طرف بهره برنده و استفاده کننده از نفتش را مشخص نمی‌کند، چون آنچه برای آن اهمیت دارد، صادرات نفت است، به ویژه آنکه در این اواخر شاهد تعمیق شکاف آن با دولت مرکزی بودیم.
منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم