۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
اختلاف هزار میلیاردی!

چرا تلویزیون آنتن‌فروشی کند؟/ بودجه رسانه ملی کفاف حقوق کارکنانش را هم نمی‌دهد؟

اختلاف رسانه ملی و دولت دو هزار میلیارد تومان است! آیا بودجه صداوسیما واقعا کفاف حقوق کارکنانش را هم نمی‌دهد؟ و آیا راهی به جز فروش آنتن در بهترین زمان‌ها و ...
کد خبر : ۲۲۸۶۸۳
گروه فرهنگی صراط - مدت هاست تبلیغات رسانه ملی که تا چند سال پیش به تبلیغات ابتدا، میان و انتهای برنامه ها محدود می شد به سمت رپرتاژآگی‌های های طولانی هم کشیده شده است.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، فروش آنتن در رسانه ملی اکنون به اندازه ای عادی شده است که حتی در پربیننده ترین زمان های ممکن و در پربازدیدترین شبکه های تلویزیونی نیز مخاطبان مجبورند رپرتاژآگهی های شرکت های خصوصی را تحمل کنند.

در این میان، به نظر می رسد صداوسیما محدودیت خاصی هم برای درآمدزایی خود وضع نکرده و تولید پولحتی در شبکه هایی مانند یک و سه و در ساعاتی چون غروب و ابتدای شب هم بر تولید محتوا ارجحیت دارد.

با این وجود، مسئولان صداوسیما بودجه کم را بهانه این امر می دانند و به گفته آنها رسانه ملی برای تامین نیازهای خود مجبور به آنتن فروشی است.

بر اساس آمارهای مسئولان رسانه ملی، در سال 93 صداوسیما ۸۹۰ میلیارد تومان از آگهی درامدزایی داشته که این رقم در سال 94 به ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

در این میان مسئولان رسانه ملی، به طور مستقیم و غیرمستقیم، انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه رفته اند و از میزان بودجه  تعیین شده برای خود رضایتی ندارند.
 
در لایجه بودجه سال ۹۴، مبلغ ۱۰۶۹ میلیارد تومان به عنوان بودجه سازمان صداوسیما در سال آینده پیش‌بینی شده است که این مبلغ با افزایش صرفا ۱۹۷ میلیاردی نسبت به سال گذشته روبرو بود. بودجه سازمان صداوسیما در سال ۹۳ مبلغ ۸۷۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که البته همواره سیدعزت‌الله ضرغامی رییس قبلی صداوسیما این مبلغ را کمتر از نیاز سازمان می‌دانست. ضرغامی می گفت بودجه ارائه شده به صداوسیما تنها نیمی از نیاز آنها را تأمین می‌کند و سازمان ناچار است بقیه مبلغ مورد نظر را از طریق آگهی‌ها و برنامه‌های مشارکتی کسب کند. او هنگام دریافت بودجه ۸۷۲ میلیاردی سال گذشته، اعلام کرد بیشتر این مبلغ برای بدهی‌های سازمان می‌رود.

همین رویه انتقاد از بودجه را مدیریت جدید هم ادمه می دهد. مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی رشد ۶ درصدی بودجه امسال صدا وسیما در لایحه ابلاغی دولت را ناچیز و ناکافی دانست.

سید تقی سهرابی گفت: علی‌رغم نیاز سازمان صدا و سیما به بودجه‌ای معادل حداقل ۳ هزار میلیارد تومان در سال مالی پیش‌رو، بودجه این سازمان در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نداشته و دولت، رسانه ملی را موظف کرده است از طریق پخش آگهی بازرگانی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد این درحالی است که مردم از پخش همین مقدار آگهی برای درآمد ۸۹۰ میلیارد تومانی هم ناراضی هستند و رسانه ملی نیز مجبور به آنتن فروشی خواهد شد.

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی تصریح کرد: رشد حدود ۶ درصدی بودجه امسال رسانه ملی به نسبت سال گذشته در حالی است که در بودجه امسال حقوق کارکنان دولت با ۱۴ درصد رشد پیش‌بینی شده است. برخلاف رویه دولت امسال هیچ جلسه‌ای برای بررسی بودجه سازمان صدا‌و‌سیما برگزار‌ نشده است. درصورت تصویب اعتبار ابلاغی که حتی کفاف حقوق و مزایای کارکنان رسانه ملی را هم نمی‌دهد، سازمان صدا وسیما قادر‌ نخواهد بود آنگونه که باید به تعهدات خود مبنی برتولید محتوا و نگهداری شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی محلی، ملی و بین المللی عمل کند.

بر اساس آنچه سهرابی از نیاز صداوسیما ارائه داده، بودجه تصویب شده دولت دو هزار میلیارد تومان از نیاز این سازمان کمتر است که رقمی حدود دو برابر کل بودجه فعلی سازمان به شمار می رود.

با این وجود، این مشکل ربطی به مدیریت جدید صداوسیما و دولت تدبیر و امید ندارد. تقریبا در همه دولت ها چنین اتفاقی به صورت تکراری رخ داده است. آیا بودجه صداوسیما واقعا کفاف حقوق و مزایای کارکنانش را هم نمی دهد؟ و آیا راهی به جز فروش آنتن در بهترین زمان ها و پربیننده ترین شبکه ها نیست؟ فارغ از همکاری یا عدم همکاری دولت ها، به نظر می رسد این ادعای صداوسیما هم به راحتی قابل پذیرش نباشد.
نظرات بینندگان
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
۲۹
۱۱
اولا چنین ادعای کاملا کذب محض است .دوما صدا وسیما در اختیار ملت ایران نیست .وقتی سازمانیکه در خدمت گروه باند خاص قرار دارد اصلا چرا از پول ملت اداره شود؟!