۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱

مقاله ظریف در یک نشریه اتریشی

وزیر امور خارجه تآکید کرد:دولت و ملت ايران با صلابت بر تمام خواسته هاي به حق خود در چارچوب قوانين و نرم­هاي بين المللي ايستاده­ اند و هرگز مرعوب و مغلوب بدخواهي شواليه­ هاي سياهی و تاریکی نخواهند شد.
کد خبر : ۲۱۵۰۹۱
صراط: «بنیادهای به هم وابسته صلح و امنیت جهانی» مقاله ای است که روز جمعه به قلم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشریه اتریشی سوسایتی‬ منتشر شد.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان در این مقاله نوشته است: واقعيت آن است که نگاه جمهوري اسلامي ايران به­ ويژه رئيس جمهور روحاني به اتريش يک نگاه ويژه و مبتني بر احترام و برادري است که ريشه در تاريخي از پيوندهاي مبتني بر بنيادهاي فرهنگي، علمي و اقتصادي دو کشور دارد. خوشبختانه اراده سياسي بسيار خوبي که در رهبران دو کشور براي گسترش همکاري ها وجود دارد، شرايط خوبي را براي گسترش اين پيوندها در همه زمينه­ ها فراهم آورده است. باور دارم که با استفاده از فرصت­ها و ظرفيت­هايي که هم اکنون در هر دو طرف موجود است، مي توانيم افق ­هاي جديدي را در روابط دوجانبه بگشائيم.
 
وی می افزاید: صحنه کنوني روابط بين الملل شرايط، فرصت ها و در عين حال چالش هاي گوناگوني را پيش روي تمامي کشورها قرار داده است. تقريبا ديگر نمي توان مشکل و يا موضوعي را مختص يک کشور و يا يک منطقه تعريف کرد. جهان امروز گرچه با جهش هايي بلند در زمينه دانش و فن آوري و تکنولوژي پيشرفته به سوي يکپارچگي بيشتر قدم برمي دارد، اما در عين حال با مشکلاتي دست به گريبان است که به همان اندازه جهاني و همگاني هستند و حل آنها جز در سايه همکاري هاي دوجانبه و چند جانبه و رايزني هاي منطقه اي و بين المللي و تقويت اعتماد متقابل ميان کشورها ميسور نيست؛ اصل تعامل و گفتگو در شمار ضرورت هاي راهبردي براي همه دولت ها و کشورهايي است که به آينده امن بشريت و جهان دور از خشونت مي انديشند.
 
در بخش دیگری از این مقاله ظریف ضمن اشاره به شرایط حساس و شکننده مناطق مختلف جهان از جمله منطفه خاورمیانه می افزاید: آنهايي که تاريخ برايشان تنها ورق نوشته هايي رها در گردبادهاي زمان­ هاي دور نيست, به خوبي در مي­ يابند که اين امور تهديدهايي نيستند که در يک جا محصور بمانند و خود را در جغرافياي خاصي محدود سازند. مهاجرت­هاي دسته جمعي، پرخطر و بي رويه به جهان غرب اثرات ناامني و فقر را به همه ما گوشزد مي کنند؛ به ­سادگي پيداست که تروريسم و افراط گرايي کوري که در برخي از کشورهاي منطقه گسترش يافته، در حال سرريز به نقاطي است که تا ديروز منطقه امن و بي خطر شمرده مي ­شدند. تنوع و تکثر مليت­هايي که در گروه­هاي تروريستي مشاهده مي­ شوند، بهترين گواه براي چنين دريافتي است و لازمه مبارزه موثر با اين تهديدها هوشياري، همکاري، تعامل و رفتار حکيمانه و مآل انديش رهبران تمام کشورها و رايزني­هاي مستقيم و مستمر آنها با يکديگر است.
 
ظریف ادامه می دهد: همه ما بايد بپذيريم که تنها از طريق گفتگو و نه تهديد و نه تحقير و نه تحريم و تنها با تکيه بر مشترکات گسترده اي که تمام ملت ها با يکديگر دارند و با احترام به اصول حقوق بين الملل و با پذيرش حقوق و کرامت انساني, جوامع و دولت ها ستون هاي بناي صلح را محکم تر سازيم و بر اساس موضع برابر و مصالح مشترک و احترام متقابل و با در نظر گرفتن منافع همه کشورها سازوکارهايي با ثبات تر را براي امنيت و صلح بين ­المللي طراحي کنيم. اين اعتقاد قلبي ما است که شکوفايي و توسعه تمام کشورهاي جهان در پيوندي مستقيم با يکديگر بوده و بر همين بنياد همچون گذشته بر اصل گفتگو و تعامل سازنده و بر تلاش هاي مشترک براي حل و فصل مسائل و معضلات جهاني تاکيد داريم.
 
وزیرخارجه کشورمان با اشاره به حقوق مسلم ایران در داشتن فناوری هسته ای صلح آمیز، تاکید می کند: ترديدي در کار نيست که دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران با صلابت و استواري تمام بر تمام خواسته هاي به حق و قانوني خود در چارچوب قوانين و نرم­ های شناخته شده بين المللي ايستاده­ اند و هرگز مرعوب و مغلوب بدخواهي شواليه­ هاي سياهي و تاريکي نخواهند شد. با وجود اين، مردم ايران همواره نشان داده اند که ملتي صلح جو و خواهان تعامل با هر ملتي هستند که دستي را به دوستي و نه به قصدي ديگر به سوي آنها دراز مي­ کند؛  چنين دستي در فرهنگ ما همواره سزاوار به گرمي فشردن است.
 
در ابتدای این مقاله ظریف با اشاره به چند دوره مذاکره ميان جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي 1+5 در شهر وين می نویسد: حکم ادب است که از دولت و مردم فرهنگ دوست، خوب و مهربان جمهوري اتريش تشکر کنم. از وزير محترم امور خارجه و معاونان ايشان نيز که براي برگزاري موفقيت آميز اين نشست ها تلاش نموده ­اند، سپاسگزاري مي ­کنم.

منبع: مهر
خبر فوری

سانحه برای بالگرد رئیسی در «دیزمار» /جستجو به سختی پیش می‌رود/تکذیب جلسه شورای عالی امنیت ملی