۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷

خاطره یک اصلاح‌طلب از رای پدرخانمش به احمدی‌نژاد

مرحوم پدر همسر من در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال 84 از من مشورت خواستند و به دکتر معین هم رای دادند اما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 84 در رقابت دوگانه احمدی‌نژاد و هاشمی نه تنها از من مشورتی نخواستند، برعکس اصرار من برای رای دادن به آقای هاشمی را هم نادیده گرفتند و به احمدی‌نژاد رای دادند.
کد خبر : ۲۰۱۵۴۵
صراط: روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه شماره روز سه شنبه خود نوشت:

باهنر: ظلم عظیم فتنه‌گران با یک نامه جبران نمی‌شود
نایب رئیس مجلس تأکید کرد ظلم بزرگ فتنه‌گران به نظام با یک نامه از یاد نمی‌رود.
محمدرضا باهنر در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره اینکه اصلاح‌طلبان و کسانی چون خاتمی خود را از نظام می‌دانند و می‌خواهند با حاکمیت همکاری کنند، گفت: نظام یک گردنه بسیار سنگینی را به نام فتنه 88 پشت سرگذاشته است. درباره فتنه 88 هم برخی تصورشان این است که به هر حال گذشته و تمام شده نه، ما این را قبول نداریم فتنه از نظر ما یک زخم کاری بود و این زخم تا جبران شدنش و تا ترمیمش فاصله است. البته نظام در همین راستا یک 9دی داشت که اقتدار بسیار خوبی به نمایش گذاشت.
وی افزود: این اسامی که شما بردید به هر حال در جریان فتنه 88 موثر بودند. باید این مساله روشن شود. یعنی به فرض همین اتهام تقلب باید روشن و شفاف شود و باید درباره آن موضع‌گیری روشن انجام شود. یا کسانی که باعث فتنه شدند. و جریانات خیابانی به راه انداختند و خون‌هایی ریخته شد. ظلم عظیمی است و باید جبران کنند. باید محکوم شوند و باید اعلام برائت شود. اما اگر اینکه بگویند ما نه کاری به این طرف داریم و نه آن طرف. نمی‌شود. سر همدیگر را که نمی‌خواهیم کلاه بگذاریم. اولا باید درباره اتهام تقلب موضع‌گیری کنند و ثانیا تمام آنهایی که فتنه کرده‌اند را محکوم کنند.
وی در پاسخ این سوال که محکومیت به چه معنا؟ گفت: یعنی بیایند بگویند که به نظام چه ظلمی روا داشته شده است. حتی باید به همین آدم‌هایی که سران فتنه بودند تشر بزنند که چرا چنین کاری را کردند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نامه خاتمی برای رهبر معظم انقلاب و آرزوی سلامتی برای ایشان تأکید کرد: البته من هم نمی‌خواهم پیش خودم داوری کنم که چرا این نامه را نوشتند. اما اگر آن را در راستای آن چیزی که شما گفتید فرض کنیم، من می‌پرسم آیا می‌شود آن همه ظلمی که در حق نظام انجام شد را با یک نامه از یاد برد؟ من اعتقاد دارم آن ظلم بزرگی بود. کسانی که در آن ظلم شریک بودند قطعا با یک نامه نمی‌توانند برگردند.
باهنر در ادامه این مصاحبه خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند وارد میدان شوند، آن تندروها را داخل خودشان راه ندهند. ما الان در دولت آقای روحانی وقتی بحثی می‌شود و مثلا گفته می‌شود که فلان استاندار یا فلان مسئول اصلاح‌طلب است، می‌گوییم این حق دولت است. اما این اصلاح‌طلبی اگر به فتنه‌گری نزدیک شد ما موضع می‌گیریم. صرفا اصلاح‌طلب بودن که جرم نیست، برای ما مرز فتنه مهم است. اینکه من از بدخیم و خوش‌خیم حرف می‌زدم. اصولا آقایانی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند نباید کنار اصلاح‌طلبانی که قصد ورود به نظام را دارند و می‌خواهند به رقابت سیاسی برگردند، حضور داشته باشند.
