۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

آمار وزیر از کمبود بهورز در کشور

وزیر بهداشت با اشاره به کمبود ۵ هزار بهورز در شبکه بهداشتی گفت: امیدواریم بتوانیم شبکه‌ای که پایه‌گذاری شده از مرز روستاها به شهرهای بزرگ توسعه یابد چرا که حوزه سلامت به شدت بیمار است.
کد خبر : ۲۰۲۳۰۸
صراط: وزیر بهداشت با اشاره به کمبود ۵ هزار بهورز در شبکه بهداشتی گفت: امیدواریم بتوانیم شبکه‌ای که پایه‌گذاری شده از مرز روستاها به شهرهای بزرگ توسعه یابد چرا که حوزه سلامت به شدت بیمار است.

سید حسن هاشمی در مراسم روز بهورز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کامل شدن شبکه بهداشت آرزوی دیرینه من است که با وجود به‌ورز میسر خواهد شد به همین دلیل به‌ورز روستایی را باید توانمند کنیم، ماموریت‌هایشان را باید تجدید نظر کنیم چرا که سیمای بیماریها در روستاها تغییر کرده و نوع تغذیه و تحرک روستائیان نیز تغییر یافته است.
 
وی با اشاره به کمبود 5 هزار به‌ورز در شبکه بهداشتی گفت: امیدواریم بتوانیم شبکه‌ای که پایه‌گذاری شده از مرز روستاها به شهرهای بزرگ توسعه یابد چرا که حوزه سلامت به شدت بیمار است و این بیماری ناشی از کم توجهی به بحث پیشگیری است که بار ما را در درمان زیاد کرده است.
 
وزیر بهداشت بر شناسایی فرد فرد مردم و تشخیص بیماریشان تاکید کرد و گفت: معتقدم آهنگ اجرای برنامه‌های بهداشتی می‌تواند سریع‌تر باشد و در کنار نوسازی خانه‌های بهداشت باید به‌ورزان را ارتقاء دهیم و مشوق‌هایی را برای آنها تعریف کنیم.
 
وی از جایگزین‌شدن مراکز آموزش عالی سلامت به جای مراکز بهورز خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، مکمل‌های دارویی و غذایی در خانه‌های بهداشت روستایی در حال توزیع است، لیست داروها نیز تجدید نظر شده و اختیارات بهورزان بیشتر می‌شود.
 
هاشمی گفت: به تدریج در حوزه واکسن‌ها به سمتی خواهیم رفت تا فاصله ما با کشورهای منطقه کمتر شود و 9 میلیون نفر جمعیتی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند امیدواریم از خدمات بهداشتی برخوردار شوند.
 
وزیر بهداشت از آماده شد بسته‌های کنترل بیماری غیر واگیر و سفیران سلامت خبر داد و گفت: 12 هزار و 500 نفر از مردم در اختیار کارشناسان قرار می‌گیرند و بعد پزشکان به آنها اضافه می‌شوند. ما نمی‌خواهیم درمان محور باشیم چرا که پزشکان فقط به طبابت و نسخه نویسی می‌پردازند و باید از بهورزان بیشتر کمک گرفت.
 
وزیر بهداشت گفت: می‌خواهیم طرحی را تصویب کنیم تا متخصصان و فوق تخصصان در رشته‌های مختلف سهمی از آموزش خود را به مناطق بومی اختصاص دهند چون فرهنگ بیماری‌ها را می‌دانند.
 
وزیر بهداشت گفت: آموزش عمدتاً وارداتی است و همانی است که 30 سال پیش داده شده و باید به سمت بومی گزینی برویم در حد تجربه و پرهیز نباید باشد بلکه باید در شهرها و کلان‌شهرها بیاید.
 
هاشمی گفت: دولت مجوز استخدام نمی‌دهد بنابراین به دنبال خرید خدمت از بخش غیر دولتی هستیم، این کار زمان‌بر و سخت است چون باید تعاونی‌هایی ایجاد شود و سالم آموزش و ارائه خدمت دهند.
 
وزی بهداشت گفت: تمام کادر بیمارستان تقاضای حقوق خود را می‌کنند و مجلس تصویب کرده که نباید از اعتباری که برای طرح تحول داده شده برای حقوق و مزایا صرف شود بنابراین باید به نحوی عمل کنیم که اعتماد کارکنان سلب نشود و تکرار گذشته پیش نیاید.
 
وی نسبت به مصرف بالای روغن‌نباتی جامد در کشور هشدار داد و گفت: هنوز روغن نباتی جامد به کشور وارد می‌شود، رقم آن بسیار بالا است و بخش عظیمی از آن در روستاها مصرف می‌شود که باید میلیون‌ها تومان در سال‌های آینده صرف جراحی‌های آن کنیم.
 
هاشمی گفت: امیدواریم که دیگر از این نوع روغن در کشور مصرف نشود و بهورزان باید در مورد سبک زندگی و تغذیه روستائیان حساسیت بالایی به خرج دهند.
منبع: فارس