۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸

پزشکیان: اصلاح‌طلبان زبان و نگاه مشترک ندارند

مسعود پزشکیان عضو فراکسیون خط امام گفت: اصلاح‌طلبان زبان و نگاه مشترک ندارند و همین تندرو و کندرو که می‌گویید اگر یک حزبی وجود داشته باشد تندروی و کند‌روی در رسیدن به اهداف سازمانی و نه خارج از آن ‌شکل می‌گیرد.
کد خبر : ۲۶۶۶۴۵

صراط: مسعود پزشکیان امشب در نشست خبری در دفتر مجمع نیروهای خط امام (ره) استان کرمان اظهار داشت: ‌آمریکا از سال 58 بعد از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام آغاز به تحریم کرد‌ و کم کم به علت رفتار ما و دعوایی که با آمریکا داشتیم، تحریم‌هایمان بیشتر شد.

وی افزود: آمریکا برای اینکه ‌در زمینه تحریم کردن کشور ما تنها نماند به تدریج اروپا ‌و اتحادیه اروپا، سازمان ملل و کل دنیا را همدست خود کرد و علیه ما قطعنامه‌ صادر کردند.

پزشکیان گفت: بیش از 100 بند تحریمی علیه کشور ما توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل صادر شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ‌گفت: آنها اول جلوی معامله‌، دوم ‌جلوی صادرات تکنولوژی و سوم جلوی سرمایه‌گذاری در کشور را گرفتند و ما را ‌تحریم کردند و گفتند نباید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شکل ‌گیرد‌.

وی بیان کرد: همه دولت‌ها دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور بوده و هستند و در این زمینه موفق نبودند، زیرا اگر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد، باید تمام معاملات خود را با دنیا قطع کند.

پزشکیان تصریح کرد: آنها به تحریم‌های دیگر‌مان‌ حمل و نقل دریایی را اضافه کردند و هیچ کشتی خارجی هم نمی‌توانست در بنادر ما لنگر بیندازد و یا برعکس کشتی ما به خارج کشور برود و در نتیجه حمل و نقل ما در این داد و ستدها با مشکل مواجه و بیمه‌های کشتیرانی ‌را لغو کردند.

وی گفت: در این اواخر آمدن بانک‌ها‌ و جابه‌جایی پول ‌و خرید گاز، نفت، پسته، فرش و ... را تحریم کردند و ما بازارهای این محصولات را در جهان از دست دادیم.

پزشکیان عنوان کرد: ما روزانه 3 تا 4 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردیم که در حال حاضر یک میلیون بشکه به زور صادر می‌کنیم و اگر این روند همچنان آمده می‌یافت آن یک میلیون‌ بشکه را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم.

وی تصریح کرد: این بشکه‌های نفت‌ را بابک زنجانی مانندها در حقیقت در بازار مخفی می‌کردند و بعد یک مقدار از پول نفت برمی‌گشت و یک مقدار دیگر بر نمی‌گشت، تازه آنهای هم که به صورت رسمی می‌فروختیم، پول آنها بر نمی‌گشت.  

پزشکیان گفت: کشور ترکیه که با ما خیلی خوب بود و داد و ستد داشتیم، پول به ما نمی‌داد و می‌گفت اگر می‌خواهید این جنس را بخرید و پول را در مقابل کالا معامله می‌کردند و ما قادر نبودیم با پولمان تصمیم بگیریم که چه چیز خرید کنیم.

وی ادامه داد: جنسی که الان ما می‌خواهیم از بازار در جهان بخریم، 15 تا 30 درصد گران‌تر می‌خریم به دلیل اینکه ما با واسطه این کار را انجام می‌دهیم، ما قبل با یک ال سی باز کردن 15 درصد پول را پرداخت و زمانی جنس به دستت می‌رسید مابقی پول را می‌پرداختیم، اما الان هنوز جنس نیامده باید 100 درصد پول را به حسابش واریز کنیم و ممکن است جنس را تحویل هم نگیریم، زیرا یک سند ال سی یک سند‌ مورد اعتماد دنیا دیگر وجود ندارد و خیلی از سرمایه‌گذاران سرمایه‌های آنها از بین رفت.

