۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
بازی با مرگ برای یافتن پیکر‌های جانباختگان سقوط هواپیما

اعتراض به امدادگرانی که از جان خود گذشتند

امدادگرانی که برای یافتن پیکر‌های جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای آسمان از جان خود گذشتند اکنون مورد انتقاد خانواده‌های جانباختگان قرار گرفته اند؛ انتقاداتی که شاید با کمی تامل به جا نباشد.
کد خبر : ۴۱۰۳۰۱
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان قرار بود روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه سال ۹۶، تهران را به مقصد یاسوج ترک کند بعد از گذشت ۵۰ دقیقه پرواز از مدار خارج شد. به علت شرایط دشوار منطقه، احتمالات مختلفی داده می‌شد تا اینکه مشخص شد هواپیما با ۶۶ سرنشین و خدمه با کوه دنا برخورد کرده است.
 
به علت شدت اصابت، تمام سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند و نیرو‌های امدادی بعد از ۳ روز جستجو موفق شدند مکان تصادم هواپیما در قله پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای نقل سمیرم را شناسایی کنند.
 
کار جستجوی پیکر‌های جانباختگان حادثه از همان ابتدا با جدیت آغاز شد. جستجو‌هایی که بدون شک می‌توانست در شرایط جوی نامساعد خطرات بسیار زیادی را برای امدادگران به همراه داشته باشد.
 
بنا بر آخرین اعلام پزشکی قانونی، از ابتدای سانحه هوایی تهران – یاسوج، ۲۰۹ بافت انسانی در ابعاد مختلف به پزشکی قانونی تحویل داده شده است. تمام بافت‌ها تحت معاینات دقیق کارشناسی و نمونه برداری جهت آزمایشات ژنتیک و احراز هویت و کد گذاری جهت جمع بندی نتایج آزمایشات قرار گرفته اند.
 
کامروز امینی، مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: تا کنون در دو مرحله تعداد ۱۹ پیکر شرایط تحویل به خانواده‌ها را داشته اند که این شرایط مبتنی بر تکمیل حداکثری بافت‌های انسانی یک پیکر بوده است. شرایط تحویل سایر پیکر‌ها نیز منوط به تکمیل حداکثری یک پیکر و یا اعلام خاتمه عملیات جستجو از سوی مسئولین ذیربط است.
 
از میان ۶۶ پیکر مسافران، اعضای کادر پروازی و امنیت سانحه هوایی تاکنون ۱۹ پیکر به خانواده‌ها تحویل داده شده و نیرو‌های امدادی هر زمان که شرایط مهیا بوده است، برای یافتن سایر پیکر‌های جانباختگان این حادثه اقدام کرده اند.
 
شرایط منطقه از ابتدای عملیات جستجوی نیرو‌های امدادی برای یافتن پیکر‌ها دشوار بوده است. زمانی شدت برف و کولاک سبب می‌شد در کار نیرو‌های امدادی وقفه ایجاد شود و زمانی هم سرمای شدید در کار امدادگران خلل ایجاد می‌کرد. تمام این مسائل، اما سبب نشد که امدادگران از اقدامات خود دست بردارند.
 
با وجود تمام این اقدامات، برخی از خانواده‌های جانباختگان حادثه سقوط هواپیما روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه در مقابل ساختمان هلال احمر حاضر شده تا به نوعی اعتراض خود از یافت نشدن پیکر‌های عزیزانشان را مطرح کنند.
 
پیش از این اعلام شده بود که اواخر اردیبهشت ماه عملیات جستجو برای یافتن پیکر‌های جانباختگان به اتمام می‌رسد.
 
حسین درخشان گفت: هواپیمای آسمان در روز ۲۹ بهمن ماه سال ۹۶ در ارتفاعات دنا سقوط کرد و از آن زمان، جستجو‌ها برای یافتن پیکر‌های جانباختگان این حادثه ادامه دارد.
 
وی افزود: بخشی از پیکر‌های شناسایی شده برای انجام مراحل قانونی به پایین ارتفاعات منتقل شده و اقدامات برای شناسایی سایر پیکر‌ها همچنان ادامه دارد.
 
مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به وضعیت محل حادثه اظهارکرد: هنوز مقدار قابل توجهی برف در ارتفاعات دنا وجود دارد و در این شرایط، عملیات جستجو با دشواری همراه است.
 
