۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

سفر مشعل به عربستان، چه تأثیری بر رابطه حماس با ایران دارد؟/ توضیحات عضو ارشد حماس

یکی از اعضای ارشد حماس اعلام کرد سفر هیأتی از این جنبش به عربستان و بهبود روابط حماس با ریاض تأثیری بر روابط با تهران نخواهد گذاشت.
کد خبر : ۲۴۹۳۶۷
صراط: «صلاح البردویل» یکی از اعضای ارشد جنبش حماس در سخنانی پیرامون سفر یک هیأت از حماس به عربستان اعلام کرد این سفر بر روابط حماس با ایران تاثیری نخواهد گذاشت.

البردویل به خبرگزاری فلسطینی «معا» گفت: حماس جنبشی فلسطینی است و همه آنچه که می‌خواهد این است که حمایت عربی و اسلامی برای حمایت از مسأله فلسطین را بدون قید و شرط جلب کند و آن را یک وظیفه مقدس می‌داند.

وی تاکید کرد: امکان ندارد که یک رابطه را به قیمت پایان دادن به رابطه دیگری آغاز کنیم، حماس روابط خود را با تمام کسانی که از نظر مادی، نظامی و معنوی حمایتش می‌کنند،‌حفظ می‌کند. چگونه خود را از یک «درب باز حمایت» به قیمت باز کردن در دیگری برای حمایت محروم کنیم؟ حماس مخالف با تقسیم امت مسلمان به شیعه و سنی است، موضوعی که منجر به کشته شدن هزاران نفر در کشورهای عربی شده است و چنددستگی و تجزیه آنها را دنبال می‌کند.

این عضو حماس افزود: بحرانی که در رابطه عربستان با حماس وجود داشت پس از سفر «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی شاهد بهبود بسیار و این سفر هیأت حماس موفقیت آمیز بود.

البردویل تصریح کرد: واقعیت عربی کنونی، تلاش‌ها برای حمایت عربی از مسأله فلسطین را پایان داد و برخی کشورها که تصور می‌رفت در رأس این موضوع باشند خود را کنار کشیدند و این سفر به دنبال بازگردان تلاش عربی به موضع درست خود و حمایت از فلسطین بود.

وی در ادامه گفت که منظور از بهبود روابط عربستان با حماس آن است که به سازمان‌های مردمی عربستانی اجازه داده می‌شود کمک‌های انسانی به فلسطین به خصوص به نوار غزه داشته باشند.

روابط حماس و ریاض چند سالی است که تقریبا قطع شده و این سفر از سال 2012 تا کنون در نوع خود اولین بوده است.

مشعل پنجشنبه هفته گذشته سفری سه روزه به عربستان داشت و با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور و دیگر مقامات آن دیدار کرد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط حماس عربستان