پزشکیان یادآور شد: به دلیل تحریم، جنسی که می‌خواهیم در بازار بفروشیم از ما ارزان خریداری می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر ما در روز 2 میلیون بشکه نفت اضافه با قیمت 50 دلار ‌بفروشیم، 350 میلیارد تومان‌ در روز درآمد داریم که با پول فروش دو روز نفت می‌توانیم 200 کیلومتر ریل قطار درست کنیم.

عضو فراکسیون خط امام بیان کرد: کشور قطری که با یک دست روی آن بزنیم در خلیج فارس غرق می‌شود در روز 300 تا 400  میلیارد تومان گاز ما را بر می‌دارد‌ و به دلیل تحریم‌ها تنها نگاه می‌کنیم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر در آن جا دکل زدیم و گاز را استخراج کردیم، کجا بفروشیم، زیرا به دلیل تحریم از ما خرید نمی‌کنند‌ و عراق هم از میدان مشترک ما نفت را استخراج می‌کند و ما کاری از دستمان بر نمی‌آید.

وی افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود، ما بازارهای خود را از دست داده‌ایم و دوباره باید بازاریابی کنیم ‌و اگر آنها سرمایه‌گذاری کنند باید تولید کنند تا رونقی به وجود آید، این اتفاق زمان بر است و اگر الان دلار را به شما بدهند بلافاصله نمی‌توان تبدیل به کارخانه و کار شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی‌ از بندهای برجام این است که آمریکا اجازه دهد فرش ما به آمریکا برود.

پزشکیان ابراز داشت: ما به دلیل تحریم روزانه بین یک هزار میلیارد تا یک هزار و 500 میلیارد پول از دست می‌دهیم و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که نظر شما در زمینه تفاوت بین مذاکره‌کنندگان این دولت با مذاکره‌کنندگان دولت قبل چه بود که توانستند به سرانجام برسانند، افزود: افرادی که در مذاکرات اخیر حضور داشتند افراد کارشناس‌تری بودند و یک عزم‌ برای حل این قضیه داشتند.

پزشکیان ادامه داد: نقش مقام معظم رهبری در این زمینه خیلی مهم بود زیرا اگر خود ایشان حضور نداشتند و دفاع نمی‌کردند همین آدم‌هایی که هستند این گروه را استیضاح می‌کردند و حتی ممکن بود دولت را استیضاح کنند و این کار را هم آغاز کردند که با دفاع مقام معظم رهبری اعلام خیلی از آنها تا حدودی سر جایشان نشستند.

وی تصریح کرد: الان هم اگر پشتیبانی مقام معظم رهبری نباشد بعضی از این آدم‌ها اجازه نمی‌دهند این روند ادامه پیدا کند، عزم این گروه بر حل ‌این مسئله بود و بر اساس این حرکت می‌کردند، اما مذاکره کنندگان قبلی با نگاه دیگر و ادبیات دیگر حرکت می‌کردند که بعید بود به نتیجه برسند.

عضو فراکسیون خط امام بیان کرد: حتی مذاکره‌ای که از طریق کشور عمان، آمریکایی‌ها پیگیر بودند و مقام معظم رهبری اجازه این مذاکره را داده بود، یک تیم دیگری رفت مذاکره کرد، باوجود اینکه مذاکره کنندگان دولت قبل هنوز بودند و اگر این‌ها انتخاب می‌شدند مذاکرات نتیجه نمی‌گرفت و همان نتیجه سبب شده بود روز به روز علیه کشور ما بیشتر قطعنامه صادر ‌شود.

وی عنوان کرد: من در گفت‌و‌گویی که با ولایتی داشتم، ایشان بارها اعلام کردند، « ما تیمی قوی‌تر و کارشناس‌تر از این افراد در مملکت نمی‌شناسیم و بالاخره بضاعت ما همین‌ها هستند»، نگاه رئیس جمهور در بحث‌های انتخاباتی این بود که مسئله هسته‌ای را حل می‌کنم.