وی درباره استیضاح و برکناری فرجی‌دانا از وزارت علوم گفت: «ما استیضاح آقای فرجی‌دانا را شش‌ماه در مجلس معطل کردیم و صحبت می‌کردیم و بارها جلسه تشکیل شد. آنجا یک سری تفاهم‌هایی می‌شد اما بیرون اتفاقات دیگری می‌افتاد. حتی زمانی که استیضاح  را اعلام وصول کردیم ما یکی دو جلسه با آقای وزیر گذاشتیم و قرار شد یکی دو مورد از این درخواست‌ها را که ما به حق می‌دانستیم، عملی کنند حتی تا روز قبل از استیضاح من پنج شش تماس داشتم با آقایان وزرا و می‌گفتم این کارها را آقای فرجی‌دانا قول داده که انجام دهد بالاتفاق من با هرکدام از این پنج وزیر صحبت کردم، می‌گفتند این کار باید انجام شود و حق با شما است. آنها از وزرای کاملا موثر دولت بودند حتی بعد از استیضاح گفتند گله‌ای نداریم وحق‌تان بود.»
باهنر گفت: من آن روز به استیضاح رای مثبت دادم، یعنی رای به برکناری آقای فرجی‌دانا دادم. قبلا هم گفته بودم اگر این توافقات انجام نشود من این‌گونه رای خواهم داد. روز قبل از استیضاح هم برخی آقایان می‌پرسیدند که فضای استیضاح چگونه است. من هم می‌گفتم که بسیار روشن است. اگر این توافقات انجام شود استیضاح رای نمی‌آورد و اگر نشود استیضاح رای خواهد آورد می‌گفتم تردید هم نکنید.

گاردین: در خاورمیانه آشوب‌زده امنیت ایران یک استثناست
گزارشگر روزنامه گاردین پس از سفر به چهار گوشه ایران اعلام کرد امنیت و ثبات ایران یک استثنا در منطقه خاورمیانه است و غرب باید با این کشور به توافق برسد.
کریستوفر دوبلگ در گزارش خود نوشت: چند هفته پیش با پسر یازده ساله‌ام از تهران به آتشکده باستانی در تخت سلیمان رفتیم که چندان از مرز ایران و عراق دور نبود. در تمام طول مسیر که با یک قطار تمیز انجام شد، احساسی جز امنیت نداشتیم. تنها نمود خشونتی که با آن روبرو شدیم در زنجان بود که به‌خاطر چاقوهایش مشهور است. در آنجا یک فروشنده بازوی خود را به خاطر نمایش ابزارش، خشک‌خشک اصلاح کرد.(!)
وی ادامه می‌دهد: هیچ کس با عقل سلیم خود نمی‌تواند چنین سفری را در کشورهای همسایه جنگ‌زده ایران تصور کند؛ عراق، افغانستان یا کمی دورتر در سوریه. ایران در منطقه خاورمیانه یک استثناء است که در آن زیرساخت‌ها کار می‌کنند و مردم شدیداً باسواد و غیرمسلح(!) هستند. شاید ایران بتواند با اهرم‌های خود در بازگشت ثبات به بین‌النهرین و شام کمک کند. می‌گویم شاید چون هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران به کمک دعوت شود. این یکی از گمراهی‌های سیاست مدرن است؛ غرب با مهمترین کشور خاورمیانه همکاری درستی ندارد.
وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نوشت: اکنون زمان حساسی است. تنها هشت هفته به مهلت مذاکرات باقی مانده است و اختلاف عمده بر سر حجم غنی‌سازی اورانیوم هنوز وجود دارد. در همین حال، ائتلاف ناکامل ساخته آمریکا علیه داعش با حضور عربستان سعودی که سابقه ایجاد شیعه‌هراسی در منطقه را دارد، یک بار دیگر برخورد غیرمنطقی غرب را نشان می‌دهد.
گزارشگر گاردین در ادامه یادآور شد: هر اتفاقی که پیش آید، سوریه مایه دلخوری است، اما هدف مشترک نبرد علیه داعش هنوز وجود دارد. در مقایسه با صدها شیعه که توسط داعش سلاخی شده‌اند، تعداد کشته‌های غرب بسیار اندک است. بنابراین باعث شرمندگی است که بنیامین نتانیاهو در نطق سازمان ملل خود عنوان کرد که محکوم کردن داعش توسط روحانی، اشک تمساح است. نتانیاهو همچنین علیه ظاهر فریبنده روحانی هشدار داد و گفت: او می‌خواهد موانع را برای ساخت بمب هسته‌ای از سر راه بردارد.
گاردین نوشت: غرب باید این را بداند که کمک‌های ایران به موفقیت مذاکرات جاری هسته‌ای وابسته است.

