۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
معاون وزیر کار:

5 برنامه گذشته اشتغال‌محور نبود

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هیچکدام از 5 برنامه گذشته توسعه کشور اشتغال‌محور نبوده است، گفت: با این وجود بحران اشتغال اتفاق می‌افتد.
کد خبر : ۲۸۲۶۳۹
صراط: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هیچکدام از 5 برنامه گذشته توسعه کشور اشتغال‌محور نبوده است، گفت: با این وجود بحران اشتغال اتفاق می‌افتد.

عیسی منصوری ظهر امروز در جلسه بررسی طرح توسعه استان کرمانشاه ظرفیت اشتغال در کل کشور را 22.5 میلیون نفر دانست و اظهار کرد: بیش از 18 میلیون نفر در بنگاه‌های خرد و کوچک اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه 3.4 میلیون اشتغال در صنعت کارخانه‌ای و 15 هزار اشتغال نیز در قالب بنگاه‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است، اضافه کرد: با این وجود در شورای عالی کار تصویب شده است تا در کوتاه‌مدت بنگاه‌های کوچک و خرد بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در میان‌مدت هم باید به خدمات مولد، صنعت کارخانه‌ای و حوزه دانش‌بنیان توجه شود و در ایجاد اشتغال جغرافیای سیاسی ملاک نخواهد بود.

منصوری هماهنگی و تعهد بین نخبگان مسئول امور را یکی از مسائل مهم در دوره گذار از بحران یا رکود اقتصادی به دوره رشد عنوان کرد و افزود: مشکل ایجاد اشتغال در کشور به تخصص و تکنولوژی مربوط نمی‌شود و به عدم هماهنگی‌ها بازمی‌گردد که این مشکل در کشورهای در حال توسعه بیشتر به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم برای پیشبرد برنامه توسعه در استان کرمانشاه بین نخبگان و مسئولان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: برای رفع شکاف ایجاد شده بین واقعیت‌ها و ذهنیات نخبگان باید هماهنگی لازم برای ایجاد پروژه‌ها را به وجود آورد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بین نقش هماهنگ‌کننده را دارد و فعالیت‌های انجام شده بر محور اشتغال صورت می‌گیرد.

منصوری گفت: پنج برنامه توسعه گذشته کشور اصولاً اشتغال‌محور نبود و خروجی آن نیز منجر به ایجاد اشتغال نشد؛ با این وجود در اشتغال باید به بحران برسیم که این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی حل مسئله اشتغال را یکی از دلایل موفقیت برخی کشورها در دستیابی به رشد اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: 11 کشور طی 10 سال گذشته رشد جهشی را در اقتصاد خود تجربه کردند که دلیل اصلی آن مدیریت مسئله اشتغال بود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد ائتلاف در سطح ملی برای حل معضل اشتغال را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: توسعه اشتغال جزء با تمرکززدایی اتفاق نمی‌افتد.

منصوری با بیان اینکه برای کاهش تمرکزگرایی زمینه را ایجاد کرده‌ایم، اما برنامه‌های موجود محتوای لازم را نداشته است، اظهار کرد: در توسعه استان‌ها باید زمینه‌هایی با محوریت یک بخش را احصا کنیم که قابلیت تبدیل به مزیت منحصر به فرد را داشته باشد.

وی افزود: برای توسعه یک بخش قرار نیست تنها استاندارد تعریف کنیم، بلکه مسئول بسترسازی و فراهم کردن فضا برای اجرای استانداردها با ارائه آموزش‌ هستیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پروژه توریسم سلامت به عنوان یکی از قابلیت‌های استان کرمانشاه یاد کرد که ظرفیت تبدیل شدن به مزیت نسبی برای استان را دارد.

منصوری توریسم و گردشگری سلامت را یک بخش پایلوت برای توسعه برشمرد و ادامه داد: در این حوزه پروژه‌محور کار خواهیم کرد و مسئولان باید در این زمینه پروژه و طرح‌های جدیدی را ارائه کنند تا منابع هم فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً اشتغالی که با وام شروع شود پایدار نیست، گفت: اعتبارات طرح‌های این چنینی از عهده یک سازمان بیرون است، لذا با سازمان یونیدو توافق کرده‌ایم تا ظرفیت‌های فنی خود را در این زمینه ارائه کند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط اشتغال ربیعی