۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
به دلیل قانع نشدن مجلس در موضوع بازار ارز؛

کرباسیان نخستین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص مدیریت بازار ارز قانع نشدند.
کد خبر : ۴۱۰۹۲۴

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی دو سوال ملی امیر خجسته نماینده مردم همدان از مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص نوسانات نرخ ارز و نیز علت ورود بانک ها و موسسات اعتباری به خرید و فروش مسکن و بنگاهداری در این زمینه که منجر به افزایش قیمت شده، مطرح شد که پس از توضیحات وزیر، مجلس از اظهارات وی قانع نشد.

 نماینده مردم همدان در طرح سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی به هشدارهای چند ماه قبل نمایندگان نسبت به افزایش قیمت دلار به ۵ هزار تومان اشاره کرد و گفت: وقتی قیمت ارز بالا می رود، قیمت بسیاری از اجناس نیز بالا می رود؛ آیا تیم اقتصادی دولت این کار را کرد یا یک عده در بازار با هماهنگی یکدیگر این کار را انجام می دهند؟

خجسته همچنین با طرح این سوال که منطق دلار ۴۲۰۰ تومانی چیست، یادآور شد: در بودجه سال ۹۷ نرخ ۳۷۵۰ تومان را برای دلار بسته بودیم، ضمانت اجرایی و عملیاتی این تصمیم چیست تا به یک بحران دیگر تبدیل نشود.

وی همچنین از خروج ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور در پی بحران ارزی اخیر خبر داد و از عدم مدیریت بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در این زمینه انتقاد کرد.

این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از عدم کنترل ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور گفت: در رابطه با بنگاه داری بانک ها، معاونت نظارت بانک مرکزی و رئیس کل این بانک باید نظارت می کردند که نکردند و در عوض دوستان و همشهریان خود را در هیات مدیره های بانک ها منصوب کردند.

کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در پاسخ به سوالات نماینده همدان، تعیین نرخ یکسان برای ارز را مانع التهابات این بازار خواند و گفت: با توجه به اینکه ۸۵ درصد واردات کشور مربوط به کالاهای سرمایه ای است، این نرخ ۴۲۰۰ تومانی کمک می کند تا واحدهای تولیدی با اطمینان خاطر مواد اولیه را وارد کنند.

وی تعیین این نرخ را یک اقدام پیش‌دستانه و مناسب برای مقابله با تصمیمات احتمالی آمریکا در خصوص برجام در ۲۲ اردیبهشت ماه عنوان کرد و گفت: هیچ تشتت آرایی در دولت وجود ندارد و سیاست های ارزی دولت از سوی رئیس جمهور و مقامات مسئول اعلام می شود.

به گفته وزیر اقتصاد، در زمینه جلوگیری از بنگاه داری بانک ها در دولت دوازدهم بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک های دولتی فروش رفته و در خصوص بانک های دولتی نیز طبق قانون موظفند مالیات بدهند که در این زمینه بالغ بر یکصدهزار میلیارد ریال برگه تشخیص مالیات برای آنها ارسال شده است.

در پایان با قانع نشدن نماینده سوال کننده، سوال وی و پاسخ وزیر به رای گذاشته شد که مجلس با ۱۰۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در صحن ضمن وارد دانستن سوال نماینده همدان، از اظهارات وزیر اقتصاد قانع نشدند؛ به این ترتیب وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت دوازدهم نخستین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.