۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

داعش اینترنت موصل را قطع کرد

داعش طبق اطلاعیه ای از مردم موصل خواست کلیه ابزارهای ماهواره ای خود را تحویل دهند.
کد خبر : ۳۱۱۷۹۲
صراط: داعش طبق اطلاعیه ای از مردم موصل خواست کلیه ابزارهای ماهواره ای خود را تحویل دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت وکاتیو، هواداران داعش در شبکه های اجتماعی ادعا می کنند که این گروه تروریستی اعلام کرده خدمات اینترنت در پایگاه گروه در موصل را در هفته جاری قطع کرده است.

در حساب های کاربری بسیاری از طرفداران داعش، ادعا شده است که این گروه طی اطلاعیه ای، از اهالی شهر خواسته کلیه سیستم های اینترنتی ماهواره ای خود را تحویل دهند و تهدید کرده است اگر این کار را نکنند، «بازجویی امنیتی» خواهند شد.

تایید اصالت این سند که وکاتیو به آن دست یافته است، امکان پذیر نیست و مشخص نیست که چرا اینترنت قطع شده است. اما در این سند مشخص شده است اقداماتی در دست است تا موصل را از داعش بازپس بگیرند و می توان همین مسئله را به قطع ارتباط اینترنتی، مرتبط دانست.

دست کم سه گروه هوادار داعش، در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام، یک تصویر ارسال کرده و مدعی اعلام رسمی این سند توسط «وزیر امنیتی عمومی داعش» در استان به اصطلاح نینوا شده اند. تاریخ این سند، سه شنبه است و خطاب به «دارندگان و کاربران شرکت های اینترنتی در استان نینوا» ابلاغ شده است.

در این اطلاعیه «قطع خدمات اینترنتی در خانه ها، مغازه ها، و اماکن عمومی، به استثنای کافی نت های زیر نظر داعش» اعلام شده است. همچنین اعلام شده است این اطلاعیه از روز انتشار آن، یعنی سه شنبه، اجرا می شود.

در این اطلاعیه به صراحت ذکر شده است که ساکنان موصل، حق خرید و فروش تجهیزات یا خدمات اینترنتی را ندارند و خواستار امحای تجهیزات مورد نیاز دریافت یا انتقال اینترنتی شده است.

این اطلاعیه، به مردمی که دارای چنین تجهیزاتی هستند، دستور می دهد از روز شنبه، سیستم های اینترنت ماهواره ای خود را به یکی از دو ایستگاه پلیس شهر موصل تحویل دهند. در این سند آمده است: «آن ها که ابزارهای ثبت نشده در اختیار داشته باشند، در معرض بازجویی امنیتی قرار خواهند گرفت».

دست کم یک گروه تبلیغات هوادار داعش در تلگرام، به نام الشاهد السنی العراقی، گزارش های مربوط به محدودیت دسترسی به اینترنت را تایید کرد. این گروه با ارسال پستی در روز سه شنبه اظهار کرد: «خدمات اینترنتی در استان نینوا قطع شد. به همین دلیل، از عدم ارتباط با شما عذر می خواهیم.»

رویترز گزارش داد روز چهارشنبه، وزیران دفاع ائتلاف ضد داعش در جوینت بِیس اندروز در خارج از واشینگتن، ملاقات خواهند کرد تا در خصوص جنگ علیه داعش و به خصوص نبرد قریب الوقوع موصل، گفتگو کنند.

به گزارش همین خبرگزاری، برنامه هایی در دست اجرا است تا به ساکنان موصل و بیش از دو میلیون نفری که ممکن است بابت این نبرد، بی خانمان شوند، کمک های امنیتی، خدماتی و ضروری انسان دوستانه ارائه شود.

این اولین باری نیست که داعش در مناطق تحت تسلط خود، دسترسی به اینترنت را محدود می کند. پاییز سال گذشته نیز گزارشی مبنی بر ممنوع کردن دسترسی به اینترنت شخصی و وای فای، توسط داعش در رقه و بخش های دیگر سوریه، دریافت شد و مردم می توانستند از اینترنت، فقط در کافی نت های تایید شده داعش استفاده کنند.
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند