۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
در نطق پیش از دستور مطرح شد

انتقاد ابوترابی از ادبیات مسئولان دولت

نایب رئیس مجلس گفت: مسئولان ارشد نظام بدانند اگر طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌ها نبود، قطعا از آرامش لازم برخوردار نبودند و باید از ادبیاتی که شایسته دولت مبتنی بر تدبیر نیست، پرهیز کنند.
کد خبر : ۱۹۱۲۳۵
صراط: نایب رئیس مجلس گفت: مسئولان ارشد نظام بدانند اگر طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌ها نبود، قطعا از آرامش لازم برخوردار نبودند و باید از ادبیاتی که شایسته دولت مبتنی بر تدبیر نیست، پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: در حالی که غرب با مدیریت آمریکا تصمیم به ارجاع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت گرفت، در ایران حدود 194 سانتریفیوژ نوع اول فعال شده بود و آنها با اراده جدی بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این اقدام را اجرایی کردند و سپس با تشدید تحریم‌ها به منظور فلج کردن اقتصاد ملی ایران از تمام ظرفیت خود بهره گرفتند.

وی افزود: برای اولین بار بانک مرکزی یک کشور در جریان این تحریم‌ها، تحریم شد و چالش‌های جدی فراروی فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و گازی جمهوری اسلامی ایران را خلق کردند، اما اراده ملت ایران و مدیریت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب راه را برای حرکت همراه با اقتدار ملت ایران و برون رفت از تنگناها و چالش‌های ایجاد شده هموار کرد.

نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تحریم و تهدید نه تنها به عنوان مانع فرا روی حرکت انقلاب ایفای نقش نکرد، بلکه عملا موضوع هسته‌ای را به یک مسئله جدی و قطعی ملی تبدیل کرد و از سوی دیگر ریل حرکت اقتصاد را به سمت برون رفت از وابستگی به درآمدهای حاصل از نفت و روی آوردن به تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان هدایت کرد.

ابوترابی تصریح کرد: سایت‌های هسته‌ای ایران با تکیه بر ظرفیت‌های علمی کشور به موقعیت‌های جدیدی دست یافت و 194 سانتریفیوژ به 19 هزار سانتریفیوژ فعال تبدیل شد.

وی ادامه داد: با اراده غرب برای عدم دستیابی ایران به اورانیوم غنی شده 20 درصد، برای رآکتور تهران جوانان هوشمند ایران اسلامی توانستند نیاز کشور را در داشتن اورانیوم با غنای 20 درصد تأمین کنند.

رئیس جلسه علنی امروز مجلس بیان داشت: با حرکت پرشتاب عزت‌آفرین علمی و سیاسی و همبستگی ملی نگاه غرب از تهدید و تحریم به سمت مذاکره و گفت‌وگو تغییر جهت داد. درخواست‌های مکرر از سوی سران قدرت‌های غربی و از جمله 1+5 نهایتا به مواضع روشن رهبر معظم انقلاب اسلامی در فروردین سال 92 انجامید. ایشان با تبیین خطوط قرمز اجازه مذاکره در خصوص مسائل هسته‌ای را با توجه به قرار گرفتن ایران در موضع اقتدار و ظرفیت کامل برای دفاع از منافع ملی صراحتا عنوان کردند.

ابوترابی‌ خاطرنشان کرد: ضمنا ایشان بر این حقیقت تاکید کردند که آمریکا و غرب سر سازش با ملت‌ها و اراده ملل مسلمان ندارند و من به این مذاکرات خوشبین نیستم. آنها اگر در مسئله هست‌ای در برابر اراده ملت ایران شکست سختی را تحمل کنند در حوزه‌های دیگری همچون موضوع خنده‌آور حقوق بشر به چالش با جمهوری اسلامی ادامه خواهند داد.

وی افزود: در این راستا با تبیین راهبرد روشن نظام جمهوری اسلامی و اقتدار برآمده از حماسه خرداد 92 تیم مذاکره کننده با حمایت از سوی مجلس شورای اسلامی و ملت ایران در چارچوب خطوط تعیین شده برای دفاع از منافع ملی و پاسداری از آن وارد مذاکره شدند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌امیدواریم که گفت‌وگوها و مذاکرات با تامین منافع ملی و با تکیه بر اقتدار ملت ایران حمایت قاطع مجلس شورای اسلامی بتواند ظرفیت جدیدی را برای ملت ایران خلق کند و در این عرصه همانند عرصه‌های رویارویی نظام جمهوری اسلامی با استکبار جهانی در سه دهه گذشته در پیروزی عزت بخشی دست یابیم.

وی افزود: در این راستا با توجه به تجارب گذشته دولت در طول تاریخ سیاسی ایران و زیاده‌خواهی استکبار جهانی جمعی از دانشگاهیان و چهره‌های سیاسی در گفت‌وگوها  و نشست‌های نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را در این حوزه بیان می‌کنند. طرح این دیدگاه‌ها در راستای حراست از منافع ملی است. به منظور نگرانی از آن است که مبادا در عرصه گفت‌وگو و مذاکره نسبت به منافع ملی و دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی کمترین زاویه‌ای ایجاد شود.

رئیس جلسه علنی امروز مجلس ادامه داد: باید به این نگاه منتقدانه از موضع یک مدیر و یک مسئول به عنوان یک سرمایه نگاه کرد و آن را پشتوانه مذاکرات برای حراست از منافع ملی و برای دستیابی به برد بیشتر قرار داد.

ابوترابی‌ تصریح کرد: مسئولین ارشد نظام بدانند اگر این دغدغه‌ها نبود قطعا آنها از آرامش لازم برخوردار نبودند. به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها باید به عنوان یک سرمایه نگاه شود و با ادبیاتی که شایسته مسئولین ارشد نظام نیست واژه‌های تکفیر و واژه‌هایی که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی دولت مبتنی بر اخلاق و تدبیر مشاهده می‌شود مننقدین را از شجاعت در گفتار بازداریم.

وی افزود:‌امیدوارم مسئولین محترم نظام و آحاد مردم با نقد همراه با بصیرت و مسئولین همراه با انصاف و با سعه صدر و پذیرش نقدها راه را برای برون رفت از تنگناها و رسیدن به اقتدار و جایگاهی که زیبنده نظام جمهوری است، هموار کنند.
منبع: فارس