۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
ادعای جالب حق شناس:

نمی‌شود به این تیم گفت "دولت روحانی"

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که اصولگرایان امروز تفاوت جدی با اصولگرایان دهه های گذشته دارند.
کد خبر : ۲۲۱۶۴۱
صراط: محمد جواد حق شناس  در خصوص نحوه مواجهه منتقدان دولت با رئيس جمهور و شباهت آن با نوع رفتار آن ها با دولت اصلاحات خاطرنشان كرد:اصولگرایان امروز تفاوت جدی با اصولگرایان دهه های گذشته دارند و ما امروز شاهد تفاوت در رویکرد جریان اصولگرایی نسبت به دولت هستیم.
 
وی افزود: به نظر می رسد بخشی از اصولگریان حتی در فضای انتخاباتی رای خود را به آقای روحانی دادند و با عملکردشان کمک کردند که وی بتواند در انتخابات به نتیجه برسد، این افراد بدون اینکه عنوان کنند همراهی خود با دولت را درعمل نشان می دهند.

حق شناس ادامه داد: به طور مشخص از چهره های شاخص این جریان می توان از علی اکبر ولایتی نام برد که حضورش در رقابت های انتخاباتی تا آخرین لحظه به نفع روحانی بود و علی رغم اینکه کنار رفتن آقای عارف کمک شایانی به پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات کرد اما باقی ماندن ولایتی درعرصه رقابت‌ها نیز به نوعی کمک به روحانی محسوب شد.

وی افزود: در مجلس نیز برخی از شخصیت های اصولگرا حضور دارند که همراهی خود را با دولت نشان می دهند و چهره ای همچون مطهری و یا برخي چهره های میانه نشان می دهند که تمایل به کمک به دولت دارند و اين کمک تا آن‌جایی است که منافع این کمک، به سبد اصلاح طلبان نریزد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه طیف دیگری که خود را در جریان اصولگرایی تعریف کرده است، به طور مشخص جریان افراطی است، خاطرنشان کرد:اعضای این جریان که در گذشته در کنار احمدی نژاد حضور داشته و حداقل در میانه های دوره دوم دولت او از او جدا شدند، امروز سخت به مخالفت با دولت روحانی می‌پردازند که البته این مجموعه درجریان اصولگرایی خود به سه دسته تقسیم می شوند. محور اصلی این مجموعه را جبهه پایداری نمایندگی می کند که در مجلس حضور دارد و درعین حال فضای رسانه ای خودشان را دارند و اتصال چهره های شاخص این جریان به آقای مصباح روشن شده است و در این چارچوب عمل می کنند.
وی ادامه داد: دو جریان سیاسی دیگر جمعیت رهپویان و ایثارگران هستند که به نظر می رسد دو بال جریان پایداری را تشکیل می دهند و این مجموعه با یکدیگر مثلثی را شکل داده اند که این مثلث نقطه همراهان اش، مدیران سابق دولت احمدی نژاد هستند که می شود گفت امروزآن ها علم مخالفت جدی با دولت روحانی را بر دوش می کشند.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: علاوه براین ، بعضا شاهد رفتارهای متناقضی از سوی موتلفه هستیم که بخشی از این جریان به نظر می رسد پس از درگذشت مرحوم عسگر اولادی نتوانسته است تکلیف خودش را با فضای سیاسی کشور روشن کند و دچار سرگردانی شده است، به طوری که به عنوان مثال افراد قدیمی تر موتلفه همچون بادامچیان سر مواضع متعادل قبلی خود هستند اما جریان جوان تر آن ها و افراد شاخصی همچون آقایان ترقی و انبارلویی و حتی خود آقای حبیبی به عنوان دبیر کل به نوعی بدشان نمی آید که با جریان پایداری همسو شوند و بتوانند فضای مخالفت با دولت را پر کنند.
 
