۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹

رشدقیمت مسکن علیرغم کاهش معاملات

بر اساس گزارشی که وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در بهمن و اسفند ماه سال گذشته منتشر کرده، تعداد معاملات در هر دو ماه نسبت به دی ماه کاهش، ولی قیمت مسکن رشد داشته است.
کد خبر : ۴۱۰۹۶۶

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارش وضعیت بازار مسکن تهران در دو ماه پایانی سال گذشته (بهمن و اسفند) را منتشر کرد.

وضعیت بازار مسکن در بهمن ۹۶

به گزارش مهر بر اساس این گزارش در بهمن ماه سال گذشته ۱۸ هزار و ۶۹۲ واحد مسکونی معامله شد که نسبت به دی ماه پارسال ۳ درصد کاهش ولی نسبت به بهمن ماه سال ۹۵ معادل ۱۶.۷ درصد افزایش داشته است.

بیشترین تعداد معامله مسکن در منطقه ۵ تهران با ۲ هزار و ۲۷۵ فقره معامله بود و کمترین میزان خرید و فروش مسکن نیز در منطقه ۱۹ پایتخت با ۱۱۰ فقره معامله به ثبت رسید.

همچنین بیشترین حجم رشد معاملات مسکن در منطقه یک تهران بود که نسبت به بهمن ماه سال قبل از آن حدود ۸۰ درصد (۷۹.۸ درصد) رشد داشته است.

به نظر می رسد با توجه به اینکه بیشترین تعداد خانه های خالی تهران در منطقه یک واقع است، این میزان رشد معاملات مسکن در منطقه یک، سبب بازارپذیر شدن تعدادی از خانه های خالی این منطقه شده است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه در تهران ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بود که نسبت به دی ماه سال گذشته ۵.۱ درصد و نسبت به بهمن سال ۹۵ معادل ۲۰.۶ درصد افزایش داشته است.

میانگین قیمت در منطقه یک تهران در بهمن ماه پارسال ۱۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان بود که بالاترین قیمت در میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت به حساب می آید کمترین رقم در این شاخص را منطقه ۱۸ تهران با متری ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به دست آورد.

بیشترین رشد قیمت در منطقه ۵ با ۳۶.۶ درصد افزایش نسبت به بهمن ماه سال ۹۵ رخ داد و کمترین افزایش قیمت در منطقه ۲۰ با رشد ۱۰.۸ درصد بود.

از دیگر رکوردهای منطقه ۵ پایتخت در معاملات مسکن بهمن ماه سال گذشته در تهران، اختصاص بیشتریم میزان خرید و فروش مسکن به این منطقه با ۱۳.۳ درصد بود.

از سوی دیگر ۴۹.۱ درصد تهرانی ها در بهمن ماه سال قبل واحد زیر ۵ سال ساخت خریداری کردند و ۹.۳۵ درصد خریداران متمایل به خرید واحدهای مسکونی در فاصله قیمتی ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان در هر متر مربع بودند. نزدیک به ۱۵ درصد (۱۴.۹) خریداران واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متری خریداری کردند.

وضعیت بازار مسکن در اسفند ماه ۹۶

بر اساس گزارشی که وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در آخرین ماه سال گذشته در تهران منتشر کرده، قیمت مسکن در پایتخت باز هم رشد داشته و به میانگین هر متر مربع ۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید. این میزان رشد در مقایسه با بهمن ماه پارسال ۴.۲ درصد و نسبت به اسفند ماه سال ۹۵ معادل ۲۶ درصد افزایش بوده است.

همچنین میانگین قیمت هر متر مربع در منطقه یک در این ماه باز هم با رشد مواجه بود و از ۱۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان در بهمن ماه به ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان در اسفند ماه افزایش یافت.

همچنین منطقه ۵ همچنان در اسفند ماه رکورددار افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (اسفند ۹۵) بود که به رشد بی سابقه ۴۱.۲ درصد رسید. کمترین میزان افزایش قیمت در منطقه ۱۸ تهران معادل ۱۰.۶ درصد رخ داد.

بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، ۱۲ هزار و ۵۵۷ فقره معامل مسکن در اسفند ماه تهران به وقوع پیوست که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ماه ۹۶) معادل ۳۲.۸ درصد کاهش نشان می دهد ولی نسبت به اسفند ماه سال ۹۵ معادل یک درصد افزایش داشته است.

وضعیت کلی بازار مسکن در سال ۹۶

در سال گذشته در تهران ۱۸۴ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی خرید و فروش شد که نسبت به سال ۹۵ معادل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در سال گذشته ۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان بود که نسبت به سال قبل از آن ۱۰.۸ درصد رشد داشته است.

ارزش کل بازار مسکن ایران در سال ۹۶ رقمی معادل ۸۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۵، معادل ۲۷.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

مقایسه ارزش بازارهای سرمایه و مسکن در ایران

به گزارش خبرنگار مهر عباس آخوندی اعلام کرده بود ارزش خانه های خالی در کشور ۲۵۰ میلیارد دلار و ارزش کل بازار سرمایه کشور نیز ۱۱۰ میلیارد دلار است که به این معنی است که ارزش خانه های خالی در ایران دو و نیم برابر ارزش کل شرکت های بورسی است.

این در حالی است که اگر ارزش بازار مسکن در سال گذشته را با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بسنجیم، در حدود ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که یک دوازدهم ارزش خانه های خالی و یک ششم بازار سرمایه کشور، سال گذشته در بخش مسکن سرمایه گذاری شد.

متن کامل گزارش بازار مسکن در ماه های بهمن و اسفند سال گذشته را مشاهده کنید.