درخشان در پاسخ به این پرسش که چه زمانی برف‌های ارتفاعات دنا آب می‌شود تا عملیات نیرو‌های امدادی آسان‌تر شود؟، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا اواخر اردیبهشت ماه، برف‌های منطقه تا حدود زیادی آب شود. در این شرایط می‌توانیم راحت‌تر از قبل کار جستجو برای یافتن پیکر‌های جانباختگان این حادثه را ادامه دهیم.
 
وی با اشاره به برف قابل توجه در دهلیزی که پیش بینی می‌شود بخشی از پیکر‌ها در آن منطقه باشد اذعان کرد: در دهلیزی که پیش بینی می‌شود بخشی از پیکر‌های جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای آسمان در آنجا باشد، بیش از ۵ متر برف وجود دارد و برای دسترسی به پیکر‌های احتمالی باید منتظر آب شدن برف باشیم.
 
وضعیت محل عملیات برای نیرو‌های امدادی هیچ گاه بی خطر نبوده، اما در پاره‌ای از مواقع خطرات بیش از زمان‌های دیگر است.
 
بدون شک حفظ سلامت و جان امدادگران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در مسیر یافتن پیکر‌ها نباید جان هیچ امدادگری به خطر بیافتند.
 
در حال حاضر و به دلیل شرایط دشوار منطقه، عملیات جستجو متوقف شده است، اما این به معنای توقف همیشگی نیست و بلافاصله بعد از بهبود وضعیت منطقه، عملیات بار دیگر از سر گرفته می‌شود.
 
شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در این باره گفت: با توجه به بارندگی و سرمای شدید در ارتفاعات، عملیات جست و جوی پیکر قربانیان متوقف و امدادگران به پایین ارتفاعات منتقل شده‌اند در صورت بهبود شرایط جوی تیم‌های امدادی به ارتفاعات صعود کرده و عملیات آغاز می‌شود.
 
وی افزود: کمپ دائم هلال احمر در محل سقوط هواپیما برپا شده و جست‌وجو‌ها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بدون وقفه روزانه ۲۰ الی ۳۰ امدادگر و کوهنورد مشغول جست‌وجو هستند.
 
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه ارتفاع برف در برخی نقاط به سه متر می‌رسد خاطرنشان کرد: امدادگران برای اینکه بتوانند به پیکر‌ها دسترسی پیدا کنند تونل‌هایی را در برف حفر کرده‌اند. شعاع پرت شدن لاشه هواپیما و پیکر‌ها به ۵۰۰ متر می‌رسد ضمن اینکه بخشی از لاشه هواپیما در دهلیز کوه قرار دارد.
 
به گفته مسئولان هلال احمر، تاکنون جلسات مختلفی با خانواده قربانیان حادثه سقوط هواپیما برگزار شده و حتی نماینده‌ای از جانب این خانواده‌ها به هلال‌احمر معرفی شده تا روزانه تمامی اطلاعات و روند جست‌وجوی اجساد در اختیار خانواده افراد قربانی قرار گیرد.
 
اگر چه یافت شدن پیکر جانباختگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما نباید این موضوع فراموش شود که ریسک بالای خطر جستجو می‌توان جان امدادگران را به خطر بیاندازد.
 
دهلیز موجود در منطقه که گفته می‌شود بخشی از پیکر‌ها در آنجا قرار دارد بسیار خطرناک بوده و هر اقدام بدون برنامه‌ای می‌تواند فاجعه‌ای دیگر را رقم بزند.
 
بدون شک درخواست پیکر جانباختگان، حق خانواده‌های آن‌ها است، اما در این مسیر نباید به اهمیت حفظ جان امدادگرانی که برای یافتن پیکر‌ها از جان خود گذشته اند، بی توجه بود.
نظرات بینندگان
ارجمندي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
من يك امدادگرم و به خانواده هاي جانباخته حق ميدهم وقتي در بوق و كرنا ميكنيم كه جمعيت هلال احمر جزو پنج جمعيت برتر دنياست پس اگر قرار بود درهيماليا اين عمليات صورت ميگرفت كه بيست سال بايد طول ميكشيد اوضاع مديريتي هلال خراب است كه انتظاري نيست
وقتي يك مهندس كه سابقه هيچ استخدامي ندارد ميشود دبيركل ديگر چه انتظاري داريد