پزشکیان افزود: اگر مقام معظم رهبری از مذاکرات هسته‌ای دفاع نمی‌کرد، این افراد دولت را ساقط می‌کردند و جهت‌گیری مقام معظم رهبری به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود.

وی گفت: اگر دولت روحانی نبود و کاندیدهای دیگر انتخاب می‌شدند ما به این مرحله در زمینه مذاکرات هسته‌ای نمی‌رسیدیم، زیرا دولت باید بخواهد تا مقام معظم رهبری دفاع کند و پشت یک چیزی بایستند و مقام معظم رهبری خیلی از حرف‌ها را می‌فرمایند که کسی توجه نمی‌کند.

پزشکیان تصریح کرد: ما الان می‌توانیم سانتریفیوژها را داشته باشیم و تحقیقات خود را ادامه دهیم‌ و آب سنگین خود را حفظ کنیم، در دنیا کشورهای محدودی این مجوزها را دارند، زمانی دنیا پذیرفته ما این‌ها را داشته باشیم دوباره ادامه دهیم و بگوییم تحریم‌ها چیزی نیست.

وی عنوان کرد: مسائلی که از نظر اداری‌ ایجاد شده، سرمایه‌هایی که سرگردان هستند و ما نمی‌دانیم و یا تورم و رکودی که به وجود آمده زایده بی‌نظمی و نظارتی است که در سیستم به وجود آمده است، زمانی که نمی‌توانی‌ پول را درست منتقل ‌کنی از راه‌هایی بر می‌گردانی که دیگر قدرت نظارت نداری و آن جا ممکن است هر اتفاقی رخ دهد و شما هم هیچ کاری نتوانی انجام دهید.

پزشکیان در جواب سئوال یکی دیگر از خبرنگاران که آیا تشکیل احزاب و گروه‌های سیاسی بومی منطقه‌ای می‌تواند به توسعه سیاسی کمک کند، گفت: هر گروهی اگر جمع شوند و بتوانند در این جمعی که هستند به یک زبان و نگاه مشترک برسند یک قدم به جلو برداشته‌اند و کاری که انجام می‌دهند در چارچوب قانون باشد و چارچوب‌ها را رعایت کنند خوب است.

وی افزود: هر تجمعی در چارچوب قانون برای رسیدن به یک نگاه و زبان مشترک یک توسعه است.

پزشکیان بیان کرد: جوامع بین‌المللی را بر اساس سه شاخص توانمندی‌های فردی، توانمندی‌های اجتماعی و توانمندی‌های اداری و ساختار اجرایی رتبه‌بندی می‌کنند.

‌عضو فراکسیون خط امام تصریح کرد: مشکل احزاب ما این است که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر ندارند.

وی گفت: اگر شما در استان خود بتوانید به آن زبان مشترک، انسجام و ساختار تیمی برسید، دستاورد بزرگی است.

پزشکیان ‌در جواب این سئوال که بعد از روی کار آمدن دولت روحانی فضای سیاسی برای اصلاح‌طلبان بازتر شده، اما هنوز یکسری تنگ نظری‌ها وجود دارد و شرایط اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی چگونه است، بیان داشت: ‌اصلاح‌طلبان زبان و نگاه مشترک ندارند و همین تندرو و کندر که می‌گویید اگر یک حزبی وجود داشته باشد تندروی و کند‌روی در رسیدن به اهداف سازمانی و نه خارج از آن ‌شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون این تندروی و کندروی در یک فضایی دیگر وجود دارد، ما نمی‌دانیم اگر به طور مثال سرکار آمدیم برای آموزش و پرورش، راه، آب، اشتغال، کشاورزی و ... چه نقشه‌ای داریم و یا سلایق فقط ما را کنار هم قرار داده و یا آن حرکت و تجمع اولیه ما را در کنار هم قرار داده است.

پزشکیان افزود: جمع ما اگر جمعی باشد بیشتر بر اساس سلایق تا اهداف سازمانی است، شما از این احزاب چه اصولگرا، اصلاح‌طلب و ... یک منشور مشترکی دارید که اعضا به آن معتقد باشد.

