۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳

اسرائیل جولان را بازمی‌گرداند؟ +تصاویر

آمریکا و روسیه ایده‌های گوناگونی درباره "بلندی های جولان" دارند.
کد خبر : ۲۹۵۱۴۳
صراط:  آمریکا و روسیه ایده‌های گوناگونی درباره "بلندی های جولان" دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مقاومت اسلامی در منطقه به دنبال آن است تا یک به یک مواضع اشغال شده از سوی رژیم صهیونیستی  را پس بگیرد و یکی از این مواضع  "بلندی های جولان"  است.


***بلندی های  جولان کجاست؟

"بلندی‌های جولان" یا  "بلندی‌های گولان (Golan Height)"  فلات و منطقه‌ای کوهستانی  بوده که در جنوب غربی‌ترین بخش خاک سوریه واقع شده و از سال 1967 میلادی در اشغال اسرائیل است.

بیشتر مساحت  "استان قنیطره" (جنوب سوریه) در  "بلندی های جولان"  واقع شده و  این منطقه 1800  کیلومتر مربع وسعت و بیش از 117 هزار نفر جمعیت دارد و یک منطقه راهبردی بین سرزمین های اشغالی و سوریه است.


آیا اسرائیل


آیا اسرائیل

بلندی‌های جولان یکی از مناطق حساس نظامی در غرب آسیا به شمار می‌آید. این منطقه تنها ۷۰ کیلومتر از شهر  "دمشق " فاصله دارد. اسرائیل در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷  "بلندی‌های جولان"  را که متعلق به سوریه است،  به اشغال خود در آورد.

اسرائیل معتقد است  "بلندی های جولان" که در سال 1967 میلادی و در جریان جنگ با اسرائیل به اشغال صهیونیست ها درآمد ، همچنان در تصرف آن ها بوده و صهیونیست ها قصد ندارند این منطقه را بازگردانند؟

"نیروهای کلاه آبی"  سازمان ملل از ۳۱ مه سال ۱۹۷۴ به عنوان نیروی ناظر سازمان ملل متحد (UNDOF) در بلندی‌های جولان حضور دارند و بر حفظ آتش‌بس میان سوریه و اسرائیل نظارت می‌کنند. حدود ۹۰۰ صلح‌بان سازمان ملل در این بلندی‌ها مستقر هستند. البته براساس قرارداد ۱۹۷۴ میان اسرائیل و سوریه در باره حضور صلحبانان  سازمان ملل در  "بلندی‌های جولان"، حضور اعضای دائم شورای امنیت در این ماموریت‌ها مجاز نیست.

از اوایل ماه مارس ۱۹۷۴ وضعیت ناپایدار و تنش ها بین دو کشور سوریه و اسرائیل بار دیگر آغاز شد. در تاریخ ۳۱ ماه مه سال ۱۹۷۴ قطعنامه شماره ۳۵۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر آتش بس به تصویب رسید و از آن تاریخ به بعد نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (UNDOF) جهت حفظ آتش بس در آن منطقه مستقر شدند. 

آیا اسرائیل

رژیم صهیونیستی که در جنگ های اعراب و اسرائیل  سرزمین های وسیعی از کشورهای عربی همچون "بلندی های جولان" ، "رود اردن" ، "مزارع شبعا" ، "صحرای سینا" (البته صحرای سینا باز پس گرفته شد)‌،  را اشغال کرده،  قصد دارد تا ابد در "جولان" بماند.


**موضع ایالات متحده آمریکا چیست؟

ایالات متحده آمریکا در مجامع بین المللی بنا را بر پشتیبانی از اسرائیل قرارداده و این موضوع نشان می دهد که "کاخ سفید" نیز اعتقاد دارد،  "بلندی های جولان" جزئی از سرزمین های اشغالی است.

اما "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل درباره بازپس گرفتن  "جولان"  از سوی سوری ها معتقد است که باید حتما این سرزمین ها   در اختیار رژیم صهیونیستی باشد و اگر لازم است اقدامات بیشتری انجام شود.

نتانیاهو گفت: "اسرائیل هرگز از بلندی‌های جولان خارج نمی‌شود." نتانیاهو نخست وزیر اسراییل، پیشتر در سخنانی گفت که "صرف‌نظر از تلاشهای دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه، "بلندی‌های جولان"، همواره بخشی از اسرائیل، باقی خواهند ماند."

آیا اسرائیل

آیا اسرائیل

آیا اسرائیل

رسانه های صهیونیست معتقدند اقدام "نتانیاهو"  در برگزاری نشست اخیر کابینه در  "بلندی های جولان"  در حالی صورت گرفته که احتمال تحت فشار قرار گرفتن اسرائیل برای بازگرداندن این بلندی‌ها به سوریه مطرح شده است.


**ادعای قابل تامل دبکا

دبکا (رسانه وابسته به اسرائیل) مدعی شد: "باراک اوباما"  رئیس‌جمهور آمریکا  و "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه  اواخر طی اظهاراتی از بازگشت "بلندی‌های جولان" به سوریه حمایت کردند. به دنبال آن "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا و "سرگی لاوروف" وزیر خارجه روسیه به این بند پیشنهادی در کنفرانس ژنو چراغ سبز نشان دادند.


این سایت ادامه داد: این اظهارات به شدت مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیل را از این اقدام آمریکا و فدراسیون روسیه حیرت‌زده کرد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وادار به واکنش شد.


دبکا تصریح کرد: در حالی که این رژیم خود را برای یک نبرد دیپلماتیک درباره آینده "بیت‌المقدس"، "یهودا" و "شومرون" (مناطق کرانه باختری رود اردن) آماده می‌کرد، توافق دو مقام آمریکایی و روس برای بازگرداندن بلندی‌های اشغالی جولان به سوریه، ضربه‌ای دیپلماتیک بر  "نتانیاهو" تلقی می‌شود.

آیا اسرائیل

البته ادعای دبکا درباره پشتیبانی آمریکا مبنی بر بازگرداندن  "بلندی های جولان" در حالی مطرح می شود که همواره ایالات متحده بر خلاف موضع نظام سوریه  اقدام کرده و صحت این ادعا جای سوال دارد؟

 اما سوریه هم به شدت به مواضع رژیم صهیونیستی معترض است و اعتقاد دارد  "بلندی های جولان"  که چندین دهه است  در اختیار اسرائیل بوده ،  باید به سوریه بازگردد و  موضع مقامات وزارت خارجه سوریه هم گویای همین نکته است.

وزارت خارجه سوریه در دو بیانیه جداگانه برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت با تندترین جملات اقدام دولت اسرائیل در برگزاری نشست «تحریک آمیز» در  "جولان اشغالی"  را محکوم کرد.

آیا اسرائیل


وزارت خارجه سوریه در ادامه اعلام کرد که سازمان ملل و شورای امنیت باید با دخالت فوری، این نشست «غیر مسئولانه» را محکوم و بر عدم تکرار آن بویژه در اراضی اشغالی سوریه تاکید کنند.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد:  سوریه امروز از سازمان ملل می خواهد که به تعهدات و وظایف خود در اجرای قعطنامه های صادره مجمع عمومی و شورای امنیت که در آن اشغالگری اسرائیل در اراضی سوریه به رسمیت شناخته نشده ، بویژه قطعنامه شورای امنیت به شماره 497 سال 1981 پایبند باشد.
 

در یک ماهه اخیر موضوع  "بلندی های جولان"  به یک مبحث مهم در بین اسرائیل و سوریه و کشورهای فرامنطقه ای تبدیل شده و البته سوریه تمام قد از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع می کند.