حق شناس در پاسخ به این سئوال که آیا برخورد اصولگرایان امروز را شبیه با برخوردی که جناح راست با آقای خاتمی داشت، می دانید؟ گفت:در آن زمان فضای سیاسی کشور متفاوت از امروز بود به طوری که بعد از دوم خرداد کشور هنوز به اصولگرا و اصلاح طلب تقسیم نشده بود، و بعد از آن مجموعه ای از طیف‌های چپ، میانه رو و حتی مجموعه ای از روشنفکران مذهبی جریان اصلاح طلب را شکل دادند.
وی افزود: از سوی دیگر، چهره شاخص جناح راست، آقای ناطق نوری بود که ریاست مجلس را نیز در دوره پنجم برعهده داشت که ایشان رفتاری کاملا هوشمندانه و متناسب با فضای آن زمان از خود نشان داد و حتی قبل از اعلام نتیجه انتخابات، پیروزی آقای خاتمی در انتخابات را به وی تبریک گفت و زمانی که ریاست مجلس را نیز برعهده داشت سعی کرد همراهی خود را با دولت نشان دهد و تنها در میانه راه بود که نمایندگان دست به استيضاح بردند .

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به پایان آن دوره از مجلس و شکل گیری مجلس ششم جریان اصولگرا عملا خیلی نتوانست مشکلاتی را برای دولت خاتمی در 4 سال اول دولت و همچنین یک و نیم سال دوره دوم ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: جریانات متمرکزتری از جریان اصولگرایی که در ساختارهای تشکیلاتی سازمان داده شده بودند و عمدتا غیر سیاسی نیز بودند سعی کردند که با باز سازی و بازیابی این جریان،موقعیت خود را ارتقا ببخشند اما در 3 ساله آخر دولت خاتمی مواضع تندتری اتخاذ می کردند که شاهد اوج گیری این روند در مجلس هفتم بودیم. از این رو می توان گفت 4 سالی که بر دولت خاتمی گذشت، برای دولت روحانی اتفاق نمی افتد و اصولگرایان امروز نمی خواهند صبر کنند و در کمتر از یک و نیم سال با دولت وارد فضای تقابل شده اند.

اين فعال سياسي اصلاح طلب  در پاسخ به این سئوال که ترکیب مجلس دهم را چگونه پیش بینی می کنید و آیا مجلسی همسو با مواضع رئیس جمهور تشکیل خواهد شد؟ تصریح کرد: بخشی از این اتفاق به عملکرد روحانی و تیم او بستگی دارد. اگر تیم آقای روحانی مطابق با حرکت خود او حرکت می‌کردند، امروز از وضعیت بسیار بهتری برخوردار بودند.

وی ابراز عقیده کرد: یکی از مشکلات دولت آقای روحانی این است که تیم و اعضای کابینه او با خودش فاصله جدی دارند و دشوار است که بتوانیم به این مجموعه عنوان «دولت آقای روحانی» بدهیم چراکه بسیار با فاصله از یکدیگر حرکت می کنند و دچار احتیاط های یاس آوری هستند که فضا را در جامعه دچار مشکل می کند.

وی افزود: در بسیاری از مراکز کلیدی همچنان شاهد حضور مدیران ارشد دولت احمدی نژاد هستیم و آن ها حرف اول را می زنندو این مسئله جای سئوال و تعجب دارد. چگونه دولتی که این همه مشکلات داشته مدیران ارشدش به خصوص در حوزه سیاست سکان دار تصمیم گیری در دولت فعلی باشند و رئیس جمهور انتظار داشته باشد که اوضاع بر وفق مراد باشد.

حق شناس ادامه داد: بخشی از احتمال شکل گیری مجلسی معتدل و همراه با دولت نیز بستگی به تلاش دولت برای فراهم آوردن زمینه رقابت های سیاسی در کشور دارد که اگر این فضا از سوی نهاد نظارت تامین شود، قطعا فضای انتخاباتی، فضای پرشوری خواهد بود و می توان امیدوار بود نتیجه ای که در انتخابات 92 رقم خورد در انتخابات 94 نیز رقم بخورد.