وی تصریح کرد: ارزیابی در برنامه معنا می‌دهد‌، ارزیابی در خارج از برنامه و هدف‌ تقریبا غیر علمی است و شما زمانی من را می‌توانید تحلیل کنید که بدانید من تصمیم دارم کاری را انجام دهم.

پزشکیان ادامه داد: مشکل این است که برنامه‌ها در جامعه درست شفاف نیست و به مهارت فرد و کاری که در جامعه می‌خواهد انجام دهد بر می‌گردد.

وی گفت: اگر بخواهیم در جامعه موفق شویم باید یک تیم هماهنگ‌ داشته باشیم و به مردم نشان دهیم که خدمتگزار آنها هستیم و مردم ببینند ما راست می‌گوییم و مطمئن باشید به ما رای می‌دهند، اگر به مردم وعده غلط دهیم ‌یک دوره رای می‌دهند و دور دوم رای نخواهیم آورد.

وی عنوان کرد: عدم صداقت بار‌ را به مقصد نمی‌رساند، اول با خودمان صادق باشیم ‌و به مردم نشان دهیم که دلمان برایشان سوخته است، اگر مردم این اعتماد را پیدا کنند و هر گروهی این را صادقانه نشان دهد که برای مردم می‌خواهد کاری انجام دهد رای می‌آورد.

پزشکیان خاطرنشان کرد:‌ من خود را اصولگرا می‌دانم و به شدت به اصلاحات معتقد هستم، اصلا معتقد هستم پیامبران آمده بودند جامعه را اصلاح کنند.

وی عنوان کرد: ما هر زمان یک برنامه‌ای در مجلس داشته‌ایم که به نفع مردم باشد چه در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رای توانسته‌ایم بگیریم.

پزشکیان افزود: کاری که دولت در زمینه تحول نظامت سلامت به عنوان امتیاز ‌کار خودش محسوب می‌کند، هیچ ‌کدام آن لایحه دولت نبوده است، این طرحی بوده که در کمیسیون بهداشت و درمان داده‌ایم.  

وی تصریح کرد: مجلس‌ 10 درصد خالص هدفمندی به فقرا، نیازمندان، مناطق محروم و حاشیه‌ها اختصاص یابد‌ را در زمان احمدی‌نژاد تصویب کردیم،باوجودی که دولت قبل و تیمش مخالف بودند و هیئت رئیسه مجلس هم مخالف بود، توانستیم رای بگیریم.

وی بیان داشت: احمدی‌نژاد خلاف قانون عمل کرد و این طرح را عمل نکرد، اما در دولت جدیدی یک طرح دیگر دادیم که یک درصد ارزش افزوده هم برای روستاها‌ و شهرهای زیر 20 هزار نفر و حاشیه شهرها پول دهند و این باز در مجلس تصویب شد و هر دو تا طرح بودند.

پزشکیان عنوان کرد: مزیت این دولت این بود که این قانون را می‌خواست اجرا کند، روش اجرای نظام سلامت اشتباه است و خود دولت را دچار مشکل می‌کند، ما نگفته بودیم تعرفه‌ها و پول‌ها را به یک عده دهند بلکه قرار بود به محرومان، فقرا، حاشیه شهرها ‌و مریض‌ها داده شود.

وی گفت: دولت الان هشت ماه است که نتوانسته به بیمه‌ها پول دهد و درآمدهای یک عده را هم بالا برده که این خود  بی‌عدالتی است، آن وقت ما به یک معلم در مدرسه‌ یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌دهیم و زمانی که در جلوی مجلس می‌آید حرف بزند آن را در زندان می‌کنیم‌.

پزشکیان اظهار داشت: این بی‌عدالتی قابل قبول نیست که یکی 100 میلیون تومان و یکی یک میلیون تومان دریافت کند در بخش خصوصی یک نفر یک میلیارد‌ و یا 500 میلیون ‌در ماه درآمد داشته باشد و هر که این کار را انجام دهد چه چپ، راست و میانه این بی‌عدالتی است.

منبع: فارس