۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳

مطهری:آنچه‌ که‌ باید آزاد باشد تفکر است نه عقیده

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت همواره نیازمند نقد است و دانشجویان رسالت نقد قدرت و رصد حوادث جامعه را برعهده دارند.
کد خبر : ۲۱۳۵۱۹
صراط: 'علی مطهری' عصر دوشنبه در سخنانی در جمع دانشجویان انجمن علمی دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن تبریک روز دانشجو، یاد و خاطره شهدای دانشجو که در مبارزه با استکبار خارجی و استبداد داخلی به شهادت رسیدند را گرامی داشت.

وی بیان کرد: شهادت این دانشجویان جرقه ای در تاریخ، نوری در ظلمت و صدایی در سکوت محض بود.

وی اظهار کرد: اکنون و پس از انقلاب اسلامی باز هم جنبش دانشجویی نیاز است زیرا دانشجویان و دانشگاهها یکی از دیده بانهای جامعه هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نیازمندی به جنبش دانشجویان را برای نقد قدرت دانست و ادامه داد: اگر قدرت در خلوت باقی بماند فاسد می شود و فسادآور خواهد بود.

مطهری با تاکید بر آگاهی و علم به عنوان ابزارهای نقد یادآور شد: در برخی امور بایستی با حکمت، منطق، عقل، دل و یا جدال به احسن انتقاد کرد.

وی نداشتن مسوولیت سنگین زندگی، جوان بودن و برخورداری از هوش و استعداد را از نقاط قوت، و خشم و شهوت، خطر ابزار واقع شدن برای گروههای سیاسی و در برخی موارد علم ناقص (جهل مرکب) را از جمله نقاط ضعف دانشجویان دانست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: دانشجویان می توانند نقش یک مصلح اجتماعی را بازی کنند ولی شرط یک فرد مصلح ، صالح بودن، اهل مصالحه بودن و بنده طمع نبودن است.

وی تاکید کرد: دانشجو باید پاسدار آرمان های انقلاب اسلامی باشد و استقرار اسلام و حکومت اسلامی و اجرای احکام آن، عدالت اجتماعی، استقلال در تمام امور و مسئله آزادی را در جامعه رصد کند.

مطهری تصریح کرد: آنچه که باید آزاد باشد تفکر است و اشتباه جامعه جهانی در این است که قائل به آزادی عقیده هستند.

وی ریشه طرح آزادی عقیده را در اروپا بیان و اظهار کرد: این امر از محکمه تفتیش عقاید در اروپا منشا گرفته است و دین را امری مربوط به وجدان شخص و نه راه واقعی و سعادت بشریت می دانند.
منبع: ایرنا