۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵

تعریف کره شمالی از "مذاکرات هسته‌ای" با ترامپ بسیار متفاوت است

تفاوت در تعریف آمریکا و کره شمالی از مذاکرات هسته‌ای می‌تواند نتایج وحشتناکی به همراه داشته باشد.
کد خبر : ۴۰۹۷۶۰

 کاخ سفید درحالی برای مذاکرات "هسته‌ای زدایی" ترامپ و رهبر کره شمالی در اجلاس ماه آینده میلادی آماده می‌شود که به نظر می‌رسد تعاریف طرفین از "هسته‌ای زدایی" متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از واشنگتن پست، از دید واشنگتن همانطور که ترامپ در ماه گذشته توییت کرد هسته‌ای زدایی شبه جزیره کره به این معنی است که کره شمالی تسلیحات هسته‌ای و سیستم‌های موشکی خود را برچیده و به بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی این کشور را بدهد.

از دید پیونگ یانگ این عبارت تعریف بسیار بسیار متفاوتی دارد و به معنی گام‌های هر دو طرف به سمت رها شدن از تسلیحات هسته‌ای است. دستیابی به این هدف نیازمند آن است که آمریکا چتر هسته‌ای خود بر فراز کره جنوبی و ژاپن را برچیند.

این تفاوت در تعریف می‌تواند بسیار خطرناک بوده و حتی به پایان نشست پیش از برگزاری آن منجر شود. خطر اصلی ورود به مذاکرات بدون داشتن انتظارات واقع بینانه است. رهبر کره شمالی در صورتی با برچیدن تسلیحات خود موافقت خواهد کرد که آمریکا حداقل اتحاد نظامی خود با کره جنوبی را متوقف کند. وی همچنین احتمالا از آمریکا خواهد خواست تا به تعهد خود برای تمدید بازدارندگی در کره جنوبی و ژاپن (تهدید آمریکا به اقدام تلافی‌جویانه هسته‌ای در صورت حمله به متحدانش در آسیا) پایان دهد.

بدترین پایان ممکن برای نشست این است که ترامپ با این اعتقاد وارد نشست شود که خلع سلاح شبه جزیره کره بدین معناست که کیم جونگ اون به صورت یکجانبه تسلیحات هسته‌ای خود را تحویل دهد.

آمریکا 28 هزار نیرو در کره مستقر کرده و پایگاه بزرگی در جنوب این کشور ایجاده کرده است اما با به تعویق انداختن مانور بهار خود با ارتش کره جنوبی تا بعد از بازی‌های المپیک زمستانی در فوریه موافقت کرد. تمام این اتفاقات باعث ایجاد یک محیط مناسب برای نشست بین دو کره و نشست با ترامپ در ماه بعد از آن شد.

به گفته سئوک هیانگ، استاد مطالعات کره شمالی در سئول ترامپ گفته که کره شمالی به دلیل فشار فوق‌العاده آمریکا حاضر به مذاکره با آمریکا شده اما از سوی دیگر کیم جونگ اون به دلیل دستیابی به سلاح هسته‌ای اکنون احساس امنیت بیشتری می‌کند و انتظار دارد همانند یک رهبر جهانی با وی برخورد شود