رمضان‌زاده: عارف به روحانی ترجیح داشت سال 84 به هاشمی باختیم
سخنگوی دولت اصلاحات معتقد است اصلاح‌طلبان انتخابات سال 84 را به هاشمی باختند.
عبدالله رمضان‌زاده در مصاحبه با نشریه صدا و درباره پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 86 گفت: احمدی‌نژاد در شرایط دوگانه احمدی‌نژاد- هاشمی سر برآورد، آن سال خیلی‌ها فقط نمی‌خواستند به هاشمی رای بدهند به همین دلیل آمدند به احمدی‌نژاد رای دادند. این یک واقعیتی است که نباید نادیده بگیریم. من یک مثال شخصی می‌زنم، مرحوم پدر همسر من در سی سال گذشته که من با این خانواده وصلت کردم در هر انتخاباتی از من مشورت می‌گرفتند و همواره به نظر من احترام می‌گذاشتند و آن را می‌پذیرفتند. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال 84 از من مشورت خواستند و به دکتر معین هم رای دادند اما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 84 در رقابت دوگانه احمدی‌نژاد و هاشمی نه تنها از من مشورتی نخواستند، برعکس اصرار من برای رای دادن به آقای هاشمی را هم نادیده گرفتند و به احمدی‌نژاد رای دادند.
او می‌گوید: «اگر در دور دوم رقابت بین دکتر معین و احمدی‌نژاد شکل می‌گرفت یا دوگانه کروبی- احمدی‌نژاد بود حتما دکتر معین یا آقای کروبی پیروز می‌شدند.» وی در عین حال اشاره‌ای به علل ناکامی مشابه اصلاح‌طلبان در سال 88 و سپس 92 (3 برابر بودن آرای روحانی نسبت به عارف در نظرسنجی‌های اصلاح‌طلبان) نکرد.
عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت درباره انتخابات سال 92 نیز گفت: من گزینه اولم دکتر عارف بود، چون نسبت به او شناخت و از نزدیک با او همکاری داشتم، سلامت نفس و سلامت اطرافیانش برایم تایید شده بود اما هیچ وقت از نزدیک آقای روحانی را نشناختم و همکاری با او نداشتم و نمی‌دانستم برنامه‌شان چیست؟ ضمن اینکه آقای روحانی فراز و نشیب‌هایی در موضع‌گیری‌های انتخاباتی‌شان داشتند که نمی‌شد ایشان را در مرحله اول به دکتر عارف ترجیح داد. (منظورتان کدام مواضع آقای روحانی است؟) فعلا نمی‌خواهم به آنها بپردازم.
رمضان‌زاده خواستار برخورد تهاجمی‌تر دولتمردان و روحانی برای عقب‌نشینی مجلس شد و گفت: دولت نباید از استیضاح وزرا و طرح سؤال در مجلس بترسد، دولت در برابر هر استیضاح و سؤال باید نقطه تهاجمی داشته باشد، یعنی باید به صراحت دلایل استیضاح شدن وزرایش را شرح دهد، به نظر من آقای فرجی دانا بسیار خوب عمل کرد اما در روز استیضاح انتظار می‌رفت خیلی صریح‌تر و شفاف‌تر صحبت کند.
وی در عین حال در این مصاحبه گفته «محدودیتی که دارم خود سانسوری است» و در توضیح آن افزوده «تجربه در سال‌های جدید به آدم می‌دهد و اتفاقات جدیدی برای آدم می‌افتد. فکر می‌کنم به نسبت سال 89 واقع‌بین‌تر شده‌ام.
در این مصاحبه خبرنگار همچنین پرسید: اخیرا آقای نجفی پیشنهاد داده‌اند که شورای متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلبان از تمام شهرهای کشور تشکیل شود، در این شورا کاندیداهای اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس انتخاب و تایید شوند و در گام بعدی در فهرست اصلاح‌طلبان در شهرها و استان‌ها قرار گیرند، فکر می‌کنید این روند می‌تواند مفید باشد؟
رمضان‌زاده در پایان گفت: به نظرم مکانیسم‌های مصنوعی در انتخابات مجلس جواب نمی‌دهد، ضمن اینکه ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داریم، که به خوبی فعالیت می‌کند و ارتباطش را با بدنه احزاب به خوبی برقرار کرده است، به عقیده من ایجاد گروه‌های موازی باعث تضعیف این شورا می‌شود و کارایی نهادهای فعلی را از بین می‌برد.
وی درباره تشکیلات موسوم به ندا نیز گفت: من طرفدار تنوع و تکثر در جبهه اصلاح‌طلبان هستم، به نظر من هر کسی در هر جمعی که می‌تواند فعالیت کند باید برود و آن جمع را شکل دهد، نباید نگران این بود که جمع‌های جدیدی درون جبهه اصلاحات شکل بگیرد. به غیر از صادق خرازی که من شناختی از او ندارم و سابقه روشنی در فعالیت‌های سیاسی داخل کشور ندارد. بقیه اعضای آن از جوانان خوشفکر مشارکت هستند که ممکن است گلایه‌هایی هم از بزرگان حزب مشارکت داشته باشند. به هر حال باید از اهتمام آنان به امر سیاست در دورانی که سیاست هزینه‌بردار است تقدیر کرد.

روحانی برخلاف سال گذشته اشتباهات راهبردی غرب را به انتقاد گرفت
«سفر امسال رئيس‌جمهور ایران به نیویورک حامل انتظاراتی نبود که نخستین سفر وی ایجاد کرد. روحانی امسال اشتباهات راهبردی غرب را به باد انتقاد گرفت.»
اندیشکده بروکینگز در تحلیلی به قلم سوزان مالونی ضمن تاکید بر اینکه سفر امسال روحانی حامل امیدها و انتظارات سال گذشته نبود،  نوشت: برخلاف حال‌وهوای مطلوبی که به واسطه انتخاب غافلگیر کننده روحانی به عنوان رئيس‌جمهوری و اعطای اختیارات جدی به وی برای کمک به حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای و دیگر مسايل بر دیدارهای سال گذشته روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سایه افکنده بود و نیز پیش درآمدهای جذابی که با مکالمه تلفنی بی‌سابقه بین «باراک اوباما» و روحانی در آخرین دقایق حضور وی در نیویورک به اوج خود رسید، روحانی در سفر امسال به نیویورک، مطابق با شرایط تیره و تار منطقه و ویژگی عمومی‌اش در سراسر دوران فعالیتش در بوروکراسی امنیتی ایران، سبک انتقادآمیز و فاقد لطافت خود را برملا کرد و «اشتباهات راهبردی» غرب را که موجب ایجاد دشمنی‌ها درمنطقه شده است، به باد انتقاد گرفت. امسال مصاحبه‌گران آمریکایی با موضع اندکی خشن‌تر با وی برخورد کردند.
مالونی در بخش دیگری از این مقاله از نزدیک شدن مهلت تمدید شده مذاکرات هسته‌ای و دور از دسترس بودن توافق هسته‌ای گفت و نوشت: موضع سخت‌گیرانه دوطرف موجب پیشرفت اساسی بر سر مسئله هسته‌ای شد. روحانی و ظریف علنا به احتمال دست نیافتن به توافق تا پایان مهلت مقرر اذعان کردند و به نظر نمی‌رسد زمان در این مقطع، عاملی محرک باشد. روحانی خاطرنشان کرد که اگر توافق نهایی حاصل نشود، شاید راهی دیگر وجود داشته باشد.
وی با اشاره به دعوت نشدن ایران به نشست ایجاد ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با وجود نقش محوری نیروهای ایرانی در بیرون راندن نیروهای داعش از چندین منطقه عراق، افزود: بخش بیشتر سخنرانی روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل معطوف به نکوهش واشنگتن و جهان به خاطر قصور در گوش فرادادن به هشدار یک سال پیش وی درباره افراط‌گرایی بود.
درهمین حال وب‌سایت لوبلاگ در گزارشی خاطرنشان کرد: سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل حاکی از این پیش‌بینی است که زمانی که مسئله هسته‌ای حل و فصل شود، فضای کاملا متفاوتی برای همکاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ظاهر خواهد شد.
با این حال فقدان پیشرفت در مذاکرات برگزار شده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است فکر روحانی را تغییر داده باشد.
نویسنده خاطر نشان می‌کند: روحانی در سفر نیویورک و سخنرانی‌اش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نشانه‌هایی دال بر همراهی -دست‌کم تاکنون- تشکیلات پیچیده ایران با تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور مخابره کرد. ارسال پیام‌های مربوط به سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل قبل از ترک ایران و نشست دو ساعته بین وی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی این کشور، شروع شد. این دیدار تداعی وحدت و هماهنگی بود.