۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸

هراس اسرائیل از ایران از زبان وزیر سابق عراقی

زمانی که در وزارت کشور عراق بودم چندین بار از تاسیسات موشکی و دفاعی ایران بازدید کردم. آن زمان هم نسبت به پیشرفت‌هایی که ایران در حوزه تولید موشک‌های دوربرد و نزدیک‌برد داشت، مرا بسیار متحیر کرده بود.
کد خبر : ۲۰۸۸۹۶

صراط: جواد بولایی وزیر کشور عراق در دولت نوری مالکی است که در دوران وزارت خود به ایران سفر کرده و از نزدیک با فناوری و تجهیزات موشکی ایران نیز آشنا شده است. بولایی می‌گوید فناوری موشکی ایران او را متحیر کرده، خاصه آنکه این تکنولوژی پیشرفته را ایران در دورانی که تحت شدیدترین تحریم‌های غرب قرار داشته به دست آورده است. بولایی می‌گوید ایران در زمینه پیشرفت موشکی نیز الگویی برای عراق است.

آنچه در ذیل می‌آید متن کامل گفت‌و‌گوی ویژه‌نامه سی‌سال اقتدار موشکی با جواد بولایی است.

حضرتعالی به عنوان وزیر کشور عراق در دولت آقای مالکی، و با توجه به آشنایی که از سطح توان موشکی ایران دارید، این توان را چگونه ارزیابی می‌کنید و سطح توان موشکی ایران را امروز چگونه می‌بینید؟

زمانی که در وزارت کشور عراق بودم چندین بار از تاسیسات موشکی و دفاعی ایران بازدید کردم. آن زمان هم نسبت به پیشرفت‌هایی که ایران در حوزه تولید موشک‌های دوربرد و نزدیک‌برد داشت، مرا بسیار متحیر کرده بود زیرا مشابه تحریم‌هایی که اکنون علیه ایران وضع شده آن زمان همین تحریم‌ها علیه دولت سابق دیکتاتور عراق صدام حسین وضع شده بود اما تحریم‌ها دولت صدام را فلج کرد بطوریکه کل سیستم دفاعی این کشور ویران شده بود و در برابر حمله آمریکا تنها 19 روز دوام آورد.

ولی وقتی نوبت ایران که می‌رسد تحریم‌ها شاید شدیدتر از علیه دولت صدام وضع شده است. این تحریم‌ها نه تنها باعث نشده که ساختار دفاعی و نظامی ایران تضعیف شود بلکه ایران به یکی از ابرقدرت‌های منطقه تبدیل شده است. و این به ما نشان می‌دهد که استفاده از تجربیات داخلی و مدیریت صحیح کشور، تا چه اندازه می‌تواند کشور را در ابعاد گوناگون از وابستگی به کشورهای خارجی بی‌نیاز کند.

آیا توان موشکی ایران تهدیدی برای کشورهای دیگر محسوب می‌شود؟

- توان موشکی ایران نه تنها تهدیدی برای کشورهای دیگر منطقه نیست بلکه عامل ثبات منطقه است. شما به کشورهای منطقه نگاه کنید. آن کشورهایی که توان نظامی و دفاعی ضعیف دارند، بیشترین شکنندگی را مقابل غرب دارند.

من معتقدم اینکه ایران به قدری با اقتدار در مذاکرات هسته‌ای شرکت می‌کند و حاضر به باج‌دهی به غرب نیست، یکی از عوامل موثر آن توان نظامی در حوزه تولید تسلیحات موشکی است.

موشک‌های ایران تا چه حد در پیروزی جنگ 33 روزه و مقاومت موثر بود؟

این سلاح‌ها تاثیر خود را در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ اخیر غزه کاملاً بروز دادند. خود اسرائیل قطعا از توان موشکی بالای ایران خبر دارد. برای همین حاضر به درگیری مستقیم با ایران نیست.

آیا امکان دارد عراق از تجربیات ایران در زمینه تولید موشک‌ها استفاده کند؟

- اتفاقا یکی از الگوهای ما در این زمینه ایران است که علیرغم بیشترین تحریم‌هایی که بوده در عرصه تولید سلاح‌های سنگین بسیار خوب عمل کردند. من در زمان بازدید از تاسیسات موشکی ایران دیداری با یکی از مقامات ارشد ایران داشتم، آن مقام ایرانی به من گفت که ما زمان جنگ (عراق - ایران) حتی سیم خاردار را هم از روسیه وارد می‌کردیم اما الان با تکیه بر متخصصان داخلی به جایی رسیده‌ایم که نه تنها از کشور خودمان دفاع می‌کنیم بلکه حاضریم از هر مستضعف و آزاده‌ای در جهان در مقابل سیستم‌های سرمایه‌داری و استکباری جهان دفاع کنیم.

الان ما دقیقاً در شرایط ابتدای جنگ ایران و عراق هستیم و حتی سیم خاردار را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم. ما می‌توانیم از تجربیات ایران استفاده کنیم تا در چند سال آینده به مرحله تولید موشک‌های دوربرد و کوتاه‌برد برسیم و مقامات ایران به عنوان یک کشور دوست و همسایه و هم‌دین در این زمینه انتقال تجربیات نظامی اعلام آمادگی کرده‌اند.

هر مسلمانی در هر نقطه‌ای از جهان باید به موفقیت برادر دینی خود افتخار کند. از همین رو ما هم به هر پیشرفتی چه علمی و چه نظامی ایران افتخار می‌کنیم
منبع